5-åring med/utan fotbroms?

freddesvanstrom

Aktiv medlem
Funderar på att köpa ny cykel till grabben som snart är 5 år. Han har nött sin gamla sierra/extreme-fejk-bmx med fotbroms nu i två somrar. Flyger över hembyggda hopp och älskar att vara vid dirt-banorna (med de lite mindre hoppen).

Han vill jui självklart ha en (riktig) bmx. då kommer oron som förälder in över faktumet att dessa inte har fotbroms. har tittat på en med handbroms både fram och bak.

Vad tror ni? Är det mitt cykelnörderi som riskerar att mörka att han borde ha fotbroms ett tag till, eller är det helt ok utan och han kommer lära sig?

Min son som fyller fem i november har kört handbromsat sedan han var två. Först på springcykel och sedan ~3,5 års ålder med trampcykel. Han har otrolig koll på bromsandet, bra mycket bättre än gårdens ungar som kör fotbromsat.

Tricket är ju förstås att handbromsarna skall vara anpassade för ett barns händer. Detta har http://www.islabikes.co.uk/ förstått.

Edvin fick sin islabike när han fyllde fem, det två rundor sen sprang grannpojken ut framför honom och han bromsade med handen utan att röra fötterna. Han älskar det. Antar att du redan blivit rekommenderad islabikes. Kanonhojjar!

Min 4-åriga dotter har fotbroms och handbroms. Hon bromsar bara med handbroms eller sätter ner fötterna på marken(haft springcykel innan).

BMX-en jag har som utlåningscykel har ju bara tröga handbromsar, ingen fotbroms och kan säga att det går grymt fort för ungarna att lära sig tekniken, bara man använder båda i början brukar vara mitt råd så flyger man inte över styret iaf, visst har det blivit "ett par" kriockar då dom glömt att det inte är fotbroms men detta är nog snarare 6-7 åringar..
DOm lär sig iaf sjuuukt snabbt. Några minuter och efter någon timma sitter bredsladdarna som gjutet. =)

Det jag oroar mig lite för är om han i en paniksituation reflexmässigt trampar bakåt istället för att nypa handbromsarna.

Men som sagt, de lär sig väl fort.

bägge småflickorna har bara kört handbroms på sina Islabikes - att yngsta dottern glömmer att bromsa ibland på springcykeln har nog mer att göra med henne ... för övrigt är det ju svårt med fotbroms om det inte finns pedaler ;)

Men allvarligt - om man skall tvärnita går det ju inte så bra med fotbroms eftersom den bara bromsar bakhjulet.

Ungar lär sig snabbt - enda viktiga här är att handbromsarna måste hålla viss minimikvalitet och vara rätt justerade. Borde inte vara ett problem för oss småbarnsföräldrar som hänger på happy att fixa till sådant

Köp en Islabikes med handbroms - pimpa till den när ni fått hem den så blir det nog bra

Instämmer i kören, Islabikes funkar superbra.
Tänk bara på att knoddarna växer fort, enväxlad BMx kanske är rätt idag, en 7växlad mtb imorrn...
Grabben, 6 år, fick en Beinn från nämnda företag och hänger nu utan problem med i normalt familjetempo på riktigt långa utflykter. Skulle säga att både gripshift och handbromsar fastnar på nolltid hos barnen.
// Oskar

Så. Ligger nu en Mongoose och gömmer sig i bagaget på bilen i väntan på att bli upptäckt senare nån gång efter dagis. Får nog bli en liten runda efter maten (om det är möjligt att vänta sål länge)för att han ska få testa på handbromsarna och inviga sin nya bmx. Rundan kommer genomföras antingen längs strövområdena hemma, eller om pappa kan hålla sig från vinet kanske en tripp till lill-dirten i vendelsö.

Min erfarenhet av att cykla med 5åringar på stigar är att de så fort det börjar vingla sträcker ut fötterna åt sidan för att ta emot om de tappar balansen samtidigt som de krampaktigt kniper om styret. Den gången han hade bara fotbroms blev det lite väl spännande...

Min grabb sträckte ut fötterna även på trottoaren med resultat att han körde in i husväggar. Så handbroms var nödvändigt för att han skulle uppskatta cykling.

andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> Min erfarenhet av att cykla med 5åringar på
> stigar är att de så fort det börjar vingla
> sträcker ut fötterna åt sidan för att ta emot
> om de tappar balansen samtidigt som de krampaktigt
> kniper om styret. Den gången han hade bara
> fotbroms blev det lite väl spännande...

SPD-pedaler borde lösa det problemet.

islabikes är the shit. min femåring är nu inne på sin andra, sjuväxlad 20-tummare och han gillar den stenhårt. det har varit succé redan från början med handbromsar, det här med fotbroms känns som en ursvensk företeelse. han växlade under en period mellan två cyklar, en 16-tums islabikes med handbromsar och en vanlig, fotbromsad och även det gick utmärkt. min rekommendation är islabikes och handbroms. kör hårt!

Helnöjd...

Bilagor

• IMAG0291-1.jpg
    IMAG0291-1.jpg
    96.6 KB · Besök: 56
Tillbaka
Topp