Förut tränade jag 4-5 ggr i veckan under lågsäsong och 3-4 ggr under sommaren, men förra vintern var den första med pannlampa så då kunde jag cykla på vardagskvällar också.
Så hittills i år har det bara blivit 16 besök på gymmet och det var före sommaren, riktigt uselt!
Idag är nystarten på gymmandet, planerar 2 ggr i veckan till en början men vill gärna köra 3.
Själva träningen är en uppdelning av hela kroppen i 5 korta pass på under 45 minuter per pass (lår & vader, bröst, rygg, biceps & triceps, axlar & mage). Träningsformen är fokusering på fria vikter och 4-6 eller 8-10 repetitioner per set (beroende på om jag kör tungt eller lätt, alternerar månadsvis). Fokus på basövningar, knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress... Kör efter rullande träningsschema som anpassas lite efter hur jag cyklar och kroppens signaler. Det är t.ex. dumt att köra ett hårt benpass alldeles innan en stor happyride... Varannan månad kastar jag om och byter ordning och övningar.
Varför? Tja, det är störtskönt med endorfiner och kroppen mår mycket bättre av att vara grundtränad, har blivit av med bl.a. rygg-, mage- och knäproblem. Dessutom kan man skratta åt sina cykelpolare som blir trötta i t.ex. axlarna när man kör i Lunsen! ;)
Men komplement till cykelträning? Nja, cyklingen är bara på skoj (jag har haft skoj i +270h hittills i år) och gymmandet är så att säga träningen i mitt liv.
Har jag tid över (yeah, right) så fuskas det på inlines och längdskidor också.