29er! Varför och vilka fördelar?

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Fasen Westman, du är min nya idol. Du sätter ord
> på det jag har tänkt ganska länge. Det
> självvalda underdog-perspektivet som många intar
> är väldigt fascinerande, likaså den
> aggressivitet som man bemöter de som inte håller
> med eller inte sjunger med i hyllningskören. Jag
> kommer nog med största sannolikhet köpa en 29er
> i vinter inför nästa tävlingssäsong, men hela
> den här alternativgrejen och den smått
> sekteristiska stämningen är knappast det som
> ligger bakom mitt val, snarare har det kanske i
> onödan gjort att jag har dissat hjulstorleken
> helt i onödan fram tills nu.

Plus ett! min nästa mtb blir kanske kanske en tjunia också men hela ojojyeahyeahhalleluja-grejen är ganska tröttsam. De har funnits länge men för många börjar de nog först nu bli ett altrnativ.

En sak jag funderat på är att jag sällan sett en tjunia med ens lite drop och alla säger de är så stabila nerför. Inte så konstigt kanske.

"
Hehe, jag ser vad du försöker få det till. MEN jag tror att du såväl som Rippa misstolkar mig. Jag konstaterar enbart att
a) jag tycker hjulen har för- och nackdelar
b) mainstreammässigt (läs stora tillverkare) är det nytt ,och de provar sig fortfarande fram
c) de stora tillverkarna hypar det nu (de små såväl som eldsjälarna må ha gjort det länge)
d) de som redan tycker sig ha sett ljuset (typ de allra flesta utom jag som skriver i den här tråden) har bildat nån sorts ryggdunkarklubb som försvarar fenomenet jävligt hårt och beter sig som riktiga hipsters som gärna vill berätta högt och ljudligt att de var först med det, att det inte alls är nytt osv osv.
e) De vill också gärna idiotförklara mig av någon anledning (måste kännas coolt att slå sig fram på det viset). Det tycks förvridas till att jag inte är intresserad av 29or bara för att de jag provat hittills inte övertygat mig. Det är en missuppfattning. Nästa hoj jag tycker är grym kan ha vilken hjulstorlek som helst.

Jag är helt övertygad om att 29orna kommer inom alla genrer de kommande åren, sen får vi se vad som fungerar bra och vad som fungerar dåligt. Sen blir jag ju sjukt anti av ert beteende i den här tråden, men det kanske bara är er stil?
/"

Hohum...

a: Självklart gör du det, det syns i dina svar i inläggen ovan. Och det är självklart din fulla rättighet på alla sätt och vis.

b: Det har varit en rätt stor influx av de stora internationella märkena de senaste åren och 2011 framstår inte på något sätt som speciellt dörröppnande i det perspektivet, dock har det öppnat sig här i europa i år på markant sätt. Det är bara att titta i gamla reportage från Interbike, Eurobike eller SeaOtter så ser man att genombrottsåret ligger några år bakåt i tiden.

c: Om man jämför mängden reklam och pr-filmer för de modeller som släppts i år så framstår nog segmentet FR/AM/TR som det där det presenteras mest och läggs mest budget, så att 29:or skulle "hypas" är nog ett väldigt selektivt sätt att se det på. Det har ju dock presenterats ett par modeller som fått ordentliga pr-filmer vilket är en nyhet i sättet att lansera mot detta segment och antagligen riktat mot att bredda kundbasen, eller åldersbasen mer. Antagligen ett resultat av en tro att marknaden är mindre än utbudet. Vilket visat sig genom att en del tillverkare underskattat efterfrågan och gjort för små serier, något som visat sig genom slutsålda modeller redan tidigt i somras.

d) Det här är ju ett riktigt sorgligt svar du ger. Att referera till andra man diskuterar med i en tråd som "29-maffian", "ryggdunkarklubb" "...beter sig som riktiga hipsters" och ha en allmänt nedsättande ton är ju inte kanske det smidigaste när man representerar Happy på redaktionsnivå. Och när man läser om tråden så framkommer det gång på gång att du gör generella och kategoriska uttalanden om något som du inte har så mycket erfarenheter av. Till skillnad mot de som sitter på större erfarenhet och ger klara och tydliga uttalanden från sina erfarenheter, de framstår också som betydligt öppnare och villigare att diskutera dessa frågor både när det gäller fördelar och nackdelar, istället för att som du, göra uttalanden som refererar till vad du tycker är "hype", "bs" eller "överdrifter" från andra inom cykelmedia. Det absurda är att de defenitivt inte framstår som några "försvarare av fenomenet" utan verkligen som cyklister som har bra erfarenheter av något och därmed gärna rekomenderar andra att testa detta, för att dela med sig.

e: Jag vet inte om det är någon som är ute efter dig i den här tråden faktiskt, förutom du själv.
Att Rippa skrev ett rakt och hårt inlägg är nog för att han reagerade starkt precis som jag mot vad som framstår som en hel del förutfattade åsikter och ointresse att ta till sig andras efarenheter, vilket är rätt kasst och lite trist i min mening när man ska skriva om cykel på Happy. Som sagt det är nog ingen som är ute efter dig, men du gör dig själv en otjänst när du blir grinig över att få mothugg och kunniga inlägg, istället för att ta till dig och uppvisa lite ödmjukhet när det framkommer att du inte har så mycket erfarenhet och insikt i frågan. Bara ett litet tips...

Senast ändrad:
Ville skrev:
> Varför pratas det om över/understyrning på
> cyklar?!?!?!

För att kurvorna svänger för mycket eller för lite.

castrello skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför pratas det om över/understyrning på
> > cyklar?!?!?!
>
>
> För att kurvorna svänger för mycket eller för
> lite.

Då är det ju stigen som över/understyr..;-)

castrello skrev:
> Plus ett! min nästa mtb blir kanske kanske en
> tjunia också men hela
> ojojyeahyeahhalleluja-grejen är ganska tröttsam.

Är det tröttsamt att de som har cyklat 29er och tycker att det är ett bättre alternativ än 26ers pratar gott om 29ers?

Eller har jag missat något för någon ojojyeahyeahhalleluja-grej har jag inte märkt av... Eller så är jag redan så färgad/inskränkt etc att jag bara inte har sett det. :o)

Johan A skrev:
> castrello skrev:
> -----
> > Plus ett! min nästa mtb blir kanske kanske en
> > tjunia också men hela
> > ojojyeahyeahhalleluja-grejen är ganska
> tröttsam.
>
> Är det tröttsamt att de som har cyklat 29er och
> tycker att det är ett bättre alternativ än
> 26ers pratar gott om 29ers?
>
> Eller har jag missat något för någon
> ojojyeahyeahhalleluja-grej har jag inte märkt
> av... Eller så är jag redan så
> färgad/inskränkt etc att jag bara inte har sett
> det. :o)

Uttryckte mig kanske oklart...syftade inte (endast) på denna tråd utan på cykelmedia och reklam o allmänht. Det ör trots allt bara en cykeltyp, inte elitlungor på burk. Min trötthet är också subjektiv och inte alltid styrd av logik.

Men som jag skrev: kan mycket möjligt bli en fs tjunia som nästa.
Det som Jag ser som nackdelar är högre pris för samma vikt minddre styvhet
trögare acceleration aningen mindre lekfullhet trögare fram osv. Fördelarna känner jag till och frågan blir väl för mig på sikt om fördelarna och nyfikenheten tar överhanden.

Aron skrev:
> Det enkla svaret är: Det är tröttsamt med folk
> som inte tycker som en själv.

Riktigt så enkelt är det kanske inte.

Westman skrev:

> Nu tar du väl i så det knakar. Det är först
> till 2012 som alla stora tillverkare kommer med en
> 29a, eller två. Medan de har dussinatalet 26or.
> Att då säga att det är etablerat innan
> modellerna ens finns på marknaden tycker jag är
> något ..hmm..konstigt. Därav min inställning
> som du kallar "brist på insikt". Jag tycker mer
> det är du som verkar ha brist på insikt i
> branschen.
> >

Tjena!

Ahem.. Specialized har mer 29" än 26" i XC-sortimentet till nästa år.. Trek har en jävla hög med 29".. Inklusive den brutala Sawyer som är en Clunker Lookalike deluxe.. Bägge hade en hel del 2011 också.. Spec har väl minst 10 modeller i år..
Vet inte hur det ser ut hos dom andra tillverkarna inför 2012 men 2011 så hade Kona tolv 29" och tolv 26", Marin var sämre med 5-35, Rocky Mountian lite bättre procentuellt sett med 5-20
Scott hade fem i sortimentet, Cannondale fyra, Giant ett gäng, Merida ligger lågt med två stycken..

Jag vet inte vilka du menar med dom stora tillverkarna, men de Amerikanska big-brandsen har det rätt gött i ledet.. I Europa ligger trenden senare därav att de europeiska märken inte har lika mycket än så länge.. Men det finns ju en hel jävla massa att välja på..

En av våra säljare hade hört siffror från USA att i high-endregistret på mtb så såldes det mer 29" än 26"..

Nu när ångan och katalogerna är framme, någon som vet om det kommer någon mer lätt dämpad gaffel till 29er än SIDen? En Magura Durin SL 29er vore ju en dröm, men tyskarna kanske väntar på något, frågan är vad.

Ville skrev:
> lefty?

Inte så dumt, kombinerar man en hajpad ram med en hajpad gaffel borde ta ut varandra, eller? :)

Men lätt blir det i alla fall, bra tips. Dyrt också gissar jag, men det blir det ju alltid ändå.

Förlåt för kanske en dum fråga...funderar nämligen själv på om jag ska "våga" köpa en 29:a!
Tycker nästan för å nackdelar väger rätt jämt! Men har förtstått att stora hjul rullar bättre å snabbare å klarar stök bättre men axar sämre! Hur blir det om man sätter på ett stort däck tex Conti RK 2,4" däck på en 26"..... hur mkt skiljer det på omkretsen på ett sånt hjul å på ett 29" hjul med 2,1" däck?

mvh Janne

Tjena!

Förövrigt så har jag precis beställt en 29:a så jag sållar mig till högen.. Redline Monocog Flight 29" är på väg hem till mitt förråd..

fredrikw skrev:
> Javisst tusan, en sådan har jag ju till och med
> sett på edicviz 29er.
> http://www.german-a.de/en/29.html
>
> Smakar det så kostar det dock... :)

Ser inet ut att var akoniskt rör på dem dock. men det kanske kommer...

rback skrev:
> När alla andra (läs majoriteten) gått över till 29 tänker jag skaffa 26 och börja dissa 29

+1

Tyvärr rullar fortfarande många gamla 26or i skogarna, så jag letar efter vettiga 36"-hjul för nästa projekt.

Fan tagga ner lite. Westman har helt rätt i att 29" inte direkt "dominerar utbudet". Få blicken ur naveln o surfa in på de stora märkenas hemsida o undersök saken själva. Sen att saker o ting helt klart är PÅ VÄG mot något annat är en helt annan sak. "Svära i kyrkan" var fanimej helt rätt ord för att våga säga något ont om 29ers eller att de är en stigande hype kring dem just nu vilket det faktiskt är, även om de funnits i 10år o vissa har cyklat på dem länge o älskar dem.

Jag är själv inne på FS 29er men jag hittar inte mycket klockrent. Det är väl Specialized, Trek o Santa Cruz som verkar ha lite. Commencal har inget, men det är på väg. Specialized kommer gå mer mot 29ers i framtiden om jag tolkar personen jag pratade med på Spesh Concept Store igår.

Läser man lite user reviews på mtbr.com så får Spesh Stumpjumper o Epic rätt mycket kritik (sök på Weaknesses) vilket får mig att dra åt mig öronen lite o önskar att utbudet var STÖRRE. Vilket det defeinitivt kommer bli i framtiden, utan att ni behöver hetta ur på forum om den saken.

klippan skrev:
> Fan tagga ner lite. Westman har helt rätt i att
> 29" inte direkt "dominerar utbudet". Få blicken
> ur naveln o surfa in på de stora märkenas
> hemsida o undersök saken själva. Sen att saker o
> ting helt klart är PÅ VÄG mot något annat är
> en helt annan sak. "Svära i kyrkan" var fanimej
> helt rätt ord för att våga säga något ont om
> 29ers eller att de är en stigande hype kring dem
> just nu vilket det faktiskt är, även om de
> funnits i 10år o vissa har cyklat på dem länge
> o älskar dem.
>
> Jag är själv inne på FS 29er men jag hittar
> inte mycket klockrent. Det är väl Specialized,
> Trek o Santa Cruz som verkar ha lite. Commencal
> har inget, men det är på väg. Specialized
> kommer gå mer mot 29ers i framtiden om jag tolkar
> personen jag pratade med på Spesh Concept Store
> igår.
>
> Läser man lite user reviews på mtbr.com så får
> Spesh Stumpjumper o Epic rätt mycket kritik (sök
> på Weaknesses) vilket får mig att dra åt mig
> öronen lite o önskar att utbudet var STÖRRE.
> Vilket det defeinitivt kommer bli i framtiden,
> utan att ni behöver hetta ur på forum om den
> saken.

Tillsammans med Westmans inlägg i tråden är detta ett av få nyktra inlägg tycker jag. Psykos-aggron föreslås skriva av sig på Flashback istället.
...
edit:
Å Skiers inlägg nedan

forts...
Psykos-aggron föreslås skriva av sig på Flashback istället.

Senast ändrad:
Jag kör själv på en 29er (onone scandal) som jag är toknöjd med, men något revolutionerande tycker jag inte det är, det är en cykel, med för- och nackdelar som alla andra.
För mig är den största fördelen storleken pga att jag är ganska lång får jag svårt att få till en vettig sittställning med en 26".

Igår körde jag 2,5 h stig på min kona coiler (26", heldämpat), var kanonskoj det med, framförallt utför :), den sväljer betydligt mer än ett 29" hjul.

I slutänden tycker jag man kan cykla på nästan vad som helst och ha roligt ändå, om man inte tävlar och hetsar om sekunder har det inte så stor betydelse vad man sitter på.

Rippa/Frost-Tobias: Visst kanske jag överreagerade ngt på era uttalanden, skrivet språk är lurigt att tolka, men Rippa: att kritisera ngns kompetens är kanske inte det bästa sättet att öppna en diskussion. Övriga synpunkter står jag dock för. Men på samma sätt som ni tycker att jag övertolkar era uttalanden tycker jag att ni övertolkar mina.

Jag skrev ganska tydligt att mina erfarenheter på 29or är begränsade hittills, och delgav också mina intryck därav. Att ni tycker dessa är "fel" tycker jag är intressant. Intressant på flera sätt naturligtvis, det får ju mig nyfiken och förhoppningsfull på kommande modeller.

Kanske läser vi också in olika mening i ordet hype. En stor del av det som dimper in i min mailbox nu är kring lanseringen av just 29ers. Det sista året har jag i princip fått noll motsvarande mail kring AM/FR eller annat. Marknadsföring är inte alltid samma sak som hype, men det är en definitionsfråga och tillverkarna vill ofta få det att låta som att deras produkt är revolutionerande. Det är definitivt XC/29 som trycket ligger på just nu, upplever jag. Jag försöker generellt ifrågasätta marknadsföringen på ett kritiskt och nyktert sätt, och bilda min egen uppfattning. Det anser jag är viktigt i min roll som testare. Jämför t ex med när Kona släppte sin Magic Link som vi testade.

Och ang. om att representera HappyMTB. Jag är anställd som redaktör en dag i veckan. Testa cyklarna gör jag på fritiden från mina två jobb, det blir kanske max fyra-fem cyklar per år. Detta skriver jag för att förtydliga att vi inte jobbar heltid och cyklar allt nytt som kommer direkt. När jag skriver på forumet är jag också generellt en privatperson. När jag skriver redaktionellt använder jag inte min signatur t ex. Sedan är jag medveten om att det kanske är svårt att skilja på och att vad jag säger i viss mån förknippas med HappyMTB ändå. Men det ska ju inte hindra mig från att kunna diskutera på forumet, eller hur?

Kneecap: MTB är större än XC. Att räkna modellerna inom XC och jämföra antalet 29ers är inte särskilt representativt för vad jag menade. Dessutom skriver du ju "till nästa år" vilket är precis min poäng. Alltså - Visst kommer det många 29ers till 2012.. och det blir spännande att testa dessa!

Senast ändrad:
Tobias/Frost skrev:
> Hehehe, det är verkigen för lustigt, historien
> upprepar sig verkligen.

:-)

Exakt! Pluss ett på det!

Stalle

Ok, för att bryta av lite här....

Min seriösa uppfattning är till stor del densamma som glitchs ursprungliga inlägg, dvs att är det stökigt så rullar det lite enklare över hindren och passar (kanske) bättre i mer teknisk terräng. Ska du köra långlopp vete tusan om du tjänar något då en 29er (som glitch även påpekade) är tyngre.
Jag har hojat 29er i fyra år och kommer inte gå tillbaks till 26ers, men det är ju jag det och jag kör inte tävlingar etc utan gillar mer tekniska stigar utan för den delen behöva ha så bråttom.

Snyggheten är ju helt subjektiv men en 26er ram i strl 22" ser ju lika miffo ut som en 29er ram i strl 14" enligt mig.

Ok, jag har bara scannat tråden lite snabbt men håller med Westman i "hype" läget just nu för Europa.

För de stora märkerna spelar det egentligen ingen roll att nån skäggig amerikan bankat ihop cyklar i garaget för en skara entusiaster runt om i världen. Det spelade ingen roll att Gary Fisher hypade det heller för ett bra antal år sen, för då såldes fortfarande 26" bra, och hypen och det "NYA" att sälja var inom AM/FR just då, så man brydde sig inte så mycket om 29er oavsett hur bra eller dåligt det var.

De stora varumärkerna hoppar på det först när de behöver skapa en ny trend för att få något nytt att sälja och marknadsföra, samt att de ser att marknaden börjar bli mogen. Och det är ju precis som Westman säger först nu proppen börjar gå ur ordentligt för att sälja volym.

Jag som pratar då å då direkt med ganska många tillverkare, och även de som är utvecklingsansvariga och marknadsansvariga på nämda tillverkare så vet jag också att de själva inte tycker 29 är lösningen på precis allt. Det är bättre på en del, sämre på en del. MEN det viktigaste för dom är att det är "nytt" för stora köp-massan, det är en ny grej att marknadsföra och hypa, det är en ny grej att få igång försäljning på. (Finns vissa som inte gillar de alls, men vet att de måste ha 29er i sortimentet nu annars är man helt ute).

Och lyckas dom riktigt bra, så kommer ju en massa människor köpa en helt ny cykel de kanske inte behövde bara så de kan uppgradera till 29er. --> massor ny försäljning de inte fått annars.

Men kommer själv testa 29er mer nästa säsong, om det passar mig bättre som jag kör vet jag inte, tror jag kommer falla för att det är något nytt och kul alternativ till 26" AM som jag kör nu, liksom 100mm slag 26" är rolig på ett annat sätt än 150mm 26" eller hardtail 26".

Och det kommer garanterat en ny våg om 5 år igen när 29er börjar bli för vanligt och nästa grej att hypa blir viktigt. Kanske blir det 29" DH, kanske blir det att AM 29ers är det enda. Eller så hittar man på något nytt. 650B? finns ju hos några av de skäggiga hemmasnickrarna just nu, så det är kanske inte helt omöjligt. Så stalltipset är ju att gå på det nu, så man kan vara stolt och skryta över att det inte är nytt när / om det väl slår brett.

Senast ändrad:
Hej! Har inte orkat läsa ALLA inlägg i denna tråd, så jag kan ha missat att det redan kan ha sagts.
Varför har ingen nämnt den nya mellan modellen 27.?" som faktiskt är på väg uppåt i US, vore inte det en "gyllene mellanväg" eller "det bästa av två världar" om man hällre vill använda det ordspråket...

// Larsa

Jag för min del har flera hojar och därigenom också ett tiotal hjulpar tillika däck, att byta till 29 er är direkt opraktiskt både ur mekhänseende och för plånboken då 26 är i princip osäljbart på beg marknaden idag.

Jag har också bytt religion från XC svetto till XC fetto så jag cyklar för cyklandets skull så där betyder 26 eller 29 inte så mkt för mig.

Skeptisk till 29 är jag inte, jag har passerat hype stadiet för ett tag sen, finns ju alltid folk som köper det senaste från nån liten tillverkare som snabbt hoppar på nån trend och sen kan man ju skryta att man minsann åkt på 29 er i nästan ett decennium osv..

Det har föga betydelse för mig idag och min åsikt dels nog av många misstänker jag.

