29" Trail FS Cykel / YT Jeffsy 29 AL Base

Jag går i tankarna på att skaffa en Trail-cykel och är innep åatt skaffa en 29" Heldämpad cykel. Jag är ute efter en aluminiumram och vill få så mycket cykel som möjligt för pengarna. Budget inte gärna mer än 27000.

Jag började att titta på Canyon Spectral AL 5.0 / 6.0 som har fått väldigt bra omdöme enligt vad jag sett. Däremot är det inte en 29" så det känns lite som ett minus. Då hittade jag YT Jeffsy 29 AL Base som i mina ögon ser väldigt trevlig ut.

Önskemål. Jag vill inte ha en XC-cykel utan något mer all-round men som ändå kan cykla lite uppför. Då jag är ca 200 cm kommer jag köpa en XL-ram vilket jag tror kommer passa mig bra. Har kört mindre ramar tidigare (24" Inspired 4 Play bland annat) så jag tror inte det blir ett hinder.

Men nu till frågan; Finns det några här som har erfarenhet av 2019 Jeffsy? Gärna "YT Jeffsy 29 AL Base" eller finns det folk här som har kört på Canyon Sprectral AL, 2019 ?

Jag var först inne p åen Cannondale Habit, men även om den känns trevlig så har Jeffsy seglat upp som en mer all-round variant än Cannondale och även Specialized StumpJumper AL 29.

Tack på förhand

Jeffsy är en allroundhoj om du bor där det lutar mycket eller tänkt åka på resor eller köra bikepark med den.

Annars hade jag sneglat på något mer i stil med Scott Spark som verkar vara en rätt kompetent stighoj.

Jag har en jeffsy cf - 18 som har samma geometri som jeffsy al - 19
Jag använder den till allt o jag älskar den.
Jag cyklar mkt brötig stig uppför som neför.
Super rolig, lekfull o poppig cykel som klättrar helt okej.

Jag provade nyligen en scott spark med 120mm dämpare, kolfiber ram, gx eagle osv och tänkte att den skulle vara lite snärtigare o snabbare.
Men den kändes tung, slö o inte alls lika poppig o lekfull.

Tack för ditt svar! Det var precis ett sådant svar jag hoppades på att få här - av en ägare och som jämför det med andra cyklar.

Jag vet inte när 2020 släps och vad de ändrar till den men än så länge känns Jeffsy mkt intressant.

Gillar också att du beskriver den som poppig!

Jag passar också på att tacka Amazonic för erfarenhetsutbytet. Jag har en Jeffsy 29" Al i enklaste utförande från 2018, cyklar helst utför brötiga stigar men det blir en del svetto-xc med lokala cykelklubben också. Orginaldäcken används endast vintertid, denna sommar blev det Vittoria Barzo fram och Racing Ralph bak slanglöst och cykeln väger strax under 14 körklar. Jag sneglade i ett svagt ögonblick mot Sparken och Kona Hei Hei ett tag med anledning av att få en mer xc-orienterad sak. I övrigt kan jag bara hålla med Amazonic.

Tack även du för ditt svar och vad kul att du har den jag kikar på även om det skiljer ett år mellan dem.
Det stärker mig ytterligare om att det är rätt typ av cykel jag kikar på.
Jag skulle vilja kunna köra xc-slingor men inte i tävlingssyfte. Roligast vore att kunna köra lite singel track med lite lutning utför och känna fartvinden, men som sagt, lite av en all round mtb.

Tack för all feedback!

Shutterstrom sa:
Jag går i tankarna på att skaffa en Trail-cykel och är innep åatt skaffa en 29" Heldämpad cykel. Jag är ute efter en aluminiumram och vill få så mycket cykel som möjligt för pengarna. Budget inte gärna mer än 27000.

Jag började att titta på Canyon Spectral AL 5.0 / 6.0 som har fått väldigt bra omdöme enligt vad jag sett. Däremot är det inte en 29" så det känns lite som ett minus. Då hittade jag YT Jeffsy 29 AL Base som i mina ögon ser väldigt trevlig ut.

Önskemål. Jag vill inte ha en XC-cykel utan något mer all-round men som ändå kan cykla lite uppför. Då jag är ca 200 cm kommer jag köpa en XL-ram vilket jag tror kommer passa mig bra. Har kört mindre ramar tidigare (24" Inspired 4 Play bland annat) så jag tror inte det blir ett hinder.

Men nu till frågan; Finns det några här som har erfarenhet av 2019 Jeffsy? Gärna "YT Jeffsy 29 AL Base" eller finns det folk här som har kört på Canyon Sprectral AL, 2019 ?

Jag var först inne p åen Cannondale Habit, men även om den känns trevlig så har Jeffsy seglat upp som en mer all-round variant än Cannondale och även Specialized StumpJumper AL 29.

Är du 2 m lång är "gamla Jeffsy 29" ramen med 465 mm reach i XL på tok för liten. https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2122/sCategory/509
Nya Jeffsy 29 ramen har 475 mm reach i Large, 494 mm i XL och 514 mm i XXL, där XXL är din storlek. https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2120/sCategory/509
Gamla Jeffsy 29 AL Base i största storlek är lika liten som M½ i nya Jeffsy 29.
Gamla Jeffsy XL passar ca 177-188 cm cyklist, den funkar inte till din 2 m kropp.

Köp INTE en för liten cykel! Leta efter en cykel med 490-520 mm reach. Antingen en stor XL eller en XXL.

Escarpe 29 i XL har 492 mm reach
https://www.wiggle.se/vitus-escarpe-29-vr-mountain-bike-nx-eagle-2019/
https://www.wiggle.se/vitus-escarpe-29-vrx-mountain-bike-xt-2019/

Scott Genius 950 i XL har 495-500 mm reach https://www.scott-sports.com/se/sv/product/sco-bike-genius-950?article=269770008

Nukeproof Mega 290 i XL har 515 mm reach
https://www.chainreactioncycles.com...90-alloy-pro-bike-gx-eagle-2019/rp-prod170251
https://www.chainreactioncycles.com...0-alloy-comp-bike-nx-eagle-2019/rp-prod170257

Trek Fuel EX finns/fanns i XL med >500 mm reach har jag för mig?

Tack för ditt svar! Ja, jag vill inte köpen för liten cykel även om jag är van att köra på mindre ramar. Men jag vill ju så klart att det skall bli och kännas rätt. Svårt när man inte kan prova dem.

Jag skall läsa deras tabell men det är underligt att deras CF-modell går upp till XXL och samtidigt har en längre reach på modellerna i tex strl L. Skall deffinitivt undersökas. Tack!

Skall kika in länkarna du skickade också.

Sixten Fors sa:
Är du 2 m lång är "gamla Jeffsy 29" ramen med 465 mm reach i XL på tok för liten. https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2122/sCategory/509
Nya Jeffsy 29 ramen har 475 mm reach i Large, 494 mm i XL och 514 mm i XXL, där XXL är din storlek. https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2120/sCategory/509
Gamla Jeffsy 29 AL Base i största storlek är lika liten som M½ i nya Jeffsy 29.
Gamla Jeffsy XL passar ca 177-188 cm cyklist, den funkar inte till din 2 m kropp.

Köp INTE en för liten cykel! Leta efter en cykel med 490-520 mm reach. Antingen en stor XL eller en XXL.

Escarpe 29 i XL har 492 mm reach
https://www.wiggle.se/vitus-escarpe-29-vr-mountain-bike-nx-eagle-2019/
https://www.wiggle.se/vitus-escarpe-29-vrx-mountain-bike-xt-2019/

Scott Genius 950 i XL har 495-500 mm reach https://www.scott-sports.com/se/sv/product/sco-bike-genius-950?article=269770008

Nukeproof Mega 290 i XL har 515 mm reach
https://www.chainreactioncycles.com...90-alloy-pro-bike-gx-eagle-2019/rp-prod170251
https://www.chainreactioncycles.com...0-alloy-comp-bike-nx-eagle-2019/rp-prod170257

Trek Fuel EX finns/fanns i XL med >500 mm reach har jag för mig?

