[3/4OT] Svensk klassiker tråd

kitzblitz

Aktiv medlem
Det är antagligen flera här som har gjort/vill göra en svensk klassiker; Vasaloppet, VR, Vansbro simning, Lidingöloppet på ett år. Jag har sällan möjlighet för Vasaloppsdelen, men nu jävlar skall det funka 2008!

Tänkte att vi skulle kunna dela lite med träningstipps, upplägg osv här - ffa för att jag behöver det! Min taktik är att cykelträning kommer räcka för alla andra delar ;-). Skall köpa några skidor för 100:- nästa vecka och förhoppningsvis provar dem om det snöar i Skogås. Annars blir det premiär vid Öppet Spår i februari... VR funkar väl bra, simningen kan jag också hyffsat, och Lidingöloppet går också bra - men tungt blir det.

Nu får ni gärna hjälpa en vilse australiensare hur man bäst skall klara detta! Skall man t.ex. nämna på dem enskilda anmälningar att man kör en klassiker? Hur åker man skidor? Måste man träna:-)?

/Toni

Senast redigerad av en moderator:
kayaker skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man åkt mycket skidor tidigare kan man klara
> sig skapligt utan att träna men annars är svaret
> naturligtvis "Ja". :-)

Fan va tråkig du är :-)!

Löpning och skidåkning sliter på leder och muskler drastiskt annorlunda mot cykling så risken att du har sönder kroppen är överhängande. Se till att träna grenspecifikt så kroppen kan hantera stressen, speciellt leder behöver ganska lång tid att anpassas.

kitzblitz skrev:
...
> Hur åker man skidor? Måste man
> träna:-)?
...

Inga problem. Mora ligger lägre än sälen. Bara att ta fart och glida hela vägen in i mål. Kan vara trevligt att stanna på ett par ställen och ta några öl på vägen förståss.

körde öppet spår med 7km längdskidor i kroppen i övrigt inte vidare tränad heller, blev en enda lång plåga tog fyra-fem dagar innan jag kunde gå framåt på ett normalt sätt. Ljumskarna tar skapligt mkt stryk, för mig fanns inte riktigt alternativet att staka, gjorde en vurpa på hojen i jan så axeln mådde så där. kan väl inte direkt påstå att jag skrämde slag på ngn med min fart.
har väl uppfattningen att skidor och cykel är rätt lika på platta partier så kan man gneta rätt länge utan att klappa igenom och får mest träningsvärk. inte som vid löpning då det är lätt att gå sönder vid för hög belastning. kmän benhinnor osv...
lycka till

Ärligt talat 9 mil på skidor är jävligt långt. OM man kan åka skidor mycket bra så klarar man sig utan att träna så mycket utan bara cykla. -men om inte tekniken finns är det tveksamt om det går. Så varför inte träna lite skidor? Lägg ett par helger i fjällen och träna.

Du kommer troligtvis inte att njuta av ditt första Vasalopp, det tar några år att få kroppen att gilla skidåkning - framförallt stakningen. Körde mitt första Vasalopp 2006, tränade på rullskidor okt-dec, ca 25 mil, sen på snö ca 25 mil. Tog mig runt på åtta timmar, från startled 7. Var helt klart för svag i armarna det året, orkade inte staka tillräckligt mycket.

I år körde jag med samma upplägg fast fick ihop mer träning på rullskidorna, som till 90% är stakning. Körde på 7.5 timmar och kände mig både piggare och starkare i armarna. Har inte anmält mig till 2008 års upplaga än, men tränar på rullskidorna för fullt. Nu är det faktiskt riktigt kul, när armstyrkan blivit bättre. Kör alltid en 25km runda på cykelbanorna runt Göteborg, snittade 14.4km/h i lördags då det tog 1h45min. :-)

Av alla grenarna i klassikern så tycker jag Vasaloppet och Lidingöloppet kräver mest träning. Har inga planer just nu på att genomföra hela klassikern, då jag inte springer något alls...men det kan ju ändra sig någon gång i framtiden. ;-)

/Leo

Ja att köra VL utan skidträning och skidvana är nog ingen höjdare.
Och att köra på hundrakronorsskidor så kan jag nästan garantera att du inte kommer att klara repet

kitzblitz skrev:
> Skall man t.ex.
> nämna på dem enskilda anmälningar att man kör
> en klassiker?

Lidingöloppet tar hänsyn till detta - du får starta i startgrupp 6 eller 7 om du säger att du gör klassikern. Annars hamnar du (ännu) längre bak om du inte har resultat att seeda upp dig på. För de andra loppen spelar det ingen roll, när du har gjort allihopa så kontaktar du www.ensvenskklassiker.se, de har koll på att du har genomfört dem. Så gjorde jag i alla fall.

Jag instämmer nog med de andra om skidåkningen. Det blir inte ett dugg kul om du inte har lite skidvana.

Jag gjorde klassikern med VR, Vansbro och Lidingö 2006 och Öppet spår 2007. Lidingö och Öppet spår var de tuffaste grenarna, jag gjorde båda för första gången och hade knappt 12 mil skidträning och löpning är jag för tjock för :)

VR var fjärde raka så där hade jag rutin, och Vansbro var barnsligt enkelt att ta sig igenom.

Roligt att se alla synpunkter! Gillar mest s's träningsupplägg!

Ja... kalla mig för en obotlig optimist men jag tror det gå vägen. Jag är lagom bra tränad med ganska bra löpvana så dem flesta led är vana med lite stryk. Så kör jag långfärdskridskor så mycket det går (med stavar) på en 3 mil runda hemma och armstyrkan var det inget problem med på den förra vintern. Men ja: skidträningen kommer definitivt vara största hinder: kanske hinner med en fjällresa med familjen innan öppet spår, men annars är jag beroende på snö i Stockholmstrakten. Så fort den kommer är det klart att jag skall slipa på tekniken!

Som tur är har jag också en huvud som bruker kämpa sig genom slitiga, smärtsamma dagar...

Varför man är tvungen att köra 4 olika motionslopp? Fråga många här varför dem är tvungna att köra en VR? Kanske för att det är kul?!

Du har redan kört VR och då är det väl trevligare att köra Själland runt, Finlandialoppet, Styrkepröven, Nordjylland runt, Vikingtour, Novi Colli, Östzaler, Mosre, Flandern, P-R, Le Etapp de Tour eller något annat lopp som du inte kört innan?

Miss Lycka: intressant tanke. Men även om det vore trevligt att köra dem av dig nämnda cykellopp tycker jag det är en spännande utmaning med lopp inom olika sorters idrott. Och så är jag nog inte i Sverige i all evighet och vill passa på med dessa klassiska svenska lopp. Vikingarännet också förresten.

Jag har hela livet framför mig att köra så många cykellopp jag vill! Och då i kanske ännu mera cykelvänliga förhållande än här i Sverige.

Min tanke är att du redan kört VR och ifall du skall få ihop klassikern måste du köra en gång till!

Att du sedan vill testa de andra loppen oavsett gren är ju trevligt för dig.

Lidingöloppet har jag sprungit ett par gånger och där trivs jag väldigt bra. Eftersom att löpning sliter mycket på benen så gäller det att du har sprungit rätt mycket för att inte skada dig allt för mycket. Eftersom att du har konditionen så behöver det inte gå så fort.

Jag brukar bara gör sånt som jag tycker är kul och ska skidåkning vara kul måste man kunna åka så att det går någorlunda lätt. Kan man inte det får man slita desto mer. För en cyklist så lär armar och rygg ta väldigt mycket stryk. Köp ett par bra gummiband och kör med hemma om du inte kommer ut på snö. Annars är väl rullskidor en bra ide, men jag tycker att det ser livsfarligt ut.

Miss Lycka skrev:
> Min tanke är att du redan kört VR och ifall du
> skall få ihop klassikern måste du köra en gång
> till!

Han kommer att köra en gång till hoppas jag, han är med i sub9-gänget.

Och som Pesch skrev, kitzblitz är inte normal:-)

Miss Lycka skrev:
> SUB9-gänget? Är det något gäng iklädda gula
> kläder sjungandes "Yellow submarin"?

Yep, skäggiga snubbar med gula regnkläder på damcyklar.

Skidåkningen har många redan skrivit om, där har du fått bra tips. Ett par 100:-skidor funkar bra för träning i Stockholm (Ågesta i Farsta mest lättillgängligt, Ursvik är som att åka på grovt sandpapper och Lida absolut bäst) då du inte gråter om du kör på en sten el dyl. För de följande 9-milen kan jag inte annat en rekommendera att du köper (hyr?) ett par vettiga skidor, du lär nog minst satsa 1.500:- för att få ett par drägliga lagg. Vasaloppet var den dyraste delen i klassikern förmin del.

Cyklingen grejar du utan problem, simningen likaså. En lurighet att tänka på där är att anmälningsperioden stänger tidigt, såg flera desperata på plats i Vansbro som inte fixade en startplats (?!).

Löpningen är oerhört slitsam för fotlederna, spring spring spring innan.

Tack Stampe! Det var ca så jag hade tänkt mig med skidorna - köpa nåt bättre när jag vet vad jag är ut efter. Och så bor jag nära Ågesta också. Hoppas bara på snön nu!

Skall kolla detta med Vansbro simningen. Det är väl lika bra att anmälla sig överallt så snart det går. Löpningen tror jag blir jobbig pga banan - men 3 mil är annars inget större problem.

Skitkul det här :-)!

kitzblitz skrev:
> Löpningen tror jag blir jobbig pga banan - men 3 mil är annars inget större problem.

Banan är uppmärkt året om, så det är bara att åka till Lidingö och testa.

Jag tycker att Vansbro är jäkligt dyrt för det kortvariga nöjet det innebär att simma 3 km, så en tidig anmälan gör också att det smärtar mindre i plånboken.

Kupa skrev:
> Jag tycker att Vansbro är jäkligt dyrt för det
> kortvariga nöjet det innebär att simma 3 km, så
> en tidig anmälan gör också att det smärtar
> mindre i plånboken.

Vinnare av "mest smärta per krona" torde vara Lidingöloppet ; )

Kupa skrev:
> Jag tycker att Vansbro är jäkligt dyrt för det
> kortvariga nöjet det innebär att simma 3 km, så
> en tidig anmälan gör också att det smärtar
> mindre i plånboken.

Tack för tippset: anmäld och betald!

Stampe skrev:
> Kupa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker att Vansbro är jäkligt dyrt för
> det
> > kortvariga nöjet det innebär att simma 3 km,
> så
> > en tidig anmälan gör också att det smärtar
> > mindre i plånboken.
>
>
> Vinnare av "mest smärta per krona" torde vara
> Lidingöloppet ; )

Fysisk smärta ja, men monetär smärta vinner Vansbro lätt, det kostar ju ungefär som LL, där man får mycket mer service längs vägen. ;)

Ett tips: träna mycket stakning det tjänar du skitmycket på. Det är stakning vasaloppet handlar om mestadels. Och var noga med att prova ut skidor med rätt spann i en kunnig skidbutik. Skidorna behöver inte vara jättedyra, det viktigaste är att de är lagom hårda.

Mest smärta alla kategorier är lätt vasan imho. 0 km skidor ever gjorde det till en mindre angenäm upplevelse... men jag får skylla mig själv:)

Satsa på att skaffa dig en så bra skidteknik som möjligt. Det går att spara massor av energi med en bra teknik, fram för allt dubbelstakning och stakning med frånskjut. Tag kontakt med en skidklubb i din närhet så får du säkert hjälp.

Lycka till

ason skrev:
> Satsa på att skaffa dig en så bra skidteknik som
> möjligt. Det går att spara massor av energi med
> en bra teknik, fram för allt dubbelstakning och
> stakning med frånskjut. Tag kontakt med en
> skidklubb i din närhet så får du säkert
> hjälp.
>
>
> Lycka till

Tack! Japp - det gör jag; med den korta tid som är kvar. Skidklubben däremot skippar jag nog. Ingen riktig klubbmänniska jag...

Vasaloppet:
Har en kollega som körde för något år sedan med 2 mils skidträning och taskig teknik, i övrigt så var han ganska ung, väldigt vältränad och sprang milen på under 40 min, resultatet blev strax under 12 timmar och massor av lidande, tror knappast han gör om det.

Har kört Vasaloppet 5-6 ggr nu och som vältränad cyklist med 50-100mil skidor så går det som en dans, iofs så behövs det inte så mycket träning men skulle nog rekomendera åtminstånde 10-20 mil så att det finns lite rytm och teknik i kroppen. Med löpning, löpning med stavar, styrketräning och cykel kommer man långt men lite snöträning behövs verkligen.

Vättern:
Som cyklist är det bara att tuta och köra, så länge man dricker och äter rätt så löser det sig.

Vansbro:
Lätt som en plätt och nästan löjligt för att vara en prestation(för en simmkunnig), våtdräkt tycker jag dock är ett måste, blir lätt kallt annars om man ska vara i vattnet över 1 timme. 2-3 pass för att vänja sig vid dräkten räcker.

Lidingö:
Tja, ska man hålla på runt 5 timmar så kan man ju promenera, ska du satsa på att springa hela vägen och komma ner runt 3 timmar så behövs det lite träning, säg minst 20-30 mils löpning innan beroende på hur vilken löpkropp du har. Lidingöloppet gör ont på slutet om du springer hela, tycker själv att det var smärtsammast av hela klassikern.

Körde Klassikern förra året på drygt 18 timmar och känner mig stolt.

Du kan visst köpa ett par begagnade skidor om du bara har koll på SPANNET det är det absolut viktigaste, fel spann= inget fäste(för hårt spann) eller inget glid(för mjukt spann). Du får helt enkelt se till att vara/bli kompis med någon som kan ÅKA skidor och ta med honom för att köpa skidor och visa dig hur man åker. Rullskidor är nödvändigt om det inte finns snö att träna på inför VL. Jag tror att man kan åka Engelbrektsloppet istället för Vasaloppet för att göra en klassiker.

Vafaanm, det är nästan så man själv blir sugen på VL. Har ett par gamla längdskidor från 80-talet jag kanske skulle damma av?

Du kan kolla själv om skidorna har rätt spann. Stå på skidorna på ett plant golv typ parkett. Först med vikten jämnt på båda skidorna, för sedan ett papper (med hjälp av någon) under skidorna framåt till den fastnar och gör ett märke, sen lika bakåt. Detta är din fästzon. Sen ska du stå på ena skidan och då ska pappret fastna, detta för att du ska kunna trycka ner fästvallan i snön. Fästzonen bör vara från hälen och ca 50-60 cm framåt. Uppfyller skidan dessa kriterier är den ok.

Skidåkningen kan bli riktigt hemsk ifall du inte har tränat innan. Särskilt ryggslut och ljumskar brukar ta stryk. Ifall du aldrig åkt skidor förut bör du nog åka till t ex Långberget och få lite instruktörsledd träning. Vallningen är jätteviktig. ffa fästet måste bli bra - inte så att det hugger och inte så att man slinter.

EDIT: Man måste ha rätt spann på skidorna!

Man behöver inte hålla på med all sköns vodoomagi när man vallar utan man kan få det ganska bra med enkla medel, t ex tejp eller sprej, men man måste läsa på och prova lite för att få det att fungera, ffa ska man veta när man står i startfållan att det man har kommer att fungera åtminstone fram till första vallningsstationen.

Titta här för ett exempel på lite traditionell vallning: http://www.swixschool.com/

Sedan finns det många andra vallamärken, t ex Toko, som konkurrerar med Swix.

Kuzminsickeln är ett kul alternativ som kommit på senare år, omdebatterat så det står härliga tider till:-) http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1784&p=5
Skidforum är annars ganska bra att kolla i ifall man undrar över något om skidåkning.

Lyxvarianten är att lämna bort skidorna för vallning innan VL/ÖS. Finns ett antal gamla namnkunninga skidåkare som säljer tjänsten. Titta i Vasalöparen bland annonserna.

Här kan du hitta spårinfo i Stockholmstrakten: http://www.skidspar.se/?option=com_skidspar&Itemid=260&lan=1
Just nu är det ju inte aktuellt, men ifall vi har tur så blir det tillslut vinter även i Stockholm:-)

Simning och löpning vet jag inget om och cyklar som en raket gör du ju redan:-)

Have fun!

kitzblitz skrev:
<->
> Tänkte att vi skulle kunna dela lite med
> träningstipps, upplägg osv här - ffa för att
> jag behöver det! Min taktik är att cykelträning
> kommer räcka för alla andra delar ;-). Skall
> köpa några skidor för 100:- nästa vecka och
> förhoppningsvis provar dem om det snöar i
> Skogås. Annars blir det premiär vid Öppet Spår
> i februari... VR funkar väl bra, simningen kan
> jag också hyffsat, och Lidingöloppet går också
> bra - men tungt blir det.
>
> Nu får ni gärna hjälpa en vilse australiensare
> hur man bäst skall klara detta! Skall man t.ex.
> nämna på dem enskilda anmälningar att man kör
> en klassiker? Hur åker man skidor? Måste man
> träna:-)?
>
> /Toni

cerberos skrev:
> Vallatejp då, kan det vara något?

Körde ett par säsonger med tejp på Sthlms-/grus-/djungelskidorna. Det funkade bra nästan jämt. Testade även att köra en tävling med tejpen, men där tog den för mycket glid jmf m konkurrenterna. Slutade med tejp för att jag snudd på glömde bort hur man fick till en vanlig fästvallning, vilken jag inte ville vara utan på tävling.

För motionsåkning och även till Vasan, om man inte tänker ha alltför bråttom, så är tejpen suverän. Det gäller dock att ha örnkoll på sitt spann. 1 cm för långt med tejpen och du har dödat glidet totalt. I nysnö kan nypålagd tejp hugga en del, då kan man täcka tejpen med någon burkvalla. Tejpen går mycket lenare när den är inkörd efter typ 10 mil och då tycker jag att den är rätt ok även i nysnö.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp