400K Nattsvart. Kvällstart från Malmö 21/7 kl 20:00 år 2017

Bröt i Karlshamn. Inte bara det gamla vanliga knäet det här gången utan även sömnbrist. Somnade snabbisar på cykeln, men lyckades räta upp mig var gång. Tappade helt konceptet med tid och kunde inte alls förstå varför klockan på telefonen visade strax innan 08 när vi stod i Karlshamn, ställde in den manuellt på 1630 för det var jag övertygad om den skulle vara, upptäckte att även GPSen visade ungefär 08 och blev förbannad på den också. Cyklade till stationen och lyckades bara hamna i nån slags plantering en enda gång. ?

Chrille rullade vidare och ska om några minuter ta sig an Huarödsvägen uppför.

Spacekitty sa:
Bröt i Karlshamn. Inte bara det gamla vanliga knäet det här gången utan även sömnbrist. Somnade snabbisar på cykeln, men lyckades räta upp mig var gång. Tappade helt konceptet med tid och kunde inte alls förstå varför klockan på telefonen visade strax innan 08 när vi stod i Karlshamn, ställde in den manuellt på 1630 för det var jag övertygad om den skulle vara, upptäckte att även GPSen visade ungefär 08 och blev förbannad på den också. Cyklade till stationen och lyckades bara hamna i nån slags plantering en enda gång. ?

Chrille rullade vidare och ska om några minuter ta sig an Huarödsvägen uppför.

Trist, men klokt att bryta när hjärnan inte orkar längre.

Hittade en cyklist utanför Dalby (för ca 3 timmar sedan)
_20170722_150020.JPG

Relativt stort manfall den här gången (vet jag, trots att det är 5 minuter tills tiden löper ut). Vad hände övriga?

Alla två som fullföljde har gått i mål, övriga tre har av olika anledningar brutit mellan Karlshamn och Kristianstad(ish). Nästa år, då måste jag få till en egen start på denna runda.

NLC sa:
Alla två som fullföljde har gått i mål, övriga tre har av olika anledningar brutit mellan Karlshamn och Kristianstad(ish). Nästa år, då måste jag få till en egen start på denna runda.

Jo, Spacekitty meddelade ju sin DNF. Hoppas övriga inte brutit under några alltför dramatiska former.

Trots ambitioner om motsatsen misslyckas jag alltid att komma ull start på detta lopp (samt RAAS). Skärpning!

På 95,4 KM började prassla som fan i skogen, trodde det var en älg som stånkade fram och skulle hoppa ut på vägven, men plötsligt började den skälla rejält. Om hunden var lös eller innanför ett staket kunde vi inte se i det läget, men vi fick fart på benen och vaknade till.

Skrmavbild2017-07-22kl.23.25.40.png

Vi hade iaf ett riktigt kalasväder. Som lägst under natten 9˚C en kort stund men mest 11-13˚ (korrigerat för att min GPS visar ca 2 grader för lågt), vindstilla. Jag höll på att cykla på en orre som satt och vilade sig på vägen, upptäckte den inte förrän den flaxade upp bredvid framhjulet. Förvånansvärt lite fågelkvitter i gryningen.

Spacekitty sa:
Vi hade iaf ett riktigt kalasväder. Som lägst under natten 9˚C en kort stund men mest 11-13˚ (korrigerat för att min GPS visar ca 2 grader för lågt), vindstilla. Jag höll på att cykla på en orre som satt och vilade sig på vägen, upptäckte den inte förrän den flaxade upp bredvid framhjulet. Förvånansvärt lite fågelkvitter i gryningen.

Låter som en trevlig tur ändå. Lite mer sömn innan och lite lugnare tempo så hade det varit perfekt?

ohellstrom sa:
Pluspoäng till Jeppe för att starta i kort-kort en såpass mulen kväll. Hoppas den inte övergår i en alltför kulen natt...

Nej. det var en ljummen natt. Armvärmarna åkte på mest för den lite kalla morgondimman. Fantastiskt väder och medvind från Karlshamn.

ohellstrom sa:
NLC sa:

Jo, Spacekitty meddelade ju sin DNF. Hoppas övriga inte brutit under några alltför dramatiska former.

Trots ambitioner om motsatsen misslyckas jag alltid att komma ull start på detta lopp (samt RAAS). Skärpning!

Nej det var nog inte så stor dramatik. Johan + Fredrik var rejält trötta (i varje fall Johan, som drogs med en förkylning) efter Karlshamn och strax därefter så tyckte jag det var dags att dra igång målspurten. Jag hade en liten dipp strax innan Karlshamn. Men i det fantastiska lördagsvädret så var det en fröjd att cykla. Natten gick långsamt, men var fantastisk. Höll på att bli rådjurssadel då ett rådjur bestämde sig för att passera 3 meter framför gruppen.

Måste nog säga att av alla rundor i år så var detta den härligaste.

200k - cargorando var kul
300k - var en motvindsmisär utan dess like (solo, 250k)
400k - mysig
600k - konstig (solo 470k)

Nu är dygnsrytmen helt uppfuckad...

Upp till Strömsnäsbruk gick det fantastiskt bra, måste varit dom mest lättcyklade 135 km jag varit med om.

Som Jeppe säger, jag kände av en begynnande förkylning strax innan Karlshamn, tänkte bryta redan där men fick en uppsving efter besöket på McDonalds. En av dom andra på jobbet var förkyld i veckan så när jag förklarade att jag undviker honom därför att jag måste cykla i helgen var förståelsen inte överdrivet stor :).

Sen blev det ju varmare och solsken så det kändes bättre, bra förhållanden var det också. Blev väldigt reducerad fart efter Karlshamn, Jeppe hade bra drag! När det vände till medvind och vi kom mellan Ripa och Everöd så tappade vi Jeppe, vilket inte var konstigt då han höll bra fart.

Fredrik råkade för några år sedan ut för en motorcykelolycka vilket gör att han har problem med sin ena fot, den gjorde nu rejält ont och han kunde knappt trampa med den.

Vi hade då hunnit cirka 315 km, jag var inställd på att fortsätta, även om det skulle gå långsamt så borde det inte vara några problem att slutföra.

Dock så har jag tidigare gjort just det vid olika evenemang, fortsatt för att det var så relativt liten bit kvar och jag känt att allt inte varit hundra och i efterhand har man t.ex. blivit sjuk och fått ställa in 1-2 veckors träning, så jag och Fredrik cyklade in till Kristianstad och åt glass på McDonalds.

JohanSkane sa:
Dock så har jag tidigare gjort just det vid olika evenemang, fortsatt för att det var så relativt liten bit kvar och jag känt att allt inte varit hundra och i efterhand har man t.ex. blivit sjuk och fått ställa in 1-2 veckors träning, så jag och Fredrik cyklade in till Kristianstad och åt glass på McDonalds.

Klokt val Johan. Andra är inte riktigt lika kloka :)

Sammanfattning
Malmö-Strömsnäsbruk - tempokörning i kedja med sidvind. 30,2 km/h över 136 km (31 km/h om man plockar bort Malmö stad).
Strömsnäsbruk-Karlshamn - myscykling i mörkret utan nämnvärd vind genom den Småländska/Skånska skogen.
Karlshamn-Malmö - fantastisk medvindscykling i vackert väder. Kände mig jättepigg och de sista 100k lyckades jag hålla 28km/h även om det knappast gick så fort uppför Linderödsåsen ;)

IMG_0428.JPG

IMG_0430.JPG

Skarmavbild2017-07-23kl.10.49.48.png

Tillbaka
Topp