2x10 TT/Tri Di2?

2x10 TT/Tri Di2?
Behöver lite tips!
Håller på att bygga en budget-tempocykel till min 9-åriga dotter. Hon gillar allt som har med cykel att göra och kör landsväg, gravel, XC, enduro och så vidare och i våras körde vi hennes första tempolopp och nu är tanken att greja en tempohoj till henne inför nästa säsong.

Har hittat en liten tempocykelram på Blocket och byggt ihop, hon sitter bra och får fart på grejerna. MEN… hon hatar växlarna på tempopinnarna. Tycker de är tröga, ogillar att vinkla händerna och "blandar ihop" upp/ned. Och nej – “vänja sig” är inte ett alternativ 😅

Känns som enda vägen fram är elektroniska växlar med knappar på pinnarna.
Har Di2 funnits i 2x10? Är det värt att leta efter ett sådant system begagnat eller finns enklare/billigare lösningar som kommer att funka tror ni?

2x10 TT/Tri Di2?
Di2 förefaller i mina ögon som en rätt dyr lösning åt en 9-10 åring, som man inte vet hur länge intresset för just denna disciplin kommer att hålla i sig. Hon kan inte nöja sig med att flytta ena handen och växla på STI-handtaget, under den första säsongen? Ultegra verkar finnas som 10-d, men osäkert hur lätt det är att hitta beg.

2x10 TT/Tri Di2?
Di2 förefaller i mina ögon som en rätt dyr lösning åt en 9-10 åring, som man inte vet hur länge intresset för just denna disciplin kommer att hålla i sig. Hon kan inte nöja sig med att flytta ena handen och växla på STI-handtaget, under den första säsongen? Ultegra verkar finnas som 10-d, men osäkert hur lätt det är att hitta beg.
Vad har du för STI-handtag på en tempohoj?

2x10 TT/Tri Di2?
Om man ska bygga med Di2 finns ingen anledning alls att välja första generationen (10sp), dels för att alla delarna är svårare att få tag på, dels för att systemet är begränsat framåtkompatibelt (https://bettershifting.com/in-depth-guide-on-upgrading-your-old-di2-bike/), dels för att inga drivlinekomponenter mer än kassett, kedja och klingor går att återanvända (dvs det mesta måste ändå bytas ut).

Men som redan påpekats , en ganska dyr lösning om man inte redan har alla prylarna på plats

2x10 TT/Tri Di2?
Har Di2 funnits i 2x10? Är det värt att leta efter ett sådant system begagnat eller finns enklare/billigare lösningar som kommer att funka tror ni?
Ja det finns, men frågan är om det är en särskilt bra investering längre.

Den allra första utgåvan av Di2 var 10-delade Dura-Ace 7970, denna är endast kompatibel med sig själv och därmed en ren dead end, köp inte. Det var först med nästkommande Ultegra 6770 som protokollet e-Tube infördes vilket gör att denna grupp har viss framåtkompatibilitet. Dock tror jag aldrig denna grupp hade några temporeglage, eftersom åtminstone vid efterföljande generationer av Di2 så har dessa endast funnits med Dura-Ace branding.

Så om du skall köra 10-delat Di2 behöver du alltså växlar från Ultegra 6770 och troligen reglage från Dura-Ace 9070 eller R9150. Dessa växlar är ju nu rätt gamla och omsätts inte längre lika mycket på begagnatmarknaden, när de gör det kanske visserligen priset är lågt men risken är att skicket inte är fantastiskt heller. För 11-delat finns mycket större utbud av delar både att få tag på och som kan blandas utan problem med kompatibilitet.

2x10 TT/Tri Di2?
Låter dyrt och meckigt att montera ett nytt / beg di2. Jag hade gått på SRAM och kört 1x12 istället och då lämplig kassett bak, ny drev fram och kasta framväxeln, rival axs bakväxel sen SRAM axs trådlösa blips.

2x10 TT/Tri Di2?
Jag hade gjort så här, dock inte billigaste lösningen kanske.
Men med fördelen att komponenterna för sig kan användas för andra roliga projekt i framtiden:

- begagnad Sram AXS bakväxel, helst en XPLR
- Sram trådlösa AXS blips för enkel montering på tempopinnarna
- Singeldrev fram på vevarna

Sen är frågan om bakhjulet har HG body som fixar 11 delat.
I så fall lämplig kassett för hg body - Finns lite olika kinavarianter på Ali, kör själv en Sunshine 11-46 eller nåt sånt just nu.
Har för mig att Apex XPLR kassetten också är HG kompatibel.

Växlingarna blir en dröm med blipsen på pinnarna, ingen framväxel att hålla reda på och med rätt val av framdrev bra omfång.
Sen att det blir lite större hopp på de lättare växlarna må vara hänt men jag tror att det är okej på en nioårings nivå.

Tröttnar hon på tempo kan man bygga en massa annat kul med prylarna / de har ett hyfsat andrahandsvärde.

Gamla trådade shimano di2 grejer känns bara förlegade.

Men så klart om man är låst vid 10 delat pga. bodyn bak så kan det bli knepigare.

2x10 TT/Tri Di2?
En Apex XPLR AXS-bakväxel går att köpa sprillans ny för €189 nu hos BD så finns inte ens någon anledning att jaga begagnat. Jag har försökt och ingen vill sälja billigare trots att man påpekar butikspriset…

Haha så pass till och med.
Har för mig att jag gav 1800 inkl. frakt för min lätt beggade när jag köpte den.

2x10 TT/Tri Di2?
Tack era inputs!
Det verkar onekligen som att satsa på en äldre version av Di2 blir både dyrt, krångligt och icke kompatibelt med nyare komponenter.
Sram-lösningen verkar bra men tenderara att dra iväg i pris. I alla fall det som jag kan hitta som verkar landa en bit över 10.000 SEK.

En sista variant som jag funderar på är denna:

Ser på pappret bra ut. Kompatibelt med med 2x10 och inkluderar allt man behöver till ett vettigt pris MEN mycket pengar i sjön om det är skräp. Vilket alltid känns som en risk man tar med denna typ av produkter.

2x10 TT/Tri Di2?
Tack era inputs!
Det verkar onekligen som att satsa på en äldre version av Di2 blir både dyrt, krångligt och icke kompatibelt med nyare komponenter.
Sram-lösningen verkar bra men tenderara att dra iväg i pris. I alla fall det som jag kan hitta som verkar landa en bit över 10.000 SEK.

En sista variant som jag funderar på är denna:

Ser på pappret bra ut. Kompatibelt med med 2x10 och inkluderar allt man behöver till ett vettigt pris MEN mycket pengar i sjön om det är skräp. Vilket alltid känns som en risk man tar med denna typ av produkter.

Hur får du det till 10 000?

Blips 1000 kr
Xplr bakväxel säg 2200 kr med batteri
Sunshine kassett 11-46 typ 450 kr eller en dryg tusing om du ska ha en SRAM Apex XPLR kassett som är 11-44
Kedja 12s 300 kr
Framdrev lite beroende på vevparti

Förutsatt som sagt att bakhjulet har HG body som klarar mer än 10-delat.
LTwoo är för dyrt för att chansa i mitt tycke.

Sram grejerna kan du som sagt bygga en massa roligt med längre fram också.
T.ex. hur fräckt med en pendlare med superstealthig drivlina där man växlar med blips.
Eller om du ska bygga en gravel, komplettera med bockstyrereglage och vips har du en fin 1x drivlina.
Eller sälj vidare :)

2x10 TT/Tri Di2?
Så dyrt behöver det inte bli. En Apex XPLR AXS bakväxel kostar €189, 11-44T kassett (den enda som passar på HG body som jag gissar att de flesta av era hjul har) €95, växelknappar €87, batteri €47, kedja €27.

Utöver det köper du en tredjeparts narrow-wide kedjering som passar ert nuvarande vevparti, samt en tredjeparts laddare som både är billigare än SRAM och har USB-C.

2x10 TT/Tri Di2?
Så dyrt behöver det inte bli. En Apex XPLR AXS bakväxel kostar €189, 11-44T kassett (den enda som passar på HG body som jag gissar att de flesta av era hjul har) €95, växelknappar €87, batteri €47, kedja €27.

Utöver det köper du en tredjeparts narrow-wide kedjering som passar ert nuvarande vevparti, samt en tredjeparts laddare som både är billigare än SRAM och har USB-C.
Jag gick på detta

Det är ingen "hub" eller liknande med mjukvara som man måste köpa för att få alla delar att lira med varandra om man köper dem separat?

2x10 TT/Tri Di2?
Jag gick på detta

Det är ingen "hub" eller liknande med mjukvara som man måste köpa för att få alla delar att lira med varandra om man köper dem separat?

Nej, det är det som är grejen med AXS - alla enheter pratar med varandra så man kan blanda hejvilt, allt utan trådar.

Tillbaka
Topp