26" mtb-hjul

• Trådstartare Trådstartare Pettsson16
  • Start datum Start datum
P

Pettsson16

Guest
26" mtb-hjul
Hej, har nu följt med happymtb från sidan ett tag så nu tänkte även jag ta steget in i detta fina forum:)

Nu till frågan: mtb har aldrig varit något annat än vinter träning och komplement till lvg för mig. Men nu skulle jag vilja uppdatera hjulen på min Cube LTD CC och på så sätt kanske göra mtb turerna lite roligare. Mestadels när jag kör mtb så är det grusvägar eller väldigt hårdpackade sten och rot fria stigar som gäller.
Nu just kör jag med orginal hjulen som är upp byggda runt XT nav med RFR ZX24 fälg, vikten ligger långt över 2kg för paret.
Vilka hjul skall jag slå till på för att få prisvärda lätta hjul? Vikt på motorn ligger på ca 90kg

Har titta lite på dessa, är de värda sitt pris?
http://www.bike-components.de/products/info/p26875_WCS-OCR-MTB-Disc-Center-Lock-Laufradsatz-.html

26" mtb-hjul
priserna var väl ok där men vikt gränserna på de flest hjulen jag klickade på där var 90kg, sku gärna ha mer spel rum än så. Ingen som har erfarenhet av Ritchey hjulen?

26" mtb-hjul
Pettsson16 skrev:
-------------------------------------------------------
> priserna var väl ok där men vikt gränserna på
> de flest hjulen jag klickade på där var 90kg,
> sku gärna ha mer spel rum än så. Ingen som har
> erfarenhet av Ritchey hjulen?

"Mestadels när jag kör mtb så är det grusvägar eller väldigt hårdpackade sten och rot fria stigar som gäller."

Jag tror nog att 90kg-gränsen är något som tillverkarna använder sig av för att friskriva sig om man väger 110kg och droppar till platt.

Hjulen tål en hel del, jag väger 90kg och kör på ett par Hope II med Notubes Crestfälgar, dom väger 1600g och dom verkar tåla hur mycket som helst.

Däremot om man kommer ner på en totalvikt på 13-1400g så är det nog mer tänkt för typ tävling kanske.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp