2cm bredare styre - gör det märkbar skillnad?

Jonas

Aktiv medlem
Vill eg ha ett nytt bredare styre (har just nu ett rakt Ritchey WCS och det är väl ungeför så smalt som styren blir), men har inte lust att dynga mitt WCS. Om jag tar bort barendsen så vinner jag ju 2 cm... är det värt det? Jag använder inte direkt barendsen mycket men dom är jäkligt bra att ha vid krasher, då dom bla skyddar reglagen.

Så frågan är väl om det är värt att ta bort barendsen för att vinna 2cm styrbredd eller är det bara löjligt? Jag vill inte ta bort barendsen om jag inte vinner märkbart på det.

1 cm på varje sida tycker jag personligen inte märks så mycket. Däremot känner jag skillnad på 67 cm (vanlig bredd på riserstyren) och 63 cm, alltså 2 cm på varje sida men det har mer med mina skruttiga, glappa axelleder att göra...
Du måste nog testa helt enkelt! Inget större projekt direkt :-)

vanligtvis så tror jag inte man märker någon jättestor skillnad på 1cm extra på varje sida. 2-3 cm per sida var iof stor skillnad nu när jag tänker efter för mig.

Men hursomhelst så gissar jag att om du kör med barends så har du ett vanligt xc-styre som är vrååååålsmalt..heheh, då är varje mm dödsviktig!!

Hehe, jag kommer nog aldrig sluta narras med er med smala styren;)

Easton har styren som är 580mm breda till skillnad från standard(?) 560mm.
Annars håller jag med TnT :)

the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter som ett enormt projekt att testa, så jag
> förstår din ängslan Jonas ;)

Haha, *mutter mutter*, det är bara det att WCS greppen (kör ni XC och inte provat dessa så gör det - kanon(sköna)grepp) sitter som berget - har provat och dom vill inte röra på sig (och roligare saker finns ju att sysselsätta sig med).

Äh, blandade meningar med stark dragning mot att det inte spelar roll verkar det som, men jag antar att barendsen får sitta kvar tills jag hittar något juste trailstyre (Maxm Mx-5 verkar trevligt) och känner att plånboken är för tung. Men vem vet vad som händer nästa gång man har tråkigt... då åker barendsen kanske av, problemet är bara att dom är inte helt fel att ha ändå.

Lider inte av att styret är för smalt, men hade jag inte haft ett styre alls nu, så hade jag köpt ett som är bredare (typ 65cm med 1 (eller kanske 1,5) tum rise och mild backsweep) . Det är som med V-bromsar, skall det vara XC skall det vara :-P Eller så skaffar man en Ladyshave och trimmar benen istället, det borde väl göra susen?

Jag tror felet är att jag behöver en till cykel :-D

Wcs-greppen går att "rulla" av. Du rullar av dom innifrån och ut, som när du kavlar upp ärmarna på en tröja:)
När du ska på med dem igen använder du bara vanligt vatten och skruvar på. Vattnet torkar- sitter som berget igen..

Rippa Skrev:
> Om du har barends som kraschskydd, det säger väl
> allt. Av med dom

Precis!

Och ge f-n i att krasha också!

Eller se till att få huvudet emellan marken och reglagen innan dom slår i!

:D

Har nu ett 580mm brett rakt styre. Vill ha styret lite högre upp, och har därför beslutat att köpa ett riserstyre.

Jag planerar köpa det på http://evaldsmtb.jetshop.se/
De jag är mest sugen på är:

Pazzaz XC Arcus
600mm
Rise 35mm
349,00 kr

Ritchey Rizer Pro
670mm
Rise 38mm
349,00 kr

Som den uppmärksamma redan noterat är de två styrena i princip identiska, förutom att det ena är 70mm bredare (och har 3 mm högre rise).

På mitt nuvarande styre har jag handtag, gripshift och bromshandtag och de mäter tillsammans närmare 200mm. Som grädde på moset har jag även tänkt montera ett par korta barends på det nya styret.

Räcker Pazzaz 600mm-styre för mitt arrangemang med barends, handtag, gripshift och bromshandtagsfäste? Ska jag kanske kapa av handtagen en bit och hålla händerna mer på gripshifthandtagen?

Ska jag satsa på det bredare Ritcheystyret. Fördelen med det är ju att det garanterat sväljer mitt arrangemang, men klarar jag omställningen från 580mm till 670mm? Reell skillnad är ju egentligen bara runt 70mm eftersom barendsen bygger på lite.

Så, 600mm eller 660mm, det är frågan. Cyklar mest xc ska tilläggas.

Jag fick 4 st. Oval Concepts strye (2 kolfiber, 2 aluminium) i 550mm istället för 580mm som jag hade beställt. De är så smala att de ser ut att vara tillverkade till trehjulingar.

MattiasE skrev:
> DU ska ICKE ha barends på riserstyre!

Nej, jag vet. Det ser lite fånigt ut. Men är inte körkomforten något viktigare än hur det ser ut? I alla fall värdesätter jag komfort högre.

När jag kör på släta vägar utan så stor styranvändning håller jag händerna på styrändarna som om jag hade barends, dvs med tummarna framåt. Det tolkar jag som att jag behöver ett par barends.

riser och barends är tufft...
Har nog räddat mina xt dual reglage mer än en gång,sen är det skönt i backarna skönt mmm skönt

MattiasE skrev:
> Även om du trivs bäst i din röda kostym så går du
> inte med den på bröllop.
>

...med mindre än att det är ditt bröllop och den andra parten i målet *också* gillar den röda... :)

Allvarligt, det som funkar funkar. Som i funktion före form, typ. :D

I modern tid provade jag en demohoj med barends. Det som gjorde det till en riktigt horribel upplevelse var framförallt att barendarna gör att man inte ens kan utnyttja det lilla styre som blir kvar, eftersom man utan barends kan ha styrändarna en bit in i handflatan, barendarna tvingar in handen ytterligare mot mitten. Bromsa med pekfingret kan man ju glömma då för så långt in får man inte in reglagen. Läskigt*2.

Angående barends vara eller icke vara på riserbar så är svaret förstås NEJ. Ett sakligt skäl skulle kunna vara att riserbars väl ofta har mer backsweep än platta styren, så barendarna skulle då peka nästan utåt. Knäppt*2.

De som var först med att ta bort dessa hiskeliga 90-talsgalenskaper var väl de lycralättaste XC-race-gossarna har jag för mig, det måste väl betyda att även den mest hårdnackade typen av grusvägslover bör acceptera att barendarna bör läggas i skojlådan ihop med gamla reflexer, HiteRite, snabbgashandtag, pakethållare, 1.9"-slicks, 1000-bitars cantileverbromspussel och annat roligt?

För 7-8 år sedan cyklade jag helst med händerna på barendarna när jag körde stökig stig. Skrivet som ett alibi för alla mina trångsynta angrepp ovan, liksom.

erik h: vad menar du med "Bromsa med pekfingret kan man ju glömma då för så långt in får man inte in reglagen."? går ju jättebra. ser inte problemet, varför skulle inte det gå?

ända fördelen me att ta bort barends är väll att man kan utnyttja bromsen o reglagen även när man håller längst ut på styret, medans när man håller i barends inte kommer åt något av dessa. dock tycker jag barends är underbara när man kommer till uppförsbackar elelr långs grusvägar :D

Okej, ponera att jag följer strömmen och undviker barends (öven om det är ett par små korta jag menar) och köper det smalare styret:

Pazzaz XC Arcus
600mm
Rise 35mm
349,00 kr

Torde mitt arrangemang med handtag, gripshifthandtag och bromshandtagsfäste få plats innan riserböjen bestämmer riktningen?

Eller ska jag välja det breda för att få mer luft strömmandes under armhålorna?

Marzocchi:

Vill du använda barends så gör det. Blir styret för smalt med barends på så specialbeställ ett som blir tillräckligt långt, kostar inte mycket mer än de finare kolfiber/alugrejerna från Easton, RaceFace, Maxm etc (customstyre går på 100$ från Seven Cycles). Seven brukar kunna tillverka ungefär vad som helst i vilken dimension som helst så det är fullt möjligt att få ett riserstyre som blir mycket brett och har liten back sweep så att dina barends pekar rakt fram som det är tänkt.

Modemaffian kanske inte gillar estetiken, men minns att de flesta följer med trendströmmen, de riktiga fashionistas ligger minst ett steg/år före. Det som är lila och fult idag är tufft och åtråvärt imorgon. Minns alla rosa prylar, skulle förmodligen räknas som skitfult och riktigt gay om man dök upp med en knallrosa ram runt -95 eller så när de "stora" grabbarna körde Judygult och blåanodiserat. För några år sedan vågade någon lacka sin single speed (om man ändå är outsider så gör det inget att prova liksom) rosa och idag har alla trendiga pojkar och flickor rosa i skogarna. Jeff Jones titanmeccano var det väl en hel del förr som tyckte, och fortfarande tycker, är det mest icke-estetiska som går att köpa. Nu när man skummar igenom cykelforum utomlands så verkar det som att de ramarna/styret är de mest åtråvärda och tuffa man kan köpa för pengar. De få gånger jag sett ett begagnat Jonesstyre har annonsen legat kvar en timme eller två, sedan är grejen såld för några tior billigare vad ett nytt styre kostar. En begagnad Jones-ram lär man nog inte få se i första taget, ja kanske om ägaren måste sälja av finansiella skäl. Som en vis man sade; "gör som du vill"

Tillbaka
Topp