..

..
Canyon ultimate al är en ytterst styv ram, slår de flesta kolfiberhojjar på fingrarna vad gäller styvhet.

Med det sagt tror jag också att en tränare är en bättre investering än en ny ram, i alla fall i detta läget.

..
cykelgeek95 (fd JohanGren) skrev:
-------------------------------------------------------
> jag hinner tänka om och om igen angående det,
> båda byta ram och tränare kostar juu en del..
> ändå skillnaden är att tränare kan jag klara
> mig utan om jag läser på och lär mig hur jag
> ska tänka o läsa av kroppen, trotsallt kmr en
> tränare aldrig känna hur min kropp reagerar..
> men jag kan inte lära aluminiumramen att inte
> flexa;) , eller vad ska man tro hehe ;)

Visst kan du "läsa på" lite och slösa de första åren på att träna ineffektivt. Det är inte riktigt så enkelt. Och det hoppas jag du inser när du "läser på".

Men visst, köp du en ny cykel om du tror att det är det det hänger på.

..
Jo, har märkt att den är bättre än övriga al som jag testat iaf=)! Har testat en kolfiber snabbt o tyckte den kändes bättre, kom inte ihåg märke.. men du har säkert rätt eller så kanske det är skillnad från 08 och dem nyare, all utveckling går ju frammåt, sällan man håller en ram oförändrad i 6-7 år... =)
ja tänkte mer bara att i 200 watt är det inget problem alls, men däremot i 3-400 -> 1500 så skulle det flexa mer, men du vet somsagt garanterat bäst =).

tränare är så jävla dyrt o de är en kostnad som inte ger GARANTERAT resultat och är väldigt osäker på det faktum att hur ska en tränare kunna känna min kropp bättre än jag osv. och om jag sedan läser på o bygger mig ett mer uttänkt schema så skulle det ge minst lika mycket. Känns riktigt osäkert, men som ja sa , jag hinner fundera...=)

..
JT, jag tror inte ramen är skillnaden, jag är emdveten om att jag har en del kvar, men förstår vad du menar!=)
Sedan ska det noteras att jag skulle vilja köra på en lite mindre ram.. en annan anledning... kör på canyons storlek 56 nu och är 176-177cm , känns som att man inte sitter effektivt, har sadeln framskjuten, men sitter ändå inte perfekt på sadeln, utan ganska långt fram på sadeln.!:) , vill nog ha mer aero sittställning.

..
Haha, Emil Lindgren tävlar på världscup nivå i XC och han har tränare ;) för att bara nämna en :)

Om du tror att du kan läsa dig till samma kunskaper som en tränare som har pluggat just det på högskolenivå så är du ute och cyklar.

Nu försöker jag inte trycka ner dig på något vis, men en tränare är garanterat den största förbättringen för dig. Det är ju knappast så att han/hon tror att din kropp funkar med det eller det, man har ju en ständig dialog där tränaren anpassar sig och din träning efter hur du upplever olika moment.

..
Johan fina framsteg du fått på dessa månader du hållit på med cykel!
Coaching med eget program osv. är inte helt nödvändigt, de kostar väldigt mycket pengar när man är student. Se till att vara med i en aktiv klubb där du kan få möjlighet till hjälp med din träning. Kan gå åt skogen med tränare också se på Löfkvist..

En ny ram är en engångskostnad kan Johan hitta en bra begagnat ram i rätt storlek samtidigt som han säljer sin gamla borde de gå att lösa hyfsat billigt.

Lycka till!

Senast ändrad:
..
InlineOla skrev:
> Canyon ultimate al är en ytterst styv ram, slår
> de flesta kolfiberhojjar på fingrarna vad gäller
> styvhet.
>
> Med det sagt tror jag också att en tränare är
> en bättre investering än en ny ram, i alla fall
> i detta läget.

Men känslan då, KÄNSLAN av en lätt och rapp karbonghoj... och inte minst nöjet för oss trådläsare. Tycker ni har en tråkig attityd i tråden nu.

Sen att ni har rätt är en helt annan sak ;)

..
>
> tränare är så jävla dyrt o de är en kostnad
> som inte ger GARANTERAT resultat och är väldigt
> osäker på det faktum att hur ska en tränare
> kunna känna min kropp bättre än jag osv. och om
> jag sedan läser på o bygger mig ett mer uttänkt
> schema så skulle det ge minst lika mycket. Känns
> riktigt osäkert, men som ja sa , jag hinner
> fundera...=)

Om tio år kommer du att reflektera över just detta och tänka att det där var det dummaste beslut du tog i din tävlingskarriär, men som Einstein lär ha sagt så "den som aldrig gjort ett misstag har aldrig prövat något nytt". Bonne chance, hoppas det går bra!

