27.5"/650B hjul på 26" ram

Pillo-kun

Aktiv medlem
Börjar bli lite less på att inte kunna hitta hjul som jag vill ha till min 26"are så funderar på att hoppa upp till 27.5"are då det verkar funka. Frågan då är, ni som har kör med lite större hjul på 26"orna, hur känns det? påverkades cykeln negativt/positivt eller försumbart?

Börjar bli lite less på att inte kunna hitta hjul som jag vill ha till min 26"are så funderar på att hoppa upp till 27.5"are då det verkar funka. Frågan då är, ni som har kör med lite större hjul på 26"orna, hur känns det? påverkades cykeln negativt/positivt eller försumbart?
Jag tror att det skulle gå om det är skivbroms vi talar om. De störste problemen som kan uppstå är om hjulen är för stora i gafflarna. Jag hade en 26” med en 29” gaffel och funderade på 27,5 fram men det gick absolut inte back för att den var v brom bak och då skulle det vara en mullet bike (jag kanske hade kommit på nåt).
Jag hade också jättesvårt att hitta hjul för ett par tre år sedan och det är svårare idag.
Här kunde jag t.o.m. köpa xt navar på Mavic fälgar men när jag tittar är det ännu mer begränsad https://www.taylor-wheels.com/

Har inte testat själv, men tänker att det viktiga är väl att det verkligen finns ordentligt med plats. Blir ju trist om du byter till till nya fina hjul och sen måste köra med jättesmala däck för att de ska få plats i ramen/gaffeln.

Du känner ingen som har 27,5"-hjul som du kan testa med? Det borde ju ge bäst svar på frågan.
Var bor du? Och vilken navstandard behöver du? Kanske finns någon här som vill låna ut.

Ser nu att du bor i huvudstaden. Jag har en uppsättning 27,5" med bromsskivor och gammaldags QR för utlåning. Men bor dessvärre i Uppsala.

Om det är QR måste det vara enklare med 26 än 27.5?
Finns på de flesta tyskar med XT nav. Dåligt med lätta XC hjul dock

Tillbaka
Topp