29er MTB Köp. Hjälp!

Victorx

Medlem
29er MTB Köp. Hjälp!
Hej! Ska köpa en ny MTB då den gamla blivit för liten. Vill ha en 29er med xl-ram då jag är 192cm lång och växer fortfarande. Budgeten ligger på runt 8000 kr. Har varit runt i de flesta cykelbutiker där jag bor (Uppsala) och fastnat för dessa två:

Scott Scale 29 Comp (8500kr):
http://www.scott-sports.com/global/sv/products/221725009/bike-scale-29-comp-xl/

Univega Alpina HT-29,3 (8000kr) :
http://www.univega.com/en/bikes/models-2012/category/hardtail-3/model/alpina-ht-293-1.html

En kille som jobbade där de sålde Univegan sa att den hade bättre komponenter än Scotten. Då jag inte har någon större koll på komponenter när det gäller MTB så frågar jag er. Vilken av dem är bäst?
Om ni har något förslag på annan passande cykel i min prisklass så säg till :)

Mvh. Victor

29er MTB Köp. Hjälp!
Ubu skrev:
-------------------------------------------------------
> Stewe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man kan nog konstatera att med den budget du
> har
> > så kommer inte hojen ha allt.
>
> jorå:
> http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a58240/zr-r
> ace-29er-5-0.html?mfid=52

Vi som köpte 29er för några år sedan kan hålla oss för skratt när man numera får en så fin hoj för dom pengarna... :-)

29er MTB Köp. Hjälp!
Stjäl lite utrymme i denna tråd någon som har Radonen som kan ge ett utlåtande? Sugen på den men har sån jäkla besluts ånget mellan 26 & 29

29er MTB Köp. Hjälp!
Ztubben skrev:
> Stjäl lite utrymme i denna tråd någon som har
> Radonen som kan ge ett utlåtande? Sugen på den
> men har sån jäkla besluts ånget mellan 26 & 29

Har kört/haft Cube acid 26", Radon 7.0 26", Radon Black Sin 26" och sist men inte minst Cannondale Flash 29er.

Mitt tips.
Köp en Radon 29ers t ex 5.0 eller 9.0 om du har lite mer pengar att lägga.

29er MTB Köp. Hjälp!
Hej Viktorx

Var i Uppsala hittade du Univegan? Ski-total? Satt precis och kollade in den på bike-discount.de. Radon cykeln verkar ju vara ännu bättre då förstås men Univegan snyggare och en fördel om man kan köpa den lokalt.

/Johan

29er MTB Köp. Hjälp!
Tänk på att det blir betydligt dyrare i slutändan att hålla på att uppgradera komponeneter. Om du inte cyklar extremt mycket så sliter du inte ut delarna speciellt fort, det kan således ta flera år innan det behövs bytas. Se till att dämpare och hjul är bra grejer. Drivpaket växlar mm funkar ganska bra oavsett modeller, för en glad amatör.

29er MTB Köp. Hjälp!
Ja, det var på Ski-total jag hittade Univegan och jag vill helst köpa lokalt. Tror ni att den är något att ha för en amatör som ska träna nån gång i veckan och köra Cykelvasan?

29er MTB Köp. Hjälp!
Victorx skrev:
> Ja, det var på Ski-total jag hittade Univegan och
> jag vill helst köpa lokalt. Tror ni att den är
> något att ha för en amatör som ska träna nån
> gång i veckan och köra Cykelvasan?

Javisst, den kommer funka alldeles utmärkt.

Tillbaka
Topp