26" däck bredare än 2,4 -finns det några?

Ska det inte vara fatbike-brett så verkar utbudet vara rätt trist numera. Förut hade Surly både Dirt Wizard och Knard i 26x3.

2.35 finns ett ganska bra utbud även av mer lättrullade varianter. om det är det man önskar. fyller i min erfarenhet fint och tillräckligt på 40i-fälg

sen är en del av bredare märkta downhilldäcken inte begåvade med bredare stomme än så, utan försedda med mera gummi utanpå stommen. b2b- måttet om man hittar det kan ge en ledtråd.

sen är en del av bredare märkta downhilldäcken inte begåvade med bredare stomme än så, utan försedda med mera gummi utanpå stommen. b2b- måttet om man hittar det kan ge en ledtråd.
Ja det där har jag sett i vissa fall (men inte alltid,). T.ex när jag bytte mina Vee Snap WCE 2.35 till 2.5 i tron att de skulle vara bredare. stommen var i stort sett identisk, kanske till och med någon mm mindre på 2.5:orna, däremot var sidodobbarna mer aggressiva, och totala bredden stämde bra om man mätte vid yttersta punkten på dobbarna då alltså. Tror de hade fått rätt form på 35-40i fälgar, jag kör på 30i.

har även jag liknande önskemål.

har på min 26a med 40i-fälgar fn fram gamla nobby nic 2,35 vilka ger uppmätta 62 mm bredd och faktiskt sväljer fint i sann plusanda. ser ut som på bilden nedan.

tyvärr har både nobby nic och hans dampf kommit att endurofieras med större sidoklossar vilket säkert kan vara bra på smalare fälg, men knappast på bred.

bak har jag kört mountain king protection 2,4, uppmätt 62 mm. bra rull, bra rollover, helt ok grepp men känsliga sidoväggar som återkommande spacklas med sikaflex.

när de är körda tänkte jag flytta nn bak, och fram montera ardent 26/2,4. dessa har oanvända ett b2b på 156 mm, villet är några mm mer än nn 2,35 och nära gamla nn 2,6 (29) som jag nu nyss kunde mäta till 158 mm.

ligger b2b däromkring har det alltså funkat bra för mig. ett bra riktmärke. många däck ligger kring 150mm, oavsett om det står en bredd på 2,35 eller 2,5.
F12438EB-84D7-49DD-B8C9-402DB9478BF1.jpeg

Tillbaka
Topp