26 aint dead. [byggtråd]

DL55

Medlem
26 aint dead. [byggtråd]
Hej alla bikers!
Jag må vara mot all hets mot klumpiga 29er ( eller för snål för att köpa mig något bra med boost och allt vad det heter)
Så jag tänkte försöka bygga mig en 26a med god stance som ändå går att cykla ifrån diverse prylgalna elitmotionärer...
Från början var detta en hederlig sensa 26” som min farbror körde tävlingar på 2012, sen dess hade den blivit ståendes i ett hörn i hans förråd, efter lite tjat fick jag ta över den och drog genast ut på en tur. Krökta fälgar och läkande gaffel som resultat.
Kände dock att det kanske vore kul att göra något utav denna då det är full xt på den, roch shox reba gaffel på den..
sagt och gjort sitter jag här några månader senare med lite nya delar men ändå mycket mer pågång.

Planen är att göra den mer modern. Få ner vikten och ha jäkligt kul på den.

Planer so far:
Carbon ram från kina.
Fox 32 f series
Fulcrum hjul.
Tanwall däck.
Diverse carbon.
Singelklinga. Med 36t

Tyvärr fick jag aldrig någon bild på den från starten så ni får nöja er med Google bild.

Bilagor

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
26 aint dead. [byggtråd]
Så du ska köpa ny ram, hjul och gaffelxtill en xc-ht men du tycker det är dumt att byta hjulstorlek? Inget av det du verkar se som värde i nuvarande hojen behåller du?

Fattar inte poängen.

NickPick

Aktiv medlem
26 aint dead. [byggtråd]
H. sa:
Så du ska köpa ny ram, hjul och gaffelxtill en xc-ht men du tycker det är dumt att byta hjulstorlek? Inget av det du verkar se som värde i nuvarande hojen behåller du?

Fattar inte poängen.
Den höll inte för modern cykling och gick sönder, så därför byter vi ut allt. Är den stor i storlek kommer det dock bli clownfaktor på den ?.
Kul att göra något annorlunda, men är det inget barn som ska ha den så känns det rätt ovärt.

niner

Medlem
26 aint dead. [byggtråd]
Har alltid gillat när gamla (cykel)prylar återanvänds. Men här har jag inte riktigt förstått tanken ännu...?
Är den en ny 26:a som byggs ihop med den gamla cykeln som inspiration?

Hur som helst - lycka till!

DL55

Medlem
26 aint dead. [byggtråd]
Jag vill bygga en 26” för att jag tycker det är roligare att cykla på en dagens något klumpiga 29or.
För er som tvekar på idéen så kan jag tillägga att jag cyklade minuten snabbare på samma 13km led med min 26 än på min farbror sram xx1 kittade FS 29”.
Och jag tänkte länge om jag skulle köra den traditonella stilen... men jag är jäkligt svag för allebikes stil på hojjar och vill ha något som liknar dem fast i 26”.. gaffeln kosta lika myclet att serva som vad jag fick min fox för, hjulen var helt förstörda... därför byttes alla dessa saker ut.. ??

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
26 aint dead. [byggtråd]
se bara till att köpa breda fälgar så kommer detta gå bra. blir mycket bättre rollover när man kan sänka trycket utan burp och wobbel. gör snarast större skillnad än på en 29a

DL55

Medlem
26 aint dead. [byggtråd]
Det första uppdateringarna som jag fått hem ser ni nedanför på bilderna..
Fulcrum hjul (dem är i stort sett nya)
Nobby nic 2.3 tanwall
Vincent 740mm carbonstyre
Vincent stem
Carbon spacers
Carbon sadelstolpe på 227g.
Fox 32 f series gaffel.

Gaffeln fick jag som sagt till ett grymt pris men den var vit... Det blev snabbt ändring på det.

Vevarmar är inne på pulverlackering och bör komma någon gång nästa vecka..

Bilagor

såkket

Aktiv medlem
26 aint dead. [byggtråd]
Det blir ju som sagt lite av ett Theseusskepp men byggtrådar är alltid kul oavsett om det är en uppgradering eller nybygge med hjälp av begagnade delar.

pdal

Aktiv medlem
26 aint dead. [byggtråd]
Vad hände egentligen med alla 26:or? Ser sällan någon på köp och sälj, inte i skogen heller... Det är typ bara (snart) du och jag som cyklar på en.

26 aint dead. [byggtråd]
Många går nog som pendlare ja. En och annan hittar sig hit till köp och sälj. Jag skulle gärna ha en för skogsturer att variera med :)

Angående hjulstorlek så hoppas jag att jag inte triggar någon om jag säger att med så mycket annat så är det ena eller andra inte BÄTTRE, det är bara ANNORLUNDA.

DL55

Medlem
26 aint dead. [byggtråd]
Dags för update!
Det har vart lite strul med bromsok och slang bak på sistone, därför har updates dröjt.

Jag behövde nu bromsslang bak då den andra helt enkelt vart för kort. Men det var något som inte stämde när jag luftade bromsen. Den tappa tryck ständigt.. tillslut fick jag de tett men då läckte oket som ett såll istället. skam den som ger sig. Jag fick tag på ett m8000 ok och allt lirade tillslut! Det ger vi ett stort tack till Dennis på allebike för. ??

En anan uppdatering är att jag förmodligen går ifrån tanwallsen... inte helt nöjd när dem kom på bågen. Bild på slutresultatet kommer inom kort ?

Bilagor

DL55

Medlem
26 aint dead. [byggtråd]
Så då var det väl dags för en update på hur bågen tillslut blev... tycker det här är så skoj! Har redan massa nya idéer som eventuellt kan bli verklighet i vinter. Men för just nu är den klar och jag blev helnöjd med hur fin den faktiskt är att cykla på! Grym geometri på ramen och vikten landade på 9.6kg vilket jag oxå var lite överraskad över! ??

Bilagor

Joppe_k

Ny medlem
26 aint dead. [byggtråd]
Mycket stilig! Gillar att du varit återhållsam med färger. Då kommer den fräsiga styrstammen till sin rätt. :) Håller med om att det nog är bättre med helsvarta däck.

Kul att se en nybyggd 26:a också! <3 Håller själv på att bygga ihop en Cotic Soul 26 (årsmodell 2013). Det går långsamt, men bra, än så länge. =)

Jonatan F

Medlem
26 aint dead. [byggtråd]
Kul med 26". Har fortfarande inte hört någon forskning som visar att 29" är snabbare i någon form av genomsnittlig bana men var ett tag sedan jag kollade. Stor skillnad i gammal och modern geometri däremot. Hur som haver, det som är tråkigt med 26"döden är däck-bristen. Var köpte du dina från? Finns ju fortfarande mycket kvar men det börjar allt tunna ut.

DL55

Medlem
26 aint dead. [byggtråd]
Kul med den positiva kretiken! Jag köper mina däck hos bikester. Bra priser och utbud med moderna däck till 26” ??

DL55

Medlem
26 aint dead. [byggtråd]
C45E2C38-867A-425F-9FE6-895D81856901.jpeg
Uppdatering!
Har vart lite tyst de senaste då jag vart så gott som nöjd.
Kreativiteten har börjat flöda lite igen och jag går i tankarna om att måla om ramen i en mörkgrön metallic och då kom tankarna tillbaka om skinwall däck och idag fick dem pryda cykeln på nytt!

DL55

Medlem
26 aint dead. [byggtråd]
Hola, hej hallå 👋🏻
Det var ett tag sedan man la upp någon uppdatering men jag har faktiskt pysslat på lite med bågen och den har bland annat fått en aveloxering och polering på styrstamen och den stora nyheten är väl lacken som jag valt. En kamelont lack som skiftar mellan blå och lila i solljus och den är jag verkligen nöjd med och längtar fram vårsolen nu så ni kan få så hur bra den är i ljuset.
För stunden får ni nöja er med en liten preview bild 👍🏻

Bilagor

DL55

Medlem
26 aint dead. [byggtråd]
Okej dagen är kommen... min 26” är död.
Det har vart så jäkla roligt att göra detta bygget då jag lärt mig en hel del om cykling och även att skruva cykling de senaste året (till vardags elit motocross förare) Men jag kände att jag vill åt mer, jag vill ha de där lilla extra rullet över svåra partier som 26”an glider ner i... men jag förnekar inte den teknikst roliga cyklingen som blir med 26” då jag har många Strava rekord runt om och inte alls dåliga tider jämnfört emot sm eliten i mtb.
Summan utav allt detta var att jag fick köpt mig ett par nya hope 29” hjul som fick kläs med vittoria xc skinwalls och även en rockshox sid ultimate carbon.

Det kommer såklart att byggas mer på det här men här har ni ett par bilder under tiden jag prov monterade de nya inköpen.

Bilagor

DL55

Medlem
26 aint dead. [byggtråd]
Hejsan! På sista tiden har det faktiskt blivit en del åkning och det har vart riktigt kul oxå! Något som inte var så kul var att min kolfiber sadelstolpe gick av vid en tur förra helgen. Det var då 3 mil kvar hem så det blev en grym mjölksyra den stående vägen hem.. haha.
Efter en del sökning så bestämde jag mig för att köra en aluminium stolpe denna gång och ingen kina stolpe utan satsade på en tune som både är lättare och betydlig mycket starkare än min kolfiber stolpe.

Bilagor

kais01

Aktiv medlem
26 aint dead. [byggtråd]
Okej dagen är kommen... min 26” är död.
Det har vart så jäkla roligt att göra detta bygget då jag lärt mig en hel del om cykling och även att skruva cykling de senaste året (till vardags elit motocross förare) Men jag kände att jag vill åt mer, jag vill ha de där lilla extra rullet över svåra partier som 26”an glider ner i... men jag förnekar inte den teknikst roliga cyklingen som blir med 26” då jag har många Strava rekord runt om och inte alls dåliga tider jämnfört emot sm eliten i mtb.
Summan utav allt detta var att jag fick köpt mig ett par nya hope 29” hjul som fick kläs med vittoria xc skinwalls och även en rockshox sid ultimate carbon.

Det kommer såklart att byggas mer på det här men här har ni ett par bilder under tiden jag prov monterade de nya inköpen.
vilken antiklimax. är det roligare att bygga än att sedan använda grejorna?

men kan säga när det gäller otb-känslan med 26; den förbättras kraftigt med kort styrstam. andra faktorer som är viktiga är att undvika för mycket sag fram, och att ha följsamt framdäck som sas absorberar stöket utan att aktivera fjädringen, gör att cykeln inte fastnar så lätt.

med de här faktorerna under kontroll fungerar 26 helt ok, inte i sig sämre än helt oväsentligt större 27,5; och där hör man inte folk klaga;)

så geometri är väl så viktigt som hjulstorlek.

förslag att byta den där styrstammen mot en kortare, oavsett vilken hjulstorlek du vill njuta av?

DL55

Medlem
26 aint dead. [byggtråd]
vilken antiklimax. är det roligare att bygga än att sedan använda grejorna?

men kan säga när det gäller otb-känslan med 26; den förbättras kraftigt med kort styrstam. andra faktorer som är viktiga är att undvika för mycket sag fram, och att ha följsamt framdäck som sas absorberar stöket utan att aktivera fjädringen, gör att cykeln inte fastnar så lätt.

med de här faktorerna under kontroll fungerar 26 helt ok, inte i sig sämre än helt oväsentligt större 27,5; och där hör man inte folk klaga;)

så geometri är väl så viktigt som hjulstorlek.

förslag att byta den där styrstammen mot en kortare, oavsett vilken hjulstorlek du vill njuta av?
26” fungerade jättefint och jag var nöjd speciellt efter jag fick på den nya PRO stammen.. men ja jag tycker det är jäkligt kul att bygga ihop feta hojjar! 💪🏻Till en början ville jag bygga en snabb 26” för att visa att det går att cykla fort på dem fortfarande och att det inte bara cykeln det handlar om utan även den som sitter på, men nu vill jag väl mest bygga något som är lika bra som en cykel som kommer ur kartong och kostar 130k fast betala halva haha stay tuned. Feta grejjer är pågång

Martinmat

Aktiv medlem
26 aint dead. [byggtråd]
Snygg hoj! Tycker den blev ännu snyggare efter lack och med 29” och de ljusare vittoria däcken. Läcker XC hoj 👍

kais01

Aktiv medlem
26 aint dead. [byggtråd]
den bara sover:)

en snabb kompis kör ibland en merida fs 26a sub 10 kg från 2012, 2,1-däck, lång styrstam och jättebrant gaffel. han kör skiten ur ’alla’ oavsett stök även med den.

själv fuskar jag rätt ofta med den här gamla 26an, cube från 2006. förutom att den äter växelöron ger den största möjliga glädje. och det är väl det mtb handlar om.
0B2AE4D6-125D-4D3B-B968-D198A4BA7807.jpeg
8C62C794-97AB-48E2-A9CC-A491E5225046.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer