The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Jag vill köra lite mer gravel men vad är bästa sättet att hitta stigar på? Använder ni cykeldator för att hitta runt med och vad är lämpligt att köpa?
Jag kom igång med gravelcykling genom att kolla andras rundor både på Strava och på Garmin Connect. Min Garmin Edge 830 funkar nästan hela tiden som vägvisare med färdiga rutter men någongång ibland får jag stanna och kolla stigar som ska binda ihop mellan två grusvägar mha appen Min karta från Lantmäteriet.
När jag gör egna rundor är Grusvägskartan till god hjälp.

The Gravel tråd
Passar på o fråga kunniga här!
Kikat lite att ev köpa bredare kolfiber hjul! Har kikat på zipp med flera, men är de någon här som testat ali express hjul? 😊 recensioner?
Elitewheels finns det gott om recensioner av på YouTube. Dock skiljer det en del i vikt (och antagligen QC) på modellerna de säljer på Ali och de lite dyrare som de säljer på sin egen hemsida, så var noggrann med att kolla vilka modeller som recenseras.

Black Friday brukar generellt innebära bra deals från Ali, Ican, Hunt m fl.

The Gravel tråd
Elitewheels finns det gott om recensioner av på YouTube. Dock skiljer det en del i vikt (och antagligen QC) på modellerna de säljer på Ali och de lite dyrare som de säljer på sin egen hemsida, så var noggrann med att kolla vilka modeller som recenseras.

Black Friday brukar generellt innebära bra deals från Ali, Ican, Hunt m fl.
Tack för påminnelsen ang Svart Fredag. Hade kikat på ett par hjul som var sänkt pris på. Igår blev de dyrare. Ska se om jag har tur till den kommande köpfesten.

PS. Köper aldrig något då normalt.

The Gravel tråd
Värmde upp igår med några backar. Idag är det vilodag. Imorgon blir det äventyr.
IMG_3508.webp
IMG_3507.webp
IMG_3511.webp
IMG_3514.webp
IMG_3515.webp
IMG_3507.webp
IMG_3511.webp
IMG_3514.webp

Bilagor

• IMG_3504.webp
    IMG_3504.webp
    791.3 KB · Besök: 4
The Gravel tråd
Passar på o fråga kunniga här!
Kikat lite att ev köpa bredare kolfiber hjul! Har kikat på zipp med flera, men är de någon här som testat ali express hjul? 😊 recensioner?
Har ett par breda högprofil från csc,
45mm höga, 28mm innerbredd 1280g~ paret. Stålkullager, Shimano ms body. kostade runt 5200SEK levererat hem till dörren från deras europeiska lager. MS bodyn skickades dock från Polen av någon anledning.

Har kört ett gäng rundor, mycket trevlig uppgradering från DT GR1600.

The Gravel tråd
45mm höga, 28mm innerbredd 1280g~ paret. Stålkullager, Shimano ms body. kostade runt 5200SEK levererat hem till dörren från deras europeiska lager. MS bodyn skickades dock från Polen av någon anledning.

Intressant med CSG, hade dem på span ett tag men hittade inte så mkt info.

The Gravel tråd

Dessa närmare bestämt: https://cscwheel.com/products/1280g-54t-ratchet-pillar-wing-20-spoke-d272-hub?variant=50992684433693
Om URLen vill funka.

Navet är bedömt DTswiss-kompatibelt (iaf det lilla jag testade innan jag fick hem det riktiga).

The Gravel tråd
Vaknade 4.15 i morse. Ingen mardröm, bara en snabb visit till Norge. Minus 2 grader och älgar på vägen men kom fram till startpunkten för Tour de Dovre solen sken och vinden ven. Första halvan var det medvind men sista 42 kilometerna i Grimsdalen så var det hård motvind, började fantisera om att ta en taxi men batteriet i mobilen dog. Kämpade på och fick en lång grusbacke ner mot dalgången till Dovre som var målet.
De första milen gick parallellt med E6 otroligt fin grusväg som upphörde vid övergången till väg 29 och så tråkig asfalt i några mil.
IMG_3531.webp
IMG_3527.webp
IMG_3529.webp
IMG_3522.webp
IMG_3521.webp
IMG_3533.webp

The Gravel tråd
Om man står mellan 2 storlekar S och M, där S har 555 samt M 589 i stack samt 390 mot 385 i reach. Jag själv är 175 med innerbenslängd på 78. Har provcyklat båda en kort stund, S kändes kort och jag satt kupad, å andra sidan var inte sadeln helt korrekt inställd. M kändes också bra. Hur ska man tänka på val av storlek då?

The Gravel tråd
Om man står mellan 2 storlekar S och M, där S har 555 samt M 589 i stack samt 390 mot 385 i reach. Jag själv är 175 med innerbenslängd på 78. Har provcyklat båda en kort stund, S kändes kort och jag satt kupad, å andra sidan var inte sadeln helt korrekt inställd. M kändes också bra. Hur ska man tänka på val av storlek då?
Verkar vara mest höjden som skiljer. Det brukar gå att få till en identisk sittställning på två intilliggande storlekar genom att anpassa komponenter som tex längd på styrstam och spacers.
1. välj S om du vill ha en rappare cykel som reagerar lite mer kvickt. Välj M om du föredrar en mer kursstabil hoj med lite lugnare uppträdande.
2. Är utseendet viktigt? Är det absolut no-no med spacers under styrstammen? Isf behöver du klara den lite rejsigare sittställningen på en S. Annars köp M och slamma stammen.

The Gravel tråd
Cykeln ska användas som pendlingscykel men även längre distansrundor så liksom mer åt komfort hållet.
S ger mer kvickare cykel, mer sadel och eventuellt mer spacers under stammen?

The Gravel tråd
Cykeln ska användas som pendlingscykel men även längre distansrundor så liksom mer åt komfort hållet.
S ger mer kvickare cykel, mer sadel och eventuellt mer spacers under stammen?
Storleken förändrar inte geometrin. För liten är möjligen mer problematiskt än för stor imho. Speciellt om det är komfort för pendling och distans som eftersöks.

The Gravel tråd
De flesta säger att om man är mellan 2 storlekar ska man ta den mindre, men jag vet inte? Vissa hemsidor att jag ska ha M, vissa säger S.. återförsäljarna är också blandade.

The Gravel tråd
De flesta säger att om man är mellan 2 storlekar ska man ta den mindre, men jag vet inte? Vissa hemsidor att jag ska ha M, vissa säger S.. återförsäljarna är också blandade.
Lättare att stretcha ut en för liten cykel än dra in en för stor. Det är en grundsak när man snackar om cykelstorlekar. Om du inte kände M för lång för din rygg och kunde ha krökta armar på den så där har du ett ämne för cykel med komfort.

The Gravel tråd
Just i detta fallet, är det stack som skiljer 34 mm vilket gör att M hamnar högre upp, borde innebära med avslappnade sittställning? Krökta armar menar du när man håller överst eller vid själva bocken?

The Gravel tråd
Just i detta fallet, är det stack som skiljer 34 mm vilket gör att M hamnar högre upp, borde innebära med avslappnade sittställning? Krökta armar menar du när man håller överst eller vid själva bocken?
Jag har inget å invända på faktiska mått på cykeln för vi människor har olika mått på våra kroppar och kroppsdelar. Men sitter du avslappnad på M, så har du prickat din cykel med bra komfort. När du har händerna på hoodsen/handtagen.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Ja det är just det jag velar.. att jag är mellan 2 storlekar och båda storlekarna vid en kortare tur kändes ok. Tyckte dock att S var låg då styret hamnade väl lägre ner. Ska förbi igen och provcykla M då S hade de inte kvar.

Tillbaka
Topp