29" vs27,5" för en på 170 cm.

Jag är 193 och kör två 26" XC. Den ena går fram och tillbaka till jobbet. Den andra är för nöjen.
Helnöjd med 26" i skogen men har en känsla av att större hjul vore snabbare till asfaltcyklingen. Kan inte förklara varför. Det finns ju inga ojämnheter på vägen som inte ett 26"-hjul klarar.

169 kort å har kört xc ht och fs i 29 medium, sedan 5år tillbaka. Just nu är det en 29 HT small, passade mig bättre i storlek.

Kör även Enduro å då startade jag på en spectral ex 29 i medium kört teknisk stig, lite DH å några Endurotävlingar på den, bytte i höstas till En Radon slide 160 carbon 27.5 i small. Måste medge att jag saknar 29 hjulen många gånger.
Så nästa cykelbyte blir nog en långslagig 29 typ spez enduro 29a

Som många skriver är det bästa att testa båda.

Nu har ju krickan redan valt. Och som vi kan se är det ju helt och hållet en smaksak. Dock förstår jag inte varför man säger att en 29" är bättre för XC, CV och slätare underlag. Det är ju på ojämnheter en 29 rullar bättre.

Vad menar du med Ojämnheter Leffo? Visst funkar det med en 29a i skogen, men antar att 27,5 är bättre på det sättet? Är helt ny på detta om jag ska vara ärlig. Jag ska ha den till jobbet, mycket asfalt, lite grus. Men sen även köra ute i skogen en del.

De leffo menar är att man säger att det stora 29"-hjulet rullar över ojämnheter enklare, där ett 26"/27,5" "stannar" till. Det blir bättre flyt i cyklingen och går snabbare. På plant underlag rullar 26" och 29" lika bra.
Men på CV och många andra längre mtb-lopp så är en stor del av sträckan på grusväg och enklare stig där den egenskapen inte borde vara lika viktig.
Å andra sidan väljer vissa starka cyklister i besvärlig terräng 27,5" framför 29" då de upplever fördelarna med styvare hjul och rappare igångdrag. Är man så stark kan man kanske anta att de har bra teknik. Och bra teknik är överlägset alla hjulstorlekar.

Minns inte vilken av tidningarna som körde ett test mellan alla 3 storlekarna.
Vad jag minns vad det ganska jämt skägg mellan 27,5 o 29 tummarna, men skilde en del
till 26ans nackdel.

Dom testade flera olika typer av underlag.

1888 sa:
Minns inte vilken av tidningarna som körde ett test mellan alla 3 storlekarna.
Vad jag minns vad det ganska jämt skägg mellan 27,5 o 29 tummarna, men skilde en del
till 26ans nackdel.

Dom testade flera olika typer av underlag.

Såhär låter det när Scott ska säga sitt. Men de är väl ett av tillverkarna som puschat hårdast för 27,5"?

Krickan sa:
Blir tokig! Läser olika saker hela tiden. Är man bara 170 cm ska man absolut inte välja 29" för det är inte bra proportionmässigt med cykeln, medan andra säger att det funkar bra. Min fråga till er, ska man, som 170 cm lång gå ner en hjulstorlek, eller ska man satsa på 29?

Skulle säga att olika tillverkare har olika geometri och att en kille på 170 cm definitivt kommer få problem med de flesta tillverkares geometri på en ram i M för 29" hjul. Måtten som är viktiga att kolla upp är standover height och top tube så att de inte är för stora resp. små. Ligger nog något i att man skall undvika köpa 29" i S storlek. Trek gör det väldigt enkelt för dig och ändrar automatiskt däckstorleken till 27,5" när du väljer en cykel i Small.

Tjejer är ofta byggda så att de har längre ben och kortare överkroppar, tänk manga/animé, och där kan det funka med 29" i S lr M beroende på längd (kring 170 cm). Är du byggd så kör på men har du korta ben och längre överkropp, välj 27,5".

Awen79 sa:
Skulle säga att olika tillverkare har olika geometri och att en kille på 170 cm definitivt kommer få problem med de flesta tillverkares geometri på en ram i M för 29" hjul.

Det var ett modigt utspel med tanke på hur många kring ~170cm som skrivit i tråden och som cyklar på 29"

Provat Scott Aspect 730, största nackdelen förutom priset var sadeln var alldeles för styv. Den gick att få med 29" men han sa själv att om man ska ha Scott så ska man ha dem i 27,5 " det är dem bäst på av de två större storlekarna. Vad han menade med det förklarar filmen en del ?

Awen79 sa:
Krickan sa:
Blir tokig! Läser olika saker hela tiden. Är man bara 170 cm ska man absolut inte välja 29" för det är inte bra proportionmässigt med cykeln, medan andra säger att det funkar bra. Min fråga till er, ska man, som 170 cm lång gå ner en hjulstorlek, eller ska man satsa på 29?

Skulle säga att olika tillverkare har olika geometri och att en kille på 170 cm definitivt kommer få problem med de flesta tillverkares geometri på en ram i M för 29" hjul. Måtten som är viktiga att kolla upp är standover height och top tube så att de inte är för stora resp. små. Ligger nog något i att man skall undvika köpa 29" i S storlek. Trek gör det väldigt enkelt för dig och ändrar automatiskt däckstorleken till 27,5" när du väljer en cykel i Small.

Tjejer är ofta byggda så att de har längre ben och kortare överkroppar, tänk manga/animé, och där kan det funka med 29" i S lr M beroende på längd (kring 170 cm). Är du byggd så kör på men har du korta ben och längre överkropp, välj 27,5".

Kan inte alls hålla med när det gäller geometrin vad/vilket märke som passar till vem och att man får problem om man väljer M29 som kille, mina senaste två cyklar/två olika märken har varit M 29, har aldrig haft några problem på träning eller motionslopp är bara 169,7cm och har ganska korta ben, testade 27,5 innan jag valde M29 som passar mig bättre!

Kan vi inte bara enas om att det är trender och försäljningsbogus och att de flesta av oss förmodligen vore nöjda på väldesignade cyklar oavsett om diametern av hjul+däck är 748mm eller 710mm? :)

Rattnalle sa:
larsaw sa:
Ubu sa:
Vilken som helst! Det finns gott om exempel på betydligt kortare cyklister med 29". Låt andra egenskaper hos cykels styra valet – hur och var cyklar du?

+1 T.ex. kör den (numera pensionerade) flerfaldiga Enduro-mästarinnan Tracy Mosley på en Trek Remedy 29'a...
Kan man verkligen säga pensionerad om någon som precis blivit vuxen?

Tjena!

Typ tio år äldre än dig iaf.. Klassas du som småbarn då? ;)
37 är ju en hyfsat hög ålder inom mtb-elit..

Krickan sa:
Vad menar du med Ojämnheter Leffo? Visst funkar det med en 29a i skogen, men antar att 27,5 är bättre på det sättet? Är helt ny på detta om jag ska vara ärlig. Jag ska ha den till jobbet, mycket asfalt, lite grus. Men sen även köra ute i skogen en del.

Menade ojämnt som i rötter och stenar. Fördelen är iofs att du kan slänga på ett par smala däck som funkar bra, typ 35mm-40mm-däck. Sådana tycker inte jag gör sig så bra i mindre diameter.

Men som sagt finns många fördelar med både 26/27,5 och 29".

Tillbaka
Topp