Tack för bra input, men jag måste fråga en sak ang storlek. Är det inte så att Top Tube Length är viktigare i detta fall? Den är ju ändå lång. Jag tänker att vinklarna borde spela in i det här fallet? (Frågar för att jag inte vet)

Hade det varit mer XCrelarerade vinklar hade reach varit viktigt att se på men denna är väl ganska slack?
Hur ser du på det?

Uppskattar att du svarade med hänsyn till min längd. Min andra cykel jag har idag är en 24 Bicycled Le Toy 4 i strl Long. Den är ju ”liten” men funkar fint. Skall mäta reach på den och jämföra och ha i åtanke.

Shutterstrom sa:
Tack för bra input, men jag måste fråga en sak ang storlek. Är det inte så att Top Tube Length är viktigare i detta fall? Den är ju ändå lång. Jag tänker att vinklarna borde spela in i det här fallet? (Frågar för att jag inte vet)

Hade det varit mer XCrelarerade vinklar hade reach varit viktigt att se på men denna är väl ganska slack?
Hur ser du på det?

Uppskattar att du svarade med hänsyn till min längd. Min andra cykel jag har idag är en 24 Bicycled Le Toy 4 i strl Long. Den är ju ”liten” men funkar fint. Skall mäta reach på den och jämföra och ha i åtanke.

Top Tube Length är ett totalt ointressant icke-mått som man aldrig behöver veta eller ens fundera på.

Cykelns storlek mäts i reach. Vi jämför här cyklar av liknande typ och då är reachmåttet mellan olika modeller/storlekar det som i första hand berättar hur stor cykeln är.

Andra mått och vinkar på cykeln är också intressanta när man väl jämför t.ex 5 olika cyklar som alla har lagom reachmått (i ditt fall ca 490-520 mm). Men Top Tube är alltid totalt ointressant.

Nu måste jag bromsa dig lite Sixten!
TT är intressant om utövaren mestadels ”sittcyklar”, men jag håller fullständigt med dig om att Reach i kombination med sadelstolpsvinkel är viktiga ur storleks synpunkt. Du är ju ändå oftast i stående position när det börjar bli sketchy, o då är reach denvviktigaste faktorn.
Det i ytterligare kombo med styrhuvudsvinkek, BB-höjd och kedjestagslängd ger en indikation om hur cykeln kommer att upplevas, dock spelar så klart även kinematik och dämperi in (och så klart även hjul o däck).
Sixten har helt rätt om att med dagens mått mätt så är Jeffsy-2019 i stl. XL, troligen för kort o nervös för TS. Utöver övriga tidigare rekommenderade hojar så skulle jag vilja nämna Specialized Stumpjumper 29, Ibis Ripley, Orbea Occam och Bird AM beroende på hur aggressivt TS tänkt sig att cykla

Tack! Skall hålla koll på reach att det passar. Visst sitter man ibland men står ändå rätt mkt.
Blir till att prova massa olika cyklar och känna efter.

Tack för all feedback från alla!

Förr. Innan reachmåttet var uppfunnet. I en tid då cyklar kom från Italien och hade bockstyre. Där alla ramstorlekar hade 1 m hjulbas oavsett XS eller XXL, nästan samma reachmått oavsett storlek (men ingen mätte reach, angavs inte i geotabellen), olika HTA och STA i alla ramstorlekar. Där var TT ett mått som användes frekvent. Som vi vet är det många som lever kvar i den världen, som inte heller har förstått att tolka reach.

Sedan minst 10 år tillbaka är det reach som används på alla MTB-ramar, TT har ingen plats eller relevans. Oavsett om man "står eller sitter" när man cyklar. Crescent introducerade reach i sina MTB geotabeller ungefär år 2019, de förstår fortfarande inte varför, men konstaterar kallt att alla andra gjort det i >10 år så det kanske är något som cyklisterna efterfrågar?

Ta en geokalkylator. Blanka ut fältet TT. Inga andra fält/värden än TT påverkas. För att TT bara påverkar sig självt. Varför TT fortfarande finns med som en rad i en modern geotabell är en gåta. https://bikegeo.muha.cc/

Nästan samma sak med längden på sadelröret, det påverkar inte på något sätt cykelns geometri, måttet berättar bara hur lång sadelstolpen kan/måste vara. Får jag plats med droppern? Alltså ett mått man vill veta, trots att det inte påverkar cykelns storlek eller geometri.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Förr. Innan reachmåttet var uppfunnet. I en tid då cyklar kom från Italien och hade bockstyre. Där alla ramstorlekar hade 1 m hjulbas oavsett XS eller XXL, nästan samma reachmått oavsett storlek (men ingen mätte reach, angavs inte i geotabellen), olika HTA och STA i alla ramstorlekar. Där var TT ett mått som användes frekvent. Som vi vet är det många som lever kvar i den världen, som inte heller har förstått att tolka reach.

Sedan minst 10 år tillbaka är det reach som används på alla MTB-ramar, TT har ingen plats eller relevans. Oavsett om man "står eller sitter" när man cyklar. Crescent introducerade reach i sina MTB geotabeller ungefär år 2019, de förstår fortfarande inte varför, men konstaterar kallt att alla andra gjort det i >10 år så det kanske är något som cyklisterna efterfrågar?

Ta en geokalkylator. Blanka ut fältet TT. Inga andra fält/värden än TT påverkas. För att TT bara påverkar sig självt. Varför TT fortfarande finns med som en rad i en modern geotabell är en gåta. https://bikegeo.muha.cc/

Nästan samma sak med längden på sadelröret, det påverkar inte på något sätt cykelns geometri, måttet berättar bara hur lång sadelstolpen kan/måste vara. Får jag plats med droppern? Alltså ett mått man vill veta, trots att det inte påverkar cykelns storlek eller geometri.
Effektivt topprör är ett synnerligen relevant mått eftersom det är betydligt lättare att använda än att behöva räkna fram det med reach och sadelrörsvinkel. Sittställningen för överkroppen på min Santa Cruz 5010 i Large (reach 445 mm) är exakt samma som på min Ibis Ripley V4 i XL (500 mm reach). Santan har 60 mm styrstam medan Ibisen har 50. Mellan styrets ovansida/mitt och sadelstolpens tänkta slutpunkt i sadeln är det 71 cm på båda cyklar. Däremot kommer fötterna betydligt längre fram på Santan eftersom sadelröret är flackare, vilket suger. När man står upp är skillnaden stor, men det gör man (tyvärr) inte hela tiden.

Det spelar ingen roll hur rätt du har i sak när du använder formuleringar såsom "den funkar inte till din 2 m kropp" och annat nonsens. Det är klart att det funkar. Folk har cyklat på alldeles för små cyklar tills alldeles nyligen och det har "funkat". Varför rasera all trovärdighet genom att överdriva så kopiöst hela tiden?

Jag är helt överens med dig om att TS ska ha XXL. Men om nån ska lyssna på dig i fortsättningen så gör du bäst i att inte påstå att kortare cyklar är oanvändbara. Det är de inte.

Makten sa:
Varför rasera all trovärdighet genom att överdriva så kopiöst hela tiden?

Om din 5010 var lagom lång, varför köpte du inte gamla Ripleyn eller nya Ripley v4 i stl. Medium, istället för den XL som du nu köpte?

Varför överdriva och vara tydlig? För att jag har dåligt tålamod. För att det är så sjukt tröttsamt att rookies alltid tittar på 2 storlekar för små cyklar, och till slut köper 1 storlek för liten. För att sedan inom första året konstatera att cykeln var onödigt lite/kort. Vilket ofta leder till cykelbyte. Onödigt, då det lätt hade kunnat undvikas.

Billiga cyklar är ofta kortare än dyra. Rookies tittar oftare på billigare cyklar. Lätt att gå i fällan.

