[3/4OT] Svensk klassiker tråd

Så, nu är 100:- skidpaketet hemma. Köpte andra hand och skidorna (Fischer CS, classic) ser helt ok ut. Pjäxorna passar bra. Spanningen är kanske på gräns till för mjuk...Känns som jag måste avlasta 1/100 gram för att få en pappersbit under. Nu är det bara att kolla under åkningen. Sammla erfarenhet och sen antagligen satsa på nya efter lite övning med vallning, åkning, teknik, stenar.

Tyvärr ser det inte ut att bli mycket snö innan jul. Däremot kanske is som jag kan ut och stava mycket på.

Yippeee!

cerberos skrev:
-------------------------------------------------------
> Vallatejp då, kan det vara något?

Nej, inte till Vasaloppet. Där måste glid prioriteras!

Sådärja.
Toni_Vasaloppet.jpg ht=725

Underbar dag och helnöjd. Några impressions: 1. otränad stakning är vidrig, 2. många träd mellan Sälen och Mora, 3. det går bra att åka Vasaloppet utan skidträning, det är bara att när man efter ca 5 mil har lärt sig lite teknik, då blir spåret ett enda plaskande och kroppen tillåter inte längre det lite man har lärt sig.

Inga stora besvär idag, bara öm i hela kroppen!

Nu är det cyklingen som gäller. VR på samma tid som Öppet Spår? 8.17 ;-)

??? Tiden var 8.17.52. Passar helt klart in i "sub-9" temat! Efter 6 mil såg det ut som det skulle gå med 7.30 - aber ach nein!

Tänkte på er på Ekerö under tiden och ser fram emot sådana rundor nu. Nej inte nu, om några dagar kanske.

Jag menade förstås 8.18, Måndag är inte min dag...

Det blir nog fler Ekerö-rundor... Jag tycker nästan det börjar bli dags för en 20-milare också (nej, inte nu, men snart, om typ 3 veckor).

Starkt jobbat! Jag körde det där för några år sen. Det är verkligen riktigt tungt om man inte har skidtekniken.
20-milare kommer i överflöd snart.
/J

får väl passa på att skryta lite
avslutade min första klassiker i går med öppet spår tid 8,02
och som svar på tidigare fråga i tråden om man behöver träna mycket innan
vasan så är svaret nej. jag har åkt 6km längd i hela mitt liv innan.

men nu när jag har 9.6mil i kroppen så kör jag vasan nu på söndag med.

är redan sugen på min andra klassiker. så går allt vägen så hinner jag avsluta två stycken i år.

Grattis till klassikern, BRSimon! Det var bra jobbat! Vilken tid kom du över startlinjen igår? Jag var ganska långt framme och startade 7.03 - så det är mycket möjligt att vi "samåkte" åtminstone delvis. Lycka till på söndag!

Var det flera happyiter ut igår? Det var en fin dag!

Edit: glömde gratulera :-)

Senast redigerad av en moderator:
Du körde antagligen om mig efter Hökberg - då gick det trögt för mig. Eller så körde vi tillsammans nästan hela loppet och du stack i slutet. Kul!

stack i slutet gjorde jag knappast.
att aldrik ha åkt skidor gjorde sig på mint i slutet de sista milen
då gick det väldigt långsamt. jag hade ingen teknik på diagonala så
jag stakade typ hela tiden och det kändes i ryggen.
men jag känner mig redan stark inför söndagen

Väder prognosen inför Vasaloppet på söndag: Wow!! Kalt och snö tills lördag kväll och
sedan -6 vid starten. Solig och medvind och kalt hela dagen.

Man blir sugen...

Några happyiter som åker? Det låter som det blir kanon!

Jag kör! Synd bara på snöfallet på lördagen, risk att glidet blir sämre. Annars verkar det som om det blir en bra första söndagen i mars i år.

Härligt Linda! Låt bara bröderna Aukland, Anders Södergren, Mathias Fredriksson och gänget åka framför dig då är snön borta från spåret. Sen kör om dem i slutet :-)

Lycka Till!

Kul att höra att det var fler happyiter på dalaskogarna i söndags. På grund av den snöfattiga vintern här i Stockholm hade jag bara fått ihop 93 km träning, men jag kompletterade med att dra i gummisnoddar fästa i trappräcket hemma. Jag kom över startlinjen nio minuter över sju och gjorde tiden 06:17:15, vilket var överraskande bra. Nu kan jag fokusera på min debut i Sthlm Maraton igen.

Calle

Det finns tid än för SMHI att ändra sig några gånger innan söndag Spåren är faktiskt i förvånansvärt bra skick; så den där 1+ grad i Mora kommer inta vara ett problem - det blir skitbra!

7.50 körde jag på. Skitnöjd såklart! Vasaloppet är ju vasaloppet, det är trångt och jäkligt den första biten och alltid fullt med folk i kontrollerna. Dessutom var det svårvallat i år, många som vallade bort sig. Vi drog en chansning och körde som eliten, utan fästvalla, endast en uppruggad fästzon. Fantastiskt att det fungerade så bra som det gjorde!

Jag åkte öppet spår i måndags och Vasaloppet igår.

Tiderna 6.03 respektive 8.08 känns helt ok men är inte helt nöjd. Vasaloppet igår var en enda sörja och från 7:e startled fanns det inga spår. Måndagens 9 mil och veckans telemark började kännas i kroppen efter halva loppet... :-)

Fanns inget fäste, skulle kört med ruggat som du Linda, men vågade inte. Tur man har stakteknik för det var stakning som gällde.

Det här är en motivationshöjare för mig under vintern. Annars hade jag aldrig tvingat mig runt på motionslopp.

Pollan: Grattis till 2 st 9-milare! Läste även din blogg - det där med inbillad sjukdom inför ett lopp som Vasaloppet känner jag igen. Kände mig urursel med huvudvärk dagarna innan, nu så här i efterhand har jag funderat över om det var kolhydratsuppladdningen som gjorde det.

Pollan och resten: Någon som har erfarenhet av det? Blodsockret måste ju svaja rätt rejält, och man bör ju få ett insulinpåslag som heter duga. Kände liknande inför Skinnarloppet för två helger sedan, men innan det har jag aldrig påverkats.

Strong att ta er runt trots dåliga förhållanden igår! Jag följde loppet från press-bussen, fick se starten, tre kontroller och målgång. Starten var mäktig att se, målgången var tämligen odramatisk, men imponerande.

Ja - det blev inte mycket snack om Vättern Rundan här eftersom det finns så många andra trådar om det. Den var väl inget problem för alla cyklister här. Men nu är det dags igen: Vansbrosimningen i helgen!

Jag började träna igår :-). Har laggt upp en bergsäker träningsplan: jag simmade ganska mycket i januari/februari och toppade formen då, sedan några vilomånader och nu tänkte jag finslipa tekniken några dagar innan själva simningen. Den låter iaf bra i teori, men jag måste erkänna att öppetvatten simningen kändes lite tungt imorse...

Nåja, det går säkert vägen!

Hur går det för er andra? Några riktiga simkanoner här? Vad är det för tider ni riktig vassa siktar på?

Ses i Vansbro,

Toni

SuperApe skrev:
> eller flyta fram i en badring med en öl i näven.

Va - var du gömt i skogen imorse och smygtittade på min träning? :-)

Nejdå, var bara ute i buskarna och samlade burkar till mina tilltänkta zipp-hjul. Tackar för bidraget! Och lycka till med simningen!

kitzblitz skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > eller flyta fram i en badring med en öl i
> näven.
>
> Va - var du gömt i skogen imorse och smygtittade
> på min träning? :-)

kitzblitz skrev:
> Ja - det blev inte mycket snack om Vättern Rundan
> här eftersom det finns så många andra trådar
> om det. Den var väl inget problem för alla
> cyklister här. Men nu är det dags igen:
> Vansbrosimningen i helgen!
>
> Jag började träna igår :-). Har laggt upp en
> bergsäker träningsplan: jag simmade ganska
> mycket i januari/februari och toppade formen då,
> sedan några vilomånader och nu tänkte jag
> finslipa tekniken några dagar innan själva
> simningen. Den låter iaf bra i teori, men jag
> måste erkänna att öppetvatten simningen kändes
> lite tungt imorse...
>
> Nåja, det går säkert vägen!
>
> Hur går det för er andra? Några riktiga
> simkanoner här? Vad är det för tider ni riktig
> vassa siktar på?
>
> Ses i Vansbro,
>
> Toni

Jag ska med ut och simma nästa helg. Har hunnit med några pass i bassängen där jag bor.

Från vad jag har läst om tider och forum så verkar det som att man har god hjälp av strömmen första två kilometrarna. Det är många som simmar in på runt timmen med bara bröstsim och då ska man vara ganska vass om man som amatörsimmare snittar 20 min/km i tre kilometer.

Annat tips jag har fått är att om man har ambitionen att simma lite snabbare så gäller det att komma iväg före huvudklungan i starten, det är annars trångt och lätt att få sig en spark både här och där. I övrigt är det väl att ligga närmre mitten nedströms och ut mot kanten uppströms som gäller.

Själv tänker jag simma i min 3/2 rip curl E-bomb (surfvåtis), tror den blir perfekt.

Lycka till!

Jag hade också tänkt simma nästa vecka, även fast det inte blivit så mkt träning på slutet.
I vintras tränade jag en del frisim, men jag kommer aldrig att orka crawla i 3 km. Så det blir frisim blandat med bröstsim.

Hur gör man för att komma iväg före huvudklungan? Kan man byta starttid?

Göm ditt startnummer och gör en optimistisk tjuvstart så kommer du iväg först ;) Sen kommer du iaf att försvinna i kaoset. Vansbrosimningen är verkligen mesig jämfört med dom andra loppen. Visserligen har jag tränat simning precis hur mycket som helst men vilken amatör som helst gör det lätt på en timme och då gäller det bara att skydda sig mot kylan. Jag har simmat ett avkortat vansbro i knappt 16 grader. På 20 minuter hinner man frysa till rejält.

Dom första 2 kilometrarna går medströms i vanån. Ingen match alltså. Bara hålla ut i mitten där det är som mest strömt. Sedan kommer man in till västerdalälven varpå temperaturen vanligtvis sjunker en del och det blir motströms helt plötsligt. Håll er längs kanten (utan att överdriva). Där är det lite mindre strömt.

Hela vägen är det relativt lugnt vatten och inte så höga vågor som på en del andra simtävlingar som går i öppet vatten. Vågor är det jag skulle vilja påstå är det absolut jobbigaste med att simma utomhus.

Sen har jag kört dom andra klassikerloppen också förstås. Lidingöloppet och vätternrundan upplevdes som ungefär lika plågsamma. Bara det att VR pågick 4 gånger så länge... Började få ont i knät i jönköping och hade motvind resten av loppet. Dom sista vätskekontrollerna stannade jag inte i för att inte stelna till och inte komma igång igen. Sen var det bara att stappla runt någon vecka.

På LL hade jag typ 1:40 efter två mil men sen var jag tvungen att gå dom sista 5 kilometrarna. Mina veka simmarknän klarade inte av sådan belastning särskilt bra. Banan är helt stört backig hela tiden vilket inte gör det hela lättare. Sedan kunde jag inte ta mig ner för en trappa på ett normalt sätt på en vecka.

Vasaloppet var det jag tyckte var roligast (öppet spår då visserligen) Körde kanske 3 mil dagarna innan på ett par gamla vallningsfria skidor och insåg att det aldrig skulle hålla. Så kvällen innan loppet var jag iväg och köpte ett par nya skidor och pjäxor. Lämnade in på vallning och försökte sova =) Hämtade skidorna på morgonen och testade det helt underbara glidet. Hade antagligen rätt mycket hjälp av all simning, stakade väldigt mycket och visst kändes det i rygg och armar dagarna efter men det är ändå det loppet jag är mest sugen på att göra om även om 12 mil är allt jag åkt dom senaste 20 åren... Ett tips är att lämna in skidorna för vallning både innan loppet (glidvalla) och längs vägen vilket är gratis (fästvalla).

Edit: fel, fel, fel...

Jag tror helt klart att det räcker med en kort. Kanske att det blir lite kallt men det överlever man. Har själv simmat med en sån en gång men kommer inte ihåg hur länge jag låg i då. Det är lite knöligt att simma i en våtdräkt som inte är anpassad för det, det finns speciella för triathlon, men siktar man inte på att vinna så är det inget att bry sig om. Sen beror det helt otrligt mycket på väder och sommarkvalitet hurpass varmt det är i vattnet. Kan vara allt mellan 15 och en bit över 20 grader.

Edit: Vaselin/Fett är bara kladdigt och min uppfattning är att det hjälper minimalt.

Tack för bra tipps PrinsValium! Själv har jag en lång, BlueSeventy Sprint våtdräkt. Den känns lagom; lite tight över axlarna, men helt ok för min nivå.

Vattnet har varit mellan 18 och 19 grader dem senaste dagar. Inga problem där alltså!

/Toni

Tyvärr läste jag just att det inte blir någon riddarfjärdssimning i stockholm i år. Började undra när inbetalningskortet skulle komma. Jag har simmat alla lopp som varit sedan 1993. det är en betydligt jobbigare sträcka. Det kan vara riktigt vågigt och stökigt längs med norr mälarstrand och det brukar även blåsa en hel del ute på fjärden. Vansbro är rena promenaden i jämförelse ;) om än känd för att kunna vara kall.

I tävlingsklassen på öppet-vatten-simningar brukar inte våtdräkt vara tillåtet. Hatten av för dom som klarar 25km ute på havet med köld, riktiga vågor, navigation och allt.

PrinsValium skrev:
>
> I tävlingsklassen på öppet-vatten-simningar
> brukar inte våtdräkt vara tillåtet. Hatten av
> för dom som klarar 25km ute på havet med köld,
> riktiga vågor, navigation och allt.

Wow. Respekt. (Och hajar!)

Idag fick jag hem min våtdräkt från http://www.hyrvatdrakt.com, bara att dra på sig en sådan för första gången gjorde jag kände sig starkare.
Imorrn blir det premiärdopp med dräkten i Albysjön...jag hoppas verkligen att det stämmer att våtdräkten hjälper en hel del, för jag behöver hjälp.

Gjorde 1,5 klassiker för några år sen. Eftersom det aldrig är någe snö på Gotland hade jag 3 km skidåkning i benen innan Vasaloppet. Trots det gick det rätt bra. Tog det väldigt lungt i början, men gled imål efter 10 timmar och en rätt trevlig skidtur. Var såklart rätt slutkörd på energi, men i övrigt inga men efteråt. Har man hyfsad grundkondition och tar det lungt ska inte Vasaloppet vara något problem.

Vansbrosimningen gick snabbare eftersom jag har tränat mycket simning. Min erfarenhet är att det bästa är att skippa våträkt om det är varmt i vattnet (varmare än 18). Annars är korta armar och ben att föredra, omöjligt att simma vettigt med hel våtdräkt. Det är ju en relativt kort sträcka, och man håller sig varm när man simmar.

Det beror väl på vilket simsätt man använder, om jag förstått det hela rätt så är simdräkt en stor fördel vid frisim pga det höga vattenläget man får gratis.
Hur det påverkar bröstsimmet vet jag inte, än så länge...

Stitch skrev:
> Vansbrosimningen gick snabbare eftersom jag har
> tränat mycket simning. Min erfarenhet är att det
> bästa är att skippa våträkt om det är varmt i
> vattnet (varmare än 18). Annars är korta armar
> och ben att föredra, omöjligt att simma vettigt
> med hel våtdräkt. Det är ju en relativt kort
> sträcka, och man håller sig varm när man
> simmar.

Köp & Sälj

Tillbaka