5-spot vs Epiphany, med hopp om objektivitet:-)

XChris

Medlem
Hej. Vore gott med lite synpukter och almänna tillrop.

Så här har mitt resonemang sett ut och nu är jag kluven till max. Letar efter en hållbar stigmästare som inte blir rädd när det blir stökigt.
Först var jag sugen på en Turner Flux men ville ha lite mer slag och något som håller, funderade över Titus motolite men hjärtat bultade inte för motoliten och jag fick upp ögonen för 5-spot. Har pratat med Dane och (som ni vet) är han bra att ha och göra med. Jag har också dregglat och läst recenssioner i div cykeltidningar och på nätet om Ellsworth Epiphany.

Detta är mina argument förutom att det verkar vara ruggigt bra ramar båda två.

5-spot:
+ Bra kontakt med importör och leverantör.
+ Erkänt bra på Happy

- Är det nya länkaget lika bra? En del hävdar att det inte är det och viceversa.

Epiphany:
+ Mycket bra recenssioner
+ Länkaget
+ lätt

- Ellsworth verkar ha dåligt rykte lite här och var
- Är den för lätt? Håller den för mina 95 kg kött?

Detta är mina tankar och jag är öppen för inputs.

Några frågetecken är ju:
5-spots länkage?
Ellsworths rykte?
Kommer Epiphany tåla mig?

Tacksam för hjälp, Jag vill ju cykla!
/Christofer

Tråkigt att höra det om Titusen. Kan du få tag på en Ellsworth bra med bra service och så som du har med Turner och Dane?

Tror Dane´s och Turners service är ganska oslagbar om jag förstått det hela rätt.
Jag har däremot fått en bra kontakt på freeborn...

Det finns en högaktuell tråd på Mtbr.coms turnerforum just nu om exakt samma fråga:
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=236269

Fast du kanske läst den?

Vad gäller 5-spotens länkage menar de allra flesta som provkört båda att det inte är någon skillnad. Bland de som märkt skillnad är det många som föredrar den nya och har därmed bytt. Finns även en hel del att läsa om detta på mtbr.coms turnerforum.

Jag vet vad jag skulle valt i alla fall... :)

iMats skrev "Jag vet vad jag skulle valt i alla fall... :)"

Ska du ha två likadana cyklar? ;-)

Tack för en bra länk.
Inressant läsning.
Det finns en risk att jag startat denna tråden för att få bekräftat något jag redan vet...

XChris, här kommer ett allmänt tillrop som är totalt subjektivt!

Jag har nyligen varit i samma sits som du. Till nästa år skall det bli heldämpat och i början kikade jag på Turner Flux. Men när jag började tänka på hur jag kör och vart jag skulle vilja köra i framtiden så började Flux:en kännas lite för mycket XC. Jag har inga tankar på att tävla utan just nu är det cykling bara för att det är så jäkla kul! När det är stenigt, stökigt och svårt då är det som roligast helt enkelt!

Alternativen till Fluxen var Titus Moto Lite och Turner 5-Spot där Moto Lite:n fick vika sig till förmån för 5-Spot bla pga gaffelvinkel och finish. Dessutom tycker jag helt enkelt att 5-Spot:en är snyggare :-)

Jag hade dock en oro över att en 5-Spot skulle bli lite för tung för bulken av min cykling (typ de vanliga rundorna i Sthlm) men efter att ha sett folk bygga sin 5-Spot "lätt" (säg 12-13kg) så bestämde jag mig slutligen för just en 5-Spot. Men, ju lägre mina planer går så känns det som cykeln blir tyngre och tyngre till förmån för stabilare grejor. Samtidigt så har min viknoja börjat lägga sig och jag bryr mig inte lika mycket längre :-)

Så, helt ovetenskapligt och på ren subjektiv känsla säger jag: Kör på en 5-Spot!

Precis som iMats rekomenderar även jag mtbr.com:s Turnerforum, en fantastisk källa till att bli helt Turnerfrälst :-) Skall bli intressant och se vad du kommer att välja!

/ Johan

XChris: Varför inte en Nicolai Helius FR? Den är nog lite tyngre än både Turner och Ellsworth men den står pall för det mesta. Och rysligt bra kvalitet. Prismässigt borde den ligga i samma klass som både Turner och Ellsworth.

// Miche

Jag mejlade NAF i augusti om pris på ram+buildkit och är fortfarande förhoppningsfull om att få svar.

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag mejlade NAF i augusti om pris på ram+buildkit
> och är fortfarande förhoppningsfull om att få
> svar.

Det hade ALDRIG hänt med Ellsworth. Du hade aldrig haft några förhoppningar om ett svar... ;-)

rikard skrev:
> Jag mejlade NAF i augusti om pris på ram+buildkit
> och är fortfarande förhoppningsfull om att få
> svar.

Det kan ju hända att det har fasnat i ett spam filter. Det händer ju ibland.

Rikard -

Sorry to have missed on answering your mail. I'm in San Francisco right now where my mother is being evaluated for a liver transplant, so a few other things have taken a backseat. I spoke with Dave on Friday and he told me that although they are currently out of 2006 5 Spots they expect the last batch to be ready within 4-6 weeks. These will be available at a reduced price due to the fact that they have already shown the 2007 5.5 Spots. We did not talk about how much less expensive they would be, but send me another email detailing which components you are most interested in for the build kit and I'll respond as soon as I can with recommended pricing.

Once again, I apologize for not responding earlier.

Precis som Nissen skriver resonerade jag också. Var först inne på en lätt FS-cykel, typ luftdämpare, kolfiber mm och en annan ram än Nicolais. Men då jag började inse vad jag ville ha ut av cykeln på sikt så fick vikt vika sig till förmån åt stabilare grejjer. Jag vill kunna köra där det finns stora stenar och nerför bergshällar. Stabilitet och robusthet blev det jag ville sätta i första rum så det blev en Nicolai med Rohloff-nav (inget optimalt XC-nav precis). Detta är absolut inte en cykel man kör ifrån en mer XC-orienterad hoj och framför allt inte i uppförsbackar men man tar igen mycket nerför istället. Men man vet att cykeln håller, jag slog runt ordentligt med hojjen i sommras men trots det syntes inget på hojjen eller märktes inte på dess funktion. Vill man minska transportvikten i skogen är det bättre att försöka gå ner i vikt istället (vilket jag har lyckats med under hösten).

Oavsett vilken cykel du än väljer så hoppas jag att du blir nöjd med den!

// Miche

Efter många månaders drömmande och ett sista uteslutande har jag beställt en 5-spot srl L, blå!

Jag ser det som en seger och har ställt in den biologiska klockan på nedräkning tills jag kan börja bygga.

Tack för hjälpen i den här tråden men när jag kom på mig själv att jämföra alla andra cyklar med 5-spoten (samt att hjärnan nästan fick jobba på att fabricera argument för att inte köpa en 5-spot) så tog jag mig i kragen.

/Christofer

Grattis! Du kommer säkert att bli jättenöjd. Den är väldigt allround och funkar kanon på stigar här hemma och riktigt stök i alperna, det är vi fler som kan intyga.

Blir det en 06:a eller en 07:a?

iMats: Tack. Det blir en 06. Jag har en fox van rlc 130m.m. som kommer sitta perfekt plus att jag gillar att den är specad med en dhx air. Om jag förstått rätt så kommer det sitta en rp23 på 07an.
Lite lägre pris skadar ju inte heller.

/Christofer

Låter kul XChris!

För egen del så blir det en -07:a. Jag har inte bestämt alla delar på den ännu men när man sitter och planerar ett sådant här projekt blir man ju otroligt otålig och vill börja cykla på studs :-) Men men, det kan dröja tills snön börjar smälta bort nästa år innan jag kommer ut och tar en premiärtur...

Låter som en mysig cykel. Fin gaffel och fin ram. Hade du beställt en M hade jag åkt hemåt och kommit och provat men. Lycka till med bygget.

Nissen: Bygger du själv? Jag kommer göra det,för mig är det halva nöjet plus att jag har en del skoj kvar från min förra lekcykel.
Det är ju också en morot att träna lite extra så att man kan glädjas till fullo när det väl är dax.

Lycka till med komponentvalen.
/Christofer

XChris skrev:
> Nissen: Bygger du själv? Jag kommer göra
> det,för mig är det halva nöjet plus att jag har
> en del skoj kvar från min förra lekcykel.
> Det är ju också en morot att träna lite extra
> så att man kan glädjas till fullo när det väl
> är dax.

Japp, planen är att bygga själv faktiskt. Aldrig gjort något sådant förrut men jag räds inte att meka heller. Här på Happy hittar man ju dessutom mekguider som känns bättre än vad man kan köpa sig till så det skall gå bra!

Håller definitivt med dig om att halva nöjet ligger i byggandet, ger ju en extra dimension när man väl kommer ut i skogen sedan :-)

Vi får väl disutera komponentval och byggstrategier när höstmörkret ligger för tungt och batteriet till pannalampan är slut ;-)

/ Johan

Nissen: Kul att du ska bygga själv. Det är mycket lättare än vad jag trodde innan jag byggde min första cykel. Det enda bökiga i början var att pressa på styrlagerkopparna och den undre lagerbanan på gaffelröret. Jag har nu två verktyg som funkar fint för detta. Ett bordsben och en lång bult med muttrar och brickor på.
Lycka till!

/Christofer

Fredrik Larsson skrev:
> Och på vilket sätt skulle inte illuminati styra
> Opus Dei? Du är kass på konspirationer.

Ja tydligen.

XChris skrev:
> Lite lägre pris skadar ju inte heller.

Grattis, den blir nog kanon!!
Får man vara lite ofin och fråga vad du fick ge??

/Magnus

Lumber skrev: Grattis, den blir nog kanon!!
Får man vara lite ofin och fråga vad du fick ge??

Jag vet faktiskt inte riktigt än. Ramen ligger väl på ca: 18000:- rek utpris i sverige. Nu blir den lite billigare med tanke på att det är slutet av året.
Jag har en del komponenter och det resten kommer jag köpa på actionsports.de.
Man kan spara mycket på att köpa komponenter från tyska postorder företag. (Spara och spara... köpa finare prylar för samma pengar)

/Christofer

18000 kr för en single pivot-ram. Jäklar vad dyrt. Försök avbryta köpet och köp en REIGN istället, sen åker du till alperna för pengarna du spar!

Mvh

Tord

:-)

Bilagor

• 5Spot_Cmplt.jpg
    5Spot_Cmplt.jpg
    50.8 KB · Besök: 21
Tänkta sig att just den där bilden sitter på min anslagstavla på jobbet, bara att vända på huvudet och stirra lite när man känner att det går trögt :-)

Hur går det? Åtminstonde en av två 5-spot borde väl vara ihopbyggda nu. 07:orna har väl inte börjat levereras så den dröjer väl.

iMats skrev:
> Hur går det? Åtminstonde en av två 5-spot borde väl
> vara ihopbyggda nu. 07:orna har väl inte börjat
> levereras så den dröjer väl.

Min ram (-07) skall dyka om 2-3 veckor. Har varit en jobbig väntan under vintern :-)

det vanliga typ xc, teknisk xc, kinnekulle, hopp, stök och då kanske åre en gång om året och något dylikt fast enklare några gånger per år...

Vad gäller då; RFX eller 5-Spot?

Eller en Iron Horse 6 point!? :O

Nån som vet vad leveranstiden är på en turner-ram?

Låter onekligen som en 5.5 spot. Köp senaste MBA och läs jämförelsen mellan Nitrous, Flux, Spot, Sultan och RFX.

Spots kommer att skickas inom kort, men i stort sätt alla har redan sålts. RFX kommer under maj. Hör av dig om du vill beställa.

vart har ni köpt era spots? sitter och funderar på om jag ska beställa en från "over there". blir det inte tull och moms som ska betalas då ?

Tillbaka
Topp