26 eller 29 dämpad?

pianys

Ny medlem
26 eller 29 dämpad?
Dags att investera i ny bike. Vill ha en lätt fulldämpad. Åsikter? Jag kan svälja upp till 25 000, fast gärna billigare. Ska jag gå 29er? Det vore guld om några på forumet hade tid att svara!

26 eller 29 dämpad?
Du måste beskriva ditt primära användningsområde innan någon kan rekommedera något.
Allmänt sett så blir det tyngre om du går på 29 än 26.

26 eller 29 dämpad?
Jag inväntar en ny specialized, och den e i varje fall 26" så att dom övergivit det tänket tror jag inte. Känns som att 26 är lite mer "lekfulla" än 29. Sen när d gäller att med stor lätthet stadigt kunna rulla över stock och sten är d tvärt om mellan d olika sorlekarna.

26 eller 29 dämpad?
Jag har gått från 26 ht, 26 fulldämpad och kör nu både ht och fd 29:er. För mig känns en 29:er bättre på alla vis. Jag tycker att jag ställt de olika alternativen mot varandra riktigt ordentligt. Allt snack om mer lekfullhet hos en 26:a, trögt igångdrag hos en 29:a har jag aldrig upplevt. Sedan om valet mellan ht och fd säger jag att det beror på åkstil och användnig. Jag har en 29:a med 120 i slag och den funkar perfekt till allt. Enklare utförskörning och CykelVasa. Men hade jag uteslutande kört Cykelavasa (finare stig skogs- och grusväg) är nog ht mer ändamålsenlig.

Marcus

26 eller 29 dämpad?
MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> Görs 26" fortf? Både Cannondale och Specialized
> har övergett storleken.

Nej det har Specialized inte...

26 eller 29 dämpad?
Precis... Jag har med en 26a från spech på väg hem. Enligt branchfolk jag pratat med så kommer 26 finnas kvar i AM segmentet medans det troligen försvinner mer & mer i XC. Inget snack om att 29 är effektivare på många sätt men 26 så mycket roligare på andra sätt.

26 eller 29 dämpad?
Johan A skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Görs 26" fortf? Både Cannondale och
> Specialized
> > har övergett storleken.
>
>
> Nej det har Specialized inte...

Inte Cannondale heller.

På trådfrågan svarar jag 27,5" :D

26 eller 29 dämpad?
MTBiker skrev:
> Görs 26" fortf? Både Cannondale och Specialized
> har övergett storleken.

Det där är i princip osanning.

För XC är det dock så, 26 görs knappt något nytt. Men för stig/AM och uppåt så finns alla hjulstorlekar. Att tänka på med 29er är att det är ännu viktigare att lägga mycket pengar på bra hjul (dvs lätta och styva) då dessa gör ännu mer skillnad än på 26.

Det är väldigt stor skillnad i känsla på 29 och 26, try before you buy är mitt råd.

26 eller 29 dämpad?
Äh, nu har ju de stora cykeltillverkarna sagt att 29 är bättre än 26, så då är det väl så! (Åtminstone tills marknaden är mättad med 29, då kanske det korrigeras i tonläget lite?)

Visst är det säkert en radda med fördelar med 29 för många, men när man tex ser att Scott subventionerar 29-modellerna jmf med 26:orna, så handlar det ju inte bara om vad köparna efterfrågar.

26 eller 29 dämpad?
Lättast fulldämpad för dina pengar torde vara en Canyon Nerve 9.
Trek har ju precis kommit med en helt ny Fuel EX serie i 26" så död lär inte marknaden vara.
Det är väl sverige som går i framkant med 29" också, precis som allt annat. Tyska Bike Magazin är inte lika lyriska över överlägsenheten hos 29 föv.

26 eller 29 dämpad?
kave skrev:
> Lättast fulldämpad för dina pengar torde vara
> en Canyon Nerve 9.

.9 menar du? Fantastiska cyklar :)

26 eller 29 dämpad?
Westman skrev:
> MTBiker skrev:
> -----
> > Görs 26" fortf? Både Cannondale och
> Specialized
> > har övergett storleken.
>
> Det där är i princip osanning.
>
> För XC är det dock så, 26 görs knappt något
> nytt. Men för stig/AM och uppåt så finns alla
> hjulstorlekar. Att tänka på med 29er är att det
> är ännu viktigare att lägga mycket pengar på
> bra hjul (dvs lätta och styva) då dessa gör
> ännu mer skillnad än på 26.
>
> Det är väldigt stor skillnad i känsla på 29
> och 26, try before you buy är mitt råd.

Jag tänkte iofs på fint specade XC och då är det ont om 26or numera.

IMorgon ska jag vara med på ett Specialized event och testa lite 29". Kommer köra på min 262 dit och hem. Ska bli kul att testa.

26 eller 29 dämpad?
MTBiker skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > MTBiker skrev:
> >
>
> > -----
> > > Görs 26" fortf? Både Cannondale och
> > Specialized
> > > har övergett storleken.
> >
> > Det där är i princip osanning.
> >
> > För XC är det dock så, 26 görs knappt
> något
> > nytt. Men för stig/AM och uppåt så finns
> alla
> > hjulstorlekar. Att tänka på med 29er är att
> det
> > är ännu viktigare att lägga mycket pengar
> på
> > bra hjul (dvs lätta och styva) då dessa gör
> > ännu mer skillnad än på 26.
> >
> > Det är väldigt stor skillnad i känsla på 29
> > och 26, try before you buy är mitt råd.
>
> Jag tänkte iofs på fint specade XC och då är
> det ont om 26or numera.
>
> IMorgon ska jag vara med på ett Specialized event
> och testa lite 29". Kommer köra på min 262 dit
> och hem. Ska bli kul att testa.

Kul, återkoppla gärna och berätta vad du tyckte.

26 eller 29 dämpad?
Hur lång är du? Står du mycket eller sitter du nästan uteslutande när du cyklar. Vilken typ av terräng kör du mest?

Jag (likt någon annan här i tråden) har gått genom helstel 26", HT 26", FS 26" och nu senaste två cyklarna HT 29". För mig är upplevelsen mycket bättre med en 29". Bättre grepp uppför, i kurvor och vid inbromsningar. Styv och stabil vid spurter och igångdrag. Själv är jag lång (191 cm) och kör uteslutande XC. Ibland önskar jag att jag hade en FS 29" (över rotmattor och övrig stökig terräng när man vill sitta och trampa på) men jag tror att det oftast är snabbare med en HT 29" även om det inte är lika bekvämt. Skönt att slippa underhåll med länkage och bakdämp också.

26 eller 29 dämpad?
Är det bara jag som tycker att 29orn akänns lite sladdriga och oprecisa? 26orna lite mera exakta och lite bättre precision på något vis? Nu jämför jag såklart bara mina två HT i respektive hjulstorlek. 29an är desutom en kinaram i kolfiber.

26 eller 29 dämpad?
Oggler skrev:
> 29an är desutom en
> kinaram i kolfiber.

Troligen den största anledningen.... bara för att det är gjort i kolfiber blir det inte styvt

26 eller 29 dämpad?
Bingolotto skrev:
> Troligen den största anledningen.... bara för
> att det är gjort i kolfiber blir det inte styvt

Det var precis detta jag fiskad lite efter. Jag har under årens lopp uppdaterat min 29a för att försöka få lite stil på den. Sunkiga hjul har byts ut mot finhjul. Rebagaffel införskaffades. On One aluramen byttes ut mot en kinaram osv. Jag tycker nog att kinaramen var ett lyft jämfört med On One i alu. Vissa hävdar till och med att kinaramarna är helt ok, snudd på lika bra som ramar av mera välkända märken. Att ramen är billig är ju egentligen inget skäl i sig till att tro den är dålig. Men jag riktar alltså en viss misstanke mot ramen.

Det vore intressant att få ta del av andras åsikter gällande kinaramarna. De flesta verkar ju vara mer än nöjda med sina landsvägsramar.

Nu blev det visst trådkapning:-)

26 eller 29 dämpad?
Oggler skrev:
> Är det bara jag som tycker att 29orn akänns lite
> sladdriga och oprecisa? 26orna lite mera exakta
> och lite bättre precision på något vis? Nu
> jämför jag såklart bara mina två HT i
> respektive hjulstorlek. 29an är desutom en
> kinaram i kolfiber.

Som Westman påpekade högre upp så gör märks hjulens styvhet (eller brist på) tydligare på 29, samma sak med genomgående axlar etc.

Tillbaka
Topp