..
Har en Ultimate AL med Ultegra DI2 och en CF SLX med Dura Ace. Ultimate AL:en är styvare i veven är min uppfattning. SLX:en är dock klart bekvämare över dålig väg och visst låter klonket från ram och drivlina på SLX:en fett.

..
jag kan börja med att säga att rätta igen, jag klarar nog en 335-340 watt på 20 minuter o kanske 345 också om jag har andra bakom mig på en vanlig väg i uppslas norra delar, massa små backar, då triggas jag så jävla hårt, för jag är lite en RIKTIG tävlingsmänniska.. o det är väl så det är på tävling(folk som pressar en, det som jag brinner för), så om jag kan få upp till 340-350 utan några andra cyklister bakom mig till nästa säsong, kan jag nog få en oerhört hög watt på 20 minuter , så kan det nog gå förjävligt bra det på tävling när det gäller... Jag börjar verkligen tro på det här ;)... Kan inte ta ut mig max när jag tränar själv, det är verkligen drygt, så det gäller bara att man får chansen i en klubb med samma ambitioner också, dvs folk inte bara kollar efter hur länge jag cyklat, blir ju lätt så ibland:D.. Så jag får hålla tummarna att ngn klubb kan ge mig chansen att tävla för deras elitlag.. tror nog det löser sig oavsett vilket lag man får köra för Södertälje, Upsala ck eller köra ensam i UNI som det ser ut i nuläget, men jag är en stolt UNI-smurf dock :D.

Jag kanske ska köra med al-ramen ett tag till då, jag får så oerhört bra tips från alla runt omkring mig i klubb osv hela tiden o likaså här, måste nog ta åt mig allting o hitta någon kombo av allting som sägs.. så väldigt mycket bra:D

Cykeln är ju trotsallt rätt lätt... inte lika dåliga komponenter som på en ultimate al 9.0(säger inte att det är dåliga komponenter på den,utan inte lika bra som på min bara), så min väger väl hyfsat mycket mindre

Senast ändrad:
..

> tränare är så jävla dyrt o de är en kostnad
> som inte ger GARANTERAT resultat och är väldigt
> osäker på det faktum att hur ska en tränare
> kunna känna min kropp bättre än jag osv.

För att du inte vet hur din kropp kommer kännas om tio år. En tränare däremot kan mha utbildning och erfarenhet förutse det du inte ser och anpassa ditt upplägg i ett längre perspektiv. Är det verkligen så svårt att förstå att själv inte är bäste dräng? Det är mycket prat om satsning hit och dit men om du inte förstår att framgång kommer genom det stöd du får, tar och skaffar så har du förlorat redan innan du börjar. Detta sagt i all välmening.

Det här tråden måste nog slå nåt rekord i upprepning kring just detta?

..
Har för mig att Philippe Gilbert körde på ultimate al en hel del lopp 2009 i Lotto. Jag bytte från al till CF, märkte knappt ngn skillnad. Producerar dock oerhört låga watt. Personligen tror jag mer på att du ska lägga pengar på tränare som kan hjälpa dig m upplägg och kost.

..
Micke S skrev:
> cykelgeek95 (fd JohanGren) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > tränare är så jävla dyrt o de är en
> kostnad
> > som inte ger GARANTERAT resultat och är
> väldigt
> > osäker på det faktum att hur ska en tränare
> > kunna känna min kropp bättre än jag osv.
>
> För att du inte vet hur din kropp kommer kännas
> om tio år. En tränare däremot kan mha
> utbildning och erfarenhet förutse det du inte ser
> och anpassa ditt upplägg i ett längre
> perspektiv. Är det verkligen så svårt att
> förstå att själv inte är bäste dräng? Det
> är mycket prat om satsning hit och dit men om du
> inte förstår att framgång kommer genom det
> stöd du får, tar och skaffar så har du
> förlorat redan innan du börjar. Detta sagt i all
> välmening.
>
> Det här tråden måste nog slå nåt rekord i
> upprepning kring just detta?

+1

..
Micke S skrev:
> -----
>
> > tränare är så jävla dyrt o de är en
> kostnad
> > som inte ger GARANTERAT resultat och är
> väldigt
> > osäker på det faktum att hur ska en tränare
> > kunna känna min kropp bättre än jag osv.
>
> För att du inte vet hur din kropp kommer kännas
> om tio år. En tränare däremot kan mha
> utbildning och erfarenhet förutse det du inte ser
> och anpassa ditt upplägg i ett längre
> perspektiv. Är det verkligen så svårt att
> förstå att själv inte är bäste dräng? Det
> är mycket prat om satsning hit och dit men om du
> inte förstår att framgång kommer genom det
> stöd du får, tar och skaffar så har du
> förlorat redan innan du börjar. Detta sagt i all
> välmening.
>
> Det här tråden måste nog slå nåt rekord i
> upprepning kring just detta?

