Råd sökes: Elcykel för vinterpendling i Norrland

Viixter

Medlem
Hej!

Jag vänder mig till forumets samlade expertis för att få lite råd inför köp av en elcykel för jobbpendling.

Mina förutsättningar och behov:
  • Pendling: Ca 6 km enkel väg i relativt backig miljö.
  • Klimat: Kommer att cykla året runt i norra Sverige, så cykeln kommer att få smaka på kyla, slask, snö och salt. Sommartiden är vägen huvudsakligen asfalt.
  • Förvaring: Huvudsakligen utomhus hemma, men i varmgarage på jobbet.
  • Tidigare erfarenhet: Har de senaste 5 åren pendlat på en egenbyggd hardtail MTB med en Tongsheng 250 W-motor. Har oftast cyklat på assistansnivå 1 av 5, och max nivå 3 i branta backar, så någon hög kraftig motor är inte nödvändig baserat på tidigare erfarenheter.
Orsak till planerad byte är att batteriet på mitt hembygge har precis gett upp samtidigt som hela cykeln börjar vara ganska sliten. Istället för att investera i ett nytt batteri är det nu dags för en riktig uppgradering.

Har bl.a. kollat på cyklar på bike-discount.de. Dessa verkar ha flertalet cyklar för bra pris, åtminstone jämfört med den svenska marknaden. Vad jag har läst verkar sidan vara pålitlig och flera av märkena är kända, även för en icke-cykelentusiast.
Hoppas på att komma billigt undan, gärna runt 15 000 kr, men kan sträcka mig upp till 25 000 kr om det ger markant bättre "value for money".

Behöver cykeln egentligen först i september, vilket betyder att det inte är någon extrem brådska med det i nuläget. Om det skulle vara smart/taktiskt att vänta på t.ex. några specifika reor.

Tankar:
  • Motorsystem: Jag har läst att Bosch eller Shimano rekommenderas generellt. Med tanke på att jag gillar en naturlig cykelkänsla lutar jag lite mot Shimano, men är öppen för förslag.
  • Cykeltyp: Tänker mig att en trekking bike borde vara det jag ska sikta på för att få en bra balans av komfort och all around cykling, även på vintern. Eller ska jag kolla på andra typer?
  • Nackdelar med att köpa via nätet: Finns det andra praktiska nackdelar med att beställa via nätet, förutom att man inte kan testa cykeln innan köp? Påverkar köp via nätet, t.ex. garanti, möjlighet till service eller finns andra nackdelar?
  • Service och underhåll: Har hört att det är bra att köpa ett märke som är vanligt för bättre förutsättningar för att få tillgång till service/reservdelar. Stämmer detta? Hur stor vikt ska man sätta på detta vid val av cykel?
  • Krav på komponenter: Med tanke på att huvudfunktionen för cykeln är enkel pendling så tänker jag att jag inte är i behov av någon cykel med toppkomponenter, men med tanke på användning vintertid tänker jag att hydrauliska skivbromsar är något som ändå är värt att satsa på. Vill också gärna komma undan med låg service, borde jag då tänka remdrift istället för kedja? Vet att detta skulle dra upp priset i så fall, men är det en investering som ni anser är värt att lägga extra pengar på?
  • Övrigt: Är det något annat som jag missat som ni tycker är extra viktigt att fokusera på vid val av cykel?
Resonerar jag rätt i mina tankar? Är det önsketänkande att komma undan med en okej el-cykel för 15 000 - 25 000 kr? Har ni några specifika tips på varifrån man borde köpa, specifika cykelmodeller att kolla på och/eller tidpunkt när jag ska försöka slå till? Andra generella tips och råd uppskattas också.

Tack på förhand!

Jag är inte särskilt kunnig och cyklar oftast på min vanliga cykel med rem, men ibland på min frus äldre elcykel med Bosch CX Performance. Just hur elmotorn beter sig i övergången runt 25 km/h tycker jag är viktig. Det verkar som att många nyare eldrivlinor går att konfigurera så att att effekt och respons blir som en önskar. Misstänker att rem inte ryms i din budget ...

Hej!

Jag vänder mig till forumets samlade expertis för att få lite råd inför köp av en elcykel för jobbpendling.

