29" bakfälg hjälp

• Trådstartare Trådstartare Ringh
  • Start datum Start datum
R

Ringh

Guest
29" bakfälg hjälp
Hej
Min frus cykel tenderar att få punka på bakhjulet stup i ett. Jag är ju den som får byta och såg när ja tog av allt att ventilhålet såg väldigt "vasst" ut på ena sidan. Finns det nåt ilägg man kan köpa och sätta där eller kan man slipa lite eller är det bara öppna plånboken och köpa en ny bakfälg?
Cykeln i fråga är en äldre Scott scale team 29 tror ja den heter, inte för jag tror det gör nån skillnad.

Please help med, börjar bli dyrt med slang nu, senaste turen vart det punka 3 ggr (hade 2 slangar med mig) så fick gå hem.

29" bakfälg hjälp
Jag har kollat runt lite på nätet och hitta flera oms verka haft såna problem. Satt slang med bilventil från början men nu presta så ventilen blir ju lite min mindre än tidigare. Läste att det fanns nån lite adapter o sätta i hålet innan man sätter på slangen o det skulle avhjälpa problemet, men vet inte hur jg ska få tag på en sån :O

29" bakfälg hjälp
Är det alltid vid ventilen det blir hål? Om ja, är det fälgen som skär hål i slangen vid ventilen, eller är det så att däcket rör sig i förhållande till fälgen, så att ventilen dras loss ur slangen?

29" bakfälg hjälp
Dr D sa:
Är det alltid vid ventilen det blir hål? Om ja, är det fälgen som skär hål i slangen vid ventilen, eller är det så att däcket rör sig i förhållande till fälgen, så att ventilen dras loss ur slangen?

Jo det va alltid vid ventilen o samma sida, men fick tips nu på adapter som man stor i hålet innan man stoppar i slangen så nu ska det förhoppningsvis lösa sig. Men ska slipa litegrann med innan för den ser sjukt vass ut.

29" bakfälg hjälp
Mavicmojängen ovan passar ofta fälg från mavic men är ofta för stor att passa t.ex. DT fälg borrad för bilventil. Jag brukar linda ventilen (och upp en bit där ventil är vulkad mot slang) med vulktape när jag använder racerslag i bilventilfälg (som inte är mavic där adapter ovan passar).

I övrigt är det väl bara att grada av hålet om det är vasst. Försänkare, rundfil, smärgelduk etc.

Senast ändrad:
29" bakfälg hjälp
Det kan vara så att en ventilräddare löser ditt problem, men om problemet är att däcket rör sig på fälgen, t.ex. när frugan bromsar, så kommer problemet att vara kvar. Då kan du prova att tvätta både insida på fälgen och utsidan på däcket, så att du får bort allt bös som försämrar friktionen mellan däck och fälg. Går inte det heller, så får du köpa ett nytt däck. (gamla däck blir torra och glatta på ytan, vilket gör att de lättare glider mot fälgen)

29" bakfälg hjälp
Dr D sa:
... är det fälgen som skär hål i slangen vid ventilen, eller är det så att däcket rör sig i förhållande till fälgen, så att ventilen dras loss ur slangen?
+1

Om ventilen släpper från slangen så gör som regel inte ventilräddarna/adaptrarna ngn nytta.

Aluminium är mjukt, finns säkert ett dussin verktyg - både riktiga och improviserade - som duger för att runda av kanten. En bit sandpapper rullat till en strut, trä en stump bromsvajer igenom och "såga" dig runt, en större borr använd som försänkare, morakniv...

29" bakfälg hjälp
Slipa lite försiktigt så det blir rundare kant. Och sedan inte dra åt den där ringen på utsidan av ventilen innan du pumpat helt (eller skippa den helt).

29" bakfälg hjälp
Dr D sa:
... om problemet är att däcket rör sig på fälgen, t.ex. när frugan bromsar, så kommer problemet att vara kvar. Då kan du prova att tvätta både insida på fälgen och utsidan på däcket, så att du får bort allt bös som försämrar friktionen mellan däck och fälg. Går inte det heller, så får du köpa ett nytt däck. (gamla däck blir torra och glatta på ytan, vilket gör att de lättare glider mot fälgen)

... eller så stryker man ett tunt lager Liqui-Sole på kanttråden, låter torka och monterar. Det ökar friktionen och minskar risken att däcket "vandrar" på fälgen.

Eller så limmar man helt enkelt ena sidan av däcket mot fälgen med ngn lagom stark produkt. Då kommer man fortfarande åt att fixa eventuella punkor från andra sidan och däcket har ingen chans att röra sig.

29" bakfälg hjälp
Tackar för alla tips. Nu har ja lite o gå på. Men ska testa sån ventilräddare och småslipa lite på kanten till hålet så får vi se hur det går.

Tillbaka
Topp