Hej allihopa.
Jag heter David och är utvecklaren bakom eTuning. Jag tror att jag kan bidra med lite användbar information för framtida användare som vill göra ett liknande motorbyte, eftersom flera saker har ändrats sedan den här tråden skrevs.
Jag såg att problemet med hjulomkretsen låst till 3000 mm på en EP6 nämndes här. Det som skrevs då var korrekt för mobilversionen via Bluetooth. På de nyare Shimano-motorerna gick det inte att spara dessa parametrar från Android eller iPhone. Idag är metoden annorlunda för nyare motorer som EP6, EP801 och EP5. Det görs inte via Bluetooth. Man behöver eTuning för Windows och ett Shimano SM-PCE02-interface.
På nya motorer brukar en hjulomkrets på 3000 mm betyda att motorn ännu inte har konfigurerats för just den cykeln. Förutom hjulomkretsen behöver man normalt också kontrollera andra parametrar, till exempel antal tänder på framdrevet, växeltyp, antal växlar, monteringsvinkel eller destinationsregion, beroende på hur den nya motorn är konfigurerad.
Det är också viktigt att veta att dessa inställningar normalt inte är tillgängliga för vanliga Shimano-verkstäder. För att ändra den här typen av parametrar på de nyare motorerna krävs tillgång till särskilda verktyg och procedurer som normalt bara är tillgängliga för Shimano, cykeltillverkare eller vissa särskilt auktoriserade Shimano-servicecenter på högre nivå. En vanlig Shimano-återförsäljare eller verkstad kan i regel inte göra den här typen av konfigurering.
Slutligen finns det på dessa nya motorer, EP6, EP801 och EP5, en viktig begränsning kopplad till hjulomkretsen. Oavsett om konfigureringen görs med eTuning eller genom Shimanos officiella procedurer kan värdet för hjulomkretsen bara ändras tre gånger. Därför är det viktigt att mäta hjulet korrekt och skriva in rätt värde från början, så att man inte förbrukar de tillgängliga ändringarna i onödan.