Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Marren sa:5000?
Hur många hyrcyklar finns det idag?
lleberg sa:Marren sa:5000?
"Dagens 1 500 lånecyklar kommer att bytas ut mot 5 000 elcyklar. Cyklarna kommer att börja ställas ut under nästan år och senast i september 2019 ska samtliga cyklar vara i drift."
https://mitti.se/nyheter/trafik/staden-eldrivna-lanecyklar/
Lingon sa:lleberg sa:Marren sa:5000?
"Dagens 1 500 lånecyklar kommer att bytas ut mot 5 000 elcyklar. Cyklarna kommer att börja ställas ut under nästan år och senast i september 2019 ska samtliga cyklar vara i drift."
Det verkar som om man får sitt eget batteri som man skall ladda själv? Då kan det ju inte vara samma målgrupp som dagens lånecyklar som väl mest används av turister?
lleberg sa:Lingon sa:Det verkar som om man får sitt eget batteri som man skall ladda själv? Då kan det ju inte vara samma målgrupp som dagens lånecyklar som väl mest används av turister?
Ja faktiskt, ett rätt kul system, med ett eget ansvar för kunden istället för att hoppas det finns kräm i lånecykeln. Fint även att man ska kunna parkera dem bredvid fulla cykelställ.
Varför skulle det inte kunna fungera för turister? Två direkta möjligheter är ju att
1. Turister får cykla utan elassistans.
2. Turister får hämta ut ett batteri vid ex turistinfo.
Men för pendling kan det vara intressant, då man plötsligt inte behöver lägga 10-20000kr på elcykel, 270 kr per år räcker. Ett bra alternativ för finväderscyklisterna, om det finns några cyklar att låna då vill säga. Om inte är det ett fint sätt att hooka folk på trenden, sen kanske de köper egen elcykel om de tröttnar på lånesystemet men gillar att elcykla. Just pendlingstrafiken är nyckeln i trafiken då den dimensionerar hela trafiksystemet, vilket ju påverkar både budget, miljö och stadsmiljö.
frause sa:lleberg sa:Lingon sa:lleberg sa:Marren sa:5000?
Det verkar som om man får sitt eget batteri som man skall ladda själv? Då kan det ju inte vara samma målgrupp som dagens lånecyklar som väl mest används av turister?
Ja faktiskt, ett rätt kul system, med ett eget ansvar för kunden istället för att hoppas det finns kräm i lånecykeln. Fint även att man ska kunna parkera dem bredvid fulla cykelställ.
Varför skulle det inte kunna fungera för turister? Två direkta möjligheter är ju att
1. Turister får cykla utan elassistans.
2. Turister får hämta ut ett batteri vid ex turistinfo.
Men för pendling kan det vara intressant, då man plötsligt inte behöver lägga 10-20000kr på elcykel, 270 kr per år räcker. Ett bra alternativ för finväderscyklisterna, om det finns några cyklar att låna då vill säga. Om inte är det ett fint sätt att hooka folk på trenden, sen kanske de köper egen elcykel om de tröttnar på lånesystemet men gillar att elcykla. Just pendlingstrafiken är nyckeln i trafiken då den dimensionerar hela trafiksystemet, vilket ju påverkar både budget, miljö och stadsmiljö.
Fast för pendling? Det funkar ju bara om man råkar bo och jobba vid ett lånecykelställ.
lleberg sa:Ett häftigt alternativ är kinesiska konceptet internet of bikes, eller "Dockless bikeshare system", som alltså kan ställas i vilka cykelställ som helst, lokaliseras via app. https://www.ft.com/content/9d91c86a-de36-11e6-86ac-f253db7791c6
kontorsråttan sa:Hellre 5000 elcyklar i 25 km/h än 1500 lånecyklar i 10 km/h. Bara mina 2 cent.
vinylknaster sa:Min första reaktion på denna tråd var lite som detta:
Marren sa:kontorsråttan sa:Hellre 5000 elcyklar i 25 km/h än 1500 lånecyklar i 10 km/h. Bara mina 2 cent.
Helt klart....300 elcyklar i 25km/h över Tegelbacken eller annan valfri trängselknut. ;)
Oskar sa:Marren sa:kontorsråttan sa:Hellre 5000 elcyklar i 25 km/h än 1500 lånecyklar i 10 km/h. Bara mina 2 cent.
Helt klart....300 elcyklar i 25km/h över Tegelbacken eller annan valfri trängselknut. ;)
Götgatspuckeln blir ett blodbad.
Eller så förbjuds cykling, alternativt så stryps dessa elcyklar till 10 eller 15 km/h.kontorsråttan sa:Oskar sa:Marren sa:kontorsråttan sa:Hellre 5000 elcyklar i 25 km/h än 1500 lånecyklar i 10 km/h. Bara mina 2 cent.
Ja, men fatta att politikerna äntligen kommer att vara tvungna att åtgärda cykelinfrastrukturen när vanliga människor kraschar och skadar sig p g a icke ändamålsenlig infrastruktur. Ingen bryr sig om Mamils men vänta bara när vanliga småbarnsmammor slår sig blodiga. Det tar ett tag, sen blir det nog bra det här!
JLindh sa:"Den som köper ett användarkort kommer samtidigt att få ett litet batteri som enkelt ansluts till cykeln."
kontorsråttan sa:Oskar sa:Marren sa:kontorsråttan sa:Hellre 5000 elcyklar i 25 km/h än 1500 lånecyklar i 10 km/h. Bara mina 2 cent.
Ja, men fatta att politikerna äntligen kommer att vara tvungna att åtgärda cykelinfrastrukturen när vanliga människor kraschar och skadar sig p g a icke ändamålsenlig infrastruktur. Ingen bryr sig om Mamils men vänta bara när vanliga småbarnsmammor slår sig blodiga. Det tar ett tag, sen blir det nog bra det här!
GoranS sa:Eller så förbjuds cykling, alternativt så stryps dessa elcyklar till 10 eller 15 km/h.kontorsråttan sa:Oskar sa:Marren sa:kontorsråttan sa:Hellre 5000 elcyklar i 25 km/h än 1500 lånecyklar i 10 km/h. Bara mina 2 cent.
Pfaff sa:
kontorsråttan sa:Oskar sa:Marren sa:kontorsråttan sa:Hellre 5000 elcyklar i 25 km/h än 1500 lånecyklar i 10 km/h. Bara mina 2 cent.
MatteXC sa:kontorsråttan sa:Oskar sa:Marren sa:kontorsråttan sa:Hellre 5000 elcyklar i 25 km/h än 1500 lånecyklar i 10 km/h. Bara mina 2 cent.
+1 på den, gäller bara att hålla sig undan och klara livhanken själv!
Helt säkert blir det så. Även krav på besiktning och fordonskatt för miljöns bästa ??Bengt-re sa:Pfaff sa:
Tråkigt. Man kanske skall införa körkortskrav med förarprov på elcyklar?
mv70 sa:Helt säkert blir det så. Även krav på besiktning och fordonskatt för miljöns bästa ??Bengt-re sa:Pfaff sa:
Tråkigt. Man kanske skall införa körkortskrav med förarprov på elcyklar?
Jonatan F sa:Bara jag som är partisk eller finns en obalans:
Bilar dödar folk (bilåkare, cyklister och fotgängare). Infrastruktur byggs om.
Cyklister cyklar obehagligt nära upplever gångare (verkar inte finnas några fall av allvarligare skador men saknar källa på det).
Vissa cyklister dör (med största sannolikhet pga. Krock med bil).
Krav på att cyklister borde skärpa sig hörs, hastighetsgränser och förarprov efterfrågas.
Jag tror att det omvända vore mer effektivt.
Luthman Photography sa:Om laddstationerna placeras så att de passar mig skulle jag kunna tänka mig att köra elhoj för att slippa tunnelbanan genom stan.
Utan att ha kunskap om det, så är jag långt ifrån lika säker på det som du, tyvärr....Gurra sa:Varje elcykel är troligen en bil mindre.
Pfaff sa:
Utan att vara insatt, men jag läste högre upp att man fick ett eget batteri när man signade upp.Bengt-re sa:Luthman Photography sa:Om laddstationerna placeras så att de passar mig skulle jag kunna tänka mig att köra elhoj för att slippa tunnelbanan genom stan.
Du får ladda hemma. Enligt P4 iaf.
Kinesiska systemet verkar ju funka kanon! Not.ooms sa:Ytterligare en fråga, måste de hämtas/lämnas i ett lånecykelställ?
Jag var i Kina nyligen, och där var konceptet att cykeln kunde lämnas var som helst. Sedan hade hyrföretaget personal som åkte runt och samlade upp dem. Antagligen kunde man även ta en cykel som bara stod så. Varje cykel var uppkopplad via NB-IoT (mobilnätet) så de hade koll på dem. Låset var integrerat med IoT-modulen och låstes/låstes upp mha av en pin som genererades när man scannade qr-koden på cykeln. Det verkade mycket populärt och jag såg cyklar fr åtminstone tre olika företag.