29"-däck under 1000g med hyggligt bett? (~2.4")

Eller så råkade du få ett med för lite gummi. R2-bike har ju vägt det till 1112g och Schwalbes listvikt är 1110.
Är väl bara att vara glad om du vill minska roterande vikt:cool: och ledsen om du vill ha så väldämpat däck som möjligt:rolleyes:
Radial är redan ett enormt steg fram i termer av hur dämpat däcket känns, så känns som en win i så fall :)

Radial är redan ett enormt steg fram i termer av hur dämpat däcket känns, så känns som en win i så fall :)
Har bara provat på utförscykeln (gravity pro casing) men där gillar jag fram pga känsla och kör det bak för att jag typ inte får genomslag då jag kan ha högre tryck för samma känsla = mindre fix med hjul och däck.

mm, borde nöjt mig med super gravity. Super dh släpper luft och går bara rakt fram med lågt tryck. Verkar inte vara nåt för gubbkörning.

Kör en top fuel med bontrager xr4 som kom med på cykeln. Är lite sugen på snabbare, framför allt bak-, däck nu när det börjar bli torrare ute. Bor i göteborgsområdet med allt vad innebär men kör mest stigar åt det blåa hållet, och har ingen direkt ambition på brant eller snabbt utför.

Var lite inne på spec ground control, men efter att ha läst en del så är det nog för likt xr4. Tittar nu på fast trak grid t5/t7 som ett alternativ istället. Verkar vara många i den här tråden som har testat många däck, någon som har annan input?

Kör en top fuel med bontrager xr4 som kom med på cykeln. Är lite sugen på snabbare, framför allt bak-, däck nu när det börjar bli torrare ute. Bor i göteborgsområdet med allt vad innebär men kör mest stigar åt det blåa hållet, och har ingen direkt ambition på brant eller snabbt utför.

Var lite inne på spec ground control, men efter att ha läst en del så är det nog för likt xr4. Tittar nu på fast trak grid t5/t7 som ett alternativ istället. Verkar vara många i den här tråden som har testat många däck, någon som har annan input?
Conti Magnotal fram och Dubnital bak om du vill säkra upp dagar då det inte är allt för tort.

Jag skulle gå på nåt XC-mässigt om du tänker köra enklare stigar. Vittorias nya Race-däck är Jag mycket nöjd med. Dubbla Barzo eller Peyote bak om du vill maxa rullet.

Barzo race fram meczal race bak. Eller dubbla dubnital kanske i trail rapid. Nya xc däck har ju blivit både tyngre och mycket mer kapabla.

Barzo race fram meczal race bak. Eller dubbla dubnital kanske i trail rapid. Nya xc däck har ju blivit både tyngre och mycket mer kapabla.
Är i nuläget inne på att börja med att bara byta bak. Är det risk att det blir knas om jag fortsätter med xr4 fram och sätter t.ex dubnital bak? För stor "skillnad" mellan fram och bak?

Är i nuläget inne på att börja med att bara byta bak. Är det risk att det blir knas om jag fortsätter med xr4 fram och sätter t.ex dubnital bak? För stor "skillnad" mellan fram och bak?
Det är rätt lugnt med stor skillnad. Så det låter som en bra plan.

XR4 är redan ett av de mest lättrullade allrounddäcken och helt i nivå med eller t o m snabbare än flera av rekommendationerna du fått. Så ska du märka nån skillnad är det nåt riktigt snabbt bak. Fram ger inte alls lika mycket på rullet och det kan också vara skönt att ha lite mer kantgrepp kvar där.

Det är rätt lugnt med stor skillnad. Så det låter som en bra plan.

XR4 är redan ett av de mest lättrullade allrounddäcken och helt i nivå med eller t o m snabbare än flera av rekommendationerna du fått. Så ska du märka nån skillnad är det nåt riktigt snabbt bak. Fram ger inte alls lika mycket på rullet och det kan också vara skönt att ha lite mer kantgrepp kvar där.
Kanske slutar med att de får sitta kvar tills de är utslitna... 😀

Hej,

Kör Fast Trak T5 bak och Ground Control T5 fram, båda 29 x 2.35, som satt på min Chisel. Var inställd på att byta (oklart varför) men efter gjort slanglöst och kört några rundor är jag nöjd med dessa - fint rull på bakdäcket, bra volym/profil och tillräckligt bra grepp fram för min typ av ganska snäll, blandad körning. Jämför då med exvs Rocket Ron, Pirelli Scorpion XC och gamla Forekaster.

Tycker man ska våga gå på något som är större skillnad än det man har om man vill byta.
Håller med. För nöjescykling är det är kul att kunna ändra hela cykelns karaktär genom att byta till mycket snabba eller ganska köttiga däck.

Mina Dissector Maxxgrip och Forekaster Maxterra sitter kvar på från o vintras men nu ska jag snart byta till något med ordentligt med bra rull.

Sen får man inte glömma att man får anpassa/ändra åkstil om man byter däck. Men när man hittar däcket starka sidor så är det jäkligt kul både med snabbare rull el monster grepp.

Ja det ger mycket med däcksbyte. Kan starkt rekommendera två hjulpar med olika uppsättningar däck om man bara har en cykel. Personligen kan jag tycka att det väldigt ofta är stort fokus på hur väldämpat och hur bra ett däck är utför i stökig terräng. Men för lättare stigar med mycket tramp så är det rätt gött med effektiva däck.

Nu bor jag i Skåne inte Hellas men på platten är jag bara intresserad av en smula grepp fram annars ska det rulla bra.

Titta där. Ibland står planeterna i rätt linje :P
Typiskt jag som precis köpt ett set med aspen. Annars hade jag lätt slagit till på dom där. Kör själv med 2 hjulpar, ett med aspen fram o bak. Sen ett par med syerra fram och bak för mer stök och stig.

En annat förslag om du vill ha lättrullat bak är ju nya Pirelli Scorpion XC RH Lite.
Det är ju väldigt nytt däck och lågt rullmotstånd enligt oberoende tester 👍

Maxxis har gjort ändringar i sin gummiblandning Maxxterra. Ekvationen nedan ser lite motsägelsefull ut men... En snabb jämförelse (stickprov) gav att det ser ut som att däcken blivit en 30-50 g lättare samtidigt.
Screenshot 2026-04-16 21.10.12.webp

Helt nytt däck från spec? Hittar ingen info förutom det som står på hemsidan.

"Trail" "Trail Control" ser ut som nya namnet på "Purgatory". Nu finns den i en lättare casing också. Jag kör Purgatory i Grid T9 fram och Grid Trail T7 bak på en av mina MTB. Min framdäck väger dock mer än min bakdäck trots påstådde lättare casing. Helt ok däck, men med vikten av mina föredrar jag gamla Butcher/Eliminator kombo som väger nästan samma. Det här däcket i en lättare casing ser mer attraktivt ut, om man inte får punkor.

Helt nytt däck från spec? Hittar ingen info förutom det som står på hemsidan.

PS: Specialized verkar ville maximera förvirringen. Förutom "Ground Control" som man kan får med "Control" och andra casing finns det nu en "Trail Control" som man kan får med "Grid Trail" och andra casing.

Ser man där. Ser ut att vara rebranding men hade svårt att hitta rätt kombo sist jag sökte. Vill ju ha greppigt+lätt stomme fram och bättre rull+kralligare stomme bak. Alltså:

Fram

Bak

Men helst skulle jag också vilja se ett Trail Ground Control Grid Trail T7 TLR i sortimentet att köra bak.

Kan du länka? hittar Grid men inte Grid trail.

Ah, jag läste inte tillräckligt noggrann. Den finns inte. Men Specialized Grid casing har blivit mycket tuffare och tyngre på de sista åren. Som jag skrev ovan väger min Purgatory Grid T9 mer än min Purgatory Grid Trail T7. Så frågan är om du behöver Grid Trail.

Har det Xc RC modellen som bakdäck. Kört ett par rundor med det och är nöjd. Kör med korv i. Varken vägde eller mätte bredd.
Har du fått uppleva så du testat på våtgrepp?

Är egentligen supernöjd med mina Rick XC Pro men fasen har det regnat och är minsta blött är det som se döden i vitögat om man rullar med dessa så kikar på något som ersätta dessa med bättre våtgrepp.

Tillbaka
Topp