26" eller 29" till grusväg

Supersonic

Aktiv medlem
Har precis sålt min CX och köptarmen suger lite. Jag har väl troligen för mycket tid och för lite att göra, grubblar över om det finns någon fördel att införskaffa en 29:er till grusvägskörning. Jag cyklar en hel del grusvägar, bitvis dåliga sådana så CX funkar inte. Har en 26:a HT men undrar om det skulle vara någon fördel med en 29:er HT. Någon som har tips?

Jo, visst kan det bli lite skönare med större hjul. Mindre vibrationer på tvättbräde-vägar, kanske till och med märkbart.

Skillnaden kan nog inte motivera ett nyköp "egentligen", men om du är sugen är det kanske ingen stor investering att byta ut din nuvarande.

Jag har nydligen köpt en 29:a.
IMAG0318.jpg

Jag upplever som alla andra att man rullar lättare över stock & sten, dom stora hjulen "äter upp" små ojämnheter.

Men däremot på grusvägarna så tycker jag att 29:an känns trögare på nått vis.
Nu har jag bara kört den ca 1 vecka, så jag har inga siffror eller fakta ännu, men jag tycker att den känns segare i igångdrag och jag tycker att det känns som att man måste jobba mer för att bibehålla farten.

Förmodligen beror det på att både hjulen och däcken är lite tyngre än vad jag har på 26:an.
Jag får nog klocka några rundor på båda hojarna så man får lite mer kött på benen.

På grusväg föredrar jag helt klart en 26:a, blir mycket rappare med dom lättare hjulen. 29:an kommer mer till sin rätt på riktigt stökiga gamla vandringsleder och likn. med mycket stora rötter och sten.

Stewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har jag bara kört den ca 1 vecka, så jag har
> inga siffror eller fakta ännu, men jag tycker att
> den känns segare i igångdrag och jag tycker att
> det känns som att man måste jobba mer för att
> bibehålla farten.

Låter precis som ett "test" i tidningen Kadens!

Stewe skrev:
> Jag har nydligen köpt en 29:a.
>
>
> Jag upplever som alla andra att man rullar
> lättare över stock & sten, dom stora hjulen
> "äter upp" små ojämnheter.
>
> Men däremot på grusvägarna så tycker jag att
> 29:an känns trögare på nått vis.
> Nu har jag bara kört den ca 1 vecka, så jag har
> inga siffror eller fakta ännu, men jag tycker att
> den känns segare i igångdrag och jag tycker att
> det känns som att man måste jobba mer för att
> bibehålla farten.
>
> Förmodligen beror det på att både hjulen och
> däcken är lite tyngre än vad jag har på
> 26:an.
> Jag får nog klocka några rundor på båda
> hojarna så man får lite mer kött på benen.

Har en likadan, kände likadant i början....men tittar jag på GPSen går det fortare.
Vet inte om det är som med små och stora bilar, 70 km/h känns väldigt mycket fortare i den mindre farkosten.

ABL skrev:
> Har en likadan, kände likadant i början....men
> tittar jag på GPSen går det fortare.
> Vet inte om det är som med små och stora bilar,
> 70 km/h känns väldigt mycket fortare i den
> mindre farkosten.

Jag får också en känsla av att det kan vara så.
Jag får helt enkelt göra en test och jämföra.

Jag utökar med en fråga till, ska man ha HT eller fulldämp, om man cyklar merparten på grus? visst det händer att jag åker på stigar också, dock inte lika ofta, det kanske skulle ändras om man hade fulldämp eller? dvs man blir en skogsgalning :-)

Så här ser jag en 29er:
Den är bättre på allt.
En duktig cyklist har testat "sin slinga" och putsat tiden med 2 minuter på en 25 minuters slinga!!!!
En annan cyklist köpte en heldämpad FS och forserade värsta rotmatestöket i en vansinnig fart + en riktigt bra tid i CV.

Det finns en nackdel och det är utbudet på däck.
Sen vet jag inte om det alltid är så smart att pumpa stenhårt, tänk er en grusväg som har en mjuk yta, där sjunker däcket ner istället för ett mjukare pumpat däck som flyter ovanpå lösgruset.
Skillnaden blir ungefär som att jämföra en v-bottnad båt mot en flatbottnad. Den flatbottnade går snabbare.
/Ebbe

Nja, det är väl snarare så att ett hårt pumpat däck måste ta sig över alla små ojämnheter istället för att de absorberas av däcket, det går åt mindre energi att komprimera ett icke hårdpumpat däck än att lyfta hela ekipaget. Sedan måste man förstås hitta en balans, men att bara säga hårdpumpade däck så kommer cyklister på värsta 90-talsmanér studsa runt med 4 bar i däcken.

Fast den stora massan är ju cyklisten själv så om man orkar lägga mer tryck på pedalerna och mindre på sadeln samt ha avslappnande armar kan väl cykeln få studsa som den vill?

NLC skrev:
> Fast den stora massan är ju cyklisten själv så
> om man orkar lägga mer tryck på pedalerna och
> mindre på sadeln samt ha avslappnande armar kan
> väl cykeln få studsa som den vill?

Visst är det så, men den energin som går åt till att trycka ihop ett däck är mycket mindre än den som krävs för att lyfta hela cykeln och diverse delar av dig. All den energin kommer ju från din rörelseenergi. Ska du dessutom sköta fjädringsfunktionen med armar och ben blir du sannolikt tröttare än om du inte gjorde det ...

/s-o

Edit: satvfel

Senast ändrad:
NLC skrev:
> Fast den stora massan är ju cyklisten själv så
> om man orkar lägga mer tryck på pedalerna och
> mindre på sadeln samt ha avslappnande armar kan
> väl cykeln få studsa som den vill?

Jo, låt du cykeln studsa som den vill med hårdpumpade däck, men räkna inte med att få något fäste.

ebbeilöt skrev:

Jag har också nyligen köpt en 29a, en Anthem X29 0 2012. Så här ser jag en 29er...
> Så här ser jag en 29er:
> Den är bättre på allt.

Nej. Verkligen inte.

> En duktig cyklist har testat "sin slinga" och
> putsat tiden med 2 minuter på en 25 minuters
> slinga!!!!
> En annan cyklist köpte en heldämpad FS och
> forserade värsta rotmatestöket i en vansinnig
> fart + en riktigt bra tid i CV.
>
> Det finns en nackdel och det är utbudet på
> däck.

För vanlig XC och stigcykling är utbudet mycket bra.

> Sen vet jag inte om det alltid är så smart att
> pumpa stenhårt, tänk er en grusväg som har en
> mjuk yta, där sjunker däcket ner istället för
> ett mjukare pumpat däck som flyter ovanpå
> lösgruset.
> Skillnaden blir ungefär som att jämföra en
> v-bottnad båt mot en flatbottnad. Den
> flatbottnade går snabbare.
> /Ebbe

castrello skrev:
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast den stora massan är ju cyklisten själv
> så
> > om man orkar lägga mer tryck på pedalerna och
> > mindre på sadeln samt ha avslappnande armar
> kan
> > väl cykeln få studsa som den vill?
>
>
> Jo, låt du cykeln studsa som den vill med
> hårdpumpade däck, men räkna inte med att få
> något fäste.

Hur mycket fäste behöver man på en grusväg då? Det är ju knappast en slalombana ;-)

Men jag är väl diskad från början eftersom jag inte förstår hur en CX inte kan klara (dålig) grusväg och själv kör stålracer med 28mm däck på de samma.

Det var någon som sade att det var trögt att trampa igång en 29a, ja det stämmer.. Det är enkel fysik då du får större moment med större hjul! Dock så bibehålls detta bättre och när du väl fått igång det så upplever jag att det är lättare att bibehålla fart!

Jag kör Trek x-cal 29er (körde 29er innan också) och har provat både asfalt, grus och stigar... Jag tycker det är klockrent med en 29er, den funkar till det mesta! :) nu är det en HT så, jag har inte kört någon DH med den, men den uppför sig bra på såväl steniga stenar som grusvägar och asfalt!

Jag röstar för 29er

Tillbaka
Topp