Sixten Fors sa:
Makten sa:
Varför rasera all trovärdighet genom att överdriva så kopiöst hela tiden?

Om din 5010 var lagom lång, varför köpte du inte gamla Ripleyn eller nya Ripley v4 i stl. Medium, istället för den XL som du nu köpte?

Varför överdriva och vara tydlig? För att jag har dåligt tålamod. För att det är så sjukt tröttsamt att rookies alltid tittar på 2 storlekar för små cyklar, och till slut köper 1 storlek för liten. För att sedan inom första året konstatera att cykeln var onödigt lite/kort. Vilket ofta leder till cykelbyte. Onödigt, då det lätt hade kunnat undvikas.

Billiga cyklar är ofta kortare än dyra. Rookies tittar oftare på billigare cyklar. Lätt att gå i fällan.

Steg 1: Läs vad jag skriver. Då kanske du förstår skillnaden mellan sittande och stående position.
Steg 2: Storleken på cykeln avgörs inte endast av reach. Det finns andra mått som också är relevanta.

Trist att behöva cykla med 90 mm stam på Jeffsy 29 (gamla geon) i XL. Jag avrundar det till att vara oanvändbart. Oavsett om man står eller sitter ner när man kissar.

Jeffsy 29 Base i XL med 10 mm spacer under stammen har 461 mm reach. Med 90 mm stam 551 mm till styret.

2 m lång vill typiskt ha 550 +/- 10 mm avstånd till styret.

Fel cykel.

Senast ändrad:
Några nyheter om när Jeffsy AL uppdateras med nya geometrin som CF redan har?

Har nämnts rätt många cyklar ovan som är svåra att hitta inom budget.

Till skillnad mot dig Sixten så vet jag hur det är att cykla på en Jeffsy Al i XL. Närmare bestämt ungefär 500mil under 3år. Och jag är 2m.

Nu skulle jag inte rekommendera TS Jeffsy Al men det av helt andra skäl än cykeln storlek. YTs många gånger bristande kvalitet, usla kundservice samt E13s provkörningskomponenter är mer än väl goda skäl att hålla sig långt borta från YT.

Dragakots sa:
...jag är 2m. Nu skulle jag inte rekommendera TS Jeffsy Al men det av helt andra skäl än cykelns storlek...

Så om jag tolkar dig rätt så skulle Du utan förbehåll rekommendera cykelns storlek, idag, år 2019, till någon annan som är 2 mm lång och har möjlighet att välja. Eller skulle du rekommendera en cykel som är större, givet det utbud av större cyklar (längre reach, hjulbas) som finns idag, som inte fanns att köpa när Du köpte din cykel för 1-3 år sedan?
[ ] Samma storlek, lika kort
[ ] En med längre reach, hjulbas

Om du själv skulle köpa en ny cykel idag, skulle Du välja en cykel i

Sixten Fors sa:
Dragakots sa:
...jag är 2m. Nu skulle jag inte rekommendera TS Jeffsy Al men det av helt andra skäl än cykelns storlek...

Så om jag tolkar dig rätt så skulle Du utan förbehåll rekommendera cykelns storlek, idag, år 2019, till någon annan som är 2 mm lång och har möjlighet att välja. Eller skulle du rekommendera en cykel som är större, givet det utbud av större cyklar (längre reach, hjulbas) som finns idag, som inte fanns att köpa när Du köpte din cykel för 1-3 år sedan?

Om du själv skulle köpa en ny cykel idag, skulle Du välja en cykel i

Varför försöker du ens diskutera detta? Du har ju redan påstått att det "inte funkar" och blivit överbevisad.

Shutterstrom sa:
...men det är underligt att deras CF-modell går upp till XXL och samtidigt har en längre reach på modellerna i tex strl L
Nej det är inte underligt. Det är helt naturligt och kallas evolution.

