5-56

5-56
Har googlat och nu läst åsikter som är minst sagt spretiga.

Några skriver att 5-56 funkar bra för kedja/krans.
Några skriver att 5-56 är ok för kedja/krans.
Några skriver att 5-56 är dåligt för kedja/krans.

Kedja/krans helt nytt och åker på vägar i Sthlm så en hel del salt/slask.

Vad säger ni har som "kan lite mer" - gärna någon med goda mek-kunskaper.

5-56
5-56 innehåller huvudsakligen lösningsmedel och är därför att betrakta som ett rengöringsmedel och inte ett smörjmedel. Oljefilmen som blir kvar är löjligt tunn och därför även kortlivad.

frid!

5-56
5-56 smörjer inte så mycket och det försvinner snabbt. Det är bra på att driva ut fukt och i viss mån på att lösa upp smuts och sånt. Smörjer du kedjan med det så försvinner det vid första blöta tur.

5-56
Till att börja med. Smörj aldrig något på kransen. Någonsin. Vanligaste nybörjarmisstaget! Det är bara kedjan som ska smörjas, allt annat gör bara att smuts lättare fastnar i kransen och det är odelat negativt. Kransen heter för övrigt oftast kassetten med fortsätter med TS terminologi.

Men som sagt, den funkar väl egentligen som en lätt dry lube torra dagar om du smörjer ofta. Men nu är den tämligen dålig.

5-56

Bilagor

• WD40_Bike-Family.jpg
    WD40_Bike-Family.jpg
    82 KB · Besök: 82
5-56
sdx sa:
det kommer olja på både klossar och fälg

Enligt vad han säger så vill han smörja "calipern" (bromsok på svenska?) vilket nog kan vara smart, det är ju lite delar som rör sig där.
Så om det hamnar på kloss och fälg är det nog av misstag.

Edit: Men jag håller med, smörjmedel hör inte hemma på bromskomponenter som förlitar sig på friktion.

Senast ändrad:
5-56
Kedjor slits väl mest på insidan av rullarna och i synnerhet så här års så det enda som funkar bra är att ta av den efter varje tur och doppa i en burk med smörja efter rengöring så smörjan får en chans att tränga in ordentligt. Vilken smörja man använder är dock rätt så sekundärt. Skulle personligen köra med hypoidolja om det inte luktade så illa. WD40/5-56 har ju klart ett luktövertag iaf jmf med hypoiden. Rapsolja funkar oxå fint, i synnerhet blandat me Mobil 1. 50/50.

Senast ändrad:
5-56
5-56 eller WD-40 använder jag till att smörja upp växellänkaget , speciellt på vintern.

Är det kallt och full vinter så kan man ta det på kedjan, -lite som rengöring.
Har du olja på kedjan när det är full vinter, så binder den vatten och hela skiter kan frysa ihop.

5-56
26er sa:
Kedjor slits väl mest på insidan av rullarna och i synnerhet så här års så det enda som funkar bra är att ta av den efter varje tur och doppa i en burk med smörja efter rengöring så smörjan får en chans att tränga in ordentligt. Vilken smörja man använder är dock rätt så sekundärt. Skulle personligen köra med hypoidolja om det inte luktade så illa. WD40/5-56 har ju klart ett luktövertag iaf jmf med hypoiden. Rapsolja funkar oxå fint, i synnerhet blandat me Mobil 1. 50/50.
Varför rekommenderar du sånt som inte ens sitter kvar på kedjan det finns bättre oljor som har inträngande förmåga typ vanlig kedjeolja sen om man smörjer kedjan på insidan så ligger oljefilmen kvar längre än om man smörjer på utsidan.

5-56
hehe... 5-56, WD-40 och klippet från GCN ovan - det ger ju klart liknande vibbar som VitaePro
"Det funkar för mig" *stort leende*

Själv låter jag nog dessa prylar vila till ev rostlösning eller ngt liknande :-D

5-56
5-56 och liknande har funkat i över 15 år för mig till kedja o växel. Använder det typiskt efter att jag tvättat. Sprayar på kedjan, och efter någon minut på med tryckluften, och sedan torka tort det sista med trasa. Håller bort fukten, och minskar rosten som blir inuti kedjelänkarna. Det är knappast någon proffskur, men går fort. Jag gör det "riktigt" i bland, men då måste kedjan bort o tvättas lös, och då tar det mig minst 20 minuter. Cykla är kul - tvätta e trist.

5-56
BOBCAB sa:
5-56 och liknande har funkat i över 15 år för mig till kedja o växel. Använder det typiskt efter att jag tvättat. Sprayar på kedjan, och efter någon minut på med tryckluften, och sedan torka tort det sista med trasa. Håller bort fukten, och minskar rosten som blir inuti kedjelänkarna. Det är knappast någon proffskur, men går fort. Jag gör det "riktigt" i bland, men då måste kedjan bort o tvättas lös, och då tar det mig minst 20 minuter. Cykla är kul - tvätta e trist.

+1
Say no more.
(Fast jag har kört på i 25 år ;p)

5-56
5-56 och liknande verkar fungera utmärkt för vissa och inte för andra. Kanske det är en myt att det inte skulle fungera eller också har det varit/är det olika innehåll i burkarna.

5-56
5-56 och WD40 är i princip samma sak och med samma upphovsman. De innehåller en viss mängd, kring 25%, tunn smörjolja, resten är lösningsmedel och drivgas. Mest är de tänkta att användas som rostskyddsmedel på större ytor i skyddat miljö.
Som smörjmedel finns det bättre. Fö är de inte särskild hälsosamma, tyska Ballistol är det däremot, funkar tom som sårrengöring, om man nu vill hålla på med medel med tveksam smörjeffekt.

5-56
Fältprästen sa:
5-56 och liknande verkar fungera utmärkt för vissa och inte för andra. Kanske det är en myt att det inte skulle fungera eller också har det varit/är det olika innehåll i burkarna.

Jag har smörjt en gammal cykelkedja med WD-40, det verkar funka bra. Iofs så mjukade det kanske upp gammalt kvarvarande smörjmedel på den sedan åtta år avställda cykeln, men att medlet skulle sakna någon som helst smörjande verkan är skitsnack. Vad som helst är bättre än en torr kedja...
Sen finns det smörjmedel som funkar bättre, men det är inte nödvändigtvis specialmedlen för cyklar i små neonfärgade sprejburkar till fantasipriser...
Muc-Offs kedjevax verkar till exempel vara rena...smörjan. Fast det funkar bra på häcksaxen, som jag annars brukar rengöra med just WD-40.

5-56
ForesterGuy sa:
Jag har smörjt en gammal cykelkedja med WD-40, det verkar funka bra. Iofs så mjukade det kanske upp gammalt kvarvarande smörjmedel på den sedan åtta år avställda cykeln, men att medlet skulle sakna någon som helst smörjande verkan är skitsnack. Vad som helst är bättre än en torr kedja...

Smörjande effekt har det ju. Det har väl ingen ifrågasatt? Men smörjande effekt har vatten också...

5-56
coachokey@hotmail.com sa:
Ok.
Känner mig trygg med 5-56.

Men för att finna de oljor/medel som ni tycker är bättre - vilka rekommenderar ni då?

Muc-off c3 wetlube

Fungerar utmärkt i svenskt väder. I en drömvärld skulle man ha en en cykel för bara solskensrundor och då duger ju drylube.

Bilagor

• Muc-Off-C3-Ceramic-Lube-120ml-Lubrication-870.jpg
    Muc-Off-C3-Ceramic-Lube-120ml-Lubrication-870.jpg
    13.5 KB · Besök: 78
5-56
frause sa:
ForesterGuy sa:

Smörjande effekt har det ju. Det har väl ingen ifrågasatt? Men smörjande effekt har vatten också...
sätt ihop 2 glasskivor med ca 2 cm i överlapp sen sprutar du Wd40 eller 5.56 och då får du fram hur den penetrerar i mellan glasskivorna.

5-56
frause sa:
ForesterGuy sa:

Så du tycker att man ska köra kedjan i vattenbad?

5-56
ForesterGuy sa:
frause sa:
ForesterGuy sa:

Nja, det verkar lite opraktiskt, men skulle nog funka det också. Edit: Funka bättre än torrt alltså.

Senast ändrad:
5-56
frause sa:
ForesterGuy sa:
frause sa:
ForesterGuy sa:

Nja, det verkar lite opraktiskt, men skulle nog funka det också. Edit: Funka bättre än torrt alltså.

Det blir nog mer praktiskt med stänksmörjning... :-D

5-56
Ett litet varningens finger: undvik 5-56 på kassetten, det kan tränga in i frihjulsbodyn och lösa upp fettet där. Gjorde misstaget själv i vintras, vilket resulterade i att cykeln blev en fixie. ??

5-56
jonja sa:
Undvik även 5-56 på bilhjulmuttrar, blir lite för bra glid.
där lär kopparpasta vara en bättre idé. På cykkelen kanske man kan använda alu-pasta för liknande jobb!? Just för skruvförband, rengöra är väl bra med 5-56 men för att det ska sitta bra passar fett el dyl bättre.

5-56
Jag har en nästan full flaska 5-56 med trasigt spraymunstycke. Jag tycker det är synd att vaska den. Är det en bra eller dålig idé att försöka fylla över innehållet till en sprayflaska i plast som jag tidigare använt till avfettningsmedel för bilen? Innehållet kommer ut då jag trycker på det avbrutna plaströret i mitten av ovandelen. Vad kan gå fel? Någon med bra idéer eller tips?

IMG_3010.JPG

5-56
Jag har en nästan full flaska 5-56 med trasigt spraymunstycke. Jag tycker det är synd att vaska den. Är det en bra eller dålig idé att försöka fylla över innehållet till en sprayflaska i plast som jag tidigare använt till avfettningsmedel för bilen? Innehållet kommer ut då jag trycker på det avbrutna plaströret i mitten av ovandelen. Vad kan gå fel? Någon med bra idéer eller tips?

Visa bilaga 692312
Jag tror att jag är något på spåret. ?

1713032210307.png

5-56
där lär kopparpasta vara en bättre idé. På cykkelen kanske man kan använda alu-pasta för liknande jobb!? Just för skruvförband, rengöra är väl bra med 5-56 men för att det ska sitta bra passar fett el dyl bättre.
Med tanke på det vanligaste materialet i nyare bilfälgar borde alupasta vara bättre även där.
5-56 på en trasa är toppen att rengöra kedjan med. Smörj därefter med din egen lyckosmörja.

5-56
Liten reflextion kring 5-56 varaktighet som smörja:
Anektdotisk bevisning genom egen erfarenhet visar att vanliga gamla fulgrepp, dvs inte lock-on, går alldeles utmärkt att montera på styret mha 5-56. Nästa dag sitter greppen som berget och det är INTE pga de smält fast. Vill man ha bort dem bänder man upp en liten flik och duttar i lite 5-56 och greppen lossnar.
Slutsats: 5-56 är en temporär fix för saker som kärvar. För all annan användning kan motivering endast finnas i lukten ?

Tillbaka
Topp