400K Nattsvart. Kvällstart från Malmö 21/7 kl 20:00 år 2017

Förra året var detta en oerhört trevlig tur! Bra väder och ett härligt gäng var vi!

Sevärdheter är väl till att ta i, Huarödsbacken är ju som alltid minnesvärd, nu har dom dessutom gallrat i skogen så det är lite mer ljus och utsikt än tidigare.

Mat intogs i Strömsnäsbruk, på McDonalds i Karlshamn (vars glassmaskin inte var i drift när vi kom dit) samt i Önneköp. Vädret gjorde ju mycket för att underlätta, i år ser det ut som att det kan bli lite regn...

Hoppas att det blir liknande uppslutning som förra året, vi är iallafall två tappra själar från Karlshamns Triathlon som startar!

Förra årets upplaga bjöd som antytts på propagandaväder.

Jag var inte själv med men vet från säkra källor att den enskilt största misären bestod i att potatismosmaskinen i Strömsnäsbruk var trasig.

Korv utan mos är helt enkelt inte samma sak... och pommes utan salt är klart värre än kaffe utan grädde, eftersom "man" ju ändå föredrar sitt kaffe svart, eventuellt med brun tillsats.

Banansvarig låter meddela att vägnoterna nu är uppdaterade att följa det GPS-spår som användes förra året (och som inte följer väg 120 mellan Traryd och Älmhult utan går genom stora mörka skogen). Med mindre än att någon ställer upp som nattbarnvakt är jag tyvärr även denna gång förhindrad att deltaga själv men dyker upp vid starten. Om de lagat mosmaskinen på 7-Eleven i Strömsnäsbruk låter jag dock vara osagt...

Oavsett vad så är kvällsstart väldigt trevligt generellt och dessutom särdeles väl lämpat för en 400k, då ingen behöver komma i mål mitt i natten som annars lätt blir fallet med morgonstart om man inte kör som ett jehu.

Jag missar också denna, har inte så många fler kort att spela ut där hemma... hehe. (Sen var det visst båtmässan med Norge helgen efter också)

Raggamuffin sa:
Förra året var den bästa turen jag gjort.

+1
Inte mycket misär och således inte så mycket minnesvärda platser. Jag minns att jag somnade ståendes över styret uppe på en ås, att vi hade medvind hem och att min gps dog. Hoppas det blir repris på vädret och önskar alla deltagare lycka till. Jag håller mig hemma vid spisen och snyter barn (samt F5ar tråden/instagram för lajvrapportering)

Bad i gryningen funkar alltid om man vill pigga upp sig och andra i ens närhet.

Hmm, många i sammanhanget kända namn som ställer in...pressen på oss andra blir ju nu enorm!

Då varken NLC eller ohellstrom ämnar deltaga så kanske vi inte behöver få dåligt samvete om vi cyklar långsammare än 10 timmar?
Fast det är klart, finns ett par snabba namn till...i skogen kan ingen höra dig (benen) skrika.

Ang. minnen från förra turen, Jenny gjorde en stark och lång förning mellan Huaröd och Önneköp, kan det ha varit precis efter nämnda tupplur? Var en fin syn att se gruppen på ett led slingra sig fram i den härligt lantliga miljön.

Lajvrapportering får det bli, på ett eller annat sätt.

JohanSkane sa:
Hmm, många i sammanhanget kända namn som ställer in...pressen på oss andra blir ju nu enorm!

Då varken NLC eller ohellstrom ämnar deltaga så kanske vi inte behöver få dåligt samvete om vi cyklar långsammare än 10 timmar?
Fast det är klart, finns ett par snabba namn till...i skogen kan ingen höra dig (benen) skrika.

Ang. minnen från förra turen, Jenny gjorde en stark och lång förning mellan Huaröd och Önneköp, kan det ha varit precis efter nämnda tupplur? Var en fin syn att se gruppen på ett led slingra sig fram i den härligt lantliga miljön.

Lajvrapportering får det bli, på ett eller annat sätt.

Kanske det var. Fick hemlängtan

Skoj med så många glada som vill vara med å cykla, glöm bara inte att anmäla er via formuläret på hemsidan också =)

Såg nu att man har ända till 23:59 på sig att få in anmälan på onsdag, inte dom vanliga 56 timmarna före start.

Ja, det kändes som att de sista 12 timmarna inte spelar så stor roll denna gång ;-) Men betala gärna med Swish så går det snabbare att verifiera mot anmälningarna.

23:59? Jag som redan anmält mig...

Inga problem, hoppas att fler anmäler sig när det syns att antalet anmälda börjar skjuta i höjden på hemsidan, symboliskt menat då...

Om inget annat så kanske det innebär en vänlig knuff i rätt riktning för Spacekitty's planerande!

Det måste gå att klämma ur 400K till från det här däcket. Visst gör det…

35892384261_fd0ea50119_c.jpg

Spacekitty sa:
Det måste gå att klämma ur 400K till från det här däcket. Visst gör det…

Du har flera timmar på dig att byta annars.... Roligare att kränga däck i dagsljus utan tidspress.

#åsikt

Fast håller nog, med lite tur.

#gissning

Senast ändrad:
Däcket är bytt. Vilken tur att det kom ett nytt med posten idag.

Exposure Diablo MK8 får följa med som förstärkningslampa i mörkaste småland.

36020871515_fae395da8f_c.jpg

Bra tänkt, upp till Strömsnäsbruk är det mest större vägar men sen kan det vara trevligt med lite extra kräm.

Fy för s----n så mycket skyltspurter det är på den här banan! Rena intervallpasset mellan Skånes-Fagerhult (ca 110km) och Kyrkhult (ca 212km), plus nog ytterligare några spridda skyltar....

Lite irriterande att det forfarande aldrig har lyckats mig att komma till start på denna brevet när jag år efter år insisterar på att 400k med kvällsstart är ett alldeles särskilt smart upplägg. Jag har ju faktiskt testat upplägget utom tävlan...

Men handen på hjärtat, om starten var en timma senare hade du väl nästan kunnat smita hemifrån efter middagen och vara tillbaka lagom till "frukost" ?

NLC sa:
Bra tänkt, upp till Strömsnäsbruk är det mest större vägar men sen kan det vara trevligt med lite extra kräm.

Jepp.. jag har kittat cykelen inför natten. Hade svårt att hitta en passande navdynamo, så det fick bli ett 12V på pakethållaren.

LEDBIKE1stLightonBike.jpg

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Nej inget spurtande för mig, tror inte Chrille heller är så spurtig. Kommer nog bli en lugn hyggerunda med sprit, fika och pizza om vartannat.

Spacekitty sa:
Nej inget spurtande för mig, tror inte Chrille heller är så spurtig. Kommer nog bli en lugn hyggerunda med sprit, fika och pizza om vartannat.

Jag kan inte för mitt liv förstå varför man inte skulle kombinera spurtande med sprit, fika och pizza?!

JohanSkane sa:
Låter som att detta kan bli en mysig tur!

Om man inte har lampa, är det okej att medföra fackla?

Så länge du har en vit och en röd fackla så måste det vara ok. Men det finns viss risk att maxtiden vid stämplingen i Karlshamn är i farozonen ;)

Jeppe_E sa:
JohanSkane sa:
Låter som att detta kan bli en mysig tur!

Om man inte har lampa, är det okej att medföra fackla?

Så länge du har en vit och en röd fackla så måste det vara ok. Men det finns viss risk att maxtiden vid stämplingen i Karlshamn är i farozonen ;)

Jag tänker mig att man genom detta genidrag kan minimera stopptiden då man kan grilla t.ex. marshmallows och enklare köttbitar både till sig själv och eventuella medcyklister...viktigt att se helheten!

Spacekitty sa:
Jag börjar redan bli lite kissnödig. Vädret ser bra ut, inte just nu då alltså, med dimma och regn, men sen. Om man kan lite på väderbullen.

http://www.weatherbagel.com/f/13b91841-2046-4d88-ac71-ccf3830bed89

Ohhh medvind hem.... Det var ju lite ovanligt. Känns som att denna 400k har potential att gå snabbare än 300k motvindsmisären (vilken tog 15h, 28min).

Frågan är om man ska köra med en knä- och en armvärmare, vad säger du Oscar? :p

Senast ändrad:
ohellstrom sa:
Spacekitty sa:
Jag börjar redan bli lite kissnödig. Vädret ser bra ut, inte just nu då alltså, med dimma och regn, men sen. Om man kan lite på väderbullen.

Det är ju lite av tradition med kisspaus när man kommer in på cykelbanan efter Borgeby.

Ja, det där har jag aldrig förstått. Men å andra sidan brukar jag inte kväveberika naturen på mina brevetar, alls.

Kisspauser - är det inte bara mygelproffsen (läs Froome) som håller på med sånt? Gör ju bara att man stelnar till när man ska vänta på att alla ska bli klara.

Jeppe_E sa:
Spacekitty sa:

Ohhh medvind hem.... Det var ju lite ovanligt. Känns som att denna 400k har potential att gå snabbare än 300k motvindsmisären (vilken tog 15h, 28min).

Frågan är om man ska köra med en knä- och en armvärmare, vad säger du Oscar? :p

Jadu... fyra nätters cykling har det blivit hittills i år, fördelade på 3 styck 60-milare och en okynnesnattsvart 400k. Av dessa nätter har jag två gånger tagit på knävärmare vid 2-snåret och två gånger kört Glenn Hysén hela vägen.

Jag blir alltid kissnödig efter ca 2 mil, troligen för att jag tycker det är både gott och trevligt att dricka väldigt mycket kaffe hemma på helgmorgnar. Ibland är jag dessutom lite småbakis och kompletterar med rikliga mängder vatten.

De som varit med vet dock att jag ytterst sällan ber om gemensamt stopp för att kunna uträtta mina behov utan helt sonika cyklar ikapp gruppen efteråt.

Efter detta tidiga stopp - som i princip bara markerar slutet på uppvärmningen - brukar det inte vara några större problem att hålla sig tills lämpligt tillfälle bjuds.

Generellt är det betydligt mer effektivt att kissa i en buske 500m innan en kontroll än att riskera kö på macken.

Det har varit riktigt skitväder här uppe i Älmhult idag. Rutten går väl här förbi? Nu har det iaf slutat regna, det verkar torka upp
och enligt prognosen kommer ni få vindstilla i natt och medvind imorgon när ni kör över åsen och är på väg hem. Tillönskar alla deltagare en lugn och händelsefattig natt och en trevlig cykeltur.

Tillbaka
Topp