Nya Santa Cruz Hightower https://www.santacruzbicycles.com/en-US/hightower
Medium 450-453 mm reach till 165-175 cm cyklist.
Large 470-473 mm reach till 175-185 cm cyklist.
XL 490-493 mm reach till 183-196 cm cyklist.
XXL 515-518 mm reach till 193-201 cm cyklist.

Nya Yeti SB130 https://www.yeticycles.com/bikes/sb130/?guide:spec-geo
Medium 460 mm reach till 165-180cm cyklist.
Large 480 mm reach till 178-191 cm cyklist.
XL 495 mm reach till 185-201 cm cyklist.

Dragakots sa:
Till skillnad mot dig Sixten så vet jag hur det är att cykla på en Jeffsy Al i XL. Närmare bestämt ungefär 500mil under 3år. Och jag är 2m.

Nu skulle jag inte rekommendera TS Jeffsy Al men det av helt andra skäl än cykeln storlek. YTs många gånger bristande kvalitet, usla kundservice samt E13s provkörningskomponenter är mer än väl goda skäl att hålla sig långt borta från YT.

Tack för ditt inlägg! Precis vad jag som spekulant är intresserad av att höra. Det känns såklart inte så kul om det är bristande kvalitet i cykeln och att det är svårt att diskutera detta med YT. Det gör at jag i alla fall funderar lite. Jag har gjort denna resa tidigare med en Kona CinderCone från andra halvan av 1990-talet.. En tråkig och kostsam resa men som tack och lov inte förstörde intresset helt. Hade dock en Kona Dawg senare och var väldigt nöjd..

Hur som.. Det känns också bra att du är i min längd, för precis som du så tror jag inte det är något problem med Jeffsys 29 AL Base, reach. Men iom de smått religiösa åsikterna här om att reach måste vara närmare ~500 mm blev jag tvungen att mäta på min Le Toy 4 (Long) och den kan inte vara mer än 400 mm i reach och det funkar fint att cykla på.
Visst, jag kanske inte kör Vasan på den, men det skulle jag ändå inte göra med den typen av cykel. Nu har jag haft den cykeln sedan den kom (drygt 12 år sedan) och vant mig med den. Visst är den liten, men det är också vad den typen av cykel skall vara.
Det är alltså tycke och smak, men jag tror ändå att reach är ett bra mått att utgå från om man bara skall läsa sig till hur en cykel är och känns. För vissa är detta viktigare och för andra inte.

Jag såg att det fanns en YT tråd här också, möjligtvis om Jeffsy också, skall kolla in den och hoppas få lite mer kött på benen om YT's kvalitet och vad folk har för uppfattning om dem, men efter att ha googla lite så känns det lite som en röd tråd vad folk har åsikter om.

Tack för ditt svar som sagt.

Sixten Fors sa:
Shutterstrom sa:
...men det är underligt att deras CF-modell går upp till XXL och samtidigt har en längre reach på modellerna i tex strl L
Nej det är inte underligt. Det är helt naturligt och kallas evolution.

Nya Santa Cruz Hightower https://www.santacruzbicycles.com/en-US/hightower
Medium 450-453 mm reach till 165-175 cm cyklist.
Large 470-473 mm reach till 175-185 cm cyklist.
XL 490-493 mm reach till 183-196 cm cyklist.
XXL 515-518 mm reach till 193-201 cm cyklist.

Nya Yeti SB130 https://www.yeticycles.com/bikes/sb130/?guide:spec-geo
Medium 460 mm reach till 165-180cm cyklist.
Large 480 mm reach till 178-191 cm cyklist.
XL 495 mm reach till 185-201 cm cyklist.

Hej och tack för lite fler tips på cyklar med lång reach. Yeti hade varit trevligt, men dessvärre är det för mycket pengar det rör sig om.

Jag Googlade runt lite och noterade reach på lite olika cyklar och hittade ett par som jag skrev ner för.

