29"-däck under 1000g med hyggligt bett? (~2.4")

Läste några recensioner, låter ju faktiskt väldigt bra. Billigt också just nu i dual compound, 325 riksdaler. Tack för tipset! Skulle dock väldigt gärna ha tan-wall, då blir utbudet mer begränsat...

Men tanwall finns Specialized Butcher och Eliminator, också en riktigt bra kombo.

Jag är både nybörjare och posör men vill gärna köra vita onza porcupine då det skulle se snyggt ut. Hur är dom däcken? Kör framför allt i hellas och älta, men årligen någon tur till Järvsö och Flottsbro. Ha i åtanke att jag inte vet hur ett bra däck ska kännas :)

Jag är både nybörjare och posör men vill gärna köra vita onza porcupine då det skulle se snyggt ut. Hur är dom däcken? Kör framför allt i hellas och älta, men årligen någon tur till Järvsö och Flottsbro. Ha i åtanke att jag inte vet hur ett bra däck ska kännas :)

Om du inte vet hur en bra däck ska kännas så köp!

Oj, men då kör du redan bra däck ...
+1
Men om du vill ha skinwall och testa lite kraftigare däck så är det här en variant:
Fram: https://www.bike24.com/p2511958.html

Bak: https://www.bike24.com/p2511965.html
Eliminator finns i t9 också, men inte i grid trail, eller skinwall, utan bara i grid, då kan man vilja stoppa i någon sorts korv i bakdäcket.
Och tänk på att Spez 2,6 är ungefär Maxxis 2,4-2,5 så det är inte så brett som det låter.

Senast ändrad:
Alltså, de däck som diskuteras väger ju tyvärr inte under ett kilo (särskilt inte om vi talar verklig vikt). Det är verkligen rätt problematiskt att alla tillverkare biffat på alla sina vettiga däck under de senaste åren. Finns ju fan inget rimligt kvar längre för stigcykling. :confused:

Alltså, de däck som diskuteras väger ju tyvärr inte under ett kilo (särskilt inte om vi talar verklig vikt). Det är verkligen rätt problematiskt att alla tillverkare biffat på alla sina vettiga däck under de senaste åren. Finns ju fan inget rimligt kvar längre för stigcykling. :confused:

Dissector och Rekon väger både mindre än ett kilo.

+1
Men om du vill ha skinwall och testa lite kraftigare däck så är det här en variant:
Fram: https://www.bike24.com/p2511958.html

Bak: https://www.bike24.com/p2511965.html
Eliminator finns i t9 också, men inte i grid trail, eller skinwall, utan bara i grid, då kan man vilja stoppa i någon sorts korv i bakdäcket.
Och tänk på att Spez 2,6 är ungefär Maxxis 2,4-2,5 så det är inte så brett som det låter.
Ah, jag har dom i skinwall. Var mest ute efter att få köpa dom där vita porcupine utan att gå till supersämre däck ?

Det finns en anledning till att de flesta däck är svarta: Man blandar i kol ("carbon black" eller "kimrök" på svenska) för att öka hållfastheten. Alltså kan man misstänka att vita däck eller "tanwall" har annat gummi som innebär vissa skillnader. Oklart exakt vad, dock.

Edit: Jag vet dock att man kan använda kisel istället. Eller i kombination. :unsure:

Senast ändrad:
Det finns en anledning till att de flesta däck är svarta: Man blandar i kol ("carbon black" eller "kimrök" på svenska) för att öka hållfastheten. Alltså kan man misstänka att vita däck eller "tanwall" har annat gummi som innebär vissa skillnader. Oklart exakt vad, dock.

Edit: Jag vet dock att man kan använda kisel istället. Eller i kombination. :unsure:

De flesta tanwall har färg utanpå, så fejk. Vitta däck vet jag inte.

Mm. Dhr 2,3 är en favorit just för att det lyckas kombinera ett bra mönster med rimlig vikt. Mycket annat med vettigt grepp börjar ju först över kilot.

Mm. Dhr 2,3 är en favorit just för att det lyckas kombinera ett bra mönster med rimlig vikt. Mycket annat med vettigt grepp börjar ju först över kilot.

Jag gillar fortsatt Kenda Hellkat Pro ATC som köttigt framdäck (mönster likt Magic Mary), det är ffa dämpningen som lämnar en del att önska och som väl offrats för att det ska väga <950g, men men. DHRII 2.3" också ett bra alternativ, kanske bättre dämpat?

De flesta tanwall har färg utanpå, så fejk. Vitta däck vet jag inte.
På mina tanwall-Maxxis ser man korden genom gummit, så jag tror inte det är "färg".

Det är dock väldigt smalt jämfört med 2,4:orna.

På mina tanwall-Maxxis ser man korden genom gummit, så jag tror inte det är "färg".

Det är dock väldigt smalt jämfört med 2,4:orna.
Visst är det så, men något måste man kompromissa med. Ett bredare lika lätt däck blir antagligen lätt att punktera eller studsigt.

En fördel med att ha gått tillbaka till 27,5” är att det finns rimligt lätta däck som inte är gjorda av papper.

Nu köpte jag nytt däck för vår och sommar, dock strax över 1000g. Blev återigen WTB Ranger 29X3.0 Light Fast rolling. Funkar bra för stigcykling och är guld som bikepackingdäck.

Har äntligen en MTB i stallet igen efter ett par års uppehåll. Jag vet, galet! Köpte en MB31 Rescue här på K&S och har hunnit cykla några rundor. De Pinarello Scoripon XC RC som sitter på må vara snabba men läbbiga på Nackas rotmattor och steniga stigar.

Har tidigare rullat på Nobby nick vilket jag inte gillade (trögt) samt Rekon fram och Dissector bak. Aldrig testat Specializeds däck men de tycks vara poppis här i tråden. Vad tycker ni att jag bör köpa för att få mer grepp men ändå bibehålla lite fart?

Har äntligen en MTB i stallet igen efter ett par års uppehåll. Jag vet, galet! Köpte en MB31 Rescue här på K&S och har hunnit cykla några rundor. De Pinarello Scoripon XC RC som sitter på må vara snabba men läbbiga på Nackas rotmattor och steniga stigar.

Har tidigare rullat på Nobby nick vilket jag inte gillade (trögt) samt Rekon fram och Dissector bak. Aldrig testat Specializeds däck men de tycks vara poppis här i tråden. Vad tycker ni att jag bör köpa för att få mer grepp men ändå bibehålla lite fart?

Mina sommarkombos till Hellas är Dissector MaxxTerra fram och Dissector eller Rekon bak i Dual.

Tycker att Specialized Ground Control Grid T7 är lite bättre än Rekon. Funkar perfekt till bak, men Specialized saknar ett lite grövre däck till fram. Eliminator skulle kunna funka, har aldrig provat det själva fram (andra familjmedlemmar har, men har inte fått mycket feedback).

Dissector ska vara fram och Rekon bak. Gummiblandning är lika viktig som mönster. Ett Dissector maxxterra i fram och ett Forekaster maxxterra eller dual i bak så borde du ha tillräckligt grepp.

Maxxterra bak bromsar ju mest utan att ge nåt uppenbart värde.

Bontrager XR4 är en annan semi-lättviktare som är en hyggligt balanserad kompromiss. Lite klent kantgrepp på löst underlag är väl största svagheten.

DHR2 2,3 Maxxterra fortsätter jag slå ett slag för som framdäck. Klassiskt bra greppigt mönster med rejäla kanter och i just 2,3-versionen är det relativt lätt också.

Maxxterra bak bromsar ju mest utan att ge nåt uppenbart värde.

Bontrager XR4 är en annan semi-lättviktare som är en hyggligt balanserad kompromiss. Lite klent kantgrepp på löst underlag är väl största svagheten.

DHR2 2,3 Maxxterra fortsätter jag slå ett slag för som framdäck. Klassiskt bra greppigt mönster med rejäla kanter och i just 2,3-versionen är det relativt lätt också.

Tycker tvärt om. Tycker inte dual rullar så mycket bättre. Däremot väldigt dåligt grepp när det är blött.

Tycker tvärt om. Tycker inte dual rullar så mycket bättre. Däremot väldigt dåligt grepp när det är blött.

Åtminstone håller Dual längre.

Jag har aldrig haft problem med Rekon Dual bak när det är blött. Och sonens DHR II Dual hade oändligt bättre grepp på våta häll på vintern än sina Nobby Nic SpeedGrip.

Min upplevelse är att det finns få däck som rullar lika lätt som Nobby Nic, även Rekon rullar sämre, t o m i Dual. MEN för Nobby Nic är våtgreppet rätt uselt om det är i Speedgrip (för blött behövs Soft)

Nya purgatory är fint både fram som bak. Kör grid trail t7 som vägde in på 997gram så ett grid bör va ca 70-80gram lättare.

Bilagor

• IMG_20240325_220601080.jpg
    IMG_20240325_220601080.jpg
    926.8 KB · Besök: 74
  • IMG_20240325_220613098.jpg
    IMG_20240325_220613098.jpg
    854 KB · Besök: 75
Senast ändrad:
Tackar! Jo skrev fel. Hade tidigare Dissector fram och Rekon bak. Blev nu även påminnd att jag även körde Bontrager XR4 fram och XR3 bak under en period. Allt detta var i Kalifornien så lite andra omständigheter och på en fulldämpad hoj. Här går det lite saktare och de närliggande stigarna är stökigare och blötare än där borta. Nya Forkaster ser intressant ut också.

På de vanliga skogsstigarna hemma (Järva) har jag kört Dissector 2,4 Maxxterra fram och nya Forekaster 2,4 Dual bak, funkar bra och Forekaster bak funkar bra mycket bättre än Rekon dual om det är mer än två droppar vatten på rötterna och hällarna.

Tänkte att jag skulle testa med ännu lättare/snällare däck på hemmastigarna när det är torrt. Fick hem ett Vittoria Barzo xc trail 2.35 igår och det är onekligen lätt (740g eller nåt), frågan hur sidorna är och greppet. Tänkte kanske köra Forekaster/Barzo eller Barzo/Barzo.

På de vanliga skogsstigarna hemma (Järva) har jag kört Dissector 2,4 Maxxterra fram och nya Forekaster 2,4 Dual bak, funkar bra och Forekaster bak funkar bra mycket bättre än Rekon dual om det är mer än två droppar vatten på rötterna och hällarna.

Tänkte att jag skulle testa med ännu lättare/snällare däck på hemmastigarna när det är torrt. Fick hem ett Vittoria Barzo xc trail 2.35 igår och det är onekligen lätt (740g eller nåt), frågan hur sidorna är och greppet. Tänkte kanske köra Forekaster/Barzo eller Barzo/Barzo.
Älskar , våga vara "underdäckad" jag har på snabb hjulen till min Spur , fast trak s-works t5/t7 2.35 fram o renegde s-works 2.3 bak och kör precis alla stigar som jag gör även med mina "köttigare" hjul.

Jag tycker det är bra. Så länge det inte är utförs kör jag helst underdäckat
Även utför är rätt skoj med underdäckad man måste bar våga lita på sina egen teknik/förmåga, jag brukar kolla på wc xc och tänker att dom kör ju typ "värre" banor än jag gör när jag kör enduro så då borde man kunna åka rätt mycket mer tekniskt stig på "xc" däck än vad man kanske gör här hemma.

Jag tycker det är bra. Så länge det inte är utförs kör jag helst underdäckat
Förstår inte alls den lusten. Jag vill ha tak. Överdäcka!
1: det är en jäkla massa vassa stenar i Nacka skogarna, jag vill slippa punkor.
2: kraftiga castings dämpar däcken bra.
3: tekniska klättringar underlättas av kraftigt mönster med mjukt gummi (bak)
4: fullt tjohej nerför steniga Nackabackar är fan så mycket tryggare med mycket stomme, mönster och mjukt gummi.
5: jag kommer ändå inte trampa kom på "Gröna ut-blå hem" så bryr mig inte om xc-rull. Har också 400 meter till skogen.
(Har iof xc-däck på ett reserv-hjulpar)

Grejen är att jag mest känner skillnad på asfalt eller grusväg. I skogen tycker jag det är rätt liten skillnad i rull men däremot i grepp. Tycker det är blött i skogen mest hela tiden. Visst kan det vara snustorrt mitt i sommaren men då är jag på semester.

Fallhöjd gör galet mycket vilket däck jag väljer. Kör jag samma runda som är ca 3mil med 250höjdmeter så går det 5-6km/h i snitt snabbare med "xc" däck än trail/enduro däcken och jo då finns det både stenkistor och rötter och berghällar på den rundan. Jag vet för jag testat många olika däck och cyklar rätt "mycket" ;) Sen gillar man att ha 1kg extra per hjul för att det "känns" tryggt så är det ju helt lungt (men har man 200 höjdmeter varje gång man åker nerför så är det helt klart trevligt med tjockare och grövre däck.

Jag litar på klockan och ovan mätningar. Sen beror det kanske på. Liveforthis är DH åkare. Jag är kass men ända teknisk i förhållande till kondition och ben...

Edit. Och på rundan som han också skriver. Torr xc

Tillbaka
Topp