4X Four Cross, vart ska man vända sej?

daymaker

Ny medlem
Hallå där!

Nu är det såhär att jag är en rätt så inbiten cyklist. Jag har både det ena och det andra i bagaget, lansdväg, downhill, muni, cross-country m.fl. men jag har under vintern fått ett stort intresse för four-cross (4x). Jag skulle gärna vilja börja eller åtminstonde prova på. Vart ska jag vända mej? Finns det klubbar, i sådana fall, vart? Banor? Finns det i Stockholms-området? Berätta allt ni kan tänkas veta! Är väldigt intresserad!

Tack på förhand!

Vallåsen har en bana tror jag, gesunda kanske också har en men jag är inte säker. Så vitt jag vet finns det ingen bana stockholm men det finns ju många BMX-banor i området som man kan träna på.

fricyklisterna.wordpress.com/ kanske?

jag tror de flesta DH och 4X åkare är med i nån lokal klubb som inte har någon organiserad träning för deras discipliner, men de behöver vara med i en klubb för att kunna tävla.

Edit: kolla in på pushbike.se de vet nog mer om 4X.

adrenalinecitycup.se som är länkat hos fricyklisterna ska tydligen ha en parallel-slalom tävling, Det kan ju va nått att delta i om man vill cykla 4X...

Senast ändrad:
I vallåsen finns det ingen 4xbana, men det gör det i Gesunda. Som blunder sa, adrealinecitycup kommer till göteborg någon gång i sommar, dh,4x och slopestyle tävlingar!

Hej!

Jag kan informera lite om läget med 4X och Sverige. Det har varit så få deltagare på 4X-tävlingarna de senaste åren, så vi inom CF Fricyklisterna kommer inte att arrangera någon 4X-tävling under 2012.

I Falun (vid Velodromen) finns en inomhusbana som YA cykelgymnasium använder sig av. Det är mer en BMX-bana än 4X.

I Gesunda finns en 4X-bana liksom i Vånga (Skåne). I Gävle finns Hemlingbybacken, men den är ganska liten. Åres 4X-bana är slutet av Shimano-leden och den är inte i bra skick.

Vansbro Cykelgymnasium har en 4X-bana på skolgården. Jag har för mig att de har, eller ska rusta den.

På Adrenaline City Cup i Göteborg kommer vi att köra en parallellslalom-tävling. Det är ju inte 4X förstås...

Felix Beckeman vet nog allra mest om 4X-läget i Sverige och Europa. Vad jag vet så kommer han att köra tävlingar i Europa under sommaren.

/Anki
CF Fricyklisterna

Okej... Synd att det blivit såhär. Det verkar ju vara en grymt rolig sport! Kan man få tag på den här Felix på något sätt?

Börja kör bmx istället, finns många klubbar och banor. Tekniken har du igen även på mtbn.

Jag har spenderat större av min cykeltid på diverse MTB-hojar och känner mej hemma i lite tuffare terränger så BMX känner jag inte är något för mej.

Gör som du vill, men tro mig, jag har gjort omställningen från MTB till BMX en gång och det går fort att vänja sig. Jag skulle prioritera träningsverksamhet och bra banor/tävlingar framför hjulstorlek. Däremot finns det kanske en del klubbar där du kan köra även med en MTB och det kanske kan vara ett bra alternativ.

Edit: I Stockholm finns BMX-banor i Älvsjö, Märsta och Upplands Väsby. Klubbverksamhet bara i Märsta och Älvsjö.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp