25mm eller 28mm Schwalbe Pro One på Roval CLX50?

ghia64

Aktiv medlem
Kan inte bestämma mig för vilken däckstorlek som skall skos på dessa fälgar. Innerbredden ligger på 20.7mm, och som jag förstår det så verkar Pro One bli bredare än specad bredd? Man vill ju givetvis få ut så mycket som möjligt av ett sådant här set, både komfortmässigt samt "rull/aero-mässigt"... :-)

Är det någon med erfarenhet CLX, som kan ge lite feedback?

Skit i invändigt mått - det är för skogsmuppar - utan hur bred är fälgen?
Ingen idé med 50-profil om man inte väljer lämpliga däck.

emmer sa:

Enligt Rovals hemsida:
Rim Width Clincher: 20.7mm internal, 29.4mm external

När jag Googlade runt igår så har jag för mig att jag i någon utländsk tråd såg att däcken svällde rätt rejält. 25mm blev 28mm & 28 blev uppemot 30/31mm. Därav min fundering/osäkerhet. Skall se om jag kan hitta tråden igen.

Mvh
Mattias

ghia64 sa:
emmer sa:

Enligt Rovals hemsida:
Rim Width Clincher: 20.7mm internal, 29.4mm external

När jag Googlade runt igår så har jag för mig att jag i någon utländsk tråd såg att däcken svällde rätt rejält. 25mm blev 28mm & 28 blev uppemot 30/31mm. Därav min fundering/osäkerhet. Skall se om jag kan hitta tråden igen.

Mvh
Mattias

Du kan kika här:
https://silca.cc/blogs/journal/1183...-resistance-and-more-part-1-how-we-got-to-now
Troligen är däcken i grafen (med bredd och höjd) Continental gp4000s, som möjligen är lite bredare än andra däck vid samma angivna bredd. Och så testar de ju bara upp till 19.5 mm fälginnerdiameter. Men det visar ju trenden.

Jag köpte ett par sådana i 28 för ett par månader sedan. Blev 29 brett på mina dt-fälgar som är 18 mm breda invändigt. Har bara kört ett pat pass men de var sköna. Men tunga. Klart över angiven vikt. Lika tunga som G-one speed i 30mm som jag också har så det var lite skumt. Har köpt 3 andra par Schwalbe senaste året och de har legat nära angiven vikt.

Principia sa:
Jag köpte ett par sådana i 28 för ett par månader sedan. Blev 29 brett på mina dt-fälgar som är 18 mm breda invändigt. Har bara kört ett pat pass men de var sköna. Men tunga. Klart över angiven vikt. Lika tunga som G-one speed i 30mm som jag också har så det var lite skumt. Har köpt 3 andra par Schwalbe senaste året och de har legat nära angiven vikt.

Tack för input!
Har ett par 28mm hemma men inte öppnat kartongen och vägt eftersom jag funderar på att byta till 25 istället. Oroväckande att vikten diffade så mycket....
Det jag kunnat googla mig till hitills är att jag bör förvänta mig närmare 28mm bredd från 25:orna med denna fälgen.... Så det får nog bli 25:or tror jag.

Det tyngsta PRO one vägde 310 gram. Jag har mina på min fulracer så behöll mina men till finracer hade jag nog gått på 25 jag också.
De var iaf mycket lätta att få till tubeless (med en specialpump).

25 mm du vill dra nytta av aerodynamisk i hjulen.

28orna sväller upp med så pass bred innerbredd på fälgen att du får sämre aerodynamik. 25orna är riktigt bekväma

28mm om du ska cykla Paris-Roubiax, annars så kör du med 25mm däck. Bredare däck är tyngre, de grammen känns betydligt mer än om de skulle sitta på ramen.

Principia sa:
Jag köpte ett par sådana i 28 för ett par månader sedan. Blev 29 brett på mina dt-fälgar som är 18 mm breda invändigt.

Det är inte raketforskarsvårt att ganska exakt uppskatta vad som händer med ett däck när man flyttar det från en 18 mm till en 21 mm fälg.
Den 3 mm extra bredden på fälgen förlänger däckprofilens omkrets med 3 mm.
Dela med π och du har diametern, alltså +1 mm bredd.
Så om däcket blir 29 mm på 18 mm fälg blir samma däck 30 mm på 21 mm fälg.
Givet att fälgarna har lika höga kanter.
Låt säga att den bredare fälgen dessutom har 1,5 mm lägre kanter blir det ytterligare 3 mm ökad omkrets och 1 mm ökad bredd.

Ofta finns bilder på fälgprofilen så att man kan uppskatta om kanterna är relativt höga eller låga.

