29er vs 26

hanek082

Aktiv medlem
29er vs 26
Drog en snabbkoll här på happy om det fanns någon vettig diskussion gällande 26 vs 29. Bosatt i USA och skulle köpa cykel för ett par veckor sen och hade siktet inställt på en Specialized stumpjumper comp 26 ht. Inte en enda av cykelbutikerna i stan (6 st specialized) hade en 26" ST i lager och svaret varenda affär gav var att det är dött med hartail 26. De säljs knappt så det var antingen till att beställa hem en cykel (1.5 manaders leveranstid) eller kolla på FS eller 29ers. Så försökte kolla runt lite om vad som e för och nackdelar med 26 vs 29 och hittade inget i stort sett från sverige, verkar knapp finnas att få tag på samtidigt som det finns mängder av dem i USA. Så varför finns det knappt någor intresse för dessa i europa medans här säljer de som smör. Tydligen tävlar en hel del folk på dem också.

Hur som så fick jag ett ruskigt bra erbjudande så blev en helt ny Stumpjumper expert carbon 29er för 15 000 kr. Har dock bara hunnit varit ut på den en dag då det blir mörkt lite väl tidigt efter jobbet och e lite i de kyligaste laget just nu. Men ska försöka hinna med en lite längre tur i helgen och se vad den går för. Dock jämnförde jag den lite med min gamla cykel med samma ramstorlek och jag sitter mer eller mindre i samma sittställning, med samma sadelhöjd och lika lång hjulbas. Och under de 40 min jag testkört den så har det inte kännts nå kostigt eller för stort.. snarare riktigt snabb och lätt.

Frågan e fortfarande varför dessa cyklar e så föraktade i sverige men inte i usa. Och vad det nu e för skillnad mellan dem. Det enda vettiga tipset jag fick här var att inte kolla på cyklar gjorda innan 2008 då de inte riktigt hade fixat till alla vinklar på ramarna innan dess utan bara gjort ramen lite större för att kunna få dit större hjul.

.

Bilagor

• IMG_5554.JPG
    IMG_5554.JPG
    70.1 KB · Besök: 45
29er vs 26
Det du känner är helt rätt :) 29ers är snabba och dessutom kul att åka på. För mig är euro-motståndet mot 29ers helt obegripligt. De flesta som är skeptiska har aldrig ens provåkt en.

Köp den fullvuxna hojen, du kommer aldrig att ångra dig! :)

/Dag

29er vs 26
dag skrev:
-------------------------------------------------------
> Det du känner är helt rätt :) 29ers är snabba
> och dessutom kul att åka på. För mig är
> euro-motståndet mot 29ers helt obegripligt. De
> flesta som är skeptiska har aldrig ens provåkt
> en.
>
> Köp den fullvuxna hojen, du kommer aldrig att
> ångra dig! :)
>
> /Dag

Den e redan köpt, fick ju ett pris jag inte kunde säga nej till. Betala 2000 dollar för en cykel som normalt går för 3300.. Butiksägaren hade köpt in den till sig själv men sen bestämmt sig för att fortsätta köra på en FS 29er istället så han ville bli av med denna så snabbt som möjligt.. Frågan e ju mer om jag fått tag på en vettig cykel eller inte..

Men skulle vilja höra lite välgrundade anledningar och inte bara att 29ers e snabba.. Om det vore så enkelt skulle ju världseliten köra på dem.

29er vs 26
Fin cykel!
Köp Stumpjumper expert carbon 29er om du inte redan gjort det! Köp, köp, köp för f-n! Det var ett grymt pris.
Jag har kört en Specialized Stumpjumper 29er sen 2008 och den är hur skön som helst.

Specialized 29er har en kvick geometri som är kul att köra.
Jag har en GF Rig 29er också och den är lite mer "lastbil". GF geometri är längre, men det är ändå en kul cykel. Smaken är som baken.

Jag upplever inte som det är beef mellan 26 och 29. Det är väl mest de som kör 29er som vill vara lite "indy" eller unika. Nu är väl var tredje cykel 29er på tisdagsride i Hellas.

Har du inget emot att trampa runt lite mer hjulmassa så får du en cykel som rullar över rötter och andra ojämnheter lite bättre, om du kör 29er.

29er vs 26
Min erfarenhet säger att 29er inte är snabbare.
Jämförde mina långlopp under två år. Okej kanske inte statistiskt säkerställt men tillräckligt för jag ska ha en uppfattning.

Jag körde några långlopp 2008 på Specialized Epic. 2009 körde jag samma lopp med Specialized Stumpjumper 29er. Det var likndande förutsättningar (väder, form...). Tiderna med 29er var lite sämre.

Jag tycker dock att 29er är roligare att köra i skogen. Alltså på lite mer tekniska stigar.

29er vs 26
hanek082 skrev:
> Men skulle vilja höra lite välgrundade
> anledningar och inte bara att 29ers e snabba..

Det beror nog mycket på banans karaktär och hur teknisk cyklisten är. Extremt skickliga cyklister (t.ex. WC-åkare) kan cykla fort med precis vad som helst.

Jag har annan erfarenhet (fast precis lika statistiskt osäker) än Even Steven vad gäller långloppen. När jag bytte till 29er så körde jag lite snabbare och mycket säkrare på långloppen, trots att jag samtidigt minskade min träningsmängd.

Fast, skulle jag nånsin köra det här loppet igen skulle jag nog sakna min sub 9kg 26er HT...

/Dag

29er vs 26
Det är inte bara fördelar...
Det tog mig ganska lång tid att köra in mig på min 29er ht som jag köpte för ett och ett halv år sedan.

Främst var det på tekniskt knixiga stigar som den längre hjulbasen och den större massan i hjulen märktes negativt. (Jag hade nog egentligen en alltför liten 26a tidigare...)

Men på snabbare medelsvåra till svåra underlag (brôtit och knöligt :) funkar den mkt bättre än 26 ht!
Ger mkt vilsammare körning på långlopp tex.

Upplever den inte snabbare på lättåkt underlag som tex. grusväg. Där spelar nog mönstren på däcken större roll.

En del nationella mästerskap har väl vunnits i Usa på 29ers förra året?

Och är man lång känns det bra att ha en hjulstorlek som gör att man inte ser ut som en cirkuselefant på cykel!!

29er vs 26
Det är gött med 29ers har både en SS och en FS och gillar den typen bättre än 26ers. Prova en 26:a om ett par månader och känn hur små hjulen blir under dig känns nästan som bambino hjul:-)

29er vs 26
Är själv inne på att prova 29er men beg. utbudet i Sverige e ju närmast obefintligt. Återstår ebay men det verkar vara ovanligt att folk vill skicka internationellt. Köpa nytt är dyrt :-( Har du lust att skicka hem en hanek082? :-)

//Henrik

29er vs 26
hanek082 skrev:
> Frågan e fortfarande varför dessa cyklar e så
> föraktade i sverige

Konservativa fördomar.

29er vs 26
jag började på 29:er. var riktigt roligt och lätt att rulla över mindre rötter och stenar.
kör numera endast på en 26:er och har för egen del upptäckt att det är roligare, för min egen del. kört helstelt och ss på båda. tycker att 26:ern är kvickare i styrningen och lättare att lyfta, knixa runt med och hanteras snabbare. blir lite mer teknisk träning vilket jag tycker om. det är min erfarenhet. kommer antagligen att skaffa en ny 29:er någon gång då jag har råd med det men har för tillfället andra projekt på gång som ligger före i tur. på min budcykel (trackgeometri på ramen) har jag stel mtbgaffel (motsvarande 80 i slag) och 26"hjul fram. gillar manövreringsegenskaperna som det skapar.
kanske skall man försöka bygga något sådant för skogen; 29 bak och 26 fram ;D

29er vs 26
Even Steven skrev:
> Beeblebronx skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har en dröm
> >
> http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCBkModel.jsp
>
> > ?spid=45735&eid=4342&menuItemId=0
>
> Minus skräpet under överröret ;-)
> http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCExperience.
> jsp?eid=4342&menuItemId=0

Tyckte underdelen på överröret i din och min länk såg lika ut, bortsett från att det var skottkärrehjul på din ;-)
26.jpg ht=300

skottkrrehjuj.jpg ht=300

Nåja, bägge var färdigbyggda med fjädring bak och inga halvfabrikat ;-)

29er vs 26
Så! Då har jag haft min första riktiga provtur nu i helgen, blev 19 km slingrande singletrack.

Har även vägt in cykeln och den klocka in på 10.9 kg, så en tydlig nackdel är iaf vikten då denna ska vara en lätt cykel.. Dock känns den riktigt snabb utför och över rötter vilket e nått jag verkligen gillar. Fortfarande lite blötare ute mot vad det var då jag senast var ute och körde i oktober så kan inte jämföra några tider än men skulle gissa på att jag kommer kapa nån minut då lederna runt Charlotte är rätt platta och man håller en rätt jämn fart.
Kan ju vara en av anledningarna också till att 29ers inte slagit i europa, cyklingen ser lite annorlunda ut då de flesta lederna här är handbyggda speciellt för mtb.

Men den är helt klart inte lika kvivck i sidled när det går sakta vilket jag nog komer sakna lite, e ju roligt då det är tajt och krångligt.

29er vs 26
Kolfiber 29:a med Fox-gaffel för 15 loppor. Hoppla. Ser ruskigt trevlig ut. Jag byter min Orbea mot den vilken dag som helst :-)

Jag kommer aldrig köra 26 igen efter att ha växlat över till 29. Det rullar så skönt.

29er vs 26
Den största skillnaden mellan 29a och 26a tycker jag är det att det känns som om det går mkt fortare på 26an. Jag var helt övertygad om att jag hojade fortare på 26an. Men sedan började jag klocka mig på en uppmätt slinga. Och då visade det sig att det inte var någon större skillnad. Nu när det är vinterföre tycker jag de större hjulen är helt överlägsna. Samma sak när det är mjukt i marken överhuvud taget.

När sommaren kommer och stigarna är torra och snabba så plockar jag nog fram 26an igen.

29er vs 26
Jo, var just priset som gjorde att jag slog till så snabbt. Annars hade jag nog velat testa runt lite mellan 26 och 29. Men räknar kallt med att jag kan sälja den för samma pris igen i usa eller tom lite mer i sverige. Motsvarande 26 går ju loss på ca 30 000 - 35 000 kr i sverige. Så en lätt begagnad bör man kunna få ca 20 k för..

Men som det känns nu så blir det nog till att behålla den. Det har börjat bli bra cykelväder nu med ca 10-15 grader ute =D Så hann med en tur på landsvägs racern igår då lederna var stängda efter lite regn.

Johan T skrev:
> Kolfiber 29:a med Fox-gaffel för 15 loppor.
> Hoppla. Ser ruskigt trevlig ut. Jag byter min
> Orbea mot den vilken dag som helst :-)
>
> Jag kommer aldrig köra 26 igen efter att ha
> växlat över till 29. Det rullar så skönt.

Tillbaka
Topp