2x10 vs 3x9

2x10 vs 3x9
jag tycker det är svårt att vöxla med min bil, kan jag plocka bort lite växlar på den? :D

är väll lite som fredrik skriver, det var det jag ville peka på. motiveringen kändes lite som att försöka fixa ett icke existerande problem :D kanske inte riktigt så, men nästan :D

ja menar, kör du aldrig på lillklingan nu, så kommer du ju inte märka nån direkt skillnad näre kommer till att hålla reda på växlar.

ska man byta till två klingor fram så äre ju pga. vikten o att man kan få en bättre kedjelinje :D

men visst, alla har ju rätt till en personlig åsikt :D o som sagt, säger inte att du inte ska pröva. tycker absolut du ska pröva :D köpte bara inte motiveringen att byta pga. att man tycker det är svårt att hålla reda på en liten klinga fram :D

2x10 vs 3x9
Nja, fördelen med endast 2 klingor behöver inte bara vara vikt och kedjelinje. Med rätt klingor så kan du få en växeluppsättning som passar bra för just din åkning där du behöver växla mycket mindre med framväxeln. För mig passar 38 och 26 fram bättre än 44/32/22 gjorde. Nu kan jag när jag kör 38-klingan fram växla enbart med bakväxeln för att få rätt utväxling när jag förut behövde växla både fram och bak för att täcka in idealiskt spann för t.ex. grusvägar. När jag kör minsta sortens skogstig passar 26:an bättre än att ibland köra 32 och ibland 22. Vad som passar varje enskild person är ju givetvis individuellt och beroende på form och vad man kör för stigar.

2x10 vs 3x9
grejen är väl att när man har mindre drev fram så använder man kassetten mer, har åkt 28/44 nu på sistonde och tycker att båda är fel o saknar min singel 36a eller 39a. det är ihopparat med en 11-34kassett som visserligen väger bly men man är liksom till 75% rätt hela tiden beroende på vart man kör. Framväxlar är ett otyg.

2x10 vs 3x9
nisseson skrev:
-------------------------------------------------------
> Nja, fördelen med endast 2 klingor behöver inte
> bara vara vikt och kedjelinje. Med rätt klingor
> så kan du få en växeluppsättning som passar
> bra för just din åkning där du behöver växla
> mycket mindre med framväxeln. För mig passar 38
> och 26 fram bättre än 44/32/22 gjorde. Nu kan
> jag när jag kör 38-klingan fram växla enbart
> med bakväxeln för att få rätt utväxling när
> jag förut behövde växla både fram och bak för
> att täcka in idealiskt spann för t.ex.
> grusvägar. När jag kör minsta sortens skogstig
> passar 26:an bättre än att ibland köra 32 och
> ibland 22. Vad som passar varje enskild person är
> ju givetvis individuellt och beroende på form och
> vad man kör för stigar.

jojo, men det har ju mer o göra med vad för klingor du har, inte om du har tre klingor fram eller två

2x10 vs 3x9
Jag kör tvådelat middleburn 40/29, tycker det är ett lyft jämfört med 3 klingor. Med bättre kedjelinje kan man köra med stora drev både fram och bak.

Stora drev strular mindre.
+ betydligt tåligare mot lera och skit utan att börja knasa.
+ Hoppar rappar och spökväxlar mindre i stöket
+ Lever längre, större drev ger mindre kedjekraft och längre livslängd
+ Mindre risk för kedjebrott vid mindre kedjekraft och mindre spökväxlande
+ Stora drev har bättre verkningsgrad

Jag är sjukt nöjd, enda jag ångrar är att jag inte bytte tidigare.

Senast redigerad av en moderator:
2x10 vs 3x9
men faktum kvarstår dock, har man svårt för att växla ska man nog öva sig på detta och inte tro att man kan köpa sig loss från det problemet (om man inte kör singlespeed förstås).

Tillbaka
Topp