[50%OT] Sova utomhus

Kupa

Aktiv medlem
[50%OT] Sova utomhus
Rune Larsson skriver entusiastiskt om sina erfarenheter av att sova på balkongen: http://www.loparlarsson.se/content/view/75/65/

Vad tror ni, skulle man må bra av att sova utomhus oftare? Han rekommenderar det för att idrottare ska "utveckla en psykologisk beredskap som minskar stressen av att login inte alltid blir som man tänkt sig", men hälsomässigt, skulle man må fint av så mycket frisk luft?

[50%OT] Sova utomhus
Jag gillar såna tankar :)
Det är som när man har varit o vandrat i fjällen några dagar. Vardagens problem känns rätt banala då :)

Så bortsett från den specifika beredskapen han pratar om kan det ge en, hmm, ödmjukhet och perspektiv på saker och ting.

[50%OT] Sova utomhus
Beror nog på var man bor. I en balkong på en villa utanför detaljplanerat område, med mestadels öde landsbygd i omgivningarna kan det väl gå an, men mitt inne i stan skulle då åtminstone jag hållas vaken av trafikbrus och andra stadsljud.

[50%OT] Sova utomhus
Jag är så skadad av alla djävla inloggingar överallt att jag läste "login" som något slags användarnamn. Därför var inlägget helt obegripligt först. Å andra sidan skulle man behöva utveckla en viss psykologisk beredskap även för inloggningsproblem.

[50%OT] Sova utomhus
nisseson skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är vatten/luftskåp på bensinmackar som
> gäller för cyklister.

+1

[50%OT] Sova utomhus
"De utvecklar en psykologisk beredskap som minskar stressen av att login inte alltid blir som man tänkt sig."

Hoppas det var fler än jag som läste "login" med g-ljud.
Sover gärna på balkongen - bara jag har internet.

Edit: Missade Poppes inlägg

Senast redigerad av en moderator:
[50%OT] Sova utomhus
Poppe skrev:
> Jag är så skadad av alla djävla inloggingar
> överallt att jag läste "login" som något slags
> användarnamn. Därför var inlägget helt
> obegripligt först. Å andra sidan skulle man
> behöva utveckla en viss psykologisk beredskap
> även för inloggningsproblem.

+1

[50%OT] Sova utomhus
bonbon skrev:
> Hoppas det var fler än jag som läste "login" med g-ljud.
> Sover gärna på balkongen - bara jag har internet.

Det gjorde jag också i början.

[50%OT] Sova utomhus
Jag har tyvärr ingen balkong att sova på då jag hyr ut min till Rune Larsson för 1800 i månaden. Just nu hoppade över räcket för att träna några mil. Killen är en slö jävel för framåt december så vill han inte bo på min balkong längre så då står den outhyrd ända till februari då han flyttar in igen. Tydligen bor han inomhus i en kulvert under Möllevången hela den perioden - nästan så man skulle anmäla det till Kommunen.

[50%OT] Sova utomhus
JojjeM skrev:
> jag sov i en rabatt på stan en gång. Mådde
> svindåligt dagen efter. Kan inte vara nyttigt.

Jag har varit med om samma upplevelse, och även jag tror att överkonsumtionen av frisk luft under natten orsakade det tämligen dåliga allmäntillståndet dagen efter. Dock verkade det kunna lindras med en flottig pizza.

[50%OT] Sova utomhus
Crossmax skrev:
> Poppe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är så skadad av alla djävla inloggingar
> > överallt att jag läste "login" som något
> slags
> > användarnamn. Därför var inlägget helt
> > obegripligt först. Å andra sidan skulle man
> > behöva utveckla en viss psykologisk beredskap
> > även för inloggningsproblem.
>
>
> +1

+2

[50%OT] Sova utomhus
När jag var liten och bodde i Grekland så sov alla på balkongen på somrarna. Luftkonditionering var sällsynt så man fick vackert bädda ute. Riktigt mysigt faktiskt.

Det sjuka är att då - när alla sov ute på somrarna - var balkongerna trånga och små. Idag är balkongerna stora, breda och fina. Fast alla har luftkonditionering numera och ingen sover ute...

[50%OT] Sova utomhus
Bruno Mathsson gillade att sova utomhus.

Han experimenterade bla fram en säng med isolering av vulkaniserat tagel, i vilken han kunde sova från maj till november.

Utesang.JPG ht=475

/E

[50%OT] Sova utomhus
scuda skrev:
> nisseson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är vatten/luftskåp på bensinmackar som
> > gäller för cyklister.
>
> +1

Heter det inte randonörd-kuvös?

[50%OT] Sova utomhus
"vulkaniserat tagel???"

Härdat, ihopfogat, format tagel. För att inte flytta omkring utan stanna kvar som stoppning.
Det är ju det som är bekymret med en säck stoppad med hö exempelvis. Materialet flyttas omkring och tillslut ligger du ändå och sover på sängbotten/golvet.

Jag tror att Bruno gillade stenhårda madrasser, så han hällde säkert i lite extra vulklösning i just sitt exemplar för att få fram den där stenhårda granitkänslan.

/E

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp