33-åring tillbaka i första klass

ruslan

Ny medlem
Detta är ju OT kanske någon utbrister, så jag lade till ett OT för säkerhets skull. Fast det handlar ju om en cykelolycka.

Göteborg (TT)

Tillbaka till skolbänken.

Tobias Carolusson, 33, i Göteborg blev hjärnskadad efter en cykelolycka för över tio år sedan. Nu går han i första klass igen och tränar på att läsa och skriva.

Tobias Carolusson anländer till Vasaskolan i färdtjänstbil och med en personlig assistent, berättar Göteborgs-Posten.

Skolan är hans gamla lågstadieskola.

Efter olyckan började han envist att träna på att stå och gå. Efter ett och ett halvt år kunde han gå korta sträckor utan att hålla i sig och i dag kan han tala i meningar om två, tre ord. Det var hans mamma som kom på att han kanske skulle kunna få komma tillbaka till sin gamla skola för att träna på att läsa och skriva.

Rektorn tände på idén, Tobias Carolusson var välkommen till skolan. Där går han nu några dagar i veckan.

Edit av the_TnT: Jag bestämmer att det inte är OT. :D

Senast redigerad av en moderator:
En tuff historia det där, har för mig jag läste ett reportage om honom strax efter olyckan hade hänt, cykelhjälm och därmed happykorrekt känns lite viktigt. Tänk å börja om från början igen med sin utveckling.

Till alla de som låter bli hjälmen för att inte skada frisyren - Läs detta!
Det hjälmmotståndare oftast inte förstår är att då man skadas blir omgivningen minst lika lidande om inte mer än du själv. Lever man med en skada, så lär man sig "leva" med skadan. Omgivningen däremot måste hela tiden begränsa sig till den skadades förutsättningar och tvingas leva med den anhöriges skada.

Tänk att denna Tobias kunde varit en fyrbarnspappa på väg till jobbet. Därhemma gick hans sjukskrivna fru. Vilka följder skulle det kunnat bli? Helt vansinniga proportioner jämfört med att kränga på krukan på morgonen iaf, det är ett som är säkert.

Tillbaka
Topp