26" fram 24" bak

LOBOno1

Ny medlem
26" fram 24" bak
Nå vad sägs, är detta något att sräva efter?
På en Azonic Steelhead XL ram och RS Duke SL gaffel.
Anledningen till tanken är väl att det skulle se tufft ut, 24":are med ett fett Kenda däck.

Fördelar Nackdelar? Om några.

Kör så hårt, tekniskt och brant jag kan. Har väl ingen direkt inriktning på vad jag egentligen cyklar, men det är väl extrem nybörjar DH/FR och AM. Fått tjusning för AM race. Cykla en kortare teknisk sträcka så fort du kan och lätta/hoppa så ofta det bara går. Tidtagning.

Tanken med mitt hemmabygge är en cykel som är oerhört manuvrerbar utför. Schyst på bar backe och en dröm att cykla upp för branten igen med.

I samma veva som jag tänkte byta hjul uppgraderar jag mina v-bromsar till Saint Hydrauliska. Och framöver blir det en FOX Vanilla gaffel.

Tänker skicka in en bild på bygget någon dag.

Ha det flickor och pojkar.

26" fram 24" bak
Körde så för ett tag sedan.

Nackdelar...Det är mycket svårare att hitta de däck, fälgar man vill ha. Det blir även stötigare i bak.

Och du får troligen ingaen fördel att du kan ha kortare kedjestag då man mycket sällan vill ha så korta kedjestag. Det är ju annrs en nackdel att gå upp till 29:or. Det är där man ofta vinner smidighet och inte på själva dimentionen på hjulet.

Fördelen skulle väll kanske kunna vara att du får något svårare att få genomslag eftersom det blir en mer progresiv luftkammarfyllning(fint ord) när du slåtr i något.

Lycka till!

26" fram 24" bak
måste vara en nackdel med 24" bak eftersom Specialized Big Hit har haft de än så länge men byter nu till 26" både bak och fram och är stolta över detta.

26" fram 24" bak
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> måste vara en nackdel med 24" bak eftersom
> Specialized Big Hit har haft de än så länge men
> byter nu till 26" både bak och fram och är stolta
> över detta.
>
> /jonas l

Förstår inte hur ni kan stirra er så blint på vad en tillverkare säger.

tror vi att de någonsin skulle säga något dåligt om någonting mer än sina konkurenter.

Tillbaka
Topp