"
Hehe, jag ser vad du försöker få det till. MEN jag tror att du såväl som Rippa misstolkar mig. Jag konstaterar enbart att
a) jag tycker hjulen har för- och nackdelar
b) mainstreammässigt (läs stora tillverkare) är det nytt ,och de provar sig fortfarande fram
c) de stora tillverkarna hypar det nu (de små såväl som eldsjälarna må ha gjort det länge)
d) de som redan tycker sig ha sett ljuset (typ de allra flesta utom jag som skriver i den här tråden) har bildat nån sorts ryggdunkarklubb som försvarar fenomenet jävligt hårt och beter sig som riktiga hipsters som gärna vill berätta högt och ljudligt att de var först med det, att det inte alls är nytt osv osv.
e) De vill också gärna idiotförklara mig av någon anledning (måste kännas coolt att slå sig fram på det viset). Det tycks förvridas till att jag inte är intresserad av 29or bara för att de jag provat hittills inte övertygat mig. Det är en missuppfattning. Nästa hoj jag tycker är grym kan ha vilken hjulstorlek som helst.
Jag är helt övertygad om att 29orna kommer inom alla genrer de kommande åren, sen får vi se vad som fungerar bra och vad som fungerar dåligt. Sen blir jag ju sjukt anti av ert beteende i den här tråden, men det kanske bara är er stil?
/"
Hohum...
a: Självklart gör du det, det syns i dina svar i inläggen ovan. Och det är självklart din fulla rättighet på alla sätt och vis.
b: Det har varit en rätt stor influx av de stora internationella märkena de senaste åren och 2011 framstår inte på något sätt som speciellt dörröppnande i det perspektivet, dock har det öppnat sig här i europa i år på markant sätt. Det är bara att titta i gamla reportage från Interbike, Eurobike eller SeaOtter så ser man att genombrottsåret ligger några år bakåt i tiden.
c: Om man jämför mängden reklam och pr-filmer för de modeller som släppts i år så framstår nog segmentet FR/AM/TR som det där det presenteras mest och läggs mest budget, så att 29:or skulle "hypas" är nog ett väldigt selektivt sätt att se det på. Det har ju dock presenterats ett par modeller som fått ordentliga pr-filmer vilket är en nyhet i sättet att lansera mot detta segment och antagligen riktat mot att bredda kundbasen, eller åldersbasen mer. Antagligen ett resultat av en tro att marknaden är mindre än utbudet. Vilket visat sig genom att en del tillverkare underskattat efterfrågan och gjort för små serier, något som visat sig genom slutsålda modeller redan tidigt i somras.
d) Det här är ju ett riktigt sorgligt svar du ger. Att referera till andra man diskuterar med i en tråd som "29-maffian", "ryggdunkarklubb" "...beter sig som riktiga hipsters" och ha en allmänt nedsättande ton är ju inte kanske det smidigaste när man representerar Happy på redaktionsnivå. Och när man läser om tråden så framkommer det gång på gång att du gör generella och kategoriska uttalanden om något som du inte har så mycket erfarenheter av. Till skillnad mot de som sitter på större erfarenhet och ger klara och tydliga uttalanden från sina erfarenheter, de framstår också som betydligt öppnare och villigare att diskutera dessa frågor både när det gäller fördelar och nackdelar, istället för att som du, göra uttalanden som refererar till vad du tycker är "hype", "bs" eller "överdrifter" från andra inom cykelmedia. Det absurda är att de defenitivt inte framstår som några "försvarare av fenomenet" utan verkligen som cyklister som har bra erfarenheter av något och därmed gärna rekomenderar andra att testa detta, för att dela med sig.
e: Jag vet inte om det är någon som är ute efter dig i den här tråden faktiskt, förutom du själv.
Att Rippa skrev ett rakt och hårt inlägg är nog för att han reagerade starkt precis som jag mot vad som framstår som en hel del förutfattade åsikter och ointresse att ta till sig andras efarenheter, vilket är rätt kasst och lite trist i min mening när man ska skriva om cykel på Happy. Som sagt det är nog ingen som är ute efter dig, men du gör dig själv en otjänst när du blir grinig över att få mothugg och kunniga inlägg, istället för att ta till dig och uppvisa lite ödmjukhet när det framkommer att du inte har så mycket erfarenhet och insikt i frågan. Bara ett litet tips...