..

..
Du (TS) verkar övertygad om att konkurrenterna 1) inte har wattmätare 2) har dålig koll på sin egna tröskel.

Jag tror du lurar dig själv

Wattmätare är bra som träningsredskap men glöm att du kan sitta och glo på cykeldatorn under ett linjelopp. Analys gör du efter loppet.

..
castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Kostar en hyfsad coach verkligen 30000 i året?
> Måste väl finnas något mellanalternativ?

Jag känner till en som inte kostar i närheten av det. En tidigare landslagscyklist dessutom.

..
cykelgeek95 (fd JohanGren) skrev:
> som exempelvis?
>

Lulle skrev:
>
> Det finns fler alternativ än toppfysik. Kolla
> t.ex. in Aktivitus
. Toppfysik har väl fler
> alternativ än det för 30kkr? Angående 48h för
> svar, det är i längden inte hållbart
> arbetsmiljömässigt att alltid vara på "jour"
> och inte kunna ta helg. Skulle du vilja jobba 7
> dagar i veckan året runt? Är det kris så får
> du säkert svar snabbt nog.
>

..
> Ahh okej, jag får väl lägga tiden på att
> rätta ibland, men har samtidigt ett annat liv än
> att skriva korrekt på Happymtb ;). Korrekturläsa
> kan jag göra på en blogg, cv-papper och i
> skoluppgifter där textkvalitén i praktiken
> bedöms och kan ha stora konsekvenser.
>
> Jag håller med Hannes mest faktiskt.
> Vill man ha en tränare, så vill man ju ha en som
> bryr sig och som inte bara är ute efter pengar
> för att göra ett träningsschema och dessutom
> vill ha 30k på ett år för det.... Ska du ha en
> coach som inte bryr sig om dina resultat, utan
> mest bara använder cyklisterna som lyckas som
> reklam, "Jag coachade den där snubben som är
> bra, så välj mig som din personliga coach" och
> tar åt sig äran.(syftar inte på mig själv då,
> för att HELT utesluta att någon ska kommentera
> det...).
>
> Det får ge hur mycket som helst, men förstår
> inte varför alla i tråden har tagit upp
> personlig coach 100-tals ggr när jag i flera
> omgångar sagt att som studerande är det en
> dessvärre omöjlighet. Börjar nästan bli lite
> irriterad. Däremot om en person skulle bli proffs
> o få det gratis inom teamet då tackar ju
> givetvis ingen nej.
>
> Intressanta synpunkter iaf=)....
>
>
> Man får tycka precis vad man vill om mitt
> självförtroende och driv, men jag befinner mig
> på jorden och jag får ingenting gratis, tro vad
> du/ni vill. Kanske ska säga att jag nöjer mig
> med att ""tävla"" i motionsklassen och cykla
> fikarundor i 30kmh och att jag NU kan cykla 25kmh
> i medvind och oj, juste det var kanske utför
> också, my bad. Detta för att ingen ska
> klaga;)....

Att skriva begripligt i en tråd där man ber om tips är väl en självklarhet? Hur ska du kunna få ett jobb efter din elitkarriär när du inte kan formulera dig? ;)

Jag har noll erfarenhet av elitsatsningar i allmänhet men har umgåtts med många som resonerat som du och det blev väl samma resultat varje gång. Skador tog kål på nästan allas drömmar. De som har lyckats har fått nystart närmare 30-årssträcket och börjat med multisport.

I ren spekulation skulle jag gjort följande:

1. Ta hjälp av någon erfaren cyklist för att få igång tekniken.
2. Gå med i en bra klubb.
3. Slicka röv för att få tag i sponsorer
4. När man värvat sponsorer är varken nya cyklar eller tränare något större problem.

Sen är ju självförtroende inte ekvivalent med talang eller framgång, även om det inte skadar. Använd självförtroendet på rätt sätt bara. Det här är ett internetforum, man kan påstå precis vad som helst.

..
Det är i 9 fall av 10 en cykeltävling vinns av den smartaste och inte den starkaste.
Taktik och gameplan skiter sig 99 gånger av 100. Vinner gör den som är på rätt plats vid rätt tillfälle och har tur att göra rätt sak just då i rätt sekund.

Vill du sitta och glo på en wattmätare kan jag rekommendera en sub grupp på vättern i stället för vanliga tävlingar.

..
Det är inget fel med självförtroende (och du är ung så då hör det till) men tänk lite på om det verkligen är rimligt att du som 19-årig f.d. fotbollsspelare verkligen känner din kropp så bra att överträning inte är någon risk när sådana som Per Elofsson, Alexandra Engen, Tomas Löfkvist, Clas Björling m.fl. lyckas gå över gränsen trots att de tränat på yppersta elitnivå i konditionsidrotter i flera år?

Sen tycker jag du kan fundera lite på perspektiv, säg t.ex. att ett rimligt mål är att du ska vara som bäst om tio år. Det är enormt långt borta för någon som är så ung som du är men det är där du kanske behöver din mentala styrka och omtalade förmåga att göra det som krävs för att nå dit du vill för det är nästan helt säkert så att det som ger dig bäst resultat på kort sikt i vissa fall kommer vara rent kontraproduktivt för att du ska nå dina mål på lång sikt. Jag tycker du pratar mycket om kortsiktiga mål - slå dina tider / watt på nästa runda, kolla om du har förbättrats på en månad, vilket material du ska köra på nästa säsong osv. Du måste våga göra sådant som gör dig sämre på kort sikt för att bli bättre på lång sikt. Det är där en coach/bollplank/whatever kan vara enormt värdefull tror jag för att annars är det lätt att tappa tron på det man gör.

..
http://aktivitus.se/personligwebcoach/

finns 3 alternativ, men på dem 2 billigare är det oerhört lite kontakt. Krävs ju nästan den dyraste för att ha obegränsad kontakt efter passen och lite när man vill gällande synpunkter,resultat o hur kroppen känner sig efter passen o så.

Tack ändå!=)

"Den som nämnde det" : Jag är ibland uppe sent, men sover länge, distans har sina fördelar.

..
Vill inte ha någon press på mig innan jag ens börjat tävla, kanske går helt åt h-vete.
Jag har presterat själv, men det är en annan sak att prestera på en officiell elit-tävling. Första steget är att bestämma klubb för att senare utvecklas vidare känner jag... Efter jag kört elit så länge så jag känner att jag platsar kan jag börja diskutera sponsorer.

..
Ta kontakt med en av de billigare alternativen för coach, träna efter det program du får under hösten, vintern och våren. Tävla en säsong med lämplig klubb. Därefter bör du veta mycket mer och kunna fatta bättre beslut när det gäller lag, sponsring, coachning och träningsupplägg.

..
finns väl ett alt. då man får mäta syre upptagning, mjölksyra mätning, får ett personligt träningsprogram för fyra månader framåt, kanske ett bra start alternativ? veta när man börjar samla på sig syra tror jag e bra å veta?
Kostar väl typ en tretusing tror jag, kanske erbjuda reklamplats på kläderna å få rabatt?

..
Har följt din tråd från start med stort intresse!

Du vill ha tips för elitsatsning men har inte råd med en dyr coach vilket jag förstår i din situation.

Du kan förmodligen komma långt utan en coach men inte hela vägen som du har som mål.

Det är ju ändå en elitsatsning och vem kommer dit utan en coach?

I din situation och med din talang hade jag gjort följande:

Ta reda på egen hand hur ditt upplägg i vinter ska se ut. Man kan få tips via klubben eller en trängsrådgivare vilket inte behöver kosta något.
När våren och sommaren kommer så är det väl bara att köra på som du gjort och se vad resultaten blir.

Det skulle vara steg 1 för mig och min första säsong, resten tar man sen!

..
Larason, väldigt intressant!, det var vars då?, eller snackar vi fortfarande activitus nu?

JT : tack för tipset , kan vara enormt användbart hehe;)

Geologen : det låter faktiskt som en väldigt bra idé!:)

bllx : om allt går som det vill sig!, hellre jobba sig in i elit än att ha pressen att komma högt i Senior.

edit.

RasmusH : Det där svaret var riktigt bra, jag ska nog köra på det eller som Geologen sa!=) , Jag får kämpa för resultaten o att hänga med, sen får allt gå som det går, men jag tror o hoppas på det bästa. Jag får ta ett snabbt beslut angående var jag känner att jag har bäst förutsättningar.

Senast ändrad:
..
Nu måste du ju inte vara prestera på topp i elittävlingar för att kunna få lite sponsorer. Du kan ju börja höra med lokala sport/cykelbutiker i trakterna där du bor. Man behöver ju inte börja med de stora dinosaurierna när det gäller sponsorer.

Allt som hjälper dig att få/rabatt på material är väl positivt?

Extrajobba vid sidan av plugget så får man snabbt ihop cash.

..
> Larason, väldigt intressant!, det var vars då?,
> eller snackar vi fortfarande activitus nu?

De har bland annat ett cykelpaket för 2990kr som inkluderar 3 olika tester samt ett 16 veckors individanpassat träningsprogram: http://aktivitus.se/program/

Det kanske kan vara något för vinterträningen den här första säsongen?

..
Japp, precis. Allt är ju en bonus i nuläget!=)
Däremot har jag ingenting att ge tillbaka till dem i nuläget, så riktigt svårt.
Dem gör det enbart för att vara schyssta om det skule hända och så tror ja inte många företag tänker, men får ja till en bra blogg så kanske!=)

Intressant, ska fundera över det där, kan säkert vara riktigt bra. Eller så fixar man det avancerade cykeltestet på activitus där man får göra en massa tester o så för att sedan bygga på de. Nu har jag lite alternativ iaf.

Mantra har jag hört talas om när du säger det, ska kolla priser.

..
Håller med Hannes om att du verkligen inte behöver en coach efter du tränat cykel i ett halvår.
Det tycker jag du kan fundera på om ett år eller 3 när utvecklingskurvan planat ut och du vill komma vidare. Gäller iofs wattanalyser också.
Utan har du talang och tränar på lite blandat med långpass, intervaller och sållar lite bland råden du hittar på nätet och bland klubbkamraterna borde du sitta med i elitklungan om 2år ändå och där finns det mycket erfarenhet att ta del av när det gäller träning.

Men du måste våga vila och ta lungt i perioder också, särskilt om du inte känner dig helt kry.

Jag tycker nog det är viktigare att du köper en cykel som passar, ja 56 låter lite stort till dig. Och gärna en som du gillar och tycker om, då blir det ännu roligare att cykla.

..
Lulle skrev:
> Det finns som sagt andra, billigare alternativ än
> toppfysik.
>
> Självklart så har man skral ekonomi som student
> (är student själv), men om man går och köper
> både wattmätare och kolfiberram för att det
> "garanterat gör en snabbare", och sen gnäller
> på att man inte har råd att betala några hundra
> i månaden för en tränare, så kanske man ska
> fundera lite över sina prioriteringar.

Han gör väl hur han vill med sina pengar?

Det låter som en himla massa krav hit och dit, låt snubben cykla som han vill.

Ang elitlag redan till nästa säsong så skulle jag starkt rekommendera att du börjar ditt första år i seniorklass. Det är inte bara en fråga om hur stark du är utan främst hur erfaren du är i klungan samt hantering av cykeln. För allas säkerhet vore det bra med minst ett år i seniorklassen. Försök tävla i så stora klungor som möjligt så lär du dig snabbare. Det är inte så populärt att arrangera en massvurpa som ny på Östgötaloppet i vår. Svårare att hitta lag om du inte ger dig själv en rättvis chans att träna klungkörning innan.

Jag startade min karriär i P15-16 och fick på så sett mina provår innan jag hoppade in i elitklassen. Många underskattar även svenska eliten. Det är riktigt hög klass i Sverige även om de som är bra inte är 200 st som i Danmark.

..
Jag har tränat en HEL del i klunga, vet hur saker o ting fungerar o vet hur tight det är när folk vill trycka sig in framför en osv. inför spurt och backar o allt möjligt när det gäller klubbmästerskap o allt det där.
Det är ju samma sak på alla ställe där alla verkligen vill vinna...

Jo, har sett hur tight det kan vara i östgötaloppet i slutspurten... Ingen höjdare o spurta i dem lägena där många "förhoppningsvis" e trötta och alla vill vara högt upp...

Jag känner mig väldigt säker på cykeln efter denna sommar o har blivit bra på kurvtagning, som jag inte var så snabb på i början p.g.a. rädslan för rullsten, men den är HELT borta nu.
Kurvteknik har jag fått en massa tips om, för att det är en stor skillnad i elit av vad jag fått höra från alla rekommendationer. Kurvteknik och allmänt att ta kurvor i högre fart och i en jämn båge har jag tränat väldigt mycket på sen jag fick höra det

Jag tar iaf. åt mig, men jag vill inte "slösa" ett år i senior=), jag känner mig säker i klunga, men klart allting kan bli bättre men det kan det ju hur bra man än är och det handlar om att vara ödmjuk då man kör enligt mig.
Kan nog hända mer olyckor med dem riktigt seriösa som jagar topplaceringar och kanske har press på sig, d.v.s. dem kanske tar dem där riktiga riskerna för att ta sig fram i klungan och även i slutspurten.
Hursomhelst, om jag hade kört solo utan klubb hela sommaren eller känt mig osäker i klungkörning hade jag NATURLIGTVIS inte ens diskuterat elit.

Lika mycket olyckor kan hända i senior som elit, Kanske ännu mer i senior då det förmodligen är en väldigt rolig blandning av åkare, där alla vill olika mycket och nivån mellan sämsta o bästa åkare säkert är riktigt stor p.g.a. omfånget..

Jag står fast vid mitt mål, Elit i Skandis o utgå därifrån, kanske ngt till lopp i elit tidigt å ssäongen, sedan får jag väl se hur det går. Hänger jag med i tempot överlag, så fortsätter jag där, annars blir det senior ett tag och sedan återgå till elit=).

Orkar inte denna diskussionen igen, har redan tagit beslutet efter diskussioner där alla tycker olika flera gånger om. Blir liksom flera beslutsfattanden om samma sak som jag redan bestämt efter funderingar. Var lite samma sak angående det där med en dyr personlig coach, nu fanns det ju några bra alternativ i slutet dock....

Men ni förstår vad jag menar FÖRHOPPNINGSVIS ;)!

Hoppas det blev tillräckligt styckeindelat som vissa klagat på.
Korrekturläsning avstod jag dock till vissa personers vansinne hehe ;)

Kärlek alla! :D

..
Om du kör 2-3 tävlingar i HElit och åker av rejält i alla, vad gör du då? Då borde nog en reservplan att gå ner till Senior ett tag vara bra. Minns inte om man måste byta licens då, för att få starta i senior när det finns elitklass. Men det får du göra en gång under säsong.

..
Ja, men jag är inte säker på att du får starta i senior om det finns elitklass på samma tävling. Nån som har mer koll får gärna svara bättre på detta, men jag misstänker att det är så.

..
Jag vill bara säga att jag önskade att jag hade ens fem procent av ditt självförtroende. Jag har cyklat i drygt tjugo år och tycker fortfarande att jag är kass... :) (vilket jag också är förstås)

..
Seniorklassen är vanligtvis en blandad kompott. Man kan köra med master (veteran) licens och elitlicens. Ska du känna av klungkörning på riktigt är seniorklassen bra då den oftast är största klassen.

..
Det skadar inte att vara lite ödmjuk som nybörjare på cykel även om man nu skulle vara en talang! Att tycka det är "slöseri" med ett år i en seniorklunga tycker jag är väldigt respektlöst att skriva, speciellt mot alla som kör den klassen och håller hög klass!

..
Om du genom dina pass med klubben och ditt deltagande i nåt motionslopp anser dig ha koll på hur det är att ligga i klungan på en tävling, ja då är du inte dålig... Trångt i spurten på Östgötaloppet? Jösses, det framstår som en lek jämfört med första varvet på Scandinavian Race.

Om du bara tävlar i Sverige så har du, om du åker dom tävlingar som finns, kanske sex tävlingsstarter innan Uppsala, då är det drygt, riktigt drygt att hänga med... ;)

Ang. att du inte vill slösa ett år i seniorklungan, är det bättre att slösa ditt eller andras hälsa/material i elit, för att du ev. orsakat en vurpa pga orutin? Kan iofs hända i senior, men det är ändå aningens lugnare i seniorklungan, och därmed lite mer förlåtande. En bra skola mao ;)

..
Bra, då har jag uppfattat rätt!=)

Boisare : Det var verkligen inte så jag ville få det uppfattat,skrev faktiskt att jag är ödmjuk inför uppgiften senare, men ber iaf om ursäkt om du o kanske npgon fler uppfattade det så!=)!!
Det jag ville få ut var att jag hellre anpassar mig till elitklungan o förkortar processen än att ligga i senior för erfarenhet trots att ja känner mig säker. Det var lite som att jag ville köra motionslopp i snabbgrupp o ni tyckte ja skulle ställa upp i seniorklassen istället.
I min ålder har jag missat ett år i u23 och då måste jag sikta frammåt och inte dra ut stegen om ni förstår vad jag menar, sen har dem flesta också ungdomscyklingen.

Vet att Senioråkare är riktigt bra också, handlar säkert mycket om tid för många och har många av dem i nuvarande klubben och är starka!=)!

..
Vad är det som är så viktigt med U23? Att du tror du förkortar din lärotid i klungan genom att skippa senior till förmån för elit kan lika gärna bli en förlängning av lärotiden. Om det visar sig att du av nån anledning inte hänger med i elit så lär du inte heller trampa i mål, och därmed tappar du träning och tid. Har du tävlat i seniorklassen i år? Om inte, hur kan du säga att du känner dig säker i klungan där?

Antingen är du vidrigt talangfull, eller också har du tyvärr ett ego som blir ditt fall... ;)

..
Ja, att säga att man kan med klungkörning efter ett par tävlingar och lite träningar är väl kanske lite väl ambitiöst ;)
Jag har kört 2 år i långlopps klungor på mtb och jag tycker inte att det känns så jävla tryggt jämt, och då är ju en lvg klunga bra mycket större :)

Skynda långsamt brukar löna sig, men visst du får gärna motbevisa mig (och många andra) :)

..
Jag ska ta väldigt ödmjukt på uppgiften. Men vad ska jag göra liksom. Min fysiska förmåga är solklart över min erfarenhet och teoretiska nivå. Jag tror dock att det är möjligt att komma in snabbt, men det handlar bara om min positiva inställning och heller inte överskattning av mig själv/underskattning av elitklassen.

Men framtiden får visa, motbevisning är det bästa jag vet hahaha :D

..
> Min fysiska förmåga
> är solklart över min erfarenhet och teoretiska
> nivå.

Kanske just därför ett par topplaceringar i senior kan vara gött innan du hoppar in i elit.

..
Maillard skrev:
>
> Antingen är du vidrigt talangfull, eller också
> har du tyvärr ett ego som blir ditt fall... ;)

Om jag inte fattade det hela fel har Johan en ftp på 5,38W/kg efter några månaders cykling. Att säga att han är vidrigt talangfull är nog ingen överdrift...

Tillbaka
Topp