..

..
Sköön snubbe, visar att material inte är allt:P

sjögren: haha såg att det var testpilot hos aktivitus men som du nog insåg när du redigerade, så vare för triathlon tyvärr:/

..
cykelgeek95 (fd JohanGren) skrev:
-------------------------------------------------------
> Sköön snubbe, visar att material inte är
> allt:P

Tredjeplats NM 2012 H45 linje. Fast inte med Ultran (tror jag i alla fall).

..
Vad är historien bakom bilden i din användarprofil Supertramp? Var det ett trafikrelaterat brott och du stövlade in i rättssalen med tempokruka och cykelmundering? Är den ens på riktigt? Vad var syftet med klädseln? Utfall? Så många frågor.

..
Oscar Camenzind skrev:
> Vad är historien bakom bilden i din
> användarprofil Supertramp? Var det ett
> trafikrelaterat brott och du stövlade in i
> rättssalen med tempokruka och cykelmundering?

Japp så vare. Åtalad för rödljuskörning på cykel men friad i Tingsrätten med siffrorna 2-2 (domarens röst väger tyngst vid lika).

..
My conscious is clear. Både vad gäller ev. påstådda rödljuskörningar såväl som de totalt grundlösa insinueringar att jag skulle mutat happymtbs inläggsdomare. Nu vänder vi blad tycker jag!

EDIT: Och eftersom jag vet att sensationslystna trådarkieologer snart kommer att hänvisa till en senare fällande dom för en annan rödljuskörning så kan jag redan nu informera om att jag har ett recept mot stressfraktur som min massör skrev ut en vecka innan incidenten (jag var så jävla stressad av frakturen att det var helt omöjligt att stanna för rött!).

Senast ändrad:
..
Supertramp skrev:
> Fusk! Den där 1000-posten räknas inte, man kan
> ju inte göra upplägg till sig själv och sen tro
> att smashen räknas liksom.

Tja...oberoende av fusk eller inte kommer folk att ha det på näthinnan at jag fick nummer 1000 i denna episka tråd. Så det så! Pilutta osv!

..
3 stenhårda gympass i veckan och 4 långa distanspass, allt ifrån 4-5h på distanspassen denna tid på säsongen, är i överkant jag vet. intervallerna och spurterna får bli till efter jul, då man byggt upp vmax och allmänt byggt upp en bra kondition och bra med senor runt knäna så allting håller som det ska...ska öka o vara upp i 6 timmar på distanspassen vid februari/mars.
Back to intervallerna och spurterna, de kommer att bli utmärkta att jobba med senare då man byggt upp en oerhört bra maxstyrka i benen.
Just nu tycker jag det funkar perfekt som jag gör, då jag inte behöver vilodagar med detta upplägget, då passen är så oerhört olika.. har inte kännts att det behövts... tidigare då jag spurtade o körde väldigt hackigt i allt, så kände jag mig slöare ibland och vilodagar behövdes.

Och som slutligt svar på frågan går allting perfekt i min mening!=)

edit: det som går dåligt är väl alla jävla punkteringar som kommer... 8 punkteringar(på både tub och kanttråd tillsammans) sedan 20 juli eller ngt..sedan ahr man väl råkat faila med 2 slangar när man monterat utöver det också... störande moment asså;)

Senast ändrad:
..
4-5h är knappast i överkant just nu... Emil Lindgren klämmer 100-150km mtb per distanspass just nu ;)

4-5h är i regel normalt för dom som är någorlunda seriösa, dock kanske 2pass i veckan.

..
ska ha det i hänsynt till nästa kanttråddäcksinköp!:)

ja asså, det ska eskaleras till 6 timmar senare, men inte mer, då det inte finns ngra längre lopp än så, varför bli mer uthållig då, ser det bara som onödigt egentligen, men det är väl individuellt från person till person... just nu kör jag bara för att jobba upp min förmåga med distanspass utan energi på vägen, enbart vatten.. måste få upp fettförbränningen och lära kroppen att prestera bra även när energin tar slut.. har väl lurat min kropp med så mycket med energi under distanspassen..

jo när jag tänekr efter är det väl ganska normalt i slutet på november med 4-5 timmar...

..
Kör du ingen tröskelträning? Typ 2x20 eller 2x30 min trainer/Monark/spinningcykel på jämn belastning. Väldigt effektiv träning för att lyfta hela den aeroba kapaciteten som är helt avgörande också för prestation över längre distanser.