• Klimat: Kommer att cykla året runt i norra Sverige, så cykeln kommer att få smaka på kyla, slask, snö och salt. Sommartiden är vägen huvudsakligen asfalt.
  • Tidigare erfarenhet: Har de senaste 5 åren pendlat på en egenbyggd hardtail MTB med en Tongsheng 250 W-motor. Har oftast cyklat på assistansnivå 1 av 5, och max nivå 3 i branta backar, så någon hög kraftig motor är inte nödvändig baserat på tidigare erfarenheter.
Orsak till planerad byte är att batteriet på mitt hembygge har precis gett upp samtidigt som hela cykeln börjar vara ganska sliten. Istället för att investera i ett nytt batteri är det nu dags för en riktig uppgradering.

Har bl.a. kollat på cyklar på bike-discount.de. Dessa verkar ha flertalet cyklar för bra pris, åtminstone jämfört med den svenska marknaden. Vad jag har läst verkar sidan vara pålitlig och flera av märkena är kända, även för en icke-cykelentusiast.
Hoppas på att komma billigt undan, gärna runt 15 000 kr, men kan sträcka mig upp till 25 000 kr om det ger markant bättre "value for money".

Behöver cykeln egentligen först i september, vilket betyder att det inte är någon extrem brådska med det i nuläget. Om det skulle vara smart/taktiskt att vänta på t.ex. några specifika reor.

Tankar:
  • Motorsystem: Jag har läst att Bosch eller Shimano rekommenderas generellt. Med tanke på att jag gillar en naturlig cykelkänsla lutar jag lite mot Shimano, men är öppen för förslag.
  • Cykeltyp: Tänker mig att en trekking bike borde vara det jag ska sikta på för att få en bra balans av komfort och all around cykling, även på vintern. Eller ska jag kolla på andra typer?
  • Nackdelar med att köpa via nätet: Finns det andra praktiska nackdelar med att beställa via nätet, förutom att man inte kan testa cykeln innan köp? Påverkar köp via nätet, t.ex. garanti, möjlighet till service eller finns andra nackdelar?
  • Service och underhåll: Har hört att det är bra att köpa ett märke som är vanligt för bättre förutsättningar för att få tillgång till service/reservdelar. Stämmer detta? Hur stor vikt ska man sätta på detta vid val av cykel?
  • Krav på komponenter: Med tanke på att huvudfunktionen för cykeln är enkel pendling så tänker jag att jag inte är i behov av någon cykel med toppkomponenter, men med tanke på användning vintertid tänker jag att hydrauliska skivbromsar är något som ändå är värt att satsa på. Vill också gärna komma undan med låg service, borde jag då tänka remdrift istället för kedja? Vet att detta skulle dra upp priset i så fall, men är det en investering som ni anser är värt att lägga extra pengar på?
  • Övrigt: Är det något annat som jag missat som ni tycker är extra viktigt att fokusera på vid val av cykel?
Resonerar jag rätt i mina tankar? Är det önsketänkande att komma undan med en okej el-cykel för 15 000 - 25 000 kr? Har ni några specifika tips på varifrån man borde köpa, specifika cykelmodeller att kolla på och/eller tidpunkt när jag ska försöka slå till? Andra generella tips och råd uppskattas också.

Tack på förhand!
Jag har shimano, bosch och tongshengcyklar hemma. Alla är okej. Boschen har skönast trampkänsla men den är nyast också.

Shimano och Bosch har kryptering i sina batterier så när batteriet med cykeln dör måste du köpa et nytt jättedyrt märkesbatteri. Om du inte vill bli inlåst i ett märke, fortsätt med tongsheng som är ett mer öppet system

Hej!

Tankar:

Tack på förhand!
Alla är vi olika, så det viktigaste blir förstås att du funderat igenom vad du vill ha och behöver innan köp. Men lite som jag kommer att tänka på:

Drivning bak eller mittmotor är antagligen bäst för fästet på halt underlag. Själv cyklar jag med drivning fram, det sägs vara billigt och ganska underhållsfritt, men t ex på grus och i terräng så märker man att framhjulen krafsar efter fäste. Jag antar att det skulle kunna uppkomma sådana situationer på snö också, vet inte riktigt. I vinter (stockholmsområdet) så fick jag lov att parkera cykeln under jan/feb, det var för dåligt skottat helt enkelt på sina ställen och då tyckte jag inte min tunga elcykel funkade så bra faktiskt. En vanlig pendlarcykel är nog faktiskt lättare att hantera när det börjar bli mer påtagligt med snö och annat på vägen..

Själv så tycker jag inte att trekkingcykel och liknande är nödvändigt för en elcykel för vardagsbruk. Med hjälp av elen så kommer man ändå väldigt lätt upp i topphastigheten på 25 så luftmotstånd och bra ergonomi för trampning är inte mycket till faktor att ta hänsyn till. På den punkten är det en ganska markant skillnad mellan el och vanlig cykel. Jag har bytt till klassiker-styre och bekväm sadel på min, och jag pendlar ungefär samma sträcka som du. Samma sak med många växlar, det tycker jag faktiskt bara är störande. 7 vxl och 5 assistanslägen på min cykel, vad ska jag med det till? 5 växlar skulle varit bättre, och kanske det t o m varit bättre med endast 3 vxl. En pendlarhoj utan el har väl sitt normala arbetsläge mellan ca 20 och 35 km/h, och då kanske en del växlar kan vara bra att ha men elcyklar som vägrar gå mer än 25, det blir lätt lite overkill då med många växlar och fina, dyra komponenter.

Med det sagt så tycker jag därmed att det inte är orimligt att försöka komma undan med 10-15 000 kr på en normal elcykel. Ska du ha mittmotor och bra vridmoment för de pengarna är det nog bättre begagnat som gäller. Julas elcykel Kayoba för endast 10 000 skulle antagligen fungera för dig också, den verkar nu ha kommit ut i en ny version med drivning bak vilket nog generellt är bättre än fram som tidigare, men möjligen att den har något klent vridmoment. Beror på hur dina backar ser ut. Själv är jag lite nyfiken på Momas elcyklar, de versioner som ligger kring 20 000 kr, de har ändå hyfsat med vridmoment och bra kapacitet på batterierna, även om du antagligen inte nödvändigtvis behöver det.

Remdrift är jag själv nyfiken på, har inte det på min, och vågar inte säga något särskilt om detta, men som du skriver så sägs det innebära mindre underhåll än kedja. Men jag tänker också att en fördel med kedja är att vilken verkstad som helst kan fixa med sånt, men erfarenheten kring rem-drift kanske inte är lika universell? Men ja, rem-drift kan kanske vara ett sätt att komma undan det här med onödigt många driftlägen (växlar+elassistans) som jag upplever på min cykel? I mitt fall handlar det nog också mycket om att jag har kadenssensor. Skaffar du en cykel med vridmomentsensor (eller kanske flera system som samverkar) så minskar antagligen problem med effektförluster, trampa i luften-känsla och liknande som jag får leva med.

Jag har kikat runt rätt mycket på elcyklar senaste tiden. En intressant utveckling tycker jag är de här cyklarna där man satsar på lite lägre vikt (18-20 kg eller så, kanske ännu lägre) och något mindre, lättare batterier och där tanken ska vara att cykeln känns mer som en vanlig pendlarcykel och förhoppningsvis får man också den funktionen att cykeln går bättre att trampa på själv även efter att topphastigheten uppnåtts. För visst skulle man vilja trampa upp i 30-35 i den lättare terrängen, men tyvärr brukar ju en normal elcykel vara som att cykla in i en vägg när topphastigheten nås.. Och då går det kanske också att motivera något högre pris och kanske många växlar och liknande a la typiska pendlarcyklar. Den typen finns också med remdrift och utan växlar har jag sett (Tenways CGO600 Pro), vet inte hur något sådant känns och fungerar kring toppfarten men det är i alla fall en intressant utveckling tycker jag. De cyklarna har förstås då mindre batteri, men förhoppningsvis så får man ändå en tillräckligt bra räckvidd genom effektivare driftsystem och lägre vikt på cykeln.

Min huvudsakliga tanke kring det här med elcyklar är att enkelhet, bekvämlighet, driftsäkerhet och hyfsat lågt pris är en rimlig prioritering så som marknaden och reglementet för elcyklar ser ut som det gör. Om eller när man får fram bra cyklar som är lättare, fortfarande har bra batterikapacitet och går bra att cykla i också 30-50 km/h av egen kraft så skulle jag nog kunna omprioritera något. Men ärligt talat skulle jag förmodligen ändå byta styre och sadel också på en sådan cykel, jag gillar bekvämlighet..

Och då kommer vi in på dämpning. Där jag cyklar, inne i stad samt i övrigt närområde så tycker jag att det underlättar med en dämpad sadelstolpe. Dämpning fram har jag inte, men jag hade nog haft glädje av det. Men jag noterar att du inte tar upp det, så jag antar att dina vägar är tillräckligt bra för att det inte ska vara en särskilt stor faktor?

Val av tidpunkt: leta runt bara och håll ögonen öppna, kampanjer verkar pågå mest hela tiden..

Tillbaka
Topp