2x10 till 1x10 använda lilla klingan?

Lindestaf

Medlem
Hej gott folk jag har strunt i att förut konvertera till 1x10 då minsta fram klinga som möjligt går att få tag på är 30t för 104 bcd och att min bakväxel bara klarar av en 11-36 kassett. Har kommit fram till att jag skulle få en alldeles för hög utväxling så som jag cyklar idag. Är inte heller intresserad av att lägga ut 1.5-2k för konvertera till ett 1x11/30t/11-42t system som hade varit optimalt för mig.

På grund av detta undrar jag om det är möjligt att sätta på en 26t klinga på lilla drevet med 64 bcd och använda stora drevet som "bashguard" ? Är det genomförbart eller är det något jag missar förutom att jag kommer få väldigt låg utväxling?

Jag har idag följande relevanta komponeneter:
Bakväxel SHIMANO DEORE XT SHADOW PLUS, 10S
Vevparti SHIMANO DEORE, 10S.

Har hittat denna tillverkan som gör stora drev för 64 bcd men satsar på att leta upp något billigare
http://absoluteblack.cc/xx1-style-shimano.html

Senast ändrad:
Jag konverterade från 2x10 till 1x10. Det blev 30t med 104 bcd till 11-36 kassett, och redan efter 2-3 månader hade man vuxit ifrån och funderade på och gå upp till 32-34 fram. Cyklar nästan enbart i hellas.

Henrik69 sa:
Min bakväxel klarar bara av ett störata bakdrev på 36t vad jag har förstått..

Mihkael sa:
Jag konverterade från 2x10 till 1x10. Det blev 30t med 104 bcd till 11-36 kassett, och redan efter 2-3 månader hade man vuxit ifrån och funderade på och gå upp till 32-34 fram. Cyklar nästan enbart i hellas.

Jag räknar också med att öka min framklinga i framtiden men skulle villja börja iallfall på en 28t nu. Är min ide genomförbar?

Senast ändrad:
Lindestaf sa:
På grund av detta undrar jag om det är möjligt att sätta på en 26t klinga på lilla drevet med 64 bcd och använda stora drevet som "bashguard" ? Är det genomförbart eller är det något jag missar förutom att jag kommer få väldigt låg utväxling?
Kedjelinjen torde bli rätt intressant om det är så du använder 11-13-15-17 i någon större utsträckning.
I den mån man har distanser vid vevlagret så går det ju flytta dessa för att kompensera, även om man får trampa lite snett :-)
(Men man trampar ju ofta snett orginal och störs väl sällan av det?)
Sen finns det väl större (som Truvativ 28t m.fl.) för 64BCD om man vill ha en "mellanutväxling".
(Mindre än 30t för 104bcd är FAIK geometriskt omöjligt, och mindre än 32t kräver gängad klinga.)

emmer sa:
Lindestaf sa:
Kedjelinjen torde bli rätt intressant om det är så du använder 11-13-15-17 i någon större utsträckning.
I den mån man har distanser vid vevlagret så går det ju flytta dessa för att kompensera, även om man får trampa lite snett :-)
(Men man trampar ju ofta snett orginal och störs väl sällan av det?)
Sen finns det väl större (som Truvativ 28t m.fl.) för 64BCD om man vill ha en "mellanutväxling".
(Mindre än 30t för 104bcd är FAIK geometriskt omöjligt, och mindre än 32t kräver gängad klinga.)
Nej det störs jag inte av alls. Så då är det "bara" att montera på en singelklinga för 64 bcd, tabort framväxeln samt växelreglaget så är jag klar eftersom jag tänker använda min redan slitna framklinga som bashguard?

Henrik69 sa:

[/quote]

Det har jag svårt att tro. Ofta är väl det som specas på växeln maximala skillnaden mellan största och minsta drevet (spannet om du så vill) vilket verkar vara 35 tänder på din växel. Sen är det något med long/short cage om du har tre klingor fram och stor kassett bak, men även medium tror jag funkar på alla med singelklinga. Iaf på normala kassetter (inte de där pizza-dreven på 50T möjligen).

Rätta mig gärna om jag har fel.

Lindestaf sa:
Har hittat denna tillverkan som gör stora drev för 64 bcd men satsar på att leta upp något billigare
http://absoluteblack.cc/xx1-style-shimano.html

Kör med 30T/64mm från Absoluteblack på ett Slx 3-delat vevparti(96/64mm 27,5"-specifikt), funkar utmärkt. Fräst av någon mm. på vevpartispindeln på ytorna där drevet ligger an för att flytta ut klingan från kedjestaget, inte tvunget men det låg onödigt nära. (Fräste också bort stora bcd helt för en cleanare look.)

Vet inte hur det funkar på 2-delat vevparti, men lilla klingan borde väl inte sitta längre in än på 3-delat iaf?

Jag började med vanlig klinga och kedjestyrare för att prova utväxlingen, det blir billigare (iaf. om man använder framväxeln som styrare)

Jag har samma bakväxel som dig och vad jag har lyckats läst mig till så ska det inte vara några problem att köra både 40 och 42 tänder på kassetten. Får förmodligen skruva en del på b-tension dock.
Sunrace har en väldigt fräsig 10 delad kassett som går upp till 40 eller 42, sa jag att den finns i svart också :)

moggli sa:
Jag har samma bakväxel som dig och vad jag har lyckats läst mig till så ska det inte vara några problem att köra både 40 och 42 tänder på kassetten. Får förmodligen skruva en del på b-tension dock.
Sunrace har en väldigt fräsig 10 delad kassett som går upp till 40 eller 42, sa jag att den finns i svart också :)
Vad växeln beträffar ska 11-46 (eller motsvarande) gå bra, iaf rent teoretiskt.

Då moggli och ax3l säger att jag skulle kunna byta min 11-36 kasett till iallafall en 11-40 kasset har jag bestämt mig för att köpa en superstar component 30t klinga med 104 bcd alltså använda stora klingan. Nu undrar jag om det räcker att använda följande bashguard (se bild) som skydd eller om det är snålt och man ska satsa på en dyrare bashguard med kedjestyrare?

Bilagor

• trident-bashring-2.jpg
    trident-bashring-2.jpg
    49.4 KB · Besök: 42
moggli sa:

Sunrace 11-42 i svart

Bilagor

• 20160808_231359.jpg
    20160808_231359.jpg
    116.4 KB · Besök: 55
Lindestaf sa:
Då moggli och ax3l säger att jag skulle kunna byta min 11-36 kasett till iallafall en 11-40 kasset har jag bestämt mig för att köpa en superstar component 30t klinga med 104 bcd alltså använda stora klingan. Nu undrar jag om det räcker att använda följande bashguard (se bild) som skydd eller om det är snålt och man ska satsa på en dyrare bashguard med kedjestyrare?

30t är en väldigt liten klinga, speciellt om du har mindre än 29" och du idag mest ligger på stora. 32 eller möjligen 34 är väl vad som brukar vara standard. Med det inte sagt att en 30 är fel, men tänk två gånger bara.

Vad bash eller styrare beträffar, ta det efter hand säger jag. Bashen gör väl inte så mycket nytta med singel fram eftersom kedjan ändå täcker nästan hela drevet?

H. sa:
Hur bra mår kedjan om man bonglar i en sten?

Jag förstår din poäng, men med tanke på att de flesta jag sett kör utan bash och ändå inte byter kedja efter varje tur förefaller det som att den klarar en sådan smäll eller två.

Man gör som man vill. En bash eller taco är en billig försäkring, både i pengar och vikt.

AX3L sa:
Henrik69 sa:

Det har jag svårt att tro. Ofta är väl det som specas på växeln maximala skillnaden mellan största och minsta drevet (spannet om du så vill) vilket verkar vara 35 tänder på din växel. Sen är det något med long/short cage om du har tre klingor fram och stor kassett bak, men även medium tror jag funkar på alla med singelklinga. Iaf på normala kassetter (inte de där pizza-dreven på 50T möjligen).

Rätta mig gärna om jag har fel.

Du har (delvis) fel.

Det är två olika siffror att ta hänsyn till, både kapacitet i form av omfång (hur mycket slack växelarmen kan hantera) OCH största drev bak på kassetten. De flesta 10-delade Shimanobakväxlar för MTB är specade till 36T för det senare - vilket iofs kan jobbas runt med en getlänk motsv.

NLC sa:
Det är två olika siffror att ta hänsyn till, både kapacitet i form av omfång (hur mycket slack växelarmen kan hantera) OCH största drev bak på kassetten. De flesta 10-delade Shimanobakväxlar för MTB är specade till 36T för det senare - vilket iofs kan jobbas runt med en getlänk motsv.

Ok, vad betyder det? Idag har jag 22/36T och 11-36 bak, 10-delad SLX. Om jag vill ha 36T fram och byta till större 10-delad kassett bak, kan jag köra både 11-40 eller 11-42 eller kan jag inte ha större än 36 i kassetten?

simhall sa:
NLC sa:

Ok, vad betyder det? Idag har jag 22/36T och 11-36 bak, 10-delad SLX. Om jag vill ha 36T fram och byta till större 10-delad kassett bak, kan jag köra både 11-40 eller 11-42 eller kan jag inte ha större än 36 i kassetten?

På en mtb jag precis sålde iväg hade jag 10-delat, 38T fram, Sunrace 11-42 bak.
Detta med en SLX M675 bakväxel, iofs long cage.
Det var på en 26".. 38T fram och 11 bak kändes ändå som jag saknade toppfart på Cykelvasan.

MiniGordini sa:
Det var på en 26".. 38T fram och 11 bak kändes ändå som jag saknade toppfart på Cykelvasan.
Nu är jag lite rookie på sånt här men är rätt säker på att det är en long cage som sitter på min Remedy 7. Nu kommer jag inte cykla långlopp så toppfarten ska inte vara något problem. Men skönt att höra att växlingen fungerade bra!

Blev att jag beställde ett superstar component 30t 104 bcd drev efter provat en kompis cykel. Tänkte vara lite snål och använda min framväxel som kedjestyrare tills vidare. Tack för alla svar jag fått i denna tråd!

MiniGordini sa:
simhall sa:
NLC sa:

Men då borde det funka för mig med eller? Har också long cage.

Tillbaka
Topp