..
nope, kör intervaller efter jul, nu är det bara ren maxstyrka och sedan distans som kombo för att få de vita muskelfibrerna jag skapar i styrketräningen att bli uthålliga, träna vmax, få mer kondition och inte mest bara cykla på styrka och sedan såklart att lära kroppen att ta energi ur fettet på kroppen som jag nämnt. Detta kommer ge mig mycket att jobba med till när jag lägger in intervaller sen...

rätt skönt o cykla utomhus btw.. bara att det blir lite kallt i slutet på distanspassen

Senast ändrad:
..
cykelgeek95 skrev:
> nope, kör intervaller efter jul, nu är det bara
> ren maxstyrka och sedan distans som kombo för att
> få de vita muskelfibrerna jag skapar i
> styrketräningen att bli uthålliga, träna vmax,
> få mer kondition och inte mest bara cykla på
> styrka och sedan såklart att lära kroppen att ta
> energi ur fettet på kroppen som jag nämnt. Detta
> kommer ge mig mycket att jobba med till när jag
> lägger in intervaller sen...
>
> rätt skönt o cykla utomhus btw.. bara att det
> blir lite kallt i slutet på distanspassen

+1 rätt tänkt att vänta med tröskelintervaller o vo2max till lite längre fram :)

..
Nu säger jag inte att Johans upplägg är fel och inte kommer fungera, men jag skulle resonera lite annorlunda. Det tar flera år att bygga upp VO2-kapacitet. Och hög VO2-max sätter grunden för allting, har man inte den så hänger man inte med. Och eftersom Johan inte tränat så länge skulle jag lägga in VO2--och tröskelpass hela off-season. Alltså pass där man maximerar tiden där hjärtat arbetar på eller över tröskelpuls. Ungefär så vet jag i alla fall att många tränare och coacher resonerar. Men precis som med det mesta så finns förstås många olika skolor och filosofier även kring detta.

..
supertramp : bra o höra din åsikt, men asså jag tror jag kör såhär till till jullovets slut.

algol : just nu ligger det på ca23-25h/vecka träningstid med gymmet... sedan utöver tar det ju så mycket tid i förberedelser, transport till/från gymmet och en del underhåll och att man måste ta ngn powernap, duscha... tar sjukt mycket tid totalt.. blir som en livsstil!!=)

..
I juli/augusti ökade jag min träningsvolym med ca 50 procent under några veckor. Ingen större skillnad i intensitet, utan mest ökad längd på passen och lite fler "volympass". Resultatet blev att jag blev förvånansvärt mycket starkare bara på några veckor. Lika stor utveckling på den tiden som ungefär från april till juli före det. Det är säkert olika, men tydligen vill min kropp ha volym mycket mer än intensitet. Därför kommer det att vara grunden i mitt upplägg under vinterträningen och under början av säsongen nästa år.

..
Nja. Jag vill påstå att det är bättre att bygga lugnt och långsiktigt. Johan är dessutom ung och såvitt jag förstått responsiv på hård träning. Med andra ord så är jag inte så orolig över om han kan trycka upp en hyfsad vo2max framåt februari-mars eller ej. Att redan nu maxa watt och kräkintervaller tror jag är en sämre ide om vi vill att Johan ska leverera hela säsongen och inte bara formtoppa inför spurten vid Ljungs kyrka tidigt i April.

..
Jag vill iaf ha min absoluta formtopp till slutet av juni, då jag ska satsa stenhårt på ett bra resultat på u23-SM, vad ett bra resultat är vet jag inte ännu, men det kommer närmare säsongen då man vet sin status litegrann.. försökt kolla runt vad det finns för bra åkare under 23 och jag hoppas och tror att jag kan kränga på ett bra resultat. Som grump säger, så vill jag ta det lite lugnt..kan nog vara bra o bygga upp lite senor och bli stark runt knäna på gymmet och genom de långa passen.. sedan ska jag dra på med intervaller och hoppas skaderisken är betydligt mindre, för det tror jag är den avgörande faktorn om jag vill lyckas.. 1 månads uppehåll pga någon skada skulle förstöra oerhört mycket.

..
Bra men det är väl fusk att räkna gym som tid? ;)

Supertramp, det var väl lite tillspetsat, lite hönan eller ägget kanske. Det finns väl de som har hög mängd utan höga testvärden (typ ultradistansare och då undrar jag om inte det är lite predisponerat också) men finns det några med höga testvärden utan stor mängd?

..
TS har en Wattmätare så alla förutsättningar finns för att själv hålla koll på ftp. Kör man regelbundet hårda 20min-intervaller på trainer får man bra koll på nivå och utveckling. Bra träning dessutom.

..
jag har inte kört ngt (självmätt)ftp-test på väldigt länge... men jag räknar med att ta en del steg frammåt under offseason. Har haft ngt jobbigt knäproble nu ngra veckor som äntligen är över och som gjort att man inte kunnat köra fullt på cykelpassen o behövt vila en del. de (gula) shimanoklossarna som ska kunna röra på sig hade jag lyckats få massa lera på som sedan torkat och kilat fast klossarna i fel läge för mig och dessutom kört andra stödsulor, men nu är det löst(y)...

tar förövrigt ett gympass idag istället för cykel då jag lyckades gå i väggen på gårdagens pass.. en viss person som säkert läser detta fick mig att gå ett pass på 5 timmar utan ngn energi på vägen och har man aldrig ens tränat 2,5 timmar utan energi med mig så blir det lite overkill.. Det är den där förmågan jag måste träna upp.. min krop är så bortskämd å den vet nog inte hur man tar energi ur fettdepåerna, utan tar energin slut, så går det riktigt fort sen.. tror ändå det höll 4 timmar åtminstone..-...

..
Maillard skrev:
> Det är väl inte särskilt många elitåkare som
> tränar 5 timmar distans utan nåt mer än vatten?

Det skulle jag tro att de gör just på lugna distanspass.

..
Jag tycker happy kollektivet borde vara lite ärliga och seriösa mot ts,
alla här med lite erfarenhet vet hur hans första säsong kommer te sig,
bättre att börja köra seniortävlingar för att få upp rutin än att
bli avställd i varje elittävling, ts säger sig satsa på u23 sm
där kommer han möta fåglum&lucas eriksson det kommer bara säga pang,
och det är dumt att inge honom hopp om att det kommer gå bra första säsongen,
det gör bara besvikelsen större, nä gör som Tobias sa och börja kör
i seniorklassen, när du är topp fem där i tävlingarna då kan du börja köra
elittävlingar, med det sagt tror jag att din satsning kommer bära frukt
men det kommer ta några år av målmedvetenhet.

..
jag vet att första säsongen är första säsongen och kommer behöva bygga upp rutinen, men ett bra resultat innebär inte topp 3 ellerhuur.. en bra placering är vad JAG anser är en bra placering för mig första året efter hur man lyckats fram till slutet av juni. Jag vet om hur mycket starka åkare det finns, medveten om att tre berg kommer dominera allt oavsett och även andra med bra lagkamrater. Första året är mest för min del att komma ut på "marknaden" så man är ett säkrare kort att satsa på sen.. ingen vet NU vad jag kommer gå för nästa säsong, INTE jag heller för den delen, jag vet bara var jag VILL och tror att jag KAN. Sedan kan skador förstöra allt eller någon krash osv. Jag behöver inte bestämma nu vad jag gör, för jag har en lång försäsong kvar och det är samma licens, så vad spelar det för roll nu.

off to the gym!.

btw: varför kan inte tråden liksom ta en paus och återkomma sen.. finns liksom inget nytt o säga nu, ni vet hur jag ska köra i vinter och hur jag tänker... känns som att detta blir massa upprepningar från min sida och jag kan inte hålla med alla och alla håller inte med mig, så blir bara sura miner tillslut. Vilka träningsidéer jag än tar kommer det bli fel enligt vissa.

..
cykelgeek95 skrev:
> btw: varför kan inte tråden liksom ta en paus
> och återkomma sen.. finns liksom inget nytt o
> säga nu, ni vet hur jag ska köra i vinter och
> hur jag tänker... känns som att detta blir massa
> upprepningar från min sida och jag kan inte
> hålla med alla och alla håller inte med mig, så
> blir bara sura miner tillslut. Vilka
> träningsidéer jag än tar kommer det bli fel
> enligt vissa.

Det är ju bara för dig att låta bli att svara när folk bumpar tråden så kommer den att dö ut.

Tillbaka
Topp