YT Jeffsy AL Base 29, XL - 465 mm
YT Jeffsy AL Base 27, XL - 480 mm (underligt att den är +15 mm)
YT Jeffsy CF 29 Comp, XL/XXL - 494/514 mm
YT Jeffsy CF 27 Comp, XL/XXL - 485/505 mm
Canyon Spectral AL 5.0 - 482 mm
Canyon Neuron AL 7.0 - 475 mm
Scott Genius 960 XL - 499 mm
Vitus Escarpe 29 VR - 492 mm
Nukeproof Mega 290 Alloy Comp, XL - 515 mm

Såg att den längre killen på GMBN körde Mega 290 och verkade väldigt nöjd med den. Han hade kört Spectral tidigare också.
Santa Cruz High Tower ser ju intressant ut också, men med tanke på kronan just nu så blir det väl svårt att kamma hem den inom budget om man inte hittar en begagnad.

Jag är ändå lite kluven till hur stor inverkan 5 cm kan ha i form av reach. Kanske är det viktigare på den här typen av cykel. Kanske är det inte lika viktigt för alla. Jag uppskattar ändå att du delar med dig om dina åsikter om detta. Det är ju trotts allt där för jag skriver här - för att få folks olika åsikter.

Nu vet vi ju inte vart du bor i vårt avlånga land, men med tanke på hur mycket pengar det ändå rör sig om så tycker jag verkligen att du ska leta rätt på något ställe att få provköra en lång modern hoj.
Själv har jag gått från reach på 407 och 60mm stam till nu 500+40mm samt 76 graders sadelstolpsvinkel (över tre cyklar). Kommer absolut INTE att gå tillbaka.
Dock bör tilläggas att det är en reach avsedd för aggressiv cykling enbart!
Hade jag velat inkludera kapacitet för lång o trälig stigcykling (läs rides längre än två timmar i sadeln), så hade jag nog valt en 20mm kortare hoj och något mera slack sadelstolpe (mindre ”attack”position...)

Du kanske har missat detta men 29 AL Base är alltså förra årets modell på ram, 2018. Vill du ha nya geon får du köpa en en CF Comp som minst. Därför skiljer sig måtten och storlekarna.

larsaw sa:
Nu vet vi ju inte vart du bor i vårt avlånga land, men med tanke på hur mycket pengar det ändå rör sig om så tycker jag verkligen att du ska leta rätt på något ställe att få provköra en lång modern hoj.
Själv har jag gått från reach på 407 och 60mm stam till nu 500+40mm samt 76 graders sadelstolpsvinkel (över tre cyklar). Kommer absolut INTE att gå tillbaka.
Dock bör tilläggas att det är en reach avsedd för aggressiv cykling enbart!
Hade jag velat inkludera kapacitet för lång o trälig stigcykling (läs rides längre än två timmar i sadeln), så hade jag nog valt en 20mm kortare hoj och något mera slack sadelstolpe (mindre ”attack”position...)

Stockholm/Sundbyberg här så det finns säkert ställen att testa.

Uppskattar din feedback gällande storlek och hur du har kommit fram till att det passar din åkning! Jag har ett par andra alternativ på cyklar tack vare tråden så jag ska försöka testa så noga jag kan innan köpet.

Mvh

Shutterstrom sa:
Jag är ändå lite kluven till hur stor inverkan 5 cm kan ha i form av reach.
Ehh... 25 cm kroppslängd.
150 cm lång = 41 cm reach
175 cm lång = 46 cm reach
200 cm lång = 51 cm reach

Jag är 194 cm och har stl 47-48 i skor, jag köper sällan stl 42 bara för att det finns på rea.

Makten sa:
Du har ju redan påstått att det "inte funkar" och blivit överbevisad.
Nej det har jag verkligen inte blivit. Jag, precis som nästan alla andra mtbcyklister >194 cm, har genom åren cyklat massor av mil på diverse cyklar som varit för korta. Det är först på senare år som det över huvud taget går att köpa mtb i vettig storlek (längd) så att man slipper 1990-talets styrstammar som var 90-130 mm långa. Jag saknar dem inte och kommer aldrig att gå tillbaka.

Tjena!

Och som vanligt påverkar inte kroppens proportioner, rörlighet, åkstil, vart man cyklar och personliga preferenser. Det handlar ENBART om kroppens längd, allt annat är oanvändbart när man ska köpa cykel.

