5-56 -> Bra allt-i-allo eller värdelös sörja?

Crossmax

Aktiv medlem
Börjar fundera mer och mer på vad man kan använda 5-56 till på cykeln... Lager ska man inte använda 5-56 på/vid då det kommer lösa upp fettet och underlätta för vatten att tränga in. Men hur är det annars, är det skonsamt mot plast och gummi, eller fungerar det bara på metalldelar?

Vad använder ni 5-56 till och vad ska man inte använda det till?

Använder det inte alls på cykeln, eller dess delar. Punkt slut.

Ref

Använder det till väldigt mycket men inte just till sånt där det ska vara fett kvar som tex lager!

Har inte märkt att det skadar plast och liknande så det är nog lungt, bra rostskydd och det löser det mesta som fastnat så det är bara att spruta på med sånt om du vill smörja.

Vill du istället uppnå friktionsreducering så är silikonspray bättre me n det smörjer/rostlöser inte så bra, men jäklar vad lätt olika ytor glider mot varandra ;-)

Bosse

Haha, var och köpte silikonspray idag, och är lite fundersam på att spruta in i mina växelteglage (rapidfire). Är silikonspray fett-lösande?

Problemet med 5-56 är ju att det drar åt sig så mycket skit. Har man 5-56 på en kedja är den ju svart när man kört 50m på grus (typ...). Använder det som rostlösare vid behov, annars inte på cykeln alls.

Juste, det är det som gör att jag tvekar för att använda det. Men hur fungerar silikonspray då? Attraherar det också smuts? Löser det fett?

Finns det kedjespray som inte drar åt sig damm och smuts?
Brukar applicera 5-56 på ramen om det är skitigt ute, lättare att tvätta cykeln efteråt då
har även använt det på kedjan,tränger in där det ska vara

Jag tycker 5-56 funkar ganska bra som rengöringsmedel, men jag använder det inte som smörjmedel, det blir lite väl "torrt" för det.

Jag duschar på 5-56 på växlarna, ingen annanstans. Funderar på att byta till annan smörja men 5-56 luktar ju så gott!

[edit]: Irriterande sär skrivning. Förlåt!

Senast redigerad av en moderator:
jag brukar smörja mina fälgar med 5-56. det blir grumt trixit att bromsa nerför hammarbybacken dåe. ska till åreskutan och berätta för alla där...

ride hard ride the sibacykel!

Till växelvajrar som egentligen borde bytas funkar det. Eller trilskande växelreglage. Annars får det vara. Brukade smörja in lederna i bak- och framväxel med det förut men har inte orkat bry mig på de senaste åren och det funkar precis lika bra :-D

Använder det (eller liknande) till att rengöra växelvajrar, växelleder och för att driva ur fukten ur kedjan efter tvätt (smörjer sen med finishline grön).

Tvättar ramen med 5-56, fungerar bra då det är smutslösande. Annars till klassisk rostlösning vilket är mycket sällan på hojen. Och som plumse säger, det luktar ju så gott så lite okynnes-sprayande kan det ju bli.

bossebus skrev:
> Brukar applicera 5-56 på ramen om det är skitigt
> ute, lättare att tvätta cykeln efteråt då

Wilier skrev:
> Tvättar ramen med 5-56, fungerar bra då det är smutslösande.

Vad har ni för skit på ramen som inte går bort med vatten?

Som alla tidigare sagt är den bra för att lösa rost(i viss mån) men även på att driv ut fukt. Har man tex tvättat cykeln är det utmärkt att spraya på kedjan, låta vara en stund, torka av kedjan så gott det går och lägg sedan på riktig kedjespray som har en bättre smörjande effekt och är segare.
I övrigt måste jag säga att silicon-spray är min favvo-burk. Efter tvätt, spraya på ramen, torka och vipps har du något som är halare än vax = mindre skit fastnar, det som fastnar lossnar lätt

Har tvättat en del då jag kört cross i många år...

lave skrev:
>
> Vad har ni för skit på ramen som inte går bort med
> vatten?

Problemet är väl snara att tvätta hojen med vatten på vinden, vinden tål inte vatten :)

Jag har fyllt mitt vevhus med 5-56 för att det ska tränga in i porerna så att jag kan lossa det lilla vevlagerh-etet. Det kanske hade funkat lika bra med symaskinsolja, vad vet jag, det har ju inte funkat än?

edit: felskrivning

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp