29" xc/trail däck som klarar vintergruset ej dubb

Alex_85

Aktiv medlem
Som rubriken lyder söker jag ett däck som klarar kommunens otumlade grus över vinterhalvåret.

Önskemål 2.35- 2.6 och ljusa sidor helst slanglöst.

I dagsläget kör jag dubbat men det är så fruktansvärt tråkigt och nån halka blir det ju inte längre.
så förstörde jag bakdäcket i fredags påväg till jobbet när nån takfirma tappat järnskrot på cykelbanan så slängde på ett rocket ron slanglöst provisoriskt i helgen men slängde ju på vinterdäcken efter att punkat rocket ron 2ggr på 2 dagar med slang i när det började grusas i höstas så jag söker ett bättre alternativ.
Tack på förhand.

Senast ändrad:
Inte för att det tillför nåt, men jag tvivlar på att det finns däck anpassade för cyklande på grusade cykelbanor med bredd 2,35-2,6 med ljusa däckssidor. För mig låter det som en kombination av icke-kompatibla önskemål.

Ang storleken så är det för utseendets skull och för att slippa byta hjul vid träning, annars måste det väl ändå finnas något med bra punkteringsskydd i den storleken och blir det svårt med ljusa sidor får jag väl klara mig utan.

Finns det något jämförbart med schwalbe marathon dubbdäck när det kommer till punkaskyddet?

Det finns ju sånadäringa ”punkteringsskyddsfilmer” man lägger mellan däck och slang som... Oops, sorry. Funkar ju inte tubeless.

Kanske nåt i ballongstil? Schwalbe Big Apple finns upp till 2 tum i 622mm och ska rulla rätt så sjysst.

edit: Dom finns t.o.m. i 2.35 tum.

Senast ändrad:
Lejon sa:
Inte för att det tillför nåt, men jag tvivlar på att det finns däck anpassade för cyklande på grusade cykelbanor med bredd 2,35-2,6 med ljusa däckssidor. För mig låter det som en kombination av icke-kompatibla önskemål.

Ändrar rubriken, jag är ute efter ett skogsdäck med tillräckligt bra gummi/punkteringsskydd för att klara gruset och vill inte ha dubbat eller odubbade vinterdäck.

Salabaladala sa:
Kanske nåt i ballongstil? Schwalbe Big Apple finns upp till 2 tum i 622mm och ska rulla rätt så sjysst.

edit: Dom finns t.o.m. i 2.35 tum.

Struntar jag i dom övriga önskemålen slår jag definitivt till då dom är billiga.

Men helst vill jag ju köra på skogsdäck slanglöst, nån som vet hur nubby nick är? Vissa säger att dom funkar jättebra andra inte.

om ts punkar med slanglöst är det kanske bättre slänga in mer eller bättre gucka?

rocket ron bör absolut vara tillräckligt tåligt, och rullar bra. däremot tror jag de slits rätt snabbt vid kontinuerlig användning på asfalt?

nobby nic är en favorit för vinterbruk i skogen. men på asfalt? not so much.

Bilagor

• WTB.jpg
    WTB.jpg
    68.6 KB · Besök: 80
Vittoria Mezcal, Gato, Barzo. Har Mezcal på 29"arn. Bra till det mesta förutom Göteborgs lera och löv.

Pendlar just nu på 27,5x2,8 WTB Rangers.

kais01 sa:
om ts punkar med slanglöst är det kanske bättre slänga in mer eller bättre gucka?

rocket ron bör absolut vara tillräckligt tåligt, och rullar bra. däremot tror jag de slits rätt snabbt vid kontinuerlig användning på asfalt?

nobby nic är en favorit för vinterbruk i skogen. men på asfalt? not so much.

Vad är bättre och vad är sämre gucka?

Stans Notubes vanliga är sämre än deras nya Racevariant. Racevarianten har större partiklar som tätar större hål snabbare.

Mycketvillhamer sa:
Örjan Lax sa:
Alex_85 sa:
Tack för tipsen, lutar åt att testa ett vigilante.

Eller annars Maxxis Ardent Skinwall 29x2,4" som rullar lite snabbare än Vigilante tror jag... :)

https://www.bike-components.de/en/Maxxis/Ardent-Dual-EXO-TR-Skinwall-29-Folding-Tyre-p59646/

Maxxis Ikon finns också med skinwall och de är väl ännu mer lättrullade än Ardent?

Uttalar mig inte om rullet än, men det lär inte vara ofta jag får chansen att posta en sådan här bild.

Bilagor

• _20190306_145037.JPG
    _20190306_145037.JPG
    362.2 KB · Besök: 128
kave sa:
Stans Notubes vanliga är sämre än deras nya Racevariant. Racevarianten har större partiklar som tätar större hål snabbare.

Tack för tips!
Jag har kvar ca tre deciliter av en enliters Joe's Eco Sealant. Denna har på sistone vart helt kass. Jag har skakat om före jag hällt i 1,5 dl. Senast i helgen gick det ett litet litet hål mindre än en millimeter stort. Då rann bara all gucka ut utan att täta någonting. Jag vet inte om jag använt upp alla partiklar de tidigare gångerna jag använt den här guckan eller om den tagit skada för att den stått kallt under vintern, eller för att brorsan som lånat lite av den i vintras gjort något med den....?....(tror inte den verkar stelna längre ens) men en ny som är bättre vore i alla fall trevligt att ha!

Tips på var skaffa på ett och samma ställe tas tacksamt emot!:
* sealant
* tubeless tape (har slut på tape)
* tubeless valves (de jag har tätar inte så bra och funkar inte heller med min gamla tryckmätare jag har)
* tryckmätare (den gamla jag har vet jag inte om den funkar så bra längre då jag nog förstört tätgummit på de för tjocka ventilerna jag har haha)

Orange seal är bra och bike-components.de borde ha allt.

Tyvärr brukar wiggle och crc vara svårt att plocka ihop lite udda ordrar hos, men annars är nukeproofs tubelessventiler prisvärda och bra.

XXL har nog allt du söker,Orange har funkat bra på mina tublless,beställ på nätet då det säkert fortfarande är skidor som dominerar i butiken hyllor.
Du visar bild på ett 29tum och 27.5 ...felköp?

Mycketvillhamer sa:
Örjan Lax sa:
Alex_85 sa:
Tack för tipsen, lutar åt att testa ett vigilante.

Eller annars Maxxis Ardent Skinwall 29x2,4" som rullar lite snabbare än Vigilante tror jag... :)

https://www.bike-components.de/en/Maxxis/Ardent-Dual-EXO-TR-Skinwall-29-Folding-Tyre-p59646/

Maxxis Ikon finns också med skinwall och de är väl ännu mer lättrullade än Ardent?

Jo jag vet, men samtidigt ville ju TS ha ett "skogsdäck". Ikon känns lite väl mycket XC och släta stigar, men jag kan ha fel.
Snurrig tråd för övrigt... :p

Senast redigerad av en moderator:
Benny76 sa:
XXL har nog allt du söker,Orange har funkat bra på mina tublless,beställ på nätet då det säkert fortfarande är skidor som dominerar i butiken hyllor.
Du visar bild på ett 29tum och 27.5 ...felköp?

Nej, de däcken är till ett riktigt Frankensteinbygge :-)

79er...

Tillbaka
Topp