Kid1000 skrev:
> Skeptisk till 29 är jag inte, jag har passerat
> hype stadiet för ett tag sen, finns ju alltid
> folk som köper det senaste från nån liten
> tillverkare som snabbt hoppar på nån trend och
> sen kan man ju skryta att man minsann åkt på 29
> er i nästan ett decennium osv..

Precis, det är nog den största anledningen till varför jag började med 29er för fyra år sen. Man vill ju kunna skryta om det.

Bra input!

Det är något som är kul i sig med att prova nya saker och när de inte längre är nya är de inte kul på samma sätt. Jämför öde ö i Thailand vs Phuket. Man får tycka så.

För länge sedan var det nytt och kul med XC-race och lång styrstam. Sedan heldämpad XC. Sedan freeride. Sedan allmountain. Sedan singlespeed. Sedan 29er. Osv. Det är kul med nytt. Det är inte konstigare än så. Men det som hela tiden finns kvar är att cykla i naturen.

Johan A skrev:
> Precis, det är nog den största anledningen till
> varför jag började med 29er för fyra år sen.
> Man vill ju kunna skryta om det.
>
> Bra input!

Tänk att du redan då visste att det skulle komma en sån här tråd =)

erik h skrev:
> Det är något som är kul i sig med att prova nya
> saker och när de inte längre är nya är de inte
> kul på samma sätt. Jämför öde ö i Thailand
> vs Phuket. Man får tycka så.
>
> För länge sedan var det nytt och kul med XC-race
> och lång styrstam. Sedan heldämpad XC. Sedan
> freeride. Sedan allmountain. Sedan singlespeed.
> Sedan 29er. Osv. Det är kul med nytt. Det är
> inte konstigare än så. Men det som hela tiden
> finns kvar är att cykla i naturen.

+1

Westman skrev:
>
> Kneecap: MTB är större än XC. Att räkna
> modellerna inom XC och jämföra antalet 29ers är
> inte särskilt representativt för vad jag menade.
> Dessutom skriver du ju "till nästa år" vilket
> är precis min poäng. Alltså - Visst kommer det
> många 29ers till 2012.. och det blir spännande
> att testa dessa!

Tjena!

Jag slog ihop XC och Trail.. Alltså uteslöt jag AM, Dirt och DH.. Där 29" knappt finns eller efterfrågas.. Men vi kan ju räkna in alla CXar och lvg-cyklar också om man ska räkna på det viset..

Jag skrev att Spec hade mer 29" än 26" nästa år och att Trek hade en bra hög till nästa år.. Alla siffror beskrev ju årets utbud... Läs igenom innan du svarar.. Det finns en massa 29" att köpa 2011.. Skulle kunna tänka mig att det finns minst 50-60 modeller att välja på bland det märken som finns i Sverige.. Och ja det är mindre än antalet 26" men fortfarande klart mer än "en 29a, eller två." som du skriver om 2012.. Den siffran har ju redan passerats av de flesta märken för länge sedan..

Om nu 29er:s tar sig fram så mycket lättare på teknisk stig som det påstås så innebär det bara att det blir ännu svårare att hitta stigar som ger några utmaningar.

Fail

s skrev:
> Om nu 29er:s tar sig fram så mycket lättare på
> teknisk stig som det påstås så innebär det
> bara att det blir ännu svårare att hitta stigar
> som ger några utmaningar.

Sånt skiter jag i... Jag vill bara kunna berätta att jag har hojat 29er i många år nu...

Johan A skrev:
> s skrev:
> > Om nu 29er:s tar sig fram så mycket lättare på
> > teknisk stig som det påstås så innebär det
> > bara att det blir ännu svårare att hitta stigar
> > som ger några utmaningar.
>
> Sånt skiter jag i... Jag vill bara kunna berätta
> att jag har hojat 29er i många år nu...

Det ger bara cred så länge det är hypat och för 29er så är tydligen hypen över.

2 x Fail

s skrev:
> Det ger bara cred så länge det är hypat och
> för 29er så är tydligen hypen över.

I'm so fucked....

s skrev:

> Det ger bara cred så länge det är hypat och
> för 29er så är tydligen hypen över.

Nää. Det måste väl ge cred att man körde 29a innan hypen.
Det är alla som följer med i hypen som är loosers.

På samma sätt som att jag gillade R.E.M innan de slog igenom (= cred).

Så måste det bara vara...

Tillbaka
Topp