29" guidning

andersle

Ny medlem
29" guidning
Någon som kan reda ut djungel 29 tum för mig?
Åker nu på en Merida onine 26" i strl large.
Sugen på att inhandla en 29 tummare(framdämpad) som ligger runt 9 kg.
Vad gäller för storlek för mig som är ca 181 cm lång?
Vill ju inte få den där känslan att knäna är i styret.
Kör gärna tubelesshjul.Vad är bra hjulval?

Någon som har koll?

29" guidning
När jag nyligen kollade efter hoj (är 183 cm) så låg jag precis emellan M och L. Ungefär hälften i min längd körde medium och var nöjda, de andra körde på large. Jag tror vilket som skulle passa. Tar du en modell med kort effektivt topprör så vill du kanske ha storlek L och tar du en modell med längre topprör exempelvis Niner, eller Poison så är nog inte medium ett problem men large kommer säkert att fungera om än med kortare styrstam. Skillnaden är är inte större än att de går att justera med styrstam styre och eventuellt setback på sadelstolpen.
Om du köper i butik så kan du ju prova.

29" guidning
Jag kör en Cannondale Flash carbon 29er i storlek M, tycker den känns ganska kort jämfört med min Giant Anthem 26" i storlek 19"/M.
De ska ha i stort sett samma överrörslängd men jag har 105 mm styrstam på Gianten och fick byta till 120 mm på Flashen. Det känns nästan som om en Large hade varit mer rätt i längd men jag tyckte den verkade lite väl lång på papperet.
I skogen funkade det bra med originalstyrstammen, 100 mm, men på långa grusvägssträckor blev sittställningen lite kort och krampaktig.
Hittills i år har jag inte använt min Anthem och på Mörksuggejakten som jag körde i helgen var Flashen nästintill perfekt.
Jag är ca 179 cm lång med ganska långa armar.

Tillbaka
Topp