3-växlat som att hoja i sirap?

johan44

Aktiv medlem
Vi har nyss köpt en ny stationshoj, den gamla var för risig men också väldigt segtrampad. Den nya ( https://www.xxl.se/velocity-by-whit...ack-25-stadscykel-dam-svart/p/1228494_1_Style ) har lätt och fin alu-ram men lite samma såsiga trampkänsla. Så två frågor:
-Minns jag fel när jag tror att gamla 3-växlade hojen från barndomen inte hade samma tröga känsla?
-En riktigt gammal damtralla med oväxlat baknav kan vara hur kvick och härlig som helst att hoja på. Jag är sugen på att skaffa ett oväxlat baknav och konvertera. Nån som testat? Kommer det bli så gött som jag tror?
(tvåan ska vara 1-1enligt Sheldon. Varför känns inte den kvickare...
1755240876640.webp
)

1755240517754.webp

Bilagor

• 1755240869540.webp
    1755240869540.webp
    14.8 KB · Besök: 46
Senast ändrad:
Skulle tro (men vet ej) att även om tvåan är direkt måste planetväxlarna fortfarande rulla med runt. Det kostar givetvis kraft, i synnerhet om det inte är ett precisionsarbete som ett gammalt Torpedonav.

det kan hända man fyllt navet med för mycket och för trögt fett, men också att lagren är för hårt dragna. isf skulle hjulet rulla trögt under ett visst knaggligt durrande. lätt att testa.

för övrigt får man räkna med viss inkörningstid på växelnav.

men prime suspect om det känns trögt är snarare trögrullande däck med för mycket massivt gummi i skuldran?

det kan hända man fyllt navet med för mycket och för trögt fett, men också att lagren är för hårt dragna. isf skulle hjulet rulla trögt under ett visst knaggligt durrande. lätt att testa.

för övrigt får man räkna med viss inkörningstid på växelnav.

men prime suspect om det känns trögt är snarare trögrullande däck med för mycket massivt gummi i skuldran?
Ja, nyfiken på inkörning. För att förtydliga så rullar det fint och om det är lite nerför så går det som hejsan. Men minsta uppförslut så att man måste ha en aning kraft i pedalerna så är det en väldigt simmig känsla... Men för en 7-800 får man ett oväxlat bakhjul, det kan det vara värt bara för att testa. Ska försöka klura ut vilken utväxling damhojarna från 30-40-50-talet brukade ha! :)

Senast ändrad:
Ja, nyfiken på inkörning. För att förtydliga så rullar det fint och om det är lite nerför så går det som hejsan. Men minsta uppförslut så att man måste ha en aning kraft i pedalerna så är det en väldigt simmig känsla... Men för en 7-800 får man ett oväxlat bakhjul, det kan det vara värt bara för att testa. Ska försöka klura ut vilken utväxling damhojarna från 30-40-50-talet brukade ha! :)
Om däcken är avklarade hade jag kikat på utväxlingen innan jag bytt hjul, lite för hög och det blir den känslan att det går trögt. Kolla kedjan också så den inte är för spänd.

Senast ändrad:
Jag är tycker det på de 5-7 växlade nav jag haft är påtaglig skillnad mellan växlarna på navväxlar och direktväxeln är tydligt bättre.

På senare tid kör jag en gammal Monark treväxlad till bussen. Ser avsiktligt ut som skräp för stöldskydd men har bra däck och är väl injusterad. Den rullar utmärkt men till skillnad från de med fler växlar känns den lite småseg på alla växlar trots att den borde vara inkörd.

Det är så svårt det där med hur man "känner" och hur man minns att man kände. Kan du inte låta en cykelmek avgöra saken?

Skaffa oväxlat baknav. Du kommer inte ångra dig. Personligen går jag alltid ned på 16 på bakdrevet på moderna cyklar med 42 eller 38 på framdrivet såvida det inte är några vidriga backar i körvägen.

På gamla morsans Trofe damcykel Husqvarna 28 tum var bak drev 20 och på en dansk BKC 26 tum var det 19 på bak drev vad fram drev är kommer jag inte i håg storlek på.

Sannolikt är största orsaken skitdäck. Har väldigt, väldigt svårt att nån skulle konstruera en så värdelös växellåda att 1:1-växeln gör nåt annat än bara låser rubbet så det blir som ett fast nav.

Edit: Sitter det inte väldigt korta vevar på såna där förresten? Kan ju kännas visset om man är van vid längre.

Vi har nyss köpt en ny stationshoj, den gamla var för risig men också väldigt segtrampad. Den nya ( https://www.xxl.se/velocity-by-whit...ack-25-stadscykel-dam-svart/p/1228494_1_Style ) har lätt och fin alu-ram men lite samma såsiga trampkänsla. Så två frågor:
-Minns jag fel när jag tror att gamla 3-växlade hojen från barndomen inte hade samma tröga känsla?
-En riktigt gammal damtralla med oväxlat baknav kan vara hur kvick och härlig som helst att hoja på. Jag är sugen på att skaffa ett oväxlat baknav och konvertera. Nån som testat? Kommer det bli så gött som jag tror?
(tvåan ska vara 1-1enligt Sheldon. Varför känns inte den kvickare...Visa bilaga 787388)

Visa bilaga 787385

Tillbaka
Topp