29 eller 27,5???

bålstamatte

Aktiv medlem
29 eller 27,5???
Dags att skaffa ny hoj! Har idag en canyon nerve 26".
Är sugen på en 29" stighoj pga bättre rull å flyt på stigarna.
Jag är 168 med en benlängd på ca 70.
Cyklar stig, gärna lite bröt, inte så mycket utför idag, men det kanske skulle bli mer med" rätt" hoj!
Kommer det att funka med en 29a el är det bättre att gå på en 27,5a?
Hur är era tankar om min korta kropp och korta ben på en 29a?
Kollat på bla kona process och on-one codeine (29") el kanske en trek fuel skulle va nåt

Matte

29 eller 27,5???
Jag tycker att små ramar med 29" hjul är ganska "fula" (eller läs oproportionerlig).
Därför köpte jag 27,5" som jag är helnöjd med.
Skillnaden att cykla på 27,5 eller 29" har jag ingen aning om, men tester jag läst
säger ganska jämt skägg mellan dessa två storlekar.

Jag är 173cm o kör på 17" ramar på mina mtb:s.

29 eller 27,5???
Om den ser ful ut med en liten ram bryr jag mej inte så mycket om. Jag är ute efter "flytet" på steniga och rotiga stigar och tycker att det borde vara bättre med stora hjul....

29 eller 27,5???
Jag upplevde att 29" var motarbetar när jag provkörde, cykeln kändes så otymplig när det är många tighta svängar och konstant växlande hastighet.

27.5 kändes mycket bättre i mitt fall, har man lite öppnare stigar är nog 29 bättre.

29 eller 27,5???
Hur vill du ha din åkstil? Flyga runt och slå i träd med bakhjulet och försöka whippa allt du ser?

Pressa uppför och försöka komma fram så snabbt som möjligt?

Hjul efter åkstil.

29 eller 27,5???
Jag är oxå "hobbit-lång" och ångrar verkligen inte att jag gick från 26" till 29". Var väldigt skeptisk under en längre tid men efter att ha lånat en kompis Stumpy FSR så ändrade jag mig fort. Trivs bra på min Slide 29:a.

29 eller 27,5???
Jag är 171 lång och köpte en 27,5"-hoj med mediumram och väldigt kort styrstam. Tycker att den är väldigt lekfull och snärtig, samtidigt som den upplevs betydligt stadigare uppför och nerför än min förra 26:a.

29 eller 27,5???
Blandade svar, precis som jag väntade mej, det e bra! Åkstil!? Ja, det har väl varit att jaga tid men nu är det mer att cykla och ha skoj..
Paco: vilken slide har du? Small?

29 eller 27,5???
har själv bytt från 29" till 27.5" då jag tyckte 29" var för stort för mig. Men det är ju en smaksak från person till person. Det bästa hade ju varit om du kunde låna båda storlekarna på en runda

29 eller 27,5???
bålstamatte skrev:
-------------------------------------------------------
> Blandade svar, precis som jag väntade mej, det e
> bra! Åkstil!? Ja, det har väl varit att jaga tid
> men nu är det mer att cykla och ha skoj..
> Paco: vilken slide har du? Small?

Kör en medium Slide 130. Gillar mycket fart,stök och rötter och har inte haft några som helst problem smidigheten/lekfullheten genom att gå upp till 29"

29 eller 27,5???
Lekfullhet och manövrerbarhet handlar i princip bara om geometri, inte hjulstorlek.

Stora hjul rullar bättre över stök och ger bättre grepp.

29 eller 27,5???
Kör en Remedy 9, 29a. Tycker den är grymt lekfull och snabb. Dock så har jag bara 29 och 26 ht som referens. Otroligt nöjd efter att ha gått upp från 26 till 29, som natt och dag.

29 eller 27,5???
Väl talat Jomper.

Hjulstorleken är som sagt bara en av många parametrar som påverkar hur cykeln känns och uppleves.

Det finns tråkiga, tröga och långsamma cyklar som har 27,5" hjul och så finns det rappa, snabba och roliga 29"-cyklar och vise versa.

