25 eller 28mm

Newbi67

Medlem
25 eller 28mm
hej funderar på ett par

SCHWALBE PRO ONE 25/28MM TUBELESS

vad är + - och med köra 25 eller 28mm och någon som har uppfatting om däcken har kört GP 5000 innan med slang men där jag funderar köpa mina fäljar kan de leverera de med de däck monterade, har inte haft problem med mina GP 5000 men mer bekvämt få de monterade på fälg då mina första slanglösa däck. Finns lite om de på Youtube men är så mycket nu där de är sponsrade av tillverkare så känner blir svårare och svårare att få verklig info som inte är reklam sponsrad och då blir altid lite mistänksam.

tilllägga väger 90 kg och kör med fälg broms shimmano 105 om de kan ha betydelse

Singular

Aktiv medlem
25 eller 28mm
Breda däck är liiiite långsammare (i goda förhållanden) och mycket trevligare. Är det livsviktigt att det går fort kan man gå ner i bredd (inte minst fram), annars är det nästan enbart positiva effekter av att köra så breda däck som broms/ram/gaffel tillåter.

DarkMatter

Aktiv medlem
25 eller 28mm
Breda däck är liiiite långsammare (i goda förhållanden) och mycket trevligare. Är det livsviktigt att det går fort kan man gå ner i bredd (inte minst fram), annars är det nästan enbart positiva effekter av att köra så breda däck som broms/ram/gaffel tillåter.
Det är en myt att breda däck är långsammare: https://www.renehersecycles.com/12-myths-in-cycling-1-wider-tires-are-slower/
Jag ser att du skriver "i goda förhållanden" men det är ett ganska vagt begrepp. På en Velodrom råder goda förhållanden (helt slätt underlag, ingen vind) och där är smalare (kanske*) bättre p.g.a. aerodynamik. Ute är det nog svårt att få såpass bra förhållanden.

* Med vissa fälgar kan ett bredare däck vara aerodynamiskt bättre då turbulens kan uppstå vid fälgkanten vid ofördelaktig däcksbredd.

Singular

Aktiv medlem
25 eller 28mm
Det är en myt att breda däck är långsammare: https://www.renehersecycles.com/12-myths-in-cycling-1-wider-tires-are-slower/
Jag ser att du skriver "i goda förhållanden" men det är ett ganska vagt begrepp. På en Velodrom råder goda förhållanden (helt slätt underlag, ingen vind) och där är smalare (kanske*) bättre p.g.a. aerodynamik. Ute är det nog svårt att få såpass bra förhållanden.

* Med vissa fälgar kan ett bredare däck vara aerodynamiskt bättre då turbulens kan uppstå vid fälgkanten vid ofördelaktig däcksbredd.
Jan Heines killgissningar och selektiva fakta (men för all del - läs i texten, där berättar han hur ett 25mm däck kan spara 5 watt mot ett 28mm..) har jag, som tidigare, inte mycket för.

Mycket riktigt, det är aerodynamiken som ställer till det. Hambini är en pajas, men en mätande pajas som kan aerodynamik, och han påvisade 3-5 W (Shimano C60 / Enve 7.8) skillnad i trettio blås mellan 23 och 25mm GP4000. I 45 km/h är skillnaden enorm. https://www.hambini.com/testing-to-find-the-fastest-bicycle-wheels/

Goda förhållanden gäller mycket riktigt underlaget. Ett 23mm lika lätt/fort som ex ett 28mm (enl Jarno Bielman), men har mycket lägre volym och därmed marginal för dåligt underlag (och behöver högre tryck för att ha samma häng, vilket såklart ger stötigare gång). https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-comparison

Med det sagt kör jag så brett det går på nästan alla hjul, men har 23or fram på mina snabbehjulpar.

Senast ändrad:

MTB-tullinge

Ny medlem
25 eller 28mm
DT Swiss har testat GP4000 både med 25 mm och 28 mm på deras Endurance hjul.

Här finns lite intressant information med grafer och annan information:
https://www.roadrevolution18.dtswiss.com/endurance/

Deras slutsats:
"Riding below 35 km/h the «comfort» set up with a 28 mm tire creates less overall resistance compared to the «aero» set up with a 25 mm tire. Riding above 35 km/h the «aero» set up is clearly the better solution, especially at higher speed around 45 km/h. The conclusion is that riding at lower speeds the influence of drag is relatively small compared to the influence of rolling resistance. Vice versa the influence of rolling resistance decreased compared to the influence of drag when riding at higher speeds."

GustafH

Aktiv medlem
25 eller 28mm
Jag bytte från 25:or till 28:or för att kunna sänka trycket lite i däcken. Otroligt bekvämt för mig som ensamcyklar i 25-30 km/h (i goda förhållanden)och jag kommer nog aldrig gå ner till smalare däck igen. Min vikt under det experimentet var 93-95 kg och skillnaden var mycket större än jag väntade mig.

Newbi67

Medlem
25 eller 28mm
sen känner jag ute så har man vind från lite olika håll och styrka så visst under perfekta förhållande kan man mäta men hur slår det i "den rikliga världen" ?

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
25 eller 28mm
Hade aldrig valt landsvägsdäck som är bredare än 25 om jag inte skulle köra pavé. Personligen tycker jag smala däck med relativt högt tryck känns rappare/mer reaktiva vilket jag gillar (på perfekta vägar föredrar jag 23:or). Tappar hellre några watt (och lite komfort) än den känslan. Har testat Swchalbe Pro one som kom med min senaste racer i 25 mm bredd. Såklart subjektivt men tyckte de kändes sävligare och tråkigare jämfört med de GP 5000 i 23 och 25 bredd som senare suttit på samma cykel. Har dock endast kört med slang och väger mellan 67 och 70.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer