29"-däck

hocke

Ny medlem
29"-däck
Jag köpte en Nishiki X-29 i våras(är novis på cykling), cykelhandlaren tyckte det borde passa mig eftersom jag mest cyklar på grusväg och stigar som inte är alltför trixiga.

Nu är det snart dax för nya däck och utbudet är inte så stort.
Vid köpet satt det WTB motoraptor resp nanoraptor på.

Ska jag köpa dessa igen? eller är IRC Mythos eller Kenda Klaw ett bättre däck.

Någon som kan tipsa?

29"-däck
Kenda Klaw (26") var fabriksmonterade på min Cycle Pro och de var enligt min mening inte speciellt bra, dåligt grepp och rullar tungt. Vet inget om de andra däcken, men de är nog bättre än Kenda däcket.

29"-däck
Har jag förstått saken rätt att de sk. 29 tumshjulen är samma omkrets som 700c men bara ett nytt hype namn av GF'

om det är så så är ju alla crossdäck från Michelin och Ritchey tillgängliga.

Jan

29"-däck
Det stämmer det är 700C.
Ang. däcken skulle jag rekommendera IRC Mythos om det är samma mönster som för 26", ett bra allround däck med bra grepp och hyfsat rullmotstånd. Sen finns ju som sagt alla crossdäcken att tillgå.

29"-däck
Yepp! Kolla citatet nedan, hämtat från Nishikis hemsida ang. X-29

"Förväxla inte Bigfoot X29 med en hybrid. Detta är en riktig MTB med geometri och utrustning för hård skogskörning.
De stora hjulen ger cykeln fördelar som inga 26-tums hjul i hela världen kan uppnå. Högre komfortfaktor och mer fart även i ruffig terräng. Eftersom hjulstorleken är samma som på en racer kan man lätt montera däck ända ner till 25 mm bredd. Och gaffeln med carbon-nederdel kan enkelt uppgraderas till luftfjäder/oljedämpning om så önskas.
En riktig långloppsracer med stor flexibilitet alltså."

29"-däck
För att riskera att bli utnämnd till spamkungen så kan jag rekomendera Dr Spoke igen... var där o snackade igår o råkade notera att de hade Schwalbe däck för storhjulingar (29)... så kolla med dem oxå...

29"-däck
Uj, vilken gammal tråd. Numera finns flera bra däck till 29". I sverige är det bäst att börja på cyclecomponents. De har Kenda, IRC, WTB, Maxxis och Conti. Min favorit av dessa är Maxxis Ignitor som är mycket lik Conti Vertical (26") i mönstret, dessutom hyfsat lätt på ca 550 g.

29"-däck
Steelisreal skrev:
-------------------------------------------------------
> Har jag förstått saken rätt att de sk. 29
> tumshjulen är samma omkrets som 700c men bara ett
> nytt hype namn av GF'
>
> om det är så så är ju alla crossdäck från
> Michelin och Ritchey tillgängliga.
>
> Jan

Nej, det stämmer att det är samma mått på fälgen, dvs 622mm, men ytterdiametern har ingenting med saken att göra.

Mitt schwable big apple har..*springa och mäta* ganksa precis 750mm ytterdiameter.

700c kommer ju från en restriktion för racers för att ingen ska få fördelar om jag inte missminner mig.

Tillbaka
Topp