Johan, om det är en person i hela tråden du ska lyssna på och ta till dig av, så är det Micke S. Han har till skillnad från de flesta andra (alla andra?) skribenter i den här tråden både utbildning och erfarenhet inom området.

..
DanielW skrev:
> Har för mig att Philippe Gilbert körde på
> ultimate al en hel del lopp 2009 i Lotto. Jag
> bytte från al till CF, märkte knappt ngn
> skillnad. Producerar dock oerhört låga watt.
> Personligen tror jag mer på att du ska lägga
> pengar på tränare som kan hjälpa dig m upplägg
> och kost.

+1

Bilagor

• gilbert_amstel_break_2010.jpg
    gilbert_amstel_break_2010.jpg
    53.9 KB · Besök: 50
..
Grejen är ju den att jag kan knappast lägga 30.000 på ETT år som student för coaching från toppfysik, det är ju helt åt skogen oavsett om jag köper en ram eller ej... o sen dessutom att vill man fråga en sak är det svar efter "senast 48 timmar"=inte så bra service i mitt tycke(klart att senast 48 timmar kan innebära 15 minuter också, men inte särskilt troligt), betalar jag 30k på ett år, så vill man inte behöva vänta 48 timmar på svar... Även om det säkert kanske är bra om man har pengarna, så kan jag utesluta det direkt nu när jag vet mer EXAKT vad det kostar... tror absolut jag kan klara det här utan det.. speciellt om jag får börja träna med andra duktiga cyklister i bra klubbar o inte behöver köra själv för att nå längre. Sen har jag en kropp som tål oerhört mycket.. krävs oerhört mycket för att jag ska bli överansträngd så känner inte att det skulle hjälpa just mig lika mycket som en person med en känsligare kropp rent genetiskt som kanske inte är optimal för hårt arbete.
Sen har jag fått det här att jag kan träna mycket hårdare o har mycket kortare återupphmtning, så ska jag få ett schema efter en "vanlig" person, då förlorar jag min styrka... o övertalar jag sen en coach att jag vill träna mer, då är det ju inte utifrån honom utan jag är då coach åt mig själv igen och inte hans ansvar...
aja ska inte klaga nå mer, är säkert väldigt bra somsagt men inte värt 30k på ett år i min situation!:P

Kul, ser t.o.m. ut som att han också ha ren cycleopsmätare dvs powertap på bakhjulet han med på bilden :D

Senast ändrad:
..
> Sen
> har jag en kropp som tål oerhört mycket.. krävs
> oerhört mycket för att jag ska bli
> överansträngd så känner inte att det skulle
> hjälpa just mig lika mycket som en person med en
> känsligare kropp rent genetiskt som kanske inte
> är optimal för hårt arbete.
> Sen har jag fått det här att jag kan träna
> mycket hårdare o har mycket kortare
> återupphmtning, så ska jag få ett schema efter
> en "vanlig" person, då förlorar jag min
> styrka...

Har du kommit fram till dessa slutsatser om din återhämtningsförmåga efter några månaders cykelträning? Eller har du erfarenhet av flerårig hård träning av något annat?

..
> Grejen är ju den att jag kan knappast lägga
> 30.000 på ETT år som student för coaching från
> toppfysik, det är ju helt åt skogen oavsett om
> jag köper en ram eller ej... o sen dessutom att
> vill man fråga en sak är det svar efter "senast
> 48 timmar"=inte så bra service i mitt tycke(klart
> att senast 48 timmar kan innebära 15 minuter
> också, men inte särskilt troligt), betalar jag
> 30k på ett år, så vill man inte behöva vänta
> 48 timmar på svar... Även om det säkert kanske
> är bra om man har pengarna, så kan jag utesluta
> det direkt nu när jag vet mer EXAKT vad det
> kostar... tror absolut jag kan klara det här utan
> det.. speciellt om jag får börja träna med
> andra duktiga cyklister i bra klubbar o inte
> behöver köra själv för att nå längre. Sen
> styrka... o övertalar jag sen en coach att jag
> vill träna mer, då är det ju inte utifrån
> honom utan jag är då coach åt mig själv igen
> och inte hans ansvar...
> aja ska inte klaga nå mer, är säkert väldigt
> bra somsagt men inte värt 30k på ett år i min
> situation!:P
>
> Kul, ser t.o.m. ut som att han också ha ren
> cycleopsmätare dvs powertap på bakhjulet han
> med på bilden :D

Tanka du diesel i en bensin V8 får du se hur det går.
Jag kan tala för egen erfarenhet i detta. För att lyckas krävs tid, vilja, pannben och hjälp att lägga upp träningen.
Jag hade hjälp av Mattias Reck, numera tränare i Giant-Shimano. Utan hans hjälp hade jag nog inte blivit mer än en medelmåtta i veteranklasserna.

