3*9 till 1*11 växlar dåligt??!

Hej!
Efter jag pajjade kasetten fram, var visst en sten ivägen ?
Tänkte jag att jag ändå byter till något nytt.

Det blev shimano deore m5100 1*11 med SLX kasett (11-46)

Efter jag satt samman allt inser jag att kedjelinjen inte är optimal. Jag kunde växla upp men ner var ett bekymmer, den fastnade på lägsta (46t). Efter en del laborerande med B-skruven så fick jag de så långt att växla ner från lägsta växeln gick bra men då kom bekymret att den inte ville sköta resten av växlarna rätt.

Jag gjorde en mer utförlig räkning av kedjelinjen och om min räkningar var rätt så visa de sig skilja 1cm mellan fram o bak.

Jag har korrigerat detta så att jag var nere på 4mm.
Detta skapade mkt kedjeskramel på de tre lägsta växlarna.

Har nu gått tillbaka till ca 5,5mm detta har inte gjort någon större skillnad.

Har ni några idéer?

Min uppsättning är i grunden en Merida Big Nine Viper (norsk utgåva, ordninarie pris från XXL 6500kr) på denna satt det shimano XT (enkla varianten) 9 delad bak.
Växel fram 3 delad shimano acera.

Ett sånt där inre vevlager med 4kants axel.

Numera sitter det
Shimano deore m5100
Bortsett från kasetten som är en Shimano SLX m7100
Vevlager är det BB-MT800

Direkt vid montering var främre kedjelinjen
53,5mm
Därefter har jag satt dit distanser har då gått i stegen 49,5mm
46,5mm
44,5mm

Bak är kedjelinjen 40mm
Denna har jag inte lyckats påverka ännu.

Som sagt de står still hurvida jag skall fortsätta för att få en acceptabel växling.

Vänligen
Kristian

Bilagor

• IMG_20200802_195934.jpg
    IMG_20200802_195934.jpg
    752 KB · Besök: 417
Vad märkligt. Det låter som du tagit dig an problemet på rätt sätt. Utifrån hur du skriver gissar jag att du redan justerat ändlägena på bakväxeln och laborerat med spänningen på vajern. Så vad kan det vara då... Du bytte väl även kedjan?

Skulle tro att växelörat inte är perfekt rakt i förhållande till kassetten. 11 delat är kinkigare på det än 9 delat.

... Du bytte väl även kedjan?
Ja precis.
Var precis tvungen o dubbelkolla så jag inte kollat fel där.

Skulle tro att växelörat inte är perfekt rakt i förhållande till kassetten. 11 delat är kinkigare på det än 9 delat.
Tog lös växelörat och la det mot bordet. Där var de plant iaf.

Jag antar att det skall vara plant? Och inte ha någon grad lutning utåt?

växelörat ska vara rakt i förhållande till kassetten, och det mäts vanligtvis i förhållande till fälgen med ett specialverktyg. om det är plant på ett bord säger tyvärr inte så mycket.

men jag har haft liknande problem när jag haft för kort kedja också.

växelörat ska vara rakt i förhållande till kassetten, och det mäts vanligtvis i förhållande till fälgen med ett specialverktyg. om det är plant på ett bord säger tyvärr inte så mycket.

men jag har haft liknande problem när jag haft för kort kedja också.

Ja kedjelängd ja.

Kapade kedjan efter principen största kugg fram och bak plus 2 länkar.
Det gjorde kedjan alldeles för stram. Växelföraren pekade nog en 60grader framåt.

La på de 4länkar jag kapade av med kedjenit. Det gjord de hela mycket bättre.
Men kanske den fortfarande är för kort.

Kedjan är nu 116 länkar om det är inkl snabblänk vet jag inte.

Jag blandade ihop allt. Som jag har lärt mig ska det vara en innerlänk och en ytterlänk (jag trodde det var 2 av en, och en av den andra!) för 2x och 3x, och två innerlänkar och två ytterlänkar för 1x.

Det är lite svårt att se kedjelängden från den vinkel du fotat. Utifrån det man kan se så tycker jag det ser ok ut om kedjan ligger på högsta växeln. Om du tar ett foto från sidan på högsta resp. lägsta växeln så kan någon säga om det ser ok ut.

Om du tittar på kedjan bakifrån när det skrapar mot, kan du se att kedjan ligger mot en annan kugg på kassetten? Om du då justerar så den går fritt. Blir det då dåligt i andra änden av kassetten? I så fall misstänker jag växelörat.

Så förutsatt att växlarna är korrekt justerade så skulle jag först och främst kolla växelörat igen, helst med special-verktyg.

Men att du inte kan växla upp från lägsta växeln tycker jag tyder på problem med indexeringen. B-skruven brukar jag justera så växelföraren ligger runt 5 mm (? har inte mätt, juster så det ser bra ut) från kassettens största drev. Jag upplever inte att det brukar vara speciellt känsligt på Shimano (men har inte testat den här specifika modellen).

Den växelförare du har ser också lite annorlunda ut än andra Shimano mtb-växlar, den saknar den horizontella länk andra moderna bakväxlar har. Normalt brukar det bero på om man har "direct mount" eller inte om den ska användas. De cyklar jag monterat nya bakväxel på de senaste åren har alla krävt att den horizontella länken skulle vara kvar.

Jag vet inte varför men även produktbilderna för din modell saknar ju denna länk så det stämmer säkert att det ska vara så:

2020-08-04 08_59_40-shimano deore - Google Search.png

Senast ändrad:
Börjar med att ladda upp lite bilder som kanske säger mer än mina ord.

Kedjeskrap har jag på växel 2 t.om. 4
Det skrapar då mot den lägre växeln i varje fall.

B-skruven är maximalt utskruvad.
På insidan av växelarmen(heter de så?) Är det en markering som skall nå up till största kugget på kasetten. Kan inte korrigera den så pass mkt att jag får den dit.

Kanske är det så enkelt att där bekymret ligger.

Kanske är svårt o se på bilden men mellan växelörat och infästningsbulteb på växeln sitter en "bricka" med en liten tapp på som B-skruven skruvar mot och pressas mot växelörat.
Flyttar jag på den når inte B-skruven växelörat.
Jag tänkte ett tag att denna måste bort men ser inte detta som en möjlighet.

Denna horisontella länk du talar om, har en sådan på min gamla växel ser jag.

Bilagor

• IMG_20200804_093106.jpg
    IMG_20200804_093106.jpg
    764 KB · Besök: 290
  • IMG_20200804_093114.jpg
    IMG_20200804_093114.jpg
    685.7 KB · Besök: 298
  • IMG_20200804_093144.jpg
    IMG_20200804_093144.jpg
    714.7 KB · Besök: 285
  • IMG_20200804_093242.jpg
    IMG_20200804_093242.jpg
    587.2 KB · Besök: 281
  • IMG_20200804_093335.jpg
    IMG_20200804_093335.jpg
    526.7 KB · Besök: 289
Tack för hjälpen gott folk!
Efter ytterligare försök och även nya par ögon som tittade på det vart det en trip till cykelmekanikern.
Det visa sig vara växelörat som hade en liten liten grad fel som orsakade problemet.

Tänka sig, kanske jag har lite koll på hur en ställer in växlarna ändå

Ja lyckan när allt fungerar.

Cykeln har ju sen jag satte på delarna stått still två veckor.

Blev premiär nu ikväll med nya delarna. De fungerade riktigt fint. Sen kom upploppet..

Fälgen skrot! ?

Det är tur det är kul att skruva och öppna upp plånboken ?

Bilagor

• IMG_20200804_210352.jpg
    IMG_20200804_210352.jpg
    644.1 KB · Besök: 298
  • IMG_20200804_210407.jpg
    IMG_20200804_210407.jpg
    424.7 KB · Besök: 271
Tillbaka
Topp