29" vs27,5" för en på 170 cm.

Krickan

Ny medlem
Blir tokig! Läser olika saker hela tiden. Är man bara 170 cm ska man absolut inte välja 29" för det är inte bra proportionmässigt med cykeln, medan andra säger att det funkar bra. Min fråga till er, ska man, som 170 cm lång gå ner en hjulstorlek, eller ska man satsa på 29?

Välj en cykel i rätt storlek som passar till den sortens cykling du ska ägna dig åt. Det finns så många fler geometriska variabler att spela med att du inte ska stirra dig blind på just den.

Jag skulle köra en 27,5" på den längden iaf :-) men det finns säkert många som säger annat.

Jag velade länge mellan 29" och 27,5 på mina 183 cm :-)

Vilken som helst! Det finns gott om exempel på betydligt kortare cyklister med 29". Låt andra egenskaper hos cykels styra valet – hur och var cyklar du?

Jag är 180 cm och har en hoj med 27,5" hjul.
Valde hjulstorlek utifrån vilken typ av cykel jag ville ha snarare än estetiska skäl.

Ubu sa:
Vilken som helst! Det finns gott om exempel på betydligt kortare cyklister med 29". Låt andra egenskaper hos cykels styra valet – hur och var cyklar du?

+1 T.ex. kör den (numera pensionerade) flerfaldiga Enduro-mästarinnan Tracy Mosley på en Trek Remedy 29'a...

larsaw sa:
Ubu sa:

+1 T.ex. kör den (numera pensionerade) flerfaldiga Enduro-mästarinnan Tracy Mosley på en Trek Remedy 29'a...
Kan man verkligen säga pensionerad om någon som precis blivit vuxen?

Bästa är helt klart om du kan testa o jämföra, vad du tycker känns bäst o passar din cykling/terräng bäst.

Är själv 170cm o kör idag på en 29er men kommer troligtvis att gå över på 27.5 i år efter lite testande...anledningen till ett ev byte beror på att jag gillar 27.5 egenskaper bättre, o i den terrängen jag cyklar så är 29er enbart lite snabbare i partierna med den riktigt stökiga terrängen.

Det första du bör skriva är vilken ramstorlek det gäller. Skulle du cykla på 'small' (15") eller 'medium' (17")?.

Om det är en medium-ram du ska ha så är svaret solklart: 29a.

Är det en ram i storleken 'small' så är det inte lika solklart: Det är ju faktiskt så att en del cykelmärken, bl.a. Trek, inför 2016 slutat tillverka 29or i storleken 'small'. Just för att geometrin inte passar för så små ramar. Men det är ett fåtal märken som gjort så. De allra flesta fortsätter med 29or även i den lilla ramstorleken.

Å andra sidan: Titta på vad damerna i världscuppen cyklar på: Nästan bara 29or. Likaså svenska elitdamer: 29or. De flesta av dem är under 1.70 långa. Om det fungerar för dem så fungerar det för dig.

Kul med alla antaganden här som helt missat att TS inte nämnt vad cykeln ska användas till över huvud taget ;-)

Eftersom jag är 184 lång har jag uppenbarligen gjort helt fel som inte köpte en endurocykel med större hjul.

Jag är 170cm kort och velade oxå länge innan jag slog till på en 29er. Kör stökig och teknisk xc och har inte ångrat mig en sekund....

Det beror helt på vad du ska cykla.
XC skulle jag säga 29"

Mer teknisk stig i skog skulle jag säga 27

Vad det gäller din längs så spelar hjulstorleken inte så stor roll, viktigare är att ramens geometri är rätt för dig.

Fulkinesen sa:
Det första du bör skriva är vilken ramstorlek det gäller. Skulle du cykla på 'small' (15") eller 'medium' (17")?.

Om det är en medium-ram du ska ha så är svaret solklart: 29a.

Är det en ram i storleken 'small' så är det inte lika solklart: Det är ju faktiskt så att en del cykelmärken, bl.a. Trek, inför 2016 slutat tillverka 29or i storleken 'small'. Just för att geometrin inte passar för så små ramar. Men det är ett fåtal märken som gjort så. De allra flesta fortsätter med 29or även i den lilla ramstorleken.

Å andra sidan: Titta på vad damerna i världscuppen cyklar på: Nästan bara 29or. Likaså svenska elitdamer: 29or. De flesta av dem är under 1.70 långa. Om det fungerar för dem så fungerar det för dig.

Nyfiken...varför är det solklart att det skall vara en 29er om ramstorleken är en medium?
Vad som cyklas på i världscuppen handlar mycket om vad tillverkarna vill "visa upp o lyfta fram" och även vad dom har att erbjuda sina cyklister...det är tex först nu på senaste som det har börjat komma fler XC-cyklar med 27.5tum.

Hade jag varit i TS sits så hade jag försökt att testa båda alternativen i den tilltänkta terrängen som cykeln främst kommer att användas i.

Jag är 1,67 och har kört 29er de senaste tre åren. Gick från 26 tum och aldrig ångrat det, kör nu Epic storlek S och mest XC.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    258.5 KB · Besök: 91
Pluttis sa:
Nyfiken...varför är det solklart att det skall vara en 29er om ramstorleken är en medium?
Vad som cyklas på i världscuppen handlar mycket om vad tillverkarna vill "visa upp o lyfta fram" och även vad dom har att erbjuda sina cyklister...det är tex först nu på senaste som det har börjat komma fler XC-cyklar med 27.5tum.

Hade jag varit i TS sits så hade jag försökt att testa båda alternativen i den tilltänkta terrängen som cykeln främst kommer att användas i.

Förutsättningen är att han vill vara så snabb som möjligt. :)

Jag tror att om det var så att 24" hjul var snabbare, eller 36" för delen, så hade åtminstone ett lag eller en cyklist i världscuppen sett genom bluffen och valt att cykla på så små / stora hjul och därmed vunnit :)

Fulkinesen sa:
Pluttis sa:

Förutsättningen är att han vill vara så snabb som möjligt. :)

Jag tror att om det var så att 24" hjul var snabbare, eller 36" för delen, så hade åtminstone ett lag eller en cyklist i världscuppen sett genom bluffen och valt att cykla på så små / stora hjul och därmed vunnit :)

Vad är det som säger att TS kommer vara snabbare på en 29er? Att man per automatik skulle vara snabbare på en 29er än på 27.5 är inget som är givet... personligen tycker jag 29er bara har en riktig o märkbar fördel över 27.5 o det är i lite stökigare terräng där dom större hjulen "slätar ut" ojämnheterna bättre.

Senast ändrad:
Jag är 178 cm och på "medium"-ramar tycker jag 29" ser helt oproportionerligt ut. Har både en Scott 29" och en Transition bandit 27,5" och Banditen gillar jag bättre men det är ju annan geometri och fulldämp på den. Köp vilken som men som sagt mellanstora och små ramar ser väldigt konstiga ut. Min Scott har lite annan känsla, känns mer som att man sitter "i" cykeln istället för på.

173cm o kör på 27,5". Nöjd.
Tyckte små ramar med 29" såg oproportionerliga ut.
Men FS:n tidigare såg ju faktiskt riktigt bra ut.
Fasen, jag behöver ingen mer ny cykel just nu ;)

Har vart inne på 26, men känns som att det blir fjantiga modeller nu förtiden och sen har man låtit det mer vuxna komma in i 27,5 eller 29.

Har varit och provat både 29 och 27,5, de var ju ingen avsevärd skillnad. Den ska användas i skogen och även till jobbet.

Kan hålla med om att det såg oproportionerligt ut i de allra minsta ramarna. Men i M började det se normalt ut.

Krickan sa:
Har vart inne på 26, men känns som att det blir fjantiga modeller nu förtiden och sen har man låtit det mer vuxna komma in i 27,5 eller 29.

Har varit och provat både 29 och 27,5, de var ju ingen avsevärd skillnad. Den ska användas i skogen och även till jobbet.

Kan hålla med om att det såg oproportionerligt ut i de allra minsta ramarna. Men i M började det se normalt ut.

Kör på M 29 men har satt på kortare styrstam.

Vilket det blev nu, tog en Kross Level B3, 29". Får se hur det ser ut när den kommer hem, i värsta fall får man byta ner till 27,5" ?

Krickan sa:
Vilket det blev nu, tog en Kross Level B3, 29". Får se hur det ser ut när den kommer hem, i värsta fall får man byta ner till 27,5" ?

Det kommer fungera alldeles utmärkt och det hade även en 27,5:a.

Säkrast är att köpa en av varje =)

Är 171 och cyklar på en 29er stumpjumper HT i storleken 17,5 (M). Är riktigt nöjd med den, cyklar i Göteborgsterräng.

s sa:
Krickan sa:

Haha, visst, frågan är om jag vill äga en cykel och ha en fru eller två cyklar och ingen fru?

När hon såg cykeln från hon om jag var 27 eller 12 år gammal haha

Krickan sa:
s sa:
Krickan sa:

Haha, visst, frågan är om jag vill äga en cykel och ha en fru eller två cyklar och ingen fru?

När hon såg cykeln från hon om jag var 27 eller 12 år gammal haha

Då låter det som att två cyklar ändå är rätt väg att gå. ;-)

Är också 170cm lång(?) och kör på en 27.5'a medium ram och är helnöjd med den. Har dock aldrig testat en 29'a så jag har ingen aning om den skulle vara bättre eller sämre...

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    899.7 KB · Besök: 135
Jag är 182cm lång, cyklar på en 27.5" HT har en large ram (19") fungerar utmärkt för mig.
Testat 29" vid några tillfällen men märker ingen större skillnad, tycker det går hyggligt fort på min hoj på långloppen, i alla fall med tanke på att jag är motionär som bara cyklat två år och blir 40 i år.
Tycker du ska testa båda eller helt enkelt köpa den du tycker ser bäst ut, skoj kommer du säkert ha i vilket fall :)

174cm lång har 27.5 på bägge mina 17.5 cyklar. Grymt nöjd, 27.5 är härligt smidigt i trixigare terräng. Bäst gillar jag accelerationen i uppförsbackar. Har testat 29 några gånger men aldrig blivit riktigt övertygad

Beror ju på om det är fs eller ej också.
Stelt tillåter tidigare stora hjul. Och kräver.
27.5 bak och 29 fram kanske?
Beror som sagt ovan även på typ av cykling och cykel.

Tillbaka
Topp