3 till 2 klingor

rackarns

Medlem
3 till 2 klingor
Halloj!

Cyklar mer än gärna men mekar inte mycket för att inte säga aldrig. MEN, jag har funderingar på hur man gör om man vill gå från 3 till 2 klingor (alltså plocka bort en). Inte så sugen på en sån där bashguard, finns det andra sätt? Jag använder sällan lättaste växlarna på lilla klinga och sällan tyngsta växlarna på stora klingan.

Jag har en Canyon Grand Canyon AL SLX 8.9 2014.

Fram sitter: Shimano Deore XT, FC-M782, 40/30/22T, 3x10
Bak sitter: Shimano Deore XT 11-36 10-speed

Vad kan jag göra?

3 till 2 klingor
Vad är det du vill uppnå? Annan utväxling?

Det lättaste är att plocka bort minsta klingan och justera om framväxeln så den inte når innanför 30t-klingan, men då har du ju oförändrad utväxling på 30t och 40t. Det går såklart att köpa en mindre klinga än 40t.

Det enklaste är annars att köra 1x10. Bort med alla klingor, framväxel och reglage. Montera dit ett narrow wide-drev på mittenklingans plats. Men då förlorar du utväxlingsmöjligheter.

3 till 2 klingor
På en gammal 9-vx XT plockade jag bort lillklingan och flyttade en distans från höger till vänstersidan. I färdriktningen. Funkar alldeles utmärkt.
Ett bra tips är att justera framväxeln också. :)

3 till 2 klingor
Jag tog bort den minsta klingan på min Grand Canyon 5,9 . Tog även bort distansen för att få bättre kedjelinje . Sen ändrande jag läget på framväxeln och växelreglage så den inte växlar mer än två steg ,är slx . Funkar kanon för min del .

3 till 2 klingor
Jag bytte lilla o mellanliggande till något större än original, och stora ersatt med en bachguard. Fram växel justerad med ändlägesskruvarna. Funkar kanon på min Rose Granite. Har 11-36 bak (10 delat )

Tillbaka
Topp