Bilagor

• bredd2.png
    bredd2.png
    17.8 KB · Besök: 37
Sixten Fors sa:
Principia sa:
Jag köpte ett par sådana i 28 för ett par månader sedan. Blev 29 brett på mina dt-fälgar som är 18 mm breda invändigt.

Det är inte raketforskarsvårt att ganska exakt uppskatta vad som händer med ett däck när man flyttar det från en 18 mm till en 21 mm fälg.
Den 3 mm extra bredden på fälgen förlänger däckprofilens omkrets med 3 mm.
Dela med π och du har diametern, alltså +1 mm bredd.
Så om däcket blir 29 mm på 18 mm fälg blir samma däck 30 mm på 21 mm fälg.
Givet att fälgarna har lika höga kanter.
Låt säga att den bredare fälgen dessutom har 1,5 mm lägre kanter blir det ytterligare 3 mm ökad omkrets och 1 mm ökad bredd.

Ofta finns bilder på fälgprofilen så att man kan uppskatta om kanterna är relativt höga eller låga.

Tack!
Då blir det 25mm då. :-)

emmer sa:
(Sen är ju inte alla däck cirkulära i profilen. Smala däck kan vara högre än breda.)
Det är samma däck som flyttas, alltså vad händer med samma däck. Moderna däck och moderna fälgar.

Om fälgen är hög (invändigt) och old-school-smal typ 13-15 mm kan däcken bli höga och konstiga. Jag förstår om det är den verkligheten du lever i.

Jag kör 25mm Schwalbe Pro 1 på mina Scope-fälgar som är 19mm ID och 26mm YD. Däcken mäter 27mm monterade.

Jeppe_E sa:
Jag kör 25mm Schwalbe Pro 1 på mina Scope-fälgar som är 19mm ID och 26mm YD. Däcken mäter 27mm monterade.

Topp! Jag återkommer med feedback när däcken är monterade.Jeppe, kör du Tubeless? Om ja, hur mycket gucka? 30ml?

Mvh
Mattias

ghia64 sa:
Då blir det 25mm då. :-)
emmer sa:
Gott val för däcken bör vara lite smalare än fälgen.
Bara om man endast tar hänsyn till aerodynamiken och endast aerodynamiken
Det lägre rullmotståndet med 28mm däck, istf 25mm, kan mer än väl kompensera den (en aning) sämre aerodynamiken
Ju sämre vägar och/eller tyngre cyklist desto större fördel med däck med lägre rullmotstånd (Crr) och det kan då vara ett bättre val, trots (en aning) sämre aerodynamik, åtminstone enl Zipp
"Crr (coefficient of rolling resistance) is a big deal, and there are many tire choices where the less aero tire with lower Crr is still the better choice"
— Josh Poertner
Zipp Lead Engineer

emmer sa:
Sen är ju inte alla däck cirkulära i profilen. Smala däck kan vara högre än breda.
Visst är det så, åtminstone i verkligheten
Hed_tire_width_Slowtwitch.jpg

Bild från: https://www.slowtwitch.com

/Håkan

Ja. Fast i och med innerbredden på fälgen känner jag lite som att jag äter kakan och behåller den samtidigt. Jag får en diameter på 28mm från 25mm däcket fast med mindre vikt... Eller hur. Jag vill inte ha ett 31mm däck...

Mvh
Mattias

ghia64 sa:
Jeppe_E sa:

Topp! Jag återkommer med feedback när däcken är monterade.Jeppe, kör du Tubeless? Om ja, hur mycket gucka? 30ml?

Mvh
Mattias

Japp, ca 30 ml stämmer bra. Första uppsättningen har rullat 200 mil och tyvärr verkar det mjuka gummit inte riktigt hålla måttet. Det pyser lite i princip varje tur. Personligen kan jag inte ha bredare däck, det är väldigt tight i framgaffeln runt bromsen. redan med 25mm versionen.

ghia64 sa:
Stumpy sa:
Får 31 mm plats i ramen och i bromsarna? Annars är ju valet lätt.

I nuvarande ramen får det plats utan problem. Nästa tilltänkta cykel (Trek Domane Disc) bör inte heller ha några issues med 31mm.

Mvh
Mattias
Alla nya/moderna cyklar har väl plats för 28:or, som i verkligheten ofta är 28-32 mm. Flera tar även 32:or utan problem.

Många nya nya cyklar levereras redan med 28:or som std, och fler lär det bli. Exempel:
Scott Foil https://www.scott-sports.com/se/sv/product/sco-bike-foil-premium-disc?article=265330019
Endurace https://www.canyon.com/sv/road/endurace/2018/endurace-cf-slx-disc-9-0-ltd.html

Tillbaka
Topp