Visst kan en wattmätare vara bra, jag hade ingen och körde all träning enl Borg skalan och dessutom under vintern körde jag alla intervaller på en standard spinningcykel. Lägg hellre de pengarna på coachning första året.

Letade i förrådet igår efter en klocka och hittade lådan med gamla priser. Fick tag i mitt lag-silver från SM 2010 och den ger sköna minnen och ger lite distans till min vardag anno 2014.
För mig blev det en cykeltur med ungarna i cykelkärran 20 km tur och retur. En annan kille som jag tig medaljen med 2010 körde Lombardiet runt idag. Det är kontraster!

Senast ändrad:
..
> Grejen är ju den att jag kan knappast lägga
> 30.000 på ETT år som student för coaching från
> toppfysik, det är ju helt åt skogen oavsett om
> jag köper en ram eller ej... o sen dessutom att
> vill man fråga en sak är det svar efter "senast
> 48 timmar"=inte så bra service i mitt tycke(klart
> att senast 48 timmar kan innebära 15 minuter
> också, men inte särskilt troligt), betalar jag
> 30k på ett år, så vill man inte behöva vänta
> 48 timmar på svar... Även om det säkert kanske
> är bra om man har pengarna, så kan jag utesluta
> det direkt nu när jag vet mer EXAKT vad det
> kostar... tror absolut jag kan klara det här utan
> det.. speciellt om jag får börja träna med
> andra duktiga cyklister i bra klubbar o inte
> behöver köra själv för att nå längre. Sen
> styrka... o övertalar jag sen en coach att jag
> vill träna mer, då är det ju inte utifrån
> honom utan jag är då coach åt mig själv igen
> och inte hans ansvar...
> aja ska inte klaga nå mer, är säkert väldigt
> bra somsagt men inte värt 30k på ett år i min
> situation!:P
>
> Kul, ser t.o.m. ut som att han också ha ren
> cycleopsmätare dvs powertap på bakhjulet han
> med på bilden :D

Det finns fler alternativ än toppfysik. Kolla t.ex. in Aktivitus. Toppfysik har väl fler alternativ än det för 30kkr? Angående 48h för svar, det är i längden inte hållbart arbetsmiljömässigt att alltid vara på "jour" och inte kunna ta helg. Skulle du vilja jobba 7 dagar i veckan året runt? Är det kris så får du säkert svar snabbt nog.

> Sen har jag en kropp som tål oerhört mycket.. krävs

Så här säger/sa nästintill alla nya, unga och satsande idrottare (även jag) fram tills man skadar sig för första gången. Hur kan du veta det efter bara några månaders cykling?

Angående aluminiumramen så körde Team Katusha på Canyons aluminiumramar under Paris Roubaix så sent som 2012. De duger nog med andra ord. http://www.cyclingnews.com/features/photos/tech-gallery-paris-roubaix-bike-preview/216876

..
jag menar liksom att om jag har fått gåvan, ska jag då få ner den till ett medelvärde på befolkningen liksom, ska jag inte utnyttja min styrka!=)

o angående min idrottserfarenhet,långt svar..
ignorera om ni hatar långa texter hehe;)

och angående det andra, kan ta det min idrottsbakgrund en gång för alla, så ni vet min bakgrund. jag lirade fotboll från 8 till då ja flyttade till upsla slutet av sommaren 2011, hade då lirat yttermittfältare o spelat då istortsett hela matcherna, var en viktig kugge i laget. Innebandy slutade jag efter säsongen 2012, var då div 3 och min åldersgrupp. Innebandy var ja väl riktigt bra men desto högre upp så blev ja allt närmare en i mängden från att ha sprungit förbi alla när jag var yngre, vara bästa= man tränar mindre hårt:(, men start och stopp inomhus var nog inte min starkaste sida o de visade sig väl mer o mer . men var RIKTIGT snabb o teknisk på fotbollsplanen, framförallt längre sträckor. var inte förrän dem sista säsongerna jag verkligen blev bra i fotbollen. Gick i fotbollsklass 7an-9an också. efter 2012 inget alls, mest slacker, brist på nya intressen förutom datorn. sedan blev det en del löpning innan sommaren 2013 o sen försvann det lite tills slutet på sommarlovet då jag började springa en hel del igen, men vid september bestämmde jag mig för att börja gymma o slutade springa. körde STENHÅRd explsiv styrka vecka efter vecka till 1 juni i år istortsett och på gymmet var det ibörjan lite uppdelat mellan ben o överkropp, men gick sen över till att nästan bara köra överkropp, så gav kanske inte cyklingen så mycket. men nu har jag äntligen funnit min grej och slutade helt o gymma(förutom cäldigt mycket bål,rygg o magstyrka) o gått ner en jävla massa överkropp. Hellre bli bra på cykling än gå hem stranden :D.... Detta är min idrottshistoria, för att få det att låta som att jag har en massa år på nacken:D. Gammal kondition är väl förmodligen lättare o bygga upp och under dessa år har jag nog dragit på mig en del kunskap om min kropp. Långt svar, men för att få ut mitt idrottsliv, så tar jag det grundligt istället för en massa småfrågor kring min bakgrund och folk inte ska tro att jag tränat totalt 4 månader av mitt liv, för det stämmer inte även om det varit en avbrott o så.:D.

..
hann inte se dem 2 sista svaren , jomen då skriver man liksom tar inte svar på helger och inte senast 48 timmar, kan ju misstolkas.
har de andra ställen bättre priser eller vadå?=)

då äre ju bara att köra canyon al sålänge då.. tills man börjar vilja ta det sista steget för att vinan tävlingar åtminstonde.

glenn : intressant läsning, men återigen är det ju jävligt synd att man inte kan lägga ut dem pengarna:(

..
Ett tips i all välmening: om du tänker börja blogga, se då till att få hjälp med att formatera (och korrekturläsa) texten. Den där textväggen ovanför är rätt svårläst.

Innan du springer iväg för långt med detta bör du sätta dig och gå igenom din livssituation. Vad har du för inkomster? Hinner du både jobba och träna så mycket som du vill? Kan du vara ledig från jobbet varje gång det är en tävling du ska vara med på, som en medlem i ett lag?

..
> jag menar liksom att om jag har fått gåvan, ska
> jag då få ner den till ett medelvärde på
> befolkningen liksom, ska jag inte utnyttja min
> styrka!=)

Grejen med en personlig coach/tränare är just att man inte ska behöva träna som "medelvärde på befolkningen", utan att man anpassar träningen och nivån på denna efter just dina egna förutsättningar. Många av de som har dessa tjänster är aktiva/tidigare aktiva elitidrottare som vet hur det är att sitta i din sits.

..
> jag menar liksom att om jag har fått gåvan, ska
> jag då få ner den till ett medelvärde på
> befolkningen liksom, ska jag inte utnyttja min
> styrka!=)
>
> o angående min idrottserfarenhet,långt svar..
> ignorera om ni hatar långa texter hehe;)
>

Det är inte det att du skriver långa texter som är problemet. Det är sättet du skriver och den nästintill totala avsaknaden av styckeindelning.

Sen kanske det är dags att komma ner på jorden.. "Jag har en kropp som tål oerhört mycket" i jämförelse med vem? Tränar du inte rätt kommer du att gå sönder förr eller senare. Kanske även om du tränar rätt. I träning så i går också kost och vila.

Edit : som geologen nämnt ovan så är ditt språkbruk ett problem för mig i alla fall. Självklart kan man inte attrahera alla när man skriver. Men tror att du har mycket att vinna genom att se över din skrift.

Senast ändrad:
..
geologen skrev:
> Ett tips i all välmening: om du tänker börja
> blogga, se då till att få hjälp med att
> formatera (och korrekturläsa) texten. Den där
> textväggen ovanför är rätt svårläst.

+1

> Innan du springer iväg för långt med detta bör
> du sätta dig och gå igenom din livssituation.
> Vad har du för inkomster? Hinner du både jobba
> och träna så mycket som du vill? Kan du vara
> ledig från jobbet varje gång det är en tävling
> du ska vara med på, som en medlem i ett lag?

Grabben är 19 år gammal och läser distanskurser.

..

> jag hinner tänka om och om igen angående det,
> båda byta ram och tränare kostar juu en del..
> ändå skillnaden är att tränare kan jag klara
> mig utan om jag läser på och lär mig hur jag
> ska tänka o läsa av kroppen, trotsallt kmr en
> tränare aldrig känna hur min kropp reagerar..
> men jag kan inte lära aluminiumramen att inte
> flexa;) , eller vad ska man tro hehe ;)

Nu kommer jag väl få stryk men jag tror du är fullt kapabel att hitta rätt träningsmetoder själv, framför allt om du som jag verkar tycka det är jävligt skoj att prova egna idéer och träningsmetoder. En PT kostar ofta en halv förmögenhet också.

Jag håller inte med om fördelarna att undvika misstag innan de uppstår. Jag tror inte på det i verkliga livet och inte inom cykel heller. Enligt mig ger misstag både kunskap och erfarenhet. Det finns inga genvägar till framgång.

Självklart kommer saker och ting gå åt skogen om man inte lär av misstagen utan fortsätter på samma sätt. Överträning är väl den allvarligaste åkomman. Att begå misstag utan att lära är ju ganska meningslöst och inget jag råder om.

..
Hannez5.3 skrev:
> -----
>
> > jag hinner tänka om och om igen angående det,
> > båda byta ram och tränare kostar juu en del..
> > ändå skillnaden är att tränare kan jag
> klara
> > mig utan om jag läser på och lär mig hur jag
> > ska tänka o läsa av kroppen, trotsallt kmr en
> > tränare aldrig känna hur min kropp reagerar..
> > men jag kan inte lära aluminiumramen att inte
> > flexa;) , eller vad ska man tro hehe ;)
>
> Nu kommer jag väl få stryk men jag tror du är
> fullt kapabel att hitta rätt träningsmetoder
> själv, framför allt om du som jag verkar tycka
> det är jävligt skoj att prova egna idéer och
> träningsmetoder. En PT kostar ofta en halv
> förmögenhet också.
>
> Jag håller inte med om fördelarna att undvika
> misstag innan de uppstår. Jag tror inte på det i
> verkliga livet och inte inom cykel heller. Enligt
> mig ger misstag både kunskap och erfarenhet. Det
> finns inga genvägar till framgång.
>
> Självklart kommer saker och ting gå åt skogen
> om man inte lär av misstagen utan fortsätter på
> samma sätt. Överträning är väl den
> allvarligaste åkomman. Att begå misstag utan att
> lära är ju ganska meningslöst och inget jag
> råder om.

En bra coach låter ju den aktive begå misstag i utbildningssyfte (utan att det går åt skogen). Sedan är coachen ett starkt stöd för att förklara vad som gick fel och hur det kan undvikas och vad som är värt att tänka på. Misslyckandefasen blir då kortare och inlärningsfasen mer effektiv.

Edit: på individnivå kan misslyckandefasen vara en karriär lång så frågan är vad som är dyrast i längden.

Senast ändrad:
..
Hannez5.3 skrev:
> Nu kommer jag väl få stryk men jag tror du är
> fullt kapabel att hitta rätt träningsmetoder
> själv, framför allt om du som jag verkar tycka
> det är jävligt skoj att prova egna idéer och
> träningsmetoder. En PT kostar ofta en halv
> förmögenhet också.

Där håller jag med. Jag tror absolut att rätt tränare kan ge bättre resultat, och kanske se helheten bättre och hålla koll på tecken på överträning, men jag är lika övertygad om att man kan leta upp färdiga träningsupplägg som duger gott för en relativ nybörjare. Dock är det bra att ha ett bollplank i nån form för att just hålla koll på den totala träningsmängden och hjälpa till att förhindra överträning. Gärna nån som känner dig väl och kan känna av förändringar i humör, ork, livsgnista hos dig.
Nästa höst kanske det är mer aktuellt med mer specialiserad träning. Har du då också tävlat en säsong har du fått bra kläm på dina styrkor och svagheter, och kan ta upp det med en tränare.

Erfarenheter från tävlingar kan överraska. Jag själv har länge trott att jag är relativt stark uppför, eftersom jag brukar hänga av de flesta av de jag cyklar med just uppför. Men nu när jag varit med i ett par seniortävlingar i år fick jag tydliga besked i den frågan. Uppför blev jag rejält omcyklad (om än inte avhängd) i ett lopp och tokavhängd i ett annat. Det var nästan som om jag stod still. Nu vet jag att backar är nåt jag är förhållandevis svag på, och därmed kan jag fokusera på att förbättra den kapaciteten inför nästa säsong.

Senast ändrad:
..
Micke S skrev:

> En bra coach låter ju den aktive begå misstag i
> utbildningssyfte (utan att det går åt skogen).
> Sedan är coachen ett starkt stöd för att
> förklara vad som gick fel och hur det kan
> undvikas och vad som är värt att tänka på.
> Misslyckandefasen blir då kortare och
> inlärningsfasen mer effektiv.

Håller med dig. Sen kan man ju diskutera hur mycket en sån här rådgivning kan tänkas kosta och hur mycket man kan rättfärdiga.

Vad är då syftet med en rådgivning om inte att tjäna pengar?

Den bäste av coacher är väl ändå en coach som tränar gratis samt vars syfte är idrottarens bästa?

..
Om du har pengar, men inte vill lägga de på tränare - > Stick iväg nånstans varmt och cykla under vintern vid 2-3 tillfällen. Istället för en ram, "it is not about the bike" som någon klok cyklist sa en gång i tiden. Hm. Eller köp en CX eller en MTB som du kan vinterträna på. Eller köp varma kläder så du kan träna ute.

..
Ahh okej, jag får väl lägga tiden på att rätta ibland, men har samtidigt ett annat liv än att skriva korrekt på Happymtb ;). Korrekturläsa kan jag göra på en blogg, cv-papper och i skoluppgifter där textkvalitén i praktiken bedöms och kan ha stora konsekvenser.

Jag håller med Hannes mest faktiskt.
Vill man ha en tränare, så vill man ju ha en som bryr sig och som inte bara är ute efter pengar för att göra ett träningsschema och dessutom vill ha 30k på ett år för det.... Ska du ha en coach som inte bryr sig om dina resultat, utan mest bara använder cyklisterna som lyckas som reklam, "Jag coachade den där snubben som är bra, så välj mig som din personliga coach" och tar åt sig äran.(syftar inte på mig själv då, för att HELT utesluta att någon ska kommentera det...).

Det får ge hur mycket som helst, men förstår inte varför alla i tråden har tagit upp personlig coach 100-tals ggr när jag i flera omgångar sagt att som studerande är det en dessvärre omöjlighet. Börjar nästan bli lite irriterad. Däremot om en person skulle bli proffs o få det gratis inom teamet då tackar ju givetvis ingen nej.

Intressanta synpunkter iaf=)....

Man får tycka precis vad man vill om mitt självförtroende och driv, men jag befinner mig på jorden och jag får ingenting gratis, tro vad du/ni vill. Kanske ska säga att jag nöjer mig med att ""tävla"" i motionsklassen och cykla fikarundor i 30kmh och att jag NU kan cykla 25kmh i medvind och oj, juste det var kanske utför också, my bad. Detta för att ingen ska klaga;)....

Senast ändrad:
..
> Det får ge hur mycket som helst, men förstår
> inte varför alla i tråden har tagit upp
> personlig coach 100-tals ggr när jag i flera
> omgångar sagt att som studerande är det en
> dessvärre omöjlighet. Börjar nästan bli lite
> irriterad. Däremot om en person skulle bli proffs
> o få det gratis inom teamet då tackar ju
> givetvis ingen nej.

Nyss hade du ju råd med en kolfiberram?

..
Självklart är det inte försvarbart för en 19 årig student att lägga dessa pengar på en coach.
Ta som sagt hjälp av folk i din omgivning, inom klubben och lyssna till din egen kropp.
Ha inte allt för höga krav på resultaten det första året som elitcyklist utan ge det den tiden det tar.
Många tränar allt för hårt i unga år utan att inse att man inte kan öka träningsdosen allt för mycket utan risk för bakslag.
Det tar tid att bli en riktigt bra cyklist även om man kan ha framgångar ändå i unga år.
Du verkar vara en stor talang men utan strukturerad träning blir du knappast en framgångsrik cyklist senare i livet.
Jag tänker osökt på det gamla svenska laget Team Bianchi Scandinavia under ledning av Tommy Prim för en drygt 10 år sedan.
Många talanger fanns där men det var inte många som blev gamla i gamet.
Löfkvist och Ljungblad var väl de enda som det blev någonting riktigt av.

..
A.Svensson : Fan va kul med ännu en till gänget som förstår situationen, 60K på 2 års coachning som student är en bra början till ekonomiska problem hehe :D. Jag måste tänka på det där, jag ska nog se till att jag lyckas och blir en talang som inte försvinner ur mängden(ursäkta till er som stör sig på min positiva och kaxiga inställning). Jag är inställd på att lära mig taktiken och ändå visa upp vad jag kan rent cykelmässigt. Det där med att höja sig när man cyklar med andra eller när det väl gäller är en oerhörd styrka som sitter i huvudet och är viktig för att nå långt.

uagamlingen : Jag har kollat runt lite hur det ser ut o ska bestämma hur jag gör sen. Kanske blir det upsala ck , men får se helt enkelt. Det är inget impulsbeslut jag vill ta, för vill inte behöva byta klubb direkt för att jag är missnöjd över valet.
Jag känner dock att jag vill säkra framtiden innan jag går in på det där med bloggandet osv för att öka förutsättningarna gällande sponsorer i framtiden.

..
Sluta dra en massa slutsatser om hur en coach jobbar och bryr sig om du aldrig haft en! Min coach svarar på mail, sms, Facebook ja till och med instagram om jag undrar något. Sen vet jag att han bryr sig om hur det går för mig.

Men det blir bara löjligt om du ska såga deras arbete och sätt att jobba innan du ens pratat med en, och 30.000kr på ett år är ju inte direkt någon jättelön för en coach :)

..
Nä, jag får be om ursäkt, men asså det var mer liksom en chock. visste det var dyrt, men inte 30k på ett år o klart 2.500 i månaden är OK för en med ett rätt okej jobb, men för övriga är det nog rätt mycket:)

men som jag sa, dem gör nog ett riktigt bra jobb och är säkert ett oerhört bra alternativ OM man har ekonomin för det.

..
a.svensson skrev:
> Jag tänker osökt på det gamla svenska laget
> Team Bianchi Scandinavia under ledning av Tommy
> Prim för en drygt 10 år sedan.
> Många talanger fanns där men det var inte många
> som blev gamla i gamet.
> Löfkvist och Ljungblad var väl de enda som det
> blev någonting riktigt av.

Jag tror inte att Kessiakoff och Gurra Larsson håller med.

..
Det finns som sagt andra, billigare alternativ än toppfysik.

Självklart så har man skral ekonomi som student (är student själv), men om man går och köper både wattmätare och kolfiberram för att det "garanterat gör en snabbare", och sen gnäller på att man inte har råd att betala några hundra i månaden för en tränare, så kanske man ska fundera lite över sina prioriteringar.

Om man nu fortfarande inte har råd (vilket såklart ät helt okej) så kan man kanske se om det går att lösa på bättre sätt. Via klubben (om jag inte har helt fel har du blivit erbjuden hjälp av klubbens lite mer erfarna?) eller om det inte går, via någon annan klubb. Några sidor bak blev du erbjuden kontakt med folk från Södertälje CK som kanske kunde hjälpa dig med vinterttäningen. Vad hände med detta?

..
som exempelvis?

Jo, jag får en hel del hjälp från erfarna i både klubb och dem som varit bra=)!

wattmätare har jag enorm nytta av, det tipset va ju liksom grunden för att ha en tränare överhuvudtaget, då nästan alla personliga tränare utgick från watt från träningar enligt många här.

Jag har sjuukt stor nytta av watten. Tänk hur jämnt tempo man kan hålla i backar jämfört med andra som kanske går ut för hårt. Sen kan man hela tiden hålla koll på watten o kan lista ut hur mkt övriga konkurrenter får ta i.
Jag kan sen t.ex. testa rycka iväg några minuter i 400-450 watt jämnt för att testa konkurrenten i slutet av loppet, man vet sina gränser och kan sen utgå från sina gränser när man kör.. Om man kört utan watt hade man förmodligen gått ut för hårt eller att man hållt igen.
Sen har jag märkt att man sparar så sjuukt mycket ork och man blir så sjuukt taggad av att hela tiden se hur bra man cyklar.
Du ser liksom direkt om du börjar ha mindre tryck i benen och Det är kanske inget du känner lika tydligt annars..
Detta är då min uppfattning och jag tror jag kan fixa många bra placeringar med wattmätarens hjälp:D!. Kan köra väldigt taktiskt mot konkurrenterna :D

Har inte blivit något än, många som börjat varva ner för säsongen(däribland Daniel) o helgerna cyklas de väl något distanspass ish, menmen får se när det blir.
Angående Södertälje har jag inte fått besked av Tobias om hur deras elitlag kommer se ut 2015, vet dock att bland annat Daniel Lundvall som ja snackade med troligen skulle sluta o samtidigt några till på samma gång.
Angående Upsala CK så har jag hört av mig o ska se vad som passar mig bäst o även börjat checka hur nivån på killarna ser ut. Först o främst måste man ju få plats i någon av klubbarna, sedan får man se om man har några alternativ:)!.
Det är liksom inte bara ett enkelt beslut det här, utan rätt klubb kan vara skillnaden om jag kommer lyckas eller ej. Vill ha bästa möjliga förutsättningar och vill inte behöva ångra mig till nästa säsong.

Sedan ska man inte glömma att det kan finnas fördelar med att stanna i Uni också. Man kommer inte behöva anpassa loppen efter någon annan utan man kör sitt eget o inget att ta hänsyn till. Bara träningarna som bli mycket solo då tyvärr...mycket trevlig klubb helt enkelt.

Kan ju vara lite kul om man fick chansen o visa vad man går för i Uck, men båda klubbarna verkar riktigt bra. Väldigt nära med uck då man trotsllt är uppsalabo,menmen... Får avvakta och se hur allting blir. No stress , det är 6-7 månader kvar till säsongsstart :D.
Sen kan ju uck vara kul med här Hannes t.ex. alltid roligt med andra i samma ålder. Känns som att det är lite unga cyklister i klubbarna, har väl o göra med att sporten är så dyr i början kanske....

Senast ändrad:
..
Jag ser följande bild framför mig om tre år: ;-)

TV3:s Lyxfällan besöker TS som har försatt sig i stora skulder pga utgifter på personlig coach och för att undvika kronofogden tvingas TS sälja sin tävlingscykel på Blocket.

..
"Postat av: cykelgeek95 (fd JohanGren)
Datum: idag 01:19"

En personlig tränare skulle säga till dig att prioritera sömn och återhämtning framför att sitta uppe halva natten och diskutera cykling på ett internetforum. Läs t.ex. Jenny Rissveds blogg för att få lite tips på ett proffs sömnvanor = i säng kl 22 och 9-10 timmars sömn.

Som många kloka personer redan sagt så behöver du ju inte välja den dyraste tränaren. Att du fokuserar mer på materialet än på att få hjälp med träningen tyder på att du har samma fokus som motionärerna som "tävlar". Till den senare kategorin kan man säga att jag hör till (tävlar MTB i H40-klassen) som köper dyrt och lätt men skulle lyckas bättre med mer fokus på strukturerad träning, mer sömn och bättre kost.

Lycka till!

Tillbaka
Topp