Jag tycker att Sixten har rätt i mycket köp inte en för liten cykel och köp en med modern geo typ Santa cruz ht 2020 om den finns i xxl då. Det är inte bekvämt någonstans och cykla på en för liten cykel.

Kolla sadelröret också så du får plats med en dropper.

Jag har haft cykel med för lång top tube, men inte med för lång reach. För mig känns TT som ett mer relevant mått för hur cykeln passar mig storleksmässigt. Reach är också intressant, men för mig säger det mer om hur cykeln beter sig och presterar.

För övrigt är Vitus Escarpe väldigt prisvärd. Bird AM9 brukar poppa upp när långskånkar ska köpa stigcykel, den är lång och inte jättedyr. Till och med så lång att man kan gå ner i storlek om man ska göra annat än att bomba rötter.

Jag inflikade lite tidigare i tråden utan att ha läst vad du, TS, skrivit inledningsvis. Jag är 191 och har en 2018 AL Base i XL och jag upplever att den är för kort i reachen. Uppför så blir det väldigt lite tryck på framhjulet, vilket jag egentligen skiter i eftersom jag har kul ändå. Men när sadeln är nedsänkt så kommer jag för nära styret och får dålig kontroll över bröt o stök. Det är en förlåtande geo så jag kommer undan med det, men vore jag i cykelbytarläge så skulle jag titta på en cykel med längre reach.

Edit: jag har förhållandevis långa armar, + 6-7 cm i ap-index som rimligligtvis ger att jag har ett något större behov av längre reach.

Senast ändrad:
Som sagt, testa gärna olika cyklar hos återförsäljare så du får dig en bra bild av vad som passar dig.
Det går inte att trycka på för mycket!

PS. Sluta med påhoppen på Sixten, han är kung :) DS.

Sixten Fors sa:
Makten sa:
Du har ju redan påstått att det "inte funkar" och blivit överbevisad.
Nej det har jag verkligen inte blivit. Jag, precis som nästan alla andra mtbcyklister >194 cm, har genom åren cyklat massor av mil på diverse cyklar som varit för korta. Det är först på senare år som det över huvud taget går att köpa mtb i vettig storlek (längd) så att man slipper 1990-talets styrstammar som var 90-130 mm långa. Jag saknar dem inte och kommer aldrig att gå tillbaka.
Om du påstår att det inte funkar när det bevisligen funkar så är du överbevisad. Förstår du skillnaden mellan "funkar" och "optimal"? Det verkar vara där det brister.

Om du slutar formulera dina åsikter som om de vore fakta så blir det betydligt bättre. Du har ju vettiga riktlinjer och jag håller helt med om de mått du anser vara önskvärda i förhållande till cyklistens längd, men det betyder inte att allt annat är oanvändbart. Jag har cyklat hela sommaren på en för liten cykel. Det funkade och var dessutom jätteroligt. Det betyder inte att den är lagom stor för mig.

Jag är på många vis ungefär som du; en jävla besserwisser;-) Dock har jag taggat ner en hel del på sistone och börjar åtminstone försöka vara mer objektiv än vad jag var förut. Prova det du med, det är nyttigt.

Octagon sa:
Jag har haft cykel med för lång top tube, men inte med för lång reach. För mig känns TT som ett mer relevant mått för hur cykeln passar mig storleksmässigt. Reach är också intressant, men för mig säger det mer om hur cykeln beter sig och presterar.

För övrigt är Vitus Escarpe väldigt prisvärd. Bird AM9 brukar poppa upp när långskånkar ska köpa stigcykel, den är lång och inte jättedyr. Till och med så lång att man kan gå ner i storlek om man ska göra annat än att bomba rötter.

Bird AM9 ser väldigt intressant ut då det går att confa nästan alla komponenter och rätt bra spec från början. Stort tack för tipset!

(kan ha funnits med högre upp i tråden och missat den, men nu såg jag den)

Tillbaka
Topp