29 eller 27,5???
En 27,5 + kanske vore ett fint alternativ?

http://www.cannondale.com/en/USA/Bi...parentid=7e25df6c-5dba-4147-9dc5-a6e80d48a0f4

DSC_9589.jpg

bra flyt, du kan köra vanliga 27,5 eller 27,5 + om du vill.

Jag vet i alla fall att jag köper en sån här i vår.

:-)

29 eller 27,5???
När jag testade en 29a i våras så tyckte jag den överstyrde och kändes klumpig.Jag är 170 lång och slog till på en Canyon nerve 8.0 med smal ram Canyon har ju liten annan måttsättning på deras ramar.Hur som helst älskar 27,5 tummen och Sizen på hojen känns som en förvuxen BMX sjuk kvick och lätt att köra stig på inget klumpiga hjul och överstyrnig här inte.Min teori är att 29 tum är nog mera lämpade för lite längre än 170 visst kan man köra smal ram men känns ändå som att de är lämpade för 180cm och uppåt det är vad jag tror.

29 eller 27,5???
27,5+ kan ju absolut vara ett alternativ.
Steve: Den där såg riktigt fin ut ju, dock för dyr!
Känns som 27,5+ är lite dyra än så länge??
Hur ska geometrin vara för att få en lekfull hoj? Kort kedjestag skrivs det om, kort reach, kort hjulbas?

29 eller 27,5???
Korta kedjestag, "lång" reach med kort styrstam och ganska lång hjulbas med flack styrvinkel. Trenduro i princip.

27,5+ är så mycket mer värt att köpa då du också kan köra 29er-hjul i cykeln om du känner behovet. Speciellt nu i leran så skulle jag tänka mig att luftkammaren skulle ge enormt grepp.

29 eller 27,5???
Jag var ivrig 29-tumsförespråkare för inte så länge sen. Vad jag på sistone märkt är att ju duktigare man blir som cyklist, desto mindre skillnad gör hjulstorleken. Cyklar man "passivt" och sitter ner över stök och bröt så rullar såklart större hjul bättre, men om man arbetar lite mer aktivt så är skillnaden rätt liten. Och då framträder istället andra skillnader, såsom "rapphet" i mindre hjul.

Skulle vilja påstå att geometrin hos cykeln gör betydligt större skillnad än hjulstorleken. En liten hake är att många 29-tummare är rätt stora, så det inverkar såklart. Dock behöver det inte vara dåligt. Ibland är det härligt att sitta på en stridsvagnscykel som mår bra av att man bara siktar och kör.

Vill du ha en stor och lång cykel som är stabil så kan du lika gärna välja stora hjul också. Men du kan förstås få en stabil, stor och lång cykel med mindre hjul också. Att knö in stora hjul i en smärt och rapp cykel blir svårare. Men det går.

29 eller 27,5???
Det handlar ju om då mycket mer än storleken.... ?

Själv kör jag en Transition Smuggler med 29:or och 115mm slaglängd bak. Jag har bara lyckats få genomslag som jag känt av på Åreskutan, och då är jag medlem i deciton klubben. I övrigt sväljer den allt jag kastar mig in i och är otroligt popig och rolig.

29 eller 27,5???
Kanglou skrev:
> När jag testade en 29a i våras så tyckte jag
> den överstyrde och kändes klumpig.Jag är 170
> lång och slog till på en Canyon nerve 8.0 med
> smal ram Canyon har ju liten annan måttsättning
> på deras ramar.Hur som helst älskar 27,5 tummen
> och Sizen på hojen känns som en förvuxen BMX
> sjuk kvick och lätt att köra stig på inget
> klumpiga hjul och överstyrnig här inte.Min teori
> är att 29 tum är nog mera lämpade för lite
> längre än 170 visst kan man köra smal ram men
> känns ändå som att de är lämpade för 180cm
> och uppåt det är vad jag tror.

Det där med längd kopplat till hjulstorlek är en myt. Tyvärr förmår inte alla tillverkare bygga bra 29or vilket nog har bidragit till myten. Att 29an överstyrde och kändes klumpig hade inget med hjulstorleken utan berodde på annat.

Med det sagt så är inte 29or synonymt med bra cyklar. Man ska alltid testa olika cyklar från olika tillverkare, med olika geometri, olika utrustning/specar, olika hjulstorlekar, osv.

29 eller 27,5???
Det vore intressant att se en sammanställning över vilka färger som de bästa cyklarna har.
Min teori är att färgen har lika stor betydelse som hjulstorleken.

29 eller 27,5???
TS kör 26-tummare idag och vill ha "bättre rull å flyt på stigarna".

I så fall skulle jag säga att 29 är det som gäller. Skillnaden mellan 26 och 27.5 är inte speciellt märkbar medan 29:a är en helt annan grej och känsla. Mycket mera flyt och rull.

Om man har en 26:a och köper en 27.5 tror jag man undrar "hur hade det blivit med en 29:a?".

Sedan är 29:a lite mera känsligt för vikt i hjulen i och med att det är stora hjul, så är det billiga tunga fälgar och billiga tunga däck och slang kan det bli rätt segt. Så lägg ett par tusenlapper extra för att få riktigt bra hjul och däck med tubeless tycker jag, det blir nog en "a-ha" upplevelse.

29 eller 27,5???
Jag köpte mig snabbare när jag köpte 29". Med tafflig teknik fåe mn mkt hjälp av de stora hjulen, man rullar över saker lättare och får bättre flyt. Jag känner ingen jätte akillnad i hanteringen mellan min gamla stumpy 26" och min nuvarande enduro 29", de är väldigt lika i geometrin.

Det jag ville ha sagt var: köp en bra 29" så blir det skillnad.

Senast ändrad:
29 eller 27,5???
Många olika bud om given alltså, men kontentan verkar vara att om man köper en "bra" cykel som man gillar spelar inte hjulstorleken så stor roll?

29 eller 27,5???
Jag är 189cm och tung, 115kg och nybörjare sedan i somras. Till mej så två olika säljare i två olika butiker att det var självklart att jag skulle ha 29" med hänsyn till min storlek. Kanske spelade roll att jag är nybörjare, kanske att jag sa att jag ville ha en bra cykel för motion på stigar. Min fru som är 172cm köpte även hon ny cykel i somras och även hon är nybörjare och vill motionera på stigar. Då rekomenderades 27,5" i flera butiker med hänvisning till kroppslängd.

29 eller 27,5???
Som sagt, många bud.... Geometrin verkar ju vara det som är avgörande.
Tipsa mej om hojar med bra geometri så att den är smidig, rapp, helst 29a och runt 20000:-
Smuggler har jag läst lite om men dyr....

29 eller 27,5???
merida som väll är en av de större tillverkarna (och en av de få med egen fabrik) säljer ju efter devisen storlek på ram avgör (rätta mig om jag har fel), S=27,5", M=27,5" eller 29", L & XL = 29".
Det säger ju inte allt, utan geometri säger en del med. Personligen köper jag lite av resonemanget.

29 eller 27,5???
Det finns två problem med 29" som kort cyklist. Styrhöjd och att bakhjulet kan vara i vägen om man hänger bak mycket bakom sadeln när det är brant utför.

Jag är 175 och kör på en 29" i strl medium. Funkar kanon.

29 eller 27,5???
NLC skrev:
> Inga problem med tåöverlapp?

Jo, det är nog sant. Men moderna ramar ska ju ändå vara jättelånga så det löser sig nog. Kanske om man börjar komma ner på xs-storlekar.

29 eller 27,5???
bålstamatte skrev:
> Som sagt, många bud.... Geometrin verkar ju vara
> det som är avgörande.
> Tipsa mej om hojar med bra geometri så att den
> är smidig, rapp, helst 29a och runt 20000:-
> Smuggler har jag läst lite om men dyr....

Det här med smidig och rapp. "Köp en cykel och säg att den är bäst...". Det är klassikern. Något jag inte kommer säga om mina cyklar. Ska man säga något om sin cykel så är det en objektiv bild på nackdelar. Finner man inga nackdelar så ska man inte säga något alls. Finns bara kompromisser.

Välj valfri cykel så kommer den kännas smidig och rapp. Att en dyr cykel sedan känns bättre rent psykologiskt gör den inte bättre än en billigare. Men att ha en cykel med bra garantier och support är däremot ibland värt merkostnaden.

Se igenom personers bias mot den cykel de köpt och hitta en cykel du tycker är snygg.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp