32mm tunnväggig hylsa / hylsa för gaffel?

glitch

Aktiv medlem
Min Dvo vill ha en 32mm thin wall socket dvs. Tunnväggig hylsa för att lossa luft / dämparenheterna.
Hade visst ingen passande hemma, söker jag på thin wall hittar jag bara en massa superdyra för mutterknackare.

Funkar det lika bra med vanlig 32mm? Självaste muttern eller vad man ska kalla det är ju väldans tunn.
Thin wall trodde jag refererade mer till yttre diametern för att kunna få in på t.ex. tighta fälghål? Eller har de nåt med djupet att göra också?

En helt vanlig fast nyckel funkar också prima. Det är ju inga moment det är frågan om. Men det är smidigare med en planslipad hylsa än en nyckel om man tänkt göra det ett par gånger.

Den tunnväggiga hylsan behövs väl bara för att kunna skruva loss ”innanmätet” från luftenheten? Om du bara planerat att ta loss hela enheterna för att göra rent räcker det fint med den från epic men om du vill in i enheterna och pyssla funkar väl inte den där.

När jag gjorda stora servicen på min Diamond så letade jag som fan efter en tunnväggig hylsa och det blev till slut en dyr liten rackare. I Dvos manual ser man att de slipat ner ytterkanten på en vanlig hylsa för att göra jobbet så det kanske kan vara ett alternativ om du har verktyg

Jag trodde att den behövde vara tunnväggig bara för att inte ta i kronan och konturen på gaffeln. Om det är 32 mm hylsa till enheten så kan man väl inte få ut en annan 32 mm ur röret, som gör det du beskriver Rockingman, eller har jag missförstått dig?

qma sa:
Jag trodde att den behövde vara tunnväggig bara för att inte ta i kronan och konturen på gaffeln. Om det är 32 mm hylsa till enheten så kan man väl inte få ut en annan 32 mm ur röret, som gör det du beskriver Rockingman, eller har jag missförstått dig?

My bad, hylsan jag tänkte på är den på 22mm som krävs för att komma in dämparenheten. Jag har använt vanlig 32 mm hylsa för att få loss hela enheterna, behövde ingen särskild tunnväggig hylsa för det

Gotcha. Jag har kört med vanlig hylsa på mina enkla RockShox gafflar, men det är lite pilligt och skrapar anodiseringen en del.

qma sa:
Gotcha. Jag har kört med vanlig hylsa på mina enkla RockShox gafflar, men det är lite pilligt och skrapar anodiseringen en del.

Precis en vanlig hylsa passar men med skrapad anodisering / eventuell runddragning till följd. Så tror att det viktiga här är att hylsan är plan.

Jag satte upp min hylsa i svarven och planade av den, har inte gjort den tunnare men det borde inte vara något problem att göra. Krafthylsa från Biltema strl 32.

Jag svarvade en 8 mm genom att sätta den i en skruvdragare och hålla mot en fil.. Det funkade och gick hyfsat fort men blev inte perfekt runt. Med svarv måste det ju vara en barnlek :-)

Vad ni krånglar till det.
Rörhylsor är tunnväggiga och finns bla i Bahcos sortiment i 30/32 mm.
Kan säkert erhålles genom närmaste järnhandel utan stort besvär.
Billiga brukar dom också vara. Rörhylsor, alltså